Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Tack, jag har läst i fass många gånger så jag vet vad plegicil är för något.
Ingen har sagt att du behöver göra på ett visst sätt, du har ju fått tips om andra saker också. Det är bara svårt att hänga med i ditt resonemang, man försöker hjälpa då det låter som att du typ är desperat efter en lösning men ändå är du mest avvisande vad man än skriver..

Ledinflammation är en skada.
Nej, men jag har tackat för tipsen och talat om att jag inte vill gå vägen med Plegicil och också försökt tala om varför, men ändå får jag då påhopp som säger att jag inte tänker på hästens bästa om jag inte pleggar. Jag har inte bett er komma med en lösning.

Och, ok, jag håller med om skadan, jag menade att det inte varit en traumatisk skada.
 
De flesta skador kräver ju inte det, även om de kommer av trauma. Oavsett så är det förstås viktigt med en försiktig och bra igångsättning. Synd att du inte verkar ha tillgång till bra hjälp på plats.
Det kommer bli en flytt till för honom, den här gången till någon som kan både sätta igång honom och hjälpa till med försäljningen.
 
Nej, men jag har tackat för tipsen och talat om att jag inte vill gå vägen med Plegicil och också försökt tala om varför, men ändå får jag då påhopp som säger att jag inte tänker på hästens bästa om jag inte pleggar. Jag har inte bett er komma med en lösning.

Och, ok, jag håller med om skadan, jag menade att det inte varit en traumatisk skada.
Ber om ursäkt om det uppfattats som påhopp, så har iaf aldrig jag menat mina inlägg!
 
Absolut, håller med om att det är normalt. Det som inte är normalt är att JAG blir rädd och det är ju därför jag hade tänkt sälja honom till någon som inte blir rädd. Har tänkt att jag ska skaffa en huva men inte kommit till skott. Tillskott ger jag inte så mycket för om det inte finns välkontrollerade studier som visar dokumenterad effekt och säkerhet.
Vad är du rädd för? Att hästen ska springa över dig när den blir rädd? Eller att du ska tappa den?

Jag har varit rädd själv och är fortfarande rädd i vissa situationer så jag har förståelse för att man kan bli rädd men då får man ju lista ut vad man är rädd för.

Jag rekommenderar att du provar med något tillskott som är lugnande. På min ena hade jag stor effekt av NAF magic. En häst som hoppade till för allt och lite till blev lugn och tittade bara till på saker utan att hoppa på mig. Det räcker att köpa en flaska eller en burk och prova för effekten kommer oftast inom några dagar
 
Jag är inte rädd för att han ska springa över mig, eller att tappa honom eller nåt sådant. Utan jag är rädd för att rida honom. Han behöver inget lugnande för att kunna hanteras eller så. Han är nog inte överhuvudtaget något problem, det är jag som är problemet. Det går att sitta upp på honom och rida trots att han har stått länge. Jag gjorde ju det i januari utan problem (från början). Jag är helt enkelt rädd för att han ska få samma panik som han fick när han stegrade omkull och att jag ska göra illa mig mer än jag gjorde då. Han skuttar till och jag känner panik och därför förstår jag att jag inte kommer att kunna rida igång honom innan försäljningen, utan någon annan får göra det. När ridskolehästarna gör sina skutt blir jag inte rädd på samma sätt. Men jag är absolut rädd för att åka av och göra illa mig.
 
Jag är inte rädd för att han ska springa över mig, eller att tappa honom eller nåt sådant. Utan jag är rädd för att rida honom. Han behöver inget lugnande för att kunna hanteras eller så. Han är nog inte överhuvudtaget något problem, det är jag som är problemet. Det går att sitta upp på honom och rida trots att han har stått länge. Jag gjorde ju det i januari utan problem (från början). Jag är helt enkelt rädd för att han ska få samma panik som han fick när han stegrade omkull och att jag ska göra illa mig mer än jag gjorde då. Han skuttar till och jag känner panik och därför förstår jag att jag inte kommer att kunna rida igång honom innan försäljningen, utan någon annan får göra det. När ridskolehästarna gör sina skutt blir jag inte rädd på samma sätt. Men jag är absolut rädd för att åka av och göra illa mig.
Fast du skriver ju att du är rädd nu när du leder och tömkör. För han hoppar till när det blåser.

sätt igång hästen från marken och jobba så i någon vecka och kanske nån vecka på bete så han får vila huvudet och kroppen så det inte blir samma som sist att det blir för mycket för honom.
 
Fast du skriver ju att du är rädd nu när du leder och tömkör. För han hoppar till när det blåser.

sätt igång hästen från marken och jobba så i någon vecka och kanske nån vecka på bete så han får vila huvudet och kroppen så det inte blir samma som sist att det blir för mycket för honom.
Det blir ju orimligt dyrt att skicka iväg hästen på igångsättning och tillridning. Det är ju flera månader att betala för.
Speciellt om du inte har problem på marken. Då är det ju bara att sätta igång hästen med tömkörning
 
Det blir ju orimligt dyrt att skicka iväg hästen på igångsättning och tillridning. Det är ju flera månader att betala för.
Speciellt om du inte har problem på marken. Då är det ju bara att sätta igång hästen med tömkörning
Vissa problem på marken har jag, men de är inte relaterade till rädsla, utan snarare brist på erfarenhet och kompetens när det gäller att tömköra och att hästen just nu testar lite (backa, vägra gå framåt, svårt att få honom att gå rakt). Bättre att det görs rätt. Jag håller ändå på med promenader och en del tömkörning men han ska iväg ändå. Någon månad senare än vad jag först hade planerat. Och, nej, det blir inte mycket dyrare, men han får längre tid på sig att landa hos försäljaren.
 
Jag är inte rädd för att han ska springa över mig, eller att tappa honom eller nåt sådant. Utan jag är rädd för att rida honom. Han behöver inget lugnande för att kunna hanteras eller så. Han är nog inte överhuvudtaget något problem, det är jag som är problemet. Det går att sitta upp på honom och rida trots att han har stått länge. Jag gjorde ju det i januari utan problem (från början). Jag är helt enkelt rädd för att han ska få samma panik som han fick när han stegrade omkull och att jag ska göra illa mig mer än jag gjorde då. Han skuttar till och jag känner panik och därför förstår jag att jag inte kommer att kunna rida igång honom innan försäljningen, utan någon annan får göra det. När ridskolehästarna gör sina skutt blir jag inte rädd på samma sätt. Men jag är absolut rädd för att åka av och göra illa mig.
Hoppas det går bra med din häst. Jag tycker det blev lite väl insnöat nu, på vad du skrivit och hur du tänker lösa situationen.

Jättebra om du kan skritta den för hand eller i töm utan att vara rädd. Då behövs inget lugnande. Ibland kan de ju räcka att undvika situationer som triggar, typ vara i ridhuset om det blåser. 👍🏻
 
Jag är inte rädd för att han ska springa över mig, eller att tappa honom eller nåt sådant. Utan jag är rädd för att rida honom. Han behöver inget lugnande för att kunna hanteras eller så. Han är nog inte överhuvudtaget något problem, det är jag som är problemet. Det går att sitta upp på honom och rida trots att han har stått länge. Jag gjorde ju det i januari utan problem (från början). Jag är helt enkelt rädd för att han ska få samma panik som han fick när han stegrade omkull och att jag ska göra illa mig mer än jag gjorde då. Han skuttar till och jag känner panik och därför förstår jag att jag inte kommer att kunna rida igång honom innan försäljningen, utan någon annan får göra det. När ridskolehästarna gör sina skutt blir jag inte rädd på samma sätt. Men jag är absolut rädd för att åka av och göra illa mig.

Nu har jag med andra ju följt din följetong med denna häst ett bra tag här på Buke. Det är väldigt lätt för oss att sitta bakom en skärm och döma och ifrågesätta, men jag kommer själv ihåg när jag hade köpt på mig "för mkt häst" och vilket rent helvete det var rent ut sagt. Så mycket ångest och katastroftankar vid till synes enkla grejer kan tyckas- som att ta in från hagen när det blåste, eller hoppa upp och rida några varv utan att innan hämta mod i flera timmar, och sen sitta och skaka som ett asplöv och undra när hästen kommer slänga av en (för det gjorde han titt som tätt utan förvarning) bara för att nämna några scenarion. För att inte tala om skammen och skuldkänslorna när majoriteten av ens omgivning tyckte att "hästen var ju såååå fin" och bergen av "goda råd" som kom titt som tätt.

Kom ihåg att rädsla är inte logisk. När jag först läste att du var rädd för till synes triviala saker som att hästen hoppar till skakade jag på huvudet och himlade med ögonen för det gör ju 99.999 % av alla hästar nångång, men efter lite eftertanke kom på mig själv med att inse att det spelar ju ingen roll i detta nu vad det är som skrämmer dig- för ni har ju hamnat i en ond spiral och som sagt, rädslan är inte logisk. I samband med att hästen gör nåt oväntat sätts ju din kropp i flyktläge med adrenalinpåslag och allt som hör till med aktivering av det sympatiska nervsystemet. Det tråkiga med det? Det kommer aldrig släppa för dig med denna häst. Du kommer alltid ha det med dig i bakhuvudet det som orsakade att du tappade förtroendet för honom och blev rädd.

Mitt råd till dig är: sälj hästen fort som fan även om det är med en rejäl förlust. Han är säkert en superfin häst med otroligt många fina kvaliteteer. Men bara för det så behöver han ju inte vara rätt häst för dig och det är orätt både mot dig själv och honom att fortsätta som ni gör.
 
Fast du skriver ju att du är rädd nu när du leder och tömkör. För han hoppar till när det blåser.

sätt igång hästen från marken och jobba så i någon vecka och kanske nån vecka på bete så han får vila huvudet och kroppen så det inte blir samma som sist att det blir för mycket för honom.
Då har jag formulerar mig fel eller så feltolkas det. Visst, jag kanske också hoppar till när han gör det. Men vi pratar om en gång, då det blåste, och han blev rädd för varenda växt som fladdrade lite och reagerade med stora och plötsliga sidoskutt, vilket fick mig att inse att jag inte kommer att greja hans igångsättning för jag kommer vara rädd ( planen var att jag gradvis skulle komma till uppsutten igångsättning ).

Kan vi lämna detta nu? Han ska säljas för jag kommer aldrig våga rida honom. Jag väljer att betala någon för igångsättning och försäljning. Punkt.
 
Nu har jag med andra ju följt din följetong med denna häst ett bra tag här på Buke. Det är väldigt lätt för oss att sitta bakom en skärm och döma och ifrågesätta, men jag kommer själv ihåg när jag hade köpt på mig "för mkt häst" och vilket rent helvete det var rent ut sagt. Så mycket ångest och katastroftankar vid till synes enkla grejer kan tyckas- som att ta in från hagen när det blåste, eller hoppa upp och rida några varv utan att innan hämta mod i flera timmar, och sen sitta och skaka som ett asplöv och undra när hästen kommer slänga av en (för det gjorde han titt som tätt utan förvarning) bara för att nämna några scenarion. För att inte tala om skammen och skuldkänslorna när majoriteten av ens omgivning tyckte att "hästen var ju såååå fin" och bergen av "goda råd" som kom titt som tätt.

Kom ihåg att rädsla är inte logisk. När jag först läste att du var rädd för till synes triviala saker som att hästen hoppar till skakade jag på huvudet och himlade med ögonen för det gör ju 99.999 % av alla hästar nångång, men efter lite eftertanke kom på mig själv med att inse att det spelar ju ingen roll i detta nu vad det är som skrämmer dig- för ni har ju hamnat i en ond spiral och som sagt, rädslan är inte logisk. I samband med att hästen gör nåt oväntat sätts ju din kropp i flyktläge med adrenalinpåslag och allt som hör till med aktivering av det sympatiska nervsystemet. Det tråkiga med det? Det kommer aldrig släppa för dig med denna häst. Du kommer alltid ha det med dig i bakhuvudet det som orsakade att du tappade förtroendet för honom och blev rädd.

Mitt råd till dig är: sälj hästen fort som fan även om det är med en rejäl förlust. Han är säkert en superfin häst med otroligt många fina kvaliteteer. Men bara för det så behöver han ju inte vara rätt häst för dig och det är orätt både mot dig själv och honom att fortsätta som ni gör.
Jo, har ju liksom planerat det ganska länge nu, men det har gått åt skogen även med det.
 
Då har jag formulerar mig fel eller så feltolkas det. Visst, jag kanske också hoppar till när han gör det. Men vi pratar om en gång, då det blåste, och han blev rädd för varenda växt som fladdrade lite och reagerade med stora och plötsliga sidoskutt, vilket fick mig att inse att jag inte kommer att greja hans igångsättning för jag kommer vara rädd ( planen var att jag gradvis skulle komma till uppsutten igångsättning ).

Kan vi lämna detta nu? Han ska säljas för jag kommer aldrig våga rida honom. Jag väljer att betala någon för igångsättning och försäljning. Punkt.
Ja absolut kan vi släppa detta men det är synd för det verkar vara en fin häst och du kommer slösa bort så mycket pengar på att lämna bort hästen för igångsättning (jag gissar på att han bör vara igång i augusti kanske?) och sen tillridning och försäljning uppepå det. Då är vi inne i september/oktober med lite tur.

Sälj hästen som han är nu eller sätt igång han själv med tömkörning/promenader och sen lämna in han för försäljning
Så hade jag gjort för att slippa lägga xx xxx kr på att sätta igång hästen
 
Fullblodet jag hade (han som slängde mig i backen x flera) köpte jag för 55' och gav bort gratis till en bekant. Ibland blir det inte som man har tänkt sig.
Nej, jag känner till det. Sålde ju mitt sto efter 4 månader för 10000 med 45000 kr i förlust. Har slutat räkna pengar just nu. Men bara för att då, köpte för 125’ i december. Stegringen mitten av februari, höll igång med tömkörning i några veckor tills beridare kom och red typ 3 gånger i veckan för 200 kr gången. Flyttade sedan till beridaren i mitten av mars, för 350 kr/ dygn (plus att jag behöll stallplatsen och betalade kallhyra). Halt efter två månader hos beridare, betalat ca 6000 till veterinären. Flyttade hem igen i början av juni. Kommer flytta till försäljare för igångsättning och försäljning, typ 7000 kr/ mån. Sikta på att kunna annonsera i slutet av augusti för 98’, kanske.
 
Ja absolut kan vi släppa detta men det är synd för det verkar vara en fin häst och du kommer slösa bort så mycket pengar på att lämna bort hästen för igångsättning (jag gissar på att han bör vara igång i augusti kanske?) och sen tillridning och försäljning uppepå det. Då är vi inne i september/oktober med lite tur.

Sälj hästen som han är nu eller sätt igång han själv med tömkörning/promenader och sen lämna in han för försäljning
Så hade jag gjort för att slippa lägga xx xxx kr på att sätta igång hästen
Vem köper en häst med hans historik utan att ens kunna provrida och då till vilket pris?

Missade du att jag inte kommer kunna tömkörde honom till rätt form och kondition? Och jag har inte tänkt att han ska på tillridning. Igångsättning och försäljning så han kan visas på en provridning i ok form och kondition.
 
Vem köper en häst med hans historik utan att ens kunna provrida och då till vilket pris?

Missade du att jag inte kommer kunna tömkörde honom till rätt form och kondition? Och jag har inte tänkt att han ska på tillridning. Igångsättning och försäljning så han kan visas på en provridning i ok form och kondition.
Kör på! Din plan låter rimlig. Så länge har den väl inte stått? Vad var det för skada den hade fått?
 
Vem köper en häst med hans historik utan att ens kunna provrida och då till vilket pris?

Missade du att jag inte kommer kunna tömkörde honom till rätt form och kondition? Och jag har inte tänkt att han ska på tillridning. Igångsättning och försäljning så han kan visas på en provridning i ok form och kondition.
Du behöver inte försvara dig för någon 💖.

Vi som varit med om liknande förstår. Själv brottades jag med mina rädslor ett halvår för att få en pålle visningsbar, men jag hade lämnat bort han om jag haft råd och det funnits lämplig tillridare i närheten. Jag fick han att bli fin i hanteringen men kunde inte lita på han, smärtminnet satt i. Nya ägaren red han utan problem och dom fick det jättebra tillsammans.

Din häst, ditt beslut 💖.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 327
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp