Smörgåstårta

Åh jag älskar smörgåstårta 😍

Men för min del är där några big no no's!
*Torra~ fy bubblan för en torr smörgåstårta
*Smör~ som någon annan nämnt, lägg av med smör, speciellt när där är mer smör än fyllning :yuck:
*Mimosasallad eller annan frukt innuti~ NEJ! :yuck::wtf::turd:
*Och för Guds skull~ inte sill i!! :wtf:

Enkelt att göra själv, alltid dagen innan. Och mycket gott på toppen ~ snåla inte! 💕 (så inte tårtbiten blir naken om ägghalvan trillar av typ eller att man kan räkna hur många räkor där är på)

Men att det skulle vara en billig grej stämmer inte, inte när jag gör smörgåstårta iallafall, då skenar det alltid iväg men det är det väl värt ❤️
 
Den måste anses ha passerat det stadiet idag.
Men som alltid sitter känslan kvar för den som en gång upplevde att det verkligen var ett lågbudget alternativ för de som inte kunde få fram bättre. Eller blivit uppfostrad till att det är något att se ner på.

Det lär ha varit redigt festligt att ösa på både kött, ost, ägg, smör samtidigt för den som normalt åt brödet med en enstaka smörklick, pålägg på söndagen och ibland inget alls. Alla de dyra proteinvarorna och fettet som var tydligaste klasskillnaden i kosten. Som ett mini-julbord.

Och väldigt ofestligt för den som kunde bjuda på bättre målitider till sina gäster, beställa dekorerade socker-tårtor och såg pålägget på mackan som ordinär vardagsmat.
Jag är uppvuxen med att smörgåstårta är festligt och jag älskar smörgåstårta! Min man har dock lärt mig att det är sunkigt och low budget.

Stackars honom då, på mitt jobb frossar vi i smörgåstårta ohämmat när vi firar något :) Det blir några gånger per år.

Och bara för att ska jag nog köpa hem lite smörgåstårta till helgen och äta ihop med lite sunkig alkoholfri päroncider. Mums!
 
I min och sambons släkt förekommer smörgåstårta ganska ofta. Dop och födelsedagar är det vanligaste. Jag har självt bjudit på smörgåstårta någon gång när jag har fyllt år! Jag älskar klassiska smörgåstårtor med majonäs och mycket räkor & ägg! Mums!
Saker som inte ska finnas i en smörgåstårta: saker som knastrar när man tuggar :nailbiting:, ärtor, frukt, leverpastej.
 
Nej det fattar inte jag heller.

Smörgåstårta är dyrt ju?
Här på västkusten har all smörgåstårta jag har blivit serverad i mitt liv haft mycket rökt lax och räkor. Det KAN ju inte bli billigt om räkorna är av god lokal kvalité.

I uppväxtens Småland fick jag ibland smörgåstårta med typ leverpastej, enkel skinka och burkkräftstjärtar. Det KAN ju inte bli dyrt.

Jag ser smörgåstårta som ett slags kulturell/klass-markör, men inte i särskilt hög grad relaterat till nivån på ens ekonomiska välstånd.
 
Fast smörgåstårta är väl inte alternativet till mat?
Det är lite matigare fika väl??

Har jag levt i en illusion hela livet......

Ser också smörgåstårta som ett matigare fika. Det är inget man äter istället för en matig måltid utan istället för en söt tårta. Sammanhang är t.ex dopfika.
 
Jag tänker inte heller på smörgåstårta som något speciellt billigt :confused:? Men då tänker jag ju mig också smörgåstårta med massor av räkor, kallrökt lax, osv......

Samma här. Smörgåstårta är ju varken billigt att beställa eller laga, men då gör jag den som du tänker den också.

Finns ju nog betydligt billigare sätt att "utfodra" folk om man ska han något litet salt, som paj då t.ex.
 
Fast smörgåstårta är väl inte alternativet till mat?
Det är lite matigare fika väl??

Har jag levt i en illusion hela livet......
Nej det tycker inte jag heller och absolut inte att jämföra med catering och personal som serverar. Det blir en väldigt märklig jämförelse. Som att jämföra en "kom som du är" hemmafest med en bal på slottet. Smörgåstårta är enligt min mening en praktisk grej att servera på en tillställning där man inte vet exakt hur många som kommer och där tiden folk kommer är skiftande. Typ studenter, födelsedagar eller liknande när det är öppet hus. I andra lägen är det just en förstärkt fika som på dop, begravningar eller så. Smörgåstårta är också den perfekta utflyktsmaten :)
 
Smörgåstårta är inte jättebilligt, men billigare än att att köpa tex kallskuret eller annan caterad mat (man kan ju köpa catering utan att köpa personal eller utkörning givetvis).

Många av våra gäster och kunder köper smörgåstårta som istället för lunch eller middag.
Våra tårtor är matiga och mättande så det är inget mellanmål direkt.

Och av oss köper alla olika människor smörgåstårta 😁

, i jobbsammanhang ofta i samband med möten eller för att fira något/någon eller bjuda arbetskamrater som slutar tex.
Privat är det till alla möjliga tillfällen, kanske inte är det vanligaste till en vanlig vardagstisdag.
Men det är smidigt, praktiskt och gott att bjuda på.


Jag kan tänka mej att smörgåstårta funkar olika bra beroende på vart man bor och vad man har för arv sas. I mitt område är det vanligt och har varit i alla tider.
I ett annat område kanske det inte alls är lika populärt eller ens vanligt.
 
Kan inte minnas att jag ens ätit smörgåstårta innan jag träffade mannen. Har säkert gjort det någon gång, men hos hans familj verkar det serveras till vart och vartannat lite festligare tillfälle. Sedan jag började jobba bjuds det också lite då och då, vid avtackningar, möten osv.

Glömmer aldrig när numera bortgångna svärfar kom förbi när vi precis flyttat och var mitt uppe i flyttstök och ingenting var på plats. Då hade han kört 1,5h bara för att lämna vad som hade blivit över av en stor smörgåstårta när han och svärmor hade haft någon bjudning. Han kunde inte ha kommit lämpligare! :love: Vi levde på smörgåstårta i flera dagar sedan medan vi packade upp och iordning köket :o
 
Blir förvånad att så många inte har ätit det.
Jag verkar bo i smörgåstårtans näste 😂
Uppväxt med smörgåstårta på alla möjliga tillställningar, röda korset, dop, begravning, årsmöten, avslutningar, kalas osv.
De är storsäljare i butiken med eget kök.
Smörgåstårtan finns överallt här 😅
 
Blir förvånad att så många inte har ätit det.
Jag verkar bo i smörgåstårtans näste 😂
Uppväxt med smörgåstårta på alla möjliga tillställningar, röda korset, dop, begravning, årsmöten, avslutningar, kalas osv.
De är storsäljare i butiken med eget kök.
Smörgåstårtan finns överallt här 😅

Herregud ~ vart bor du? Jag måste åka dit! 💕
Ingen annan i min familj tycker om det så om barnen och mannen är iväg köper jag en liten smörgåstårta eller stubbe och fläskar på som någon annan hade gjort med en pizza 😄
 
Älskar (bra sammansatt) smörgåstårta! Mamma gör en helt underbar, och vår Ica Maxi är helt fenomenala på smörgåstårta. Deras tårta med räkor är to die for!
 
Som diabetiker är jag djupt tacksam för de gånger man serverar smörgåstårta istället för konditoritårta. :)

Och min partner som är diabetiker föredrar alla gånger de vanliga tårtorna :)

(Alltså: man behöver inte generalisera diabetikers preferenser)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp