Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

M

Midnightwalker

Har en hingst som är under inridning, på ett schysst sätt för hästens skull ska det finnas något lämpligt att smörja hästens näsborrar med för att hindra stolukten som i sin tur sparar han en massa energi på att hingsta sig.

Någon som har använt ett skonsamt preparat?
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Har dock aldrig hört någon hästutbildare använda såna metoder, har själv inte gjort det med någon av hingstarna och kommer inte göra det heller. Har man inte pli nog på hingsten för jobb pga sto i närheten så är han inte redo för inridnigen eller så bör man tänka om tränings-sättet.
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Förut så brukade vi använda något som hette Vicks (tror jag att det hette). Det såldes på apoteket och användes vid förkylning. Vet inte om det finns kvar.

Mint-tandkräm har jag också sett någon använda.

Till er andra:
Det finns tillfällen då man faktiskt vill hindra hingsten från att känna lukten av ston. Tex när man skall transportera sto och hingst ihop. Eller om man skall träna och det är brunstiga ston i hagarna brevid paddocken och stonas högsta nöje är att stå vid staketet och flörta med hingsten.

Mvh

Tora
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

:bow:

en hingst som inte klarar av sitt arbete pga han luktar ston mår bättre om han får bli valack!

men pepparmynta-olja blandad med veg olja borde väl vara effektivt. dock tycker jag det är fruktansvärt obehagligt att ha så stark doft under näsan, så skulle aldrig drömma om att utsätta en häst för det. svider ju långt upp i hjärnan. :crazy:
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Jag använder vicks när jag är extremt förkyld och täpt i näsan, även då tycker jag lukten är för stark.
Tänk hur en häst har de?

Håller med älgen, kan inte hingsten koncentrera sig när det finns ston omkring den...
Sen är det väl ingen smart lösning att ha brunstiga ston vid ridbanan om man avser att rida hingsten där...
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Jag kan förstå tanken, och tycker det skulle vara okej att göra detta om man till exempel ska transportera sto och hingst ihop (förutsatt att man också har hingstvägg). Men om det är ett ständigt problem vid ridning/träning eller hantering skulle jag nog låta kulorna falla, om jag inte kunde hantera detta.
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Eller om man skall träna och det är brunstiga ston i hagarna brevid paddocken och stonas högsta nöje är att stå vid staketet och flörta med hingsten.

Ta bort de brunstiga stona ur hagen under tiden du rider i paddocken. Alternativt rid inte så nära det staket där stona står.

Vicks under näsan på en häst låter inte snällt. Det är alldeles för starkt för mig så jag skulle aldrig drömma om att sätta det på en häst.
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Förut så brukade vi använda något som hette Vicks (tror jag att det hette). Det såldes på apoteket och användes vid förkylning. Vet inte om det finns kvar.

Mint-tandkräm har jag också sett någon använda.

Till er andra:
Det finns tillfällen då man faktiskt vill hindra hingsten från att känna lukten av ston. Tex när man skall transportera sto och hingst ihop. Eller om man skall träna och det är brunstiga ston i hagarna brevid paddocken och stonas högsta nöje är att stå vid staketet och flörta med hingsten.

Mvh

Tora
:bow::bow:

Det finns dom som smörjer sina hästar på tävlingsplatser oxå för att vissa hästar stressar upp sig när dom känner främmande hästars doft.Tyvärr vet jag inte Vad dom smörjer med ...
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Jag har hingstar och jag har haft hingstar i många år, både privat och i tjänsten. Det har varit alltifrån aktiva avelshingstar till föl och unghästar av diverse olika raser. Men ALDRIG har jag ens kommit på tanken att smörja någonting i den stackarens näsborrar för att dölja lukten av andra hästar.

Om jag någongång mot förmodan skulle få för mig att göra det så hoppas jag att jag tar mitt förnuft till fånga och inser att jag helt enkelt inte är människa nog att fostra hingstar och lämnar över till någon mer lämpad.
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Jag har hingstar och jag har haft hingstar i många år, både privat och i tjänsten. Det har varit alltifrån aktiva avelshingstar till föl och unghästar av diverse olika raser. Men ALDRIG har jag ens kommit på tanken att smörja någonting i den stackarens näsborrar för att dölja lukten av andra hästar.

Om jag någongång mot förmodan skulle få för mig att göra det så hoppas jag att jag tar mitt förnuft till fånga och inser att jag helt enkelt inte är människa nog att fostra hingstar och lämnar över till någon mer lämpad.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

*knapplån*

Det är väldans vad vissa skall överdriva. Hur kan en häst fara illa av att få lite Vicks på näsborrarna? Det är ju inte så att det bränner direkt och man behöver faktiskt inte använda hela burken.

Detta är så typiskt Buke med det så kallade "duktighetsgänget".

Nu är det så att världen inte är perfekt och ibland så kan det vara läge att avleda en hingst uppmärksamhet genom att smörja näsborrarna lite. Det är inget hästen lider utav eller far illa av på något sätt.

Det är ju inte alltid man kan styra alla omständigheter runt en och ibland kan man behöva använda sig utav små knep för att allt skall flyta på så smidigt som möjligt.

Men det är klart att för folket i Bukevärlden finns det inga gråzoner utan allt är bara svart eller vitt.

Mvh

Tora som lever i en operfekt värld
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Men hitintills har inte TS kommit med något argument till varför det ska användas. ....kan lika gärna vara dagligen vad inlägget säger.
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Kan inte hjälpa detta, men folk som envisas med att ha hingstar gåendes "baraföratt" och "Kolla jag rider en hingst"..:eek:
Dom är farliga i fel händer och har man inte uppfostrat en häst som dessutom redan som ung fått hingstbetenden innan den ens hunnit bli inriden.. Så tror jag den hästen skulle må mycket bättre som vallack, o inte tala om alla olyckor som man lätt kan undvika.. Nu ska inte TS ta åt sig, anledningen till att jag brusar upp är för att jag ser allt för många tjejer som får dille om att skaffa sig en hingst, som ibland inte ens bör gå som avelshingst, som kan bära på ärftliga defekter såsom "Klapphingst". Gråa,gula papper osv. Listan kan göras lång.
"ok" om hästen i fråga är klapphingst och ägaren inte vill riskera operationen och vill hoppas på att de ska trilla ner, under de förutsättningar att hingsten faktiskt är lugn!

Kram: Sofia
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Om man har erfarenhet och möjlighet ser jag inga fel med att ha hingst bara för att man vill ha hingst. Vissa vill ha ston, vissa vill ha valacker och vissa vill ha hingstar....

Till TS.

När min pappa körde hästtransport buss använde han vicks som Tora skrev. Om det var så att han skulle ha både hingstar och ston i bussen. Det skadar inte hästen men tar effektivt bort sto lukten.

MVH Russin8
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

*knapplån*

Det är väldans vad vissa skall överdriva. Hur kan en häst fara illa av att få lite Vicks på näsborrarna? Det är ju inte så att det bränner direkt och man behöver faktiskt inte använda hela burken.

Detta är så typiskt Buke med det så kallade "duktighetsgänget".

Nu är det så att världen inte är perfekt och ibland så kan det vara läge att avleda en hingst uppmärksamhet genom att smörja näsborrarna lite. Det är inget hästen lider utav eller far illa av på något sätt.

Det är ju inte alltid man kan styra alla omständigheter runt en och ibland kan man behöva använda sig utav små knep för att allt skall flyta på så smidigt som möjligt.

Men det är klart att för folket i Bukevärlden finns det inga gråzoner utan allt är bara svart eller vitt.

Mvh

Tora som lever i en operfekt värld


Håller med dej:bow:

Jag har också hört att man kan använda Vicks vid tex transporter och har även hört att ryttare använder det på tävling tex om det är såna tider då många ston brunstar. Inget konstigt alls:confused: Som du säger, varför inte underlätta om det går. Hästar har olika lätt att distraheras, även hingstar, och vissa kan nog vara väldigt svåra att tävla periodvis, utan små "knep".
Jag förstår inte att det är något att bli upprörd över. Jag vet att duktiga ryttare som nog mycket väl klarar av att fostra hingstar använt det på vissa som kan ha svårare att fokusera på uppgiften annars. Det är även för hästens skull.

Sen kan jag även hålla med älgen om att kastrering är ett bättre alternativ om den inte ska gå i avel, och särskilt om ts avser att ständigt rida med tex vicks på hästen:cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Sen kan jag även hålla med älgen om att kastrering är ett bättre alternativ om den inte ska gå i avel, och särskilt om ts avser att ständigt rida med tex vicks på hästen:cool:

Håller också helt med om det. Vissa hingstar mår mycket bättre som valacker. Det finns ju bra hingstar som har använts till avel där man har kastrerat dom just för att de inte mått så bra som hingstar.

Självklart är vicks ingen permantent lösning utan något man tar till när behovet uppstår ibland.

Mvh

Tora
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Har en hingst som är under inridning, på ett schysst sätt för hästens skull ska det finnas något lämpligt att smörja hästens näsborrar med för att hindra stolukten som i sin tur sparar han en massa energi på att hingsta sig.

Någon som har använt ett skonsamt preparat?
Skonsamt preparat..jag vet , knippsa kulorna istället om du inte klarar av en hingst :p
 
Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten

Vad hade du svarat om hon haft en hingstig valack?

MVH Russin8
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 403
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 146
Senast: Wille
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 934
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp