Bukefalos 28 år!

Snabb fråga om strålning

Röntgen är ju röntgen även om jag röntgar väskor och andra medhavda föremål och inte hästar.
Fast poängen var väl att hon hade mobilen PÅ sig? Eller fattade jag fel? Så länge du inte röntgar hela människor med mobilen i fickan så är det väl en annan grej än vad TS frågor om? :D
 
Fast poängen var väl att hon hade mobilen PÅ sig? Eller fattade jag fel? Så länge du inte röntgar hela människor med mobilen i fickan så är det väl en annan grej än vad TS frågor om? :D

Jag fattade det som att TS trodde att telefonen liksom blev "laddad" av röntgenstrålar och således var farlig att använda efteråt. Inte att det handlade om hur farlig mobilen var under själva röntgen :confused: (Först trodde jag dessutom att frågan var om röntgen var farlig för själva telefonen.)
Och jag har iofs röntgat även människor i våra röntgenmaskiner :D (Ibland har vi lite tråkigt på jobbet.)
 
Jag fattade det som att TS trodde att telefonen liksom blev "laddad" av röntgenstrålar och således var farlig att använda efteråt. Inte att det handlade om hur farlig mobilen var under själva röntgen :confused: (Först trodde jag dessutom att frågan var om röntgen var farlig för själva telefonen.)
Och jag har iofs röntgat även människor i våra röntgenmaskiner :D (Ibland har vi lite tråkigt på jobbet.)

Aha, er variant av att kopiera röven i kopiatorn! :rofl: :up:
 
Jag fattade det som att TS trodde att telefonen liksom blev "laddad" av röntgenstrålar och således var farlig att använda efteråt. Inte att det handlade om hur farlig mobilen var under själva röntgen :confused: (Först trodde jag dessutom att frågan var om röntgen var farlig för själva telefonen.)
Och jag har iofs röntgat även människor i våra röntgenmaskiner :D (Ibland har vi lite tråkigt på jobbet.)
Oj!!
Jag försöker undvika strålning så gott det går, är rädd för att få cellförändringar.
Jag har fått för mig att mobiler och övrig elektronisk är extra känslig för strålning precis som vid radioaktiv strålning? Men jag kanske är helt ute och cyklar
 
Oj!!
Jag försöker undvika strålning så gott det går, är rädd för att få cellförändringar.
Jag har fått för mig att mobiler och övrig elektronisk är extra känslig för strålning precis som vid radioaktiv strålning? Men jag kanske är helt ute och cyklar

Jag har haft cellförändringar. Är dock rätt övertygad om att det inte beror på att jag hanterar röntgenapparater varje arbetsdag.
Gällande elektronik så förstår jag inte alls hur mobiler skulle påverkas så mycket av röntgen att det blir farligt.
 
Angående telefonen så måste den bestrålas med neutroner för att själv bli radioaktiv. Röntgenstrålning är inte neutronstrålning.(måste reservera mig lite på denna, jag är inte helt 100. Det var längesen jag läste strålningsfysik)

Men du kan sova lugnt inatt :)
 
Angående telefonen så måste den bestrålas med neutroner för att själv bli radioaktiv. Röntgenstrålning är inte neutronstrålning.(måste reservera mig lite på denna, jag är inte helt 100. Det var längesen jag läste strålningsfysik)

Men du kan sova lugnt inatt :)
Tack för ett informativt och sakligt svar :)
 
Angående telefonen så måste den bestrålas med neutroner för att själv bli radioaktiv. Röntgenstrålning är inte neutronstrålning.(måste reservera mig lite på denna, jag är inte helt 100. Det var längesen jag läste strålningsfysik)

Men du kan sova lugnt inatt :)
Du har rätt det är inte neutronstrålning. Den finns inte i det civila livet utan "bara" hos militären.
Strålningen från en röntgenapparat går inte att "lagra" utan den strålar när den är på några sekunder och är helt ofarlig för övrigt. Inget alls lever kvar när den stängts av.
 
Du har rätt det är inte neutronstrålning. Den finns inte i det civila livet utan "bara" hos militären.
Strålningen från en röntgenapparat går inte att "lagra" utan den strålar när den är på några sekunder och är helt ofarlig för övrigt. Inget alls lever kvar när den stängts av.
Det jag är osäker på är om det är/bara är neutronstrålning som mobilen behövt bestrålas med för att bli radioaktiv. Och om det är så enkelt eller krävs lite mer.
Röntgenstrålning är "ljus" neutronstrålning är partikelstrålning.

Neutronstrålning finns på fler ställen än hos militären, inom kärnkraften tex.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 255
Senast: Skjøldur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 410
Senast: Cattis_E
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 367
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp