Snackistråd eget stall/gård del 2

Enligt banken vi var på igår så tar lantmäteriet 1-1.5år år på sig vilket innebär att det kommer dröja jättelänge innan vi kommer kunna avsluta affären med mina svärföräldrars gård :banghead: jag hade trott att det tog typ max ett halvår.. detta innebär ju att vi kommer vara i lite ingenmansland när vårat är sålt nu i vår. Kommer bli att vi får hyra deras gård tills lantmäteriet har gjort sitt och vi kan genomföra köpet :down:
 
Enligt banken vi var på igår så tar lantmäteriet 1-1.5år år på sig vilket innebär att det kommer dröja jättelänge innan vi kommer kunna avsluta affären med mina svärföräldrars gård :banghead: jag hade trott att det tog typ max ett halvår.. detta innebär ju att vi kommer vara i lite ingenmansland när vårat är sålt nu i vår. Kommer bli att vi får hyra deras gård tills lantmäteriet har gjort sitt och vi kan genomföra köpet :down:

Härligt, eller hur? Det tog ett år för vårat att delas av. Ganska osäkert fram till dess alltså.
 
Enligt banken vi var på igår så tar lantmäteriet 1-1.5år år på sig vilket innebär att det kommer dröja jättelänge innan vi kommer kunna avsluta affären med mina svärföräldrars gård :banghead: jag hade trott att det tog typ max ett halvår.. detta innebär ju att vi kommer vara i lite ingenmansland när vårat är sålt nu i vår. Kommer bli att vi får hyra deras gård tills lantmäteriet har gjort sitt och vi kan genomföra köpet :down:

Tog ett halvår för oss när vi köpte vår gård och säljaren skulle behålla skogen. Lantmäteriet är inte så snabba...
 
@FengurLaugar Ett halvår hade jag nog räknat med men inte 1-1.5år :eek:

Vi blev förberedda på att det kunde ta 1 år också så vi hade tur när det tog bara 1 år.

Eventuellt ska vi köpa till ca 3 ha mark som gränsar till vår mark och den kommer vi ju inte våga röra isåfall förrän det är klart med Lantmäteriet och det kan ju dröja som sagt :meh:
 
Enligt banken vi var på igår så tar lantmäteriet 1-1.5år år på sig vilket innebär att det kommer dröja jättelänge innan vi kommer kunna avsluta affären med mina svärföräldrars gård :banghead: jag hade trott att det tog typ max ett halvår.. detta innebär ju att vi kommer vara i lite ingenmansland när vårat är sålt nu i vår. Kommer bli att vi får hyra deras gård tills lantmäteriet har gjort sitt och vi kan genomföra köpet :down:

Här var lantmäteriet klara med avstyckningen när vi köpte på bara 2mån. :)
 
Enligt banken vi var på igår så tar lantmäteriet 1-1.5år år på sig vilket innebär att det kommer dröja jättelänge innan vi kommer kunna avsluta affären med mina svärföräldrars gård :banghead: jag hade trott att det tog typ max ett halvår.. detta innebär ju att vi kommer vara i lite ingenmansland när vårat är sålt nu i vår. Kommer bli att vi får hyra deras gård tills lantmäteriet har gjort sitt och vi kan genomföra köpet :down:

För vår del hade vår mäklare en kontakt på lantmäteriet som skulle ordna vår avstyckning snabbt (några enstaka månader), tråkigt nog klantade sig säljarna och var inte klara med sina lån mm i tid, så vår "snabbfil" hos lantmäteriet försvann och det tog 1.5 år i stället... Vi "hyrde" också gården tills allt var klart, men betalade inget till säljarna mer än försäkringen eftersom de var dem som klantade till sig och försenade det hela.
 
Vi ska också byta upp oss till större gård men det är inte mycket som kommer ut på marknaden. Speciellt inte inte man vill ha ett ridhus.
Vi måste ha mer mark för vi har vuxit ur vår nuvarande gård. Hoppas bara vi får rejält betalt för den när den väl säljs.
 
För oss har det gått hyfsat snabbt att stycka av men väldigt segt för en granne, jag tror det beror på vilken handläggare man råkar få.

Vi måste fixa till ridbanan i år, efter alla år med skottning och snöslunga samt slitage har det blivit för lite material kvar i spåret och nästa för mycket i mitten. Hade först tänkt fylla på med mer men vill prova att flytta överskottet ut mot sidorna först. Jag vet dock inte hur vi ska fixa det på bästa och billigaste sätt, har bara tillgång till harv, ingen skopa. Det är kanske bäst att hyra in en granne med grävmaskin.

Sen behöver staket runt ridbanan fixas och målas (det lutar...), stallet behöver målas om båda invändigt och utvändigt, elbanden i hagen behöver bytas. Känns som ett enormt projekt! Jag kan inte göra så mycket själv heller pga sjukdom. :down:

Stallet är målat med slamfärg utvändigt, men vi är inte nöjd med den. Svår att måla med och dålig hållbarhet. Vad har ni för sorts färg på era stall? Kan man måla med vad som helst över slamfärgen tro?
Invändigt är det gammaldags linoljefärg. Ljus gul. Den vill jag gärna byta till vit/offwhite. Trött på det gula efter 10 år. Frågan är om jag verkligen ska ha vitt på boxväggar, det kanske snabbt blir fult?

Vad har ni för färger i stallet? Visa gärna bilder. :)
 
@Centaur Vi har slamfärg både invändigt och utvändigt och gillar det skarpt. Inga problem med att det håller ute. Inne i boxarna slits det lite mer, flaggar ibland men läggs på nytt varannat år ungefär. Vi är väldigt nöjda.

Det är alltså den färgen vi har också, vit. I hela stallet utom där det är plankväggar. Där är det en olja med lite off White färg.
 
@Centaur Vi har slamfärg både invändigt och utvändigt och gillar det skarpt. Inga problem med att det håller ute. Inne i boxarna slits det lite mer, flaggar ibland men läggs på nytt varannat år ungefär. Vi är väldigt nöjda.

Det är alltså den färgen vi har också, vit. I hela stallet utom där det är plankväggar. Där är det en olja med lite off White färg.

Det blir inte väldigt kallt med helvitt då? Har du någon bild? Jag hittade den här bilden på ett helvitt stall och det känns nästan lite "sterilt": https://dequine.files.wordpress.com/2012/03/stall_71359499.jpg

Helst skulle jag haft typ mahogny på boxfronterna och resten vitt, det tror jag hade blivit jättesnyggt. Men tyvärr är det redan målat och det blir för mycket jobb att slipa bort färgen.
 
Det blir inte väldigt kallt med helvitt då? Har du någon bild? Jag hittade den här bilden på ett helvitt stall och det känns nästan lite "sterilt": https://dequine.files.wordpress.com/2012/03/stall_71359499.jpg

Helst skulle jag haft typ mahogny på boxfronterna och resten vitt, det tror jag hade blivit jättesnyggt. Men tyvärr är det redan målat och det blir för mycket jobb att slipa bort färgen.

Jag har svarta fronter på boxarna i nät. Men jag tycker inte att det på bilden ser kliniskt ut heller så kanske faller det under "tycke och smak"?
Jag kan tycka att mitt stall ser lite kliniskt ut men jag tror det snarare beror på att det är raka linjer och fyrkantigt nät.

Stallet.jpg


Stall.jpg
 
Jag har svarta fronter på boxarna i nät. Men jag tycker inte att det på bilden ser kliniskt ut heller så kanske faller det under "tycke och smak"?
Jag kan tycka att mitt stall ser lite kliniskt ut men jag tror det snarare beror på att det är raka linjer och fyrkantigt nät.

Stallet.jpg


Stall.jpg

Jo det kanske det är, mitt stall är ju väldigt varmt i färgen nu eftersom allt är ljusgult. Ska nog börja med att måla väggarna vita så får jag fundera på om boxarna också blir vita eller om det blir finare med en annan färg. Har jättehögt i tak så det är ett stort projekt.

Vilken spännande inredning du har! Aldri sett det förut. Nästan som ett zoo. Är det bruksbalken utan plank på nedre delen? :)
 
Jo det kanske det är, mitt stall är ju väldigt varmt i färgen nu eftersom allt är ljusgult. Ska nog börja med att måla väggarna vita så får jag fundera på om boxarna också blir vita eller om det blir finare med en annan färg. Har jättehögt i tak så det är ett stort projekt.

Vilken spännande inredning du har! Aldri sett det förut. Nästan som ett zoo. Är det bruksbalken utan plank på nedre delen? :)
Vi har vita väggar och brunlaserade boxväggar. Nu är stallet bara 1,5 år, men ångrar inte alls att jag målade vitt. Lätt att hålla rent och ljust och fint.
Jag hade funderat på att måla boxväggarna mörkbruna om ni nu redan har målade boxväggar. Det är väldigt snyggt med vitt och mörkbrunt i stall. Stilrent!
 
Jag har svarta fronter på boxarna i nät. Men jag tycker inte att det på bilden ser kliniskt ut heller så kanske faller det under "tycke och smak"?
Jag kan tycka att mitt stall ser lite kliniskt ut men jag tror det snarare beror på att det är raka linjer och fyrkantigt nät.

Stallet.jpg


Stall.jpg
Kan du inte visa fler bilder på ditt stall? Jag gillar inredningen, inte så vanlig. Hur står gallret mot en spark?
 
Jo det kanske det är, mitt stall är ju väldigt varmt i färgen nu eftersom allt är ljusgult. Ska nog börja med att måla väggarna vita så får jag fundera på om boxarna också blir vita eller om det blir finare med en annan färg. Har jättehögt i tak så det är ett stort projekt.

Vilken spännande inredning du har! Aldri sett det förut. Nästan som ett zoo. Är det bruksbalken utan plank på nedre delen? :)

Haha, ja, några har kommenterat att det ser ut som burar för apor på zoo. :D

Jag såg liknande när jag sökte på Google ett islandhäststall där man bara att upp väggar från en långsida och sedan satt gallergrindar för på framsidan. Jag gillade hur öppet det såg ut och att alla hästar såg minst 5-7 andra hästar även när de åt och sov.
Några stall i USA har så här också men vitt galler eller bara galvaniserat.

Några har mur nertill istället för plank.

Jag vet inte om bruksbalken är autokorrektat och vet inte riktigt vad det ska vara istället men kör ett svar ändå.
Det är plank nedtill som är tjocka och korta. Nätet är flätat och mindre maskor och tjockare tråd än rekommenderat. Det är riktigt bra energiupptagande och de kan omöjligt fastna med hela hovar. En skoskänkel är fullt möjligt men skor dras av lätt så det är jag inte orolig för.

Gallret är starkare än trä och därför har jag mer av det än plank och så långt ner som planket sitter nu är nästan omöjligt att sparka i. En hov som sparkar ligger högre och har gjort när lånehästen blev orolig när den andra hästen var på tur. Det har blivit en buckla, stor som en tennisboll bara. Helt omöjligt att böja tillbaka, så hur man anser att trä ska utformas för att hålla förstår jag inte.

De har samma galler mellan boxarna så de har full uppsikt över varandra när de sover och känner stor trygghet i att äta och sova med uppsikt över hela stallet.

Jag är så förbannat nöjd. Jag har ett litet stall och på det här sättet ser det inte så instängt ut som om det skulle vara 1-1,2 meter höga väggar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
598
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 427
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp