Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Livet känns som en mardröm. Fick se en penicillinchock nyss. Hon verkar okej nu och den var över på nån minut. Och ändå gjorde vi allt rätt enligt instruktionerna. Kollade så det inte kom blod etc.
Har inte visiterat noga ännu men hon står upp. Vi kommer gå över på Hippotrim istället efter att ha rådgjort med veterinär. Framförallt eftersom jag är livrädd nu.
Det hände även min häst när veterinären sprutade, hon såg ut att hallucinera i 15-20 min och lugnade sig sedan.
Sen fick jag även en lightversion på en valack när jag sprutade själv. Han såg skeptisk ut i 15-20 min innan det gick över.

Jag tycker det är otrevligt att spruta men jag gör det.

En kompis ponny gick omkull ute på -90talet men det slutade bra.
 
Livet känns som en mardröm. Fick se en penicillinchock nyss. Hon verkar okej nu och den var över på nån minut. Och ändå gjorde vi allt rätt enligt instruktionerna. Kollade så det inte kom blod etc.
Har inte visiterat noga ännu men hon står upp. Vi kommer gå över på Hippotrim istället efter att ha rådgjort med veterinär. Framförallt eftersom jag är livrädd nu.
Pc-chock uppstår när prokain kommer in i blodbanan. Det kan hända även om man sprutar enligt konstens alla regler, om man har otur.
Skönt att hon verkarmå okej i alla fall. Det går ju oftast bra även om det ser otäckt ut.
 
Livet känns som en mardröm. Fick se en penicillinchock nyss. Hon verkar okej nu och den var över på nån minut. Och ändå gjorde vi allt rätt enligt instruktionerna. Kollade så det inte kom blod etc.
Har inte visiterat noga ännu men hon står upp. Vi kommer gå över på Hippotrim istället efter att ha rådgjort med veterinär. Framförallt eftersom jag är livrädd nu.
Fy vad obehagligt! Skönt att det ändå gick bra.
 
Pigg ponny idag.
Ville stega iväg mot hagen efter promenaden.
Ser med andra ord bra ut just nu. 😊
Åh, vad skönt! Penicillinchock är verkligen hemskt. Det värsta är att man liksom inte kan göra något i stunden. Man vill ju bara lugna dem - så hemskt att inte "nå fram".
 
Åh, vad skönt! Penicillinchock är verkligen hemskt. Det värsta är att man liksom inte kan göra något i stunden. Man vill ju bara lugna dem - så hemskt att inte "nå fram".
Ja. Det var precis lika vidrigt som jag läst i litteratur. Jag fick totalpanik(ångest), rädd att hon skulle dö och bara sprang ut. Maken stannade och kollade. Jag ville inte vara för nära med min panik när hon började komma tillbaka.
 
Nu hoppar jag in här med min pojk som igår kom in med små men misstänkt djupa sår och halt som jag vet inte vad:(jag misstänker att såren är gjorda av taggtråd:angel:så vi var inne på kliniken idag för att få såren iordninggjorda och kolla senor & skelett då det djupaste såret låg i närheten av böjsenorna och han var något svullen.
Väl inne på kliniken så tog dom röntgen bilder då de misstänkte att skelett var skadat och att det var en spark alltså inte taggtråd som jag tror:nailbiting: men som tur var så är inte skelettet skadat i alla fall (senorna får vi ta på återbesöket då han var för svullen just nu) och det var en väldig stor lättnad för mig:) så nu väntar det 14 dagars boxvila (fram till återbesöket) och metacam i 11 dar:crazy:jag kan säga att jag är skapligt nervös inför återbesöket:wtf:
 
Nu hoppar jag in här med min pojk som igår kom in med små men misstänkt djupa sår och halt som jag vet inte vad:(jag misstänker att såren är gjorda av taggtråd:angel:så vi var inne på kliniken idag för att få såren iordninggjorda och kolla senor & skelett då det djupaste såret låg i närheten av böjsenorna och han var något svullen.
Väl inne på kliniken så tog dom röntgen bilder då de misstänkte att skelett var skadat och att det var en spark alltså inte taggtråd som jag tror:nailbiting: men som tur var så är inte skelettet skadat i alla fall (senorna får vi ta på återbesöket då han var för svullen just nu) och det var en väldig stor lättnad för mig:) så nu väntar det 14 dagars boxvila (fram till återbesöket) och metacam i 11 dar:crazy:jag kan säga att jag är skapligt nervös inför återbesöket:wtf:
Håller tummarna för att senorna klarat sig!
 
Nu hoppar jag in här med min pojk som igår kom in med små men misstänkt djupa sår och halt som jag vet inte vad:(jag misstänker att såren är gjorda av taggtråd:angel:så vi var inne på kliniken idag för att få såren iordninggjorda och kolla senor & skelett då det djupaste såret låg i närheten av böjsenorna och han var något svullen.
Väl inne på kliniken så tog dom röntgen bilder då de misstänkte att skelett var skadat och att det var en spark alltså inte taggtråd som jag tror:nailbiting: men som tur var så är inte skelettet skadat i alla fall (senorna får vi ta på återbesöket då han var för svullen just nu) och det var en väldig stor lättnad för mig:) så nu väntar det 14 dagars boxvila (fram till återbesöket) och metacam i 11 dar:crazy:jag kan säga att jag är skapligt nervös inför återbesöket:wtf:
Håller också tummarna för skenorna.
Känner igen lättnaden. Jag kände samma när de hade röntgat Mumma och undersökt såret så att det inte involverade armbågsleden.
Skönt att det inte var taggtråd, inte kul det skulle ligga någon liten bit i hagen man måste hitta.

Men ni klarade er från sårfickor? (dvs att såret/såren är vidare inuti än det ser ut på ytan)?

Vad Mumma gjort vet varken veterinär eller jag. Antingen en spark, eller stuckit sig på en vass pinne.

Kan trösta med att Mumma var blockhalt och liksom släpade tån först på grund av sitt sår och stora svullnad. Hon rör sig mycket bättre nu, så det kan se väldigt illa ut utan att alls vara nåt problem med senor.
 
Håller också tummarna för skenorna.
Känner igen lättnaden. Jag kände samma när de hade röntgat Mumma och undersökt såret så att det inte involverade armbågsleden.
Skönt att det inte var taggtråd, inte kul det skulle ligga någon liten bit i hagen man måste hitta.

Men ni klarade er från sårfickor? (dvs att såret/såren är vidare inuti än det ser ut på ytan)?

Vad Mumma gjort vet varken veterinär eller jag. Antingen en spark, eller stuckit sig på en vass pinne.

Kan trösta med att Mumma var blockhalt och liksom släpade tån först på grund av sitt sår och stora svullnad. Hon rör sig mycket bättre nu, så det kan se väldigt illa ut utan att alls vara nåt problem med senor.
SENORNA inte skenorna 🙈..
Borde inte min mobil ha fattat vad jag skulle skriva? 😇
 
Håller också tummarna för skenorna.
Känner igen lättnaden. Jag kände samma när de hade röntgat Mumma och undersökt såret så att det inte involverade armbågsleden.
Skönt att det inte var taggtråd, inte kul det skulle ligga någon liten bit i hagen man måste hitta.

Men ni klarade er från sårfickor? (dvs att såret/såren är vidare inuti än det ser ut på ytan)?

Vad Mumma gjort vet varken veterinär eller jag. Antingen en spark, eller stuckit sig på en vass pinne.

Kan trösta med att Mumma var blockhalt och liksom släpade tån först på grund av sitt sår och stora svullnad. Hon rör sig mycket bättre nu, så det kan se väldigt illa ut utan att alls vara nåt problem med senor.
Det var verkligen skönt att det inte var taggtråd, Vi kom undan med 1 sårficka som var ungefär 1 cm ”hög” uppåt och inte in mot benet:bow: det låter ju hoppfullt iaf:hearthur länge var hon blockhalt? Jag var och fixade med honom imorse och då var det väldigt tydligt att han hade stått på samma punkt hela natten och hoppat runt på tre ben med tån precis i backen om han behövt röra sig för att äta tex hö eller dricka lite vatten:nailbiting:han är mycket piggare när han har smärtstillande i kroppen så det är skönt att det hjälper och att han inte har konstant ont:heart
 
Det var verkligen skönt att det inte var taggtråd, Vi kom undan med 1 sårficka som var ungefär 1 cm ”hög” uppåt och inte in mot benet:bow: det låter ju hoppfullt iaf:hearthur länge var hon blockhalt? Jag var och fixade med honom imorse och då var det väldigt tydligt att han hade stått på samma punkt hela natten och hoppat runt på tre ben med tån precis i backen om han behövt röra sig för att äta tex hö eller dricka lite vatten:nailbiting:han är mycket piggare när han har smärtstillande i kroppen så det är skönt att det hjälper och att han inte har konstant ont:heart
Stackarn! Ibland gör ju sår jätteont även om det inte är någon ”struktur” som skadats. Minns när min häst fick en smäll bredvid vulva och det blev som ett stort hematom, hon rörde sig inte ut fläcken de första dagarna då det gjorde så ont❤️
 
Stackarn! Ibland gör ju sår jätteont även om det inte är någon ”struktur” som skadats. Minns när min häst fick en smäll bredvid vulva och det blev som ett stort hematom, hon rörde sig inte ut fläcken de första dagarna då det gjorde så ont❤️
Åh lilla gumman då❤️ det värsta är ju att se dom ha så ont💓
 
Travade C 30 sekunder i helgen, hon höll sig förvånansvärt lugn! Är ju dock så nojig, promenerar med equiband emellanåt och då tycker jag hon skjuter in bakdelen något åt höger (HB som är opererat). Hoppas bara det är styrka som saknas och inget annat…
 
Det var verkligen skönt att det inte var taggtråd, Vi kom undan med 1 sårficka som var ungefär 1 cm ”hög” uppåt och inte in mot benet:bow: det låter ju hoppfullt iaf:hearthur länge var hon blockhalt? Jag var och fixade med honom imorse och då var det väldigt tydligt att han hade stått på samma punkt hela natten och hoppat runt på tre ben med tån precis i backen om han behövt röra sig för att äta tex hö eller dricka lite vatten:nailbiting:han är mycket piggare när han har smärtstillande i kroppen så det är skönt att det hjälper och att han inte har konstant ont:heart
Alltså var går gränsen för blockhalt exakt 😅. Jag skulle säga att hon var väldigt stilla och väldigt halt till 48h efter vi i hittade henne skadad i alla fall. Det var inklusive två klinik besök på 24h. Men nu blir det bättre för varje dag.

Jag fick order om att försöka gå med henne 2ggr dag. Korta promenader, i början blev det bara gårdsplan. För att minska svullnad.
Men gissar att man inte vill göra det på din innan man vet om senorna?
 
Pigg ponny idag.
Så pass att matte hade lite jobbigt och fick bromsa och svettas.
Vilket väl inte betyder så mycket som det låter då jag om nån skulle ha missat det har covid nu också..

Men så glad att se henne så.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220712_072653.jpg
    IMG_20220712_072653.jpg
    402,4 KB · Visningar: 36
Alltså var går gränsen för blockhalt exakt 😅. Jag skulle säga att hon var väldigt stilla och väldigt halt till 48h efter vi i hittade henne skadad i alla fall. Det var inklusive två klinik besök på 24h. Men nu blir det bättre för varje dag.

Jag fick order om att försöka gå med henne 2ggr dag. Korta promenader, i början blev det bara gårdsplan. För att minska svullnad.
Men gissar att man inte vill göra det på din innan man vet om senorna?
Aha då förstår jag☺️ Nej vi fick strikta order om att behandla det som en senskada tills vi fått det bekräftat eller att vi sett att det inte är någon fara med senorna.
Jag blev väldigt förvånad över vilken brutal svullnad han fick på det skadade benet🙈men det ska alltså inte vara någon större fara då❤️(om man tänker generellt jag förstår såklart att det kan vara olika och att det handlar om vilken typ av skada de har)
1285014F-6173-4322-8C57-1A795B7329B7.png
 
Aha då förstår jag☺️ Nej vi fick strikta order om att behandla det som en senskada tills vi fått det bekräftat eller att vi sett att det inte är någon fara med senorna.
Jag blev väldigt förvånad över vilken brutal svullnad han fick på det skadade benet🙈men det ska alltså inte vara någon större fara då❤️(om man tänker generellt jag förstår såklart att det kan vara olika och att det handlar om vilken typ av skada de har)Visa bifogad fil 95066
Svårare att se men här är svullnad på min..
 

Bifogade filer

  • IMG_20220706_181113.jpg
    IMG_20220706_181113.jpg
    278,2 KB · Visningar: 39

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 999
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 216
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 112
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp