SMS-livräddare, fler?

Bukefalos 30 år!

Fibusen

Trådstartare
Jag registrerade mig för ett par månader sen, här om dagen kom första larmet att det var misstänkt hjärtstopp i närheten och frågan om jag kunde ta det. Tyvärr så var jag mitt ute i skogen med hästen och det skulle dröja bra mycket längre för mig att ta mig dit än för ambulansen så jag tackade nej. Fattade först inte vad det var som lät, det larmade ORDENTLIGT om vi säger så! 😅

Hur många är vi? Har ni varit först på plats någon gång och hunnit påbörja HLR innan ambulansen kommit? Hur håller ni era HLR-kunskaper uppdaterade?

Jag jobbar som USKA och får utbildning i HLR lite då och då, mycket under utbildningen. Försöker friska upp minnet och ha koll genom att läsa på nätet om det kommit nya råd och rön.

När jag lyckas få till en HLR-utbildning ska jag anmäla mig som det. Behöver uppdatera kunskaperna känner jag.

Jag borde anmäla mig. Har årligen både A-HLR barn och S-HLR vuxen via jobbet. När vi har skarpa larm känner jag mig ganska så lugn med det i sjukhusmiljö, men jag hade nog blivit lite mer osäker utanför sjukhuset trots att det är färre saker att hålla reda på när det är mer basic. Sambon är iaf anmäld och jag hade självklart hjälpt till om han for iväg på något.

Vi får regelbundna HLR kurser via jobbet (jobbar ej i vården) och blir starkt uppmanade att gå med. Jag funderade ett tag men insåg att det inte är kompatibelt med skiftjoobb.

Jag kan givetvis inte gå med (och skulle behöva uppdatera min HLR isåfall) men jag vill bara säga att det är en sådan fantastisk grej! Kudos till er som vill och kan! <3

Vi får regelbundna HLR kurser via jobbet (jobbar ej i vården) och blir starkt uppmanade att gå med. Jag funderade ett tag men insåg att det inte är kompatibelt med skiftjoobb.
Varför skulle det inte vara kompatibelt med skiftjobb? Hjärtstopp kan vell komma när som helst och kan man inte så kan man inte. Här omkring på landsbygden har vi nånting som heter civil insatsperson. Vid olycka och hjärtstopp får utbildade civila personer sms men är man inte hemma så är man inte.

Jag är med och fick mitt andra larm idag faktiskt. Första larmet var jag väldigt långt ifrån och larmplatsen var i tätorten så jag hoppades någon annan var närmare och tackade nej. Idagbstod jag med hundarna i duschen utan alltför mycket kläder och larmet var 3,5km bort så jag tackade nej.

Med rätt stor ångest/ dåligt samvete sedan, hur gör man egentligen för att slippa undan det?!

Varför skulle det inte vara kompatibelt med skiftjobb? Hjärtstopp kan vell komma när som helst och kan man inte så kan man inte. Här omkring på landsbygden har vi nånting som heter civil insatsperson. Vid olycka och hjärtstopp får utbildade civila personer sms men är man inte hemma så är man inte.

För att jag behöver sova? Man blir ju bara kallad under dagtid 07-23.

Geografisk plats är irrelevant i den mening att du får bara larm i din närhet. Dvs, inte utifrån adress, utan var du (eller iaf din telefon) befinner sig. Att vara på jobbet är, i sig, inte ett problem (för mig) men att bli väckt är det.

Jag är med och fick mitt andra larm idag faktiskt. Första larmet var jag väldigt långt ifrån och larmplatsen var i tätorten så jag hoppades någon annan var närmare och tackade nej. Idagbstod jag med hundarna i duschen utan alltför mycket kläder och larmet var 3,5km bort så jag tackade nej.

Med rätt stor ångest/ dåligt samvete sedan, hur gör man egentligen för att slippa undan det?!
Jag gick med men stängde sedan av, av just den anledningen. Känns som lite strutsbeteende så den här tråden ska få mig att tänka ett varv till. Det handlar trots allt om liv och död.

Jag får regelbundna HLR-utbildningar via jobbet och är dessutom enda som valt att gå extra firstaid-utbildningar för man vill ju kunna så mycket som möjligt de gångerna det är skarpt läge.

För att jag behöver sova? Man blir ju bara kallad under dagtid 07-23.

Geografisk plats är irrelevant i den mening att du får bara larm i din närhet. Dvs, inte utifrån adress, utan var du (eller iaf din telefon) befinner sig. Att vara på jobbet är, i sig, inte ett problem (för mig) men att bli väckt är det.
Klart man behöver sova. Tänkte att många skiftjobbare stänger av telefonen när de sover...

Klart man behöver sova. Tänkte att många skiftjobbare stänger av telefonen när de sover...

Varför skulle jag göra det? Har den på 'stör ej' men varför stänga av?

Och visst, man kan pausa larmen i appen men jag känner mig själv och skulle glömma.

Jag var med när jag gick utbildningar via jobbet.
Nu är det för många år sedan och jag är inte med längre.

Den larmade aldrig, jag bor i Sthlm sp det är ju gott om folk här….

Varför skulle jag göra det? Har den på 'stör ej' men varför stänga av?

Och visst, man kan pausa larmen i appen men jag känner mig själv och skulle glömma.
Ok. Jag reagerade bara på att skiftjobbare inte kunde vara registrerad eftersom jag vet flera varit på larm.

Jag är med men just nu har jag en låne-mobil eftersom min dött vattendöden så för tillfället har jag inte appen nedladdad. Har varit på ett larm, var inte först och behövdes inte. Sen har jag varit på väg på något larm som avbrutits och några jag fått avböja.

Jag kan givetvis inte gå med (och skulle behöva uppdatera min HLR isåfall) men jag vill bara säga att det är en sådan fantastisk grej! Kudos till er som vill och kan! <3
Jag tror skottland var ett av de första länderna att implementera den här typen av hjälp från allmänheten?
Jag har för mig att jag läste något om det alldeles nyligen.

Totalt sidospår.

Liknande trådar

• att undvika svenska skolan
  • Kan sparande minska klasskillnaderna?
  • Är det jag som överreagerar?
  • Vad känner han?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9