SMS-livräddare, fler?

Bukefalos 30 år!

Jag tror skottland var ett av de första länderna att implementera den här typen av hjälp från allmänheten?
Jag har för mig att jag läste något om det alldeles nyligen.

Totalt sidospår.
Finns i England vet jag men jag har aldrig sett eller hört någonting om det i Skottland. De kanske bara har riktigt kass marknadsföring? Nu måste jag ju kolla!

Jajamän, det finns! :) Jag känner mig oavsett inte tillräckligt uppdaterad för att anmäla mig och har svårt för blod, men det är ju fantastiskt!

jag anmälde mig efter senaste riktiga HLR-uppdateringen, men insåg när jag fick larm att jag inte "vågade" åka och hjälpa till. (den gången var det på/nära ett köpcentrum och jag var en bit därifrån, så jag tänkte nog att det fanns andra där som kunde agera) Så jag stängde av appen.
Jag hoppas att jag agerar om någon får hjärtstopp alldeles bredvid mig (jag är normalt en sån som agerar först och reagerar sen), men när larmet kom och jag insåg att jag hade hunnit börja tänka (och reagera) på vägen dit, så blev det inte lika självklart.

Jag gick med men stängde sedan av, av just den anledningen. Känns som lite strutsbeteende så den här tråden ska få mig att tänka ett varv till. Det handlar trots allt om liv och död.

Jag får regelbundna HLR-utbildningar via jobbet och är dessutom enda som valt att gå extra firstaid-utbildningar för man vill ju kunna så mycket som möjligt de gångerna det är skarpt läge.
Ett varv till tänkt och kom på att samma funktion som jag avaktiverat appen med, kan användas för att checka in när jag vet att jag kommer vara i en rimlig situation för att kunna hjälpa till. Om man slår av platstjänsten så är man inte med och slår man på den så är man med. På jobbet (där jag är en signifikant del av vaken tid) har jag väldigt bra förutsättningar (hjärtstartare som kan tas med och kan vara i startad bil på 30 sekunder) och är också uppmuntrad av arbetsgivare att göra dylika saker. Samtidigt som räddningstjänsten också har bra förutsättningar att vara snabbt på plats här, så behovet kanske inte är enormt.

Jag vill också slå ett slag för att i förväg ta reda på var närmaste (tillgängliga) hjärtstartare finns på de platser man normalt rör sig (hemmet, arbetsplatsen, barnens skola, vägen emellan, idrottsplatser, gym, etc). Det kan ge ett försprång när tiden är knapp. Finns ingen alls i närheten är det nåt man kan ta upp i byn, föreningen etc.

Kolla gärna in på
https://www.hjartstartarregistret.se/#/89329

Sidnot: En hjärtstartare kan man hjälpa till med även utan att kunna HLR eller utbildad. Den är självinstruerande, med tydligt tal och instruktioner. Det är såklart alltid bäst att ha övat och lärt sig, men det är inte ett hinder för att hjälpa till att man inte har det.

Jag är inte med, trots att jag borde. Men jag kämpar med en envis utmattning och klarar inte av själva grejen att ha appen. Tyvärr.

Jag har haft appen i flera år. Har fått tacka nej till larm men också varit på larm. Senaste var ett hjärtstopp några hundra meter hemifrån. Var tidigt på plats tillsammans med kommunens säkerhetsenhet och en annan sms-livräddare.
Därefter anslöt ett par brandmän i beredskap och två ambulanser.
Jobbar för övrigt skift och tycker inte att det är ett problem.

Jag har HLR-utbildning inom jobbet (vakthavande befäl inom KV). Vi har uppdaterad utbildning någon gång per år och vi har övningar löpande under året.

Jag är med. Har svarat på ett larm och sprang till platsen som var typ 500 m bort. Även om jag tyckte jag var snabbt framme så var brandmän redan på plats så jag behövde aldrig agera. Strax därefter kom ambulans och sen ambulanshelikopter. Jag noterade att vi var många som svarade på larmet, vilket ju är fantastiskt!

Har sen sagt nej till två andra larm då jag inte hade möjlighet att svara.

Känner viss oro att inte göra helt rätt om man skulle vara först på plats. Samtidigt tänker jag även att även om man inte gör 100% enligt protokollet för HLR så hjälper det även om man gör 95% korrekt. Gjorde min senaste HLR utbildning förra året via jobbet.

Borde anmäla mig men har inte gjort det.

Vet att där jag bor (ganska otillgängligt) så finns det en granne inte låångt ifrån som får larm.

Har utbildning och fått nyttja det några gånger senast på min mor som fick stopp i julas. Grannen hann sätta sig i bilen medans han ringde till mig varpå min sambo svarade att HLR pågick. Vi är flera i familjen som kan och kontinuerligt får utbildningen via jobbet.

Men helt ärligt så vill jag inte ha det ansvaret att kasta mig iväg till någon och påbörja HLR på främmande även om det kan rädda liv. Kanske nån gång i framtiden men inte nu. Nu nöjer jag mig med att jag utbildar mig och vågar påbörja om det skulle hända någon i min direkta närhet

Borde anmäla mig men har inte gjort det.

Vet att där jag bor (ganska otillgängligt) så finns det en granne inte låångt ifrån som får larm.

Har utbildning och fått nyttja det några gånger senast på min mor som fick stopp i julas. Grannen hann sätta sig i bilen medans han ringde till mig varpå min sambo svarade att HLR pågick. Vi är flera i familjen som kan och kontinuerligt får utbildningen via jobbet.

Men helt ärligt så vill jag inte ha det ansvaret att kasta mig iväg till någon och påbörja HLR på främmande även om det kan rädda liv. Kanske nån gång i framtiden men inte nu. Nu nöjer jag mig med att jag utbildar mig och vågar påbörja om det skulle hända någon i min direkta närhet
Jag tycker också att det är svårt. Men tänker nog just nu att det är okej att tänka att man inte har särskilt ansvar för att göra det. Alltså okej att pröva, förstå hur man fungerar och om det absolut inte funkar, stänga av. Och tacka nej till larm om man inte känner att man klarar det. Man förstör egentligen inte något genom att finnas i systemet, däremot är det såklart onödigt att finnas med om man vet att man inte kan tänka sig att hjälpa till.

Jag har inte valt att jobba inom dessa yrken så ansvaret finns inte på det sättet, utan mer som enbart en insats som medmänniska. Om det får någon att bli stressad eller må dåligt, är det nog bättre att inte vara med. Svårt helt enkelt!

På senaste utbildning fick vi tips att ha låten ”stayin alive” i huvudet när vi utför kompressionerna, det blir rätt takt då. Satsa på att göra kompressionerna mellan bröstvårtorna ungefär för att få rätt plats. Och revben bryts oftast då man tar i rätt. Detta har jag med mig.

Vi tränade på dockor som var uppkopplade på skärm där vi fick se direkt in kompressionerna var tillräckligt hårda eller inte (lyste grönt vs rött) och jag minns att jag hade rejält med träningsvärk dagen efter. Svetten rann, och då körde vi enbart 1 eller 3 minutersintervaller.

På senaste utbildning fick vi tips att ha låten ”stayin alive” i huvudet när vi utför kompressionerna, det blir rätt takt då. Satsa på att göra kompressionerna mellan bröstvårtorna ungefär för att få rätt plats. Och revben bryts oftast då man tar i rätt. Detta har jag med mig.

Vi tränade på dockor som var uppkopplade på skärm där vi fick se direkt in kompressionerna var tillräckligt hårda eller inte (lyste grönt vs rött) och jag minns att jag hade rejält med träningsvärk dagen efter. Svetten rann, och då körde vi enbart 1 eller 3 minutersintervaller.

Här fick vi tips om Pippi Långstrump istället :D

Vi kör med Presto-Utbildningar

Jag borde anmäla mig men senaste kurs är typ 20 år sen. Så behöver utbildning först.

Jag befinner mig ofta där hjälp kan vara långt bort så jag borde verkligen kunna oavsett om jag har appen eller ej.

Jag är med (eller var i alla fall) och har sprungit på ett larm tillsammans med en kollega. Vi var först på plats med hjärtstartare från jobbet. Tyvärr kunde jag se snabbt att mannen inte längre var med oss, han hade troligen dött i sömnen några timmar tidigare, så jag började aldrig någon räddningsinsats. Strax efter att jag var på plats så kom det flera andra, det kändes bra.

För att jag behöver sova? Man blir ju bara kallad under dagtid 07-23.

Geografisk plats är irrelevant i den mening att du får bara larm i din närhet. Dvs, inte utifrån adress, utan var du (eller iaf din telefon) befinner sig. Att vara på jobbet är, i sig, inte ett problem (för mig) men att bli väckt är det.
Bra poäng. Jag är inte med och började fundera på vad jag har för skäl att inte vara det.
Kan dessutom inte lämna min plats på jobbet bara sådär för en sådan sak utan att det innebär en säkerhetsrisk för andra människor.

Klart man behöver sova. Tänkte att många skiftjobbare stänger av telefonen när de sover...
Det kan ju finnas rimliga anledningar till att man inte helt kan stänga av. Jag har stör ej men att upprepade samtal inom 5 min kommer igenom. Jag vill gärna att folk får tag på mig om mina hästar mot förmodan sprängt staketet och är lösa (aldrig hänt), är svårt skadade eller att någon av byggnaderna står i brand. Av samma anledning finns mitt telefonnummer uppsatt på två ställen på gården.

Andra kanske har barn på dagis och har lagt in dagis nummer som en av de som kan ringa ändå.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• att undvika svenska skolan
  • Kan sparande minska klasskillnaderna?
  • Är det jag som överreagerar?
  • Vad känner han?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?