Bukefalos 28 år!

Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

En liten uppdatering på min pojk

På onsdagen v. 28 så svullnade benet upp och han fick 38,8 i temp trots metacam och verkade rätt loj så då ringde vi till kliniken för att rådfråga och diskuterade för att sedan bestämma att vi tar ut distriktarna för bedömning eftersom att han ändå var nästintill blockhalt och det kändes inte bra att transportera honom 2,5 timme om det fanns åtgärder som kunde sättas in hemma☺️ Och veterinären som kunde konstatera Lymfangit på det skadade bakbenet😬så han satte in antibiotika och så fick vi hoppas på det bästa turligt nog så gav antibiotikan önskad effekt och svullnaden gick ner och hältan blev mycket bättre så långt var det all good❤️Men vi fick komma in förra veckan för ultraljud som tyvärr inte blev av pga att han var alldeles för öm runt såren så det gick inte att genomföra på ett bra sätt.
Men i fredags så satte vi ut metacamen och nu har han börjat få lite temp igen😩trots att såren är väldigt väldigt fina och inte variga alls.
så vi ska ringa vet idag och se om de tror att det kanske kan ha kommit in någon skit i något av såren eller om det är något annat som spökar för honom❤️Men jag funderar på det här med pain face hur träffsäkert är det när det gäller att bedöma smärta?☺️
 
En liten uppdatering på min pojk

På onsdagen v. 28 så svullnade benet upp och han fick 38,8 i temp trots metacam och verkade rätt loj så då ringde vi till kliniken för att rådfråga och diskuterade för att sedan bestämma att vi tar ut distriktarna för bedömning eftersom att han ändå var nästintill blockhalt och det kändes inte bra att transportera honom 2,5 timme om det fanns åtgärder som kunde sättas in hemma☺️ Och veterinären som kunde konstatera Lymfangit på det skadade bakbenet😬så han satte in antibiotika och så fick vi hoppas på det bästa turligt nog så gav antibiotikan önskad effekt och svullnaden gick ner och hältan blev mycket bättre så långt var det all good❤️Men vi fick komma in förra veckan för ultraljud som tyvärr inte blev av pga att han var alldeles för öm runt såren så det gick inte att genomföra på ett bra sätt.
Men i fredags så satte vi ut metacamen och nu har han börjat få lite temp igen😩trots att såren är väldigt väldigt fina och inte variga alls.
så vi ska ringa vet idag och se om de tror att det kanske kan ha kommit in någon skit i något av såren eller om det är något annat som spökar för honom❤️Men jag funderar på det här med pain face hur träffsäkert är det när det gäller att bedöma smärta?☺️
Har de tagit odling? Kanske ngn resistent bakterie som bråkar?
 
Nej de har inte tagit odling och verkar inte heller vara så sugna på att göra det, vill du förklara vad en resistent bakterie är och vad man kan göra för att motverka den?😁
En resistent bakterie är helt enkelt en bakterie som "lärt sig" (extremt förenklat) tåla en eller flera sorters antibiotika. Det kan vara bra att ta en odling + resistensbestämning om man misstänker detta (ska man vara petig ska man allra helst odla innan man ens sätter in någon antibiotika öht), för då ser man vad som funkar på just den bakterien hästen drabbats av.
 
En resistent bakterie är helt enkelt en bakterie som "lärt sig" (extremt förenklat) tåla en eller flera sorters antibiotika. Det kan vara bra att ta en odling + resistensbestämning om man misstänker detta (ska man vara petig ska man allra helst odla innan man ens sätter in någon antibiotika öht), för då ser man vad som funkar på just den bakterien hästen drabbats av.
Ahaa tack för väldigt tydlig förklaring! Veterinären skulle komma och ta blodprov så då kan det vara värt att diskutera det med honom då alltså?❤️
 
Då var det dags för mig att rapportera från dagens återbesök…
Recap på vad som hänt med henne innan:
Ledbroskskada i HB knä som är opererad, sen behandlad med kortison, IPRF och stamceller. Har reagerat lågt BF vilket visat sig vara kotorna vid bedövning och hon blev behandlad där en gång i våras och svarade bra på det, men reagerade igen förrförra återbesöket och behandlades. Förra återbesöket reaktion BF lågt (men det var bättre och behandlades inte), 0,5 grad halt högt HB och 0,5 grad lågt HB.

Så idag: mindre reaktion BF, trots ökad belastning så det är ju bra. Helt ok högt HB (vilket vi faktiskt inte trodde hon skulle bli så det var ju toppen!) MEN 1 grad lågt HB. Bedövade ett par saker, bedövning av övre delen av gaffelbandet släckte. Så nu är hon stötvågsbehandlad och ska bli det tre gånger till.

Det är alltså minst 1,5 månad till i sjukhage. Hon kommer ha varit i sjukhage minst 9 månader och jag är så arg och frustrerad att jag skulle kunna börja gråta. En gaffelbandsskada när vi redan haft en massa annat var verkligen inte det vi behövde…
 
Igår postade jag livskadeanmälan till försäkringsbolaget :cry:. Nu går det inte längre, och jag sörjer allt vi inte hann göra tillsammans. Veterinären tyckte inte vi skulle spruta leden mer, utan nu får hon butta.
Jag tänker på allt vi har kvar att göra. Vi skulle ju vara med i Salty Cup, och komma till start i 90 cm, och rida jakt i Hallaröd. Och jag skulle bli bra på att knoppa igen. Och så skulle vi fortsätta rida ut på våra långa söndagsturer , som vi inte kunnat på två år pga den här hältan. Hon skulle ju bli gammal här, trappa ner ridningen tillsammans med mig. Men det skulle ju inte vara nu, utan när jag blir pensionär. Och mellan det skulle hon vara en övergång till stor häst för min dotter under max ett år.
Nu är det en viss handläggningstid, och under tiden ska jag bestämma sådana morbida saker som om hon ska grävas ner! Min livs levande alldeles egensinniga häst. Fy så sorgligt! Jag har ingen lust! Jag vill att vi ska sätta igång och vara på väg mot en smärtfri tillvaro istället. Jag vill inte att MIN häst ska vara halt, det är för andra! Det finns massor med hästar som inte har hennes potential eller personlighet alls, varför ska just hon drabbas?

Skit! :mad:
 
Har visst glömt att rapportera. Lilla tjejen Mumma är frisk, pigg och helt återställd efter sårskada.

F är under igångsättning inför återbesök. Luftvägarna känns typ oförändrade, så det handlar mest om hur illa de ser ut och att det inte blir värre.
Kan inte se eller känna någon hälta, men jag vet att det ju kan finnas där ändå. Återbesök 15/8.
 
Jag tänkte köra en liten uppdatering på min pojk🙂vi hade ute veterinären i tisdag/onsdags förra veckan då han hade rejält ont och det tydligaste pain face jag har sett (jag kan bifoga en bild om någon skulle vara intresserad) och veterinären på kliniken vi var på först tog det inte på allvar och rekommenderade att vi skulle avvakta 3-4 veckor med fortsatt boxvila och gå utanför stalldörren promenader men det var jag inte alls sugen på då vi inte ens hade någon konstaterad skada mer än att han var halt och svullen,så då tog vi först ut veterinären för bedömning och eventuellt utskrivning av smärtstillande för att vi inte visste vem vi skulle vända oss till istället då vi ville byta klinik av vissa skäl och att de som sagt inte tog oss på allvar❤️Så då fick veterinären komma ut och kika och fundera plus ta ett blodprov för att se ifall det skulle finnas en inflammation, och efter lite funderande klämmande och kikande av veterinären så fick han finadyne i blodet och butta utskrivet (och vilken skillnad det blev på honom av finadynet han hade till och med sin glimt och den där riktigt krävande personligheten ni vet en sån man får när man vet att man är bäst vilket han iofs är/var han sprang ju trots allt in 2,5000000 SEK på 99 starter i travet så lite fisförnäm kan man få lov att vara tycker jag allt❤️) och så fick vi en kliniktid på fredagen och vi fick springa lite och han konstaterades med 1 grads hälta VB i trav☺️Så då blev det ultraljud och där konstaterades den lindrigaste varianten av senskada lyckligtvis så vi blev ordinerade Butta 1 vecka och skritt promenad 2x10/Dag plus boxhage/sjukhage sålänge han inte busar vilket kan vara en utmaning i sig🙈men hittils går det bra men jag har honom inte ute nu när det ösregnar längre stunder för att han inte ska halka och dra upp något (och han är visst för fin för att vara ute i regnet om du frågar honom😉)
Dock har han ätit rätt mycket smärtstillande vid dethär laget🙈 11 dagar metacam+1 vecka fenyl butazon och nu 5 dagar metacam till😬 jag funderade dock på om man kan ge honom den flytande metacamen i oral form i kraftfoder
?❤️då han inte alls är förtjust i att få det direkt med sprutan i munnen men tycker att allt som är i kraftfodret slinker ner möjligen att det tar lite längre tid om det är riktigt riktigt äckligt men annars så är det inga problem att få i honom det💓jag bifogade en bild nedan bara för att han är så söt(jag partisk nej aldrig😜)Sorry om jag blev väldigt flummig men det händer så mycket hela tiden
 

Bifogade filer

  • AB1204F6-08F4-4A7D-8954-8BC29423019D.jpeg
    AB1204F6-08F4-4A7D-8954-8BC29423019D.jpeg
    455,5 KB · Visningar: 19
Dock har han ätit rätt mycket smärtstillande vid dethär laget🙈 11 dagar metacam+1 vecka fenyl butazon och nu 5 dagar metacam till😬 jag funderade dock på om man kan ge honom den flytande metacamen i oral form i kraftfoder
?❤️då han inte alls är förtjust i att få det direkt med sprutan i munnen men tycker att allt som är i kraftfodret slinker ner möjligen att det tar lite längre tid om det är riktigt riktigt äckligt men annars så är det inga problem att få i honom det
När min häst åt Metacam sa dåvarande veterinär att det var helt OK att ge i kraftfodret. :)
 
Jag tänkte köra en liten uppdatering på min pojk🙂vi hade ute veterinären i tisdag/onsdags förra veckan då han hade rejält ont och det tydligaste pain face jag har sett (jag kan bifoga en bild om någon skulle vara intresserad) och veterinären på kliniken vi var på först tog det inte på allvar och rekommenderade att vi skulle avvakta 3-4 veckor med fortsatt boxvila och gå utanför stalldörren promenader men det var jag inte alls sugen på då vi inte ens hade någon konstaterad skada mer än att han var halt och svullen,så då tog vi först ut veterinären för bedömning och eventuellt utskrivning av smärtstillande för att vi inte visste vem vi skulle vända oss till istället då vi ville byta klinik av vissa skäl och att de som sagt inte tog oss på allvar❤️Så då fick veterinären komma ut och kika och fundera plus ta ett blodprov för att se ifall det skulle finnas en inflammation, och efter lite funderande klämmande och kikande av veterinären så fick han finadyne i blodet och butta utskrivet (och vilken skillnad det blev på honom av finadynet han hade till och med sin glimt och den där riktigt krävande personligheten ni vet en sån man får när man vet att man är bäst vilket han iofs är/var han sprang ju trots allt in 2,5000000 SEK på 99 starter i travet så lite fisförnäm kan man få lov att vara tycker jag allt❤️) och så fick vi en kliniktid på fredagen och vi fick springa lite och han konstaterades med 1 grads hälta VB i trav☺️Så då blev det ultraljud och där konstaterades den lindrigaste varianten av senskada lyckligtvis så vi blev ordinerade Butta 1 vecka och skritt promenad 2x10/Dag plus boxhage/sjukhage sålänge han inte busar vilket kan vara en utmaning i sig🙈men hittils går det bra men jag har honom inte ute nu när det ösregnar längre stunder för att han inte ska halka och dra upp något (och han är visst för fin för att vara ute i regnet om du frågar honom😉)
Dock har han ätit rätt mycket smärtstillande vid dethär laget🙈 11 dagar metacam+1 vecka fenyl butazon och nu 5 dagar metacam till😬 jag funderade dock på om man kan ge honom den flytande metacamen i oral form i kraftfoder
?❤️då han inte alls är förtjust i att få det direkt med sprutan i munnen men tycker att allt som är i kraftfodret slinker ner möjligen att det tar lite längre tid om det är riktigt riktigt äckligt men annars så är det inga problem att få i honom det💓jag bifogade en bild nedan bara för att han är så söt(jag partisk nej aldrig😜)Sorry om jag blev väldigt flummig men det händer så mycket hela tiden
Jag har alltid gett metacam i kraftfodret, alla mina har gillat det och ätit det med glädje. Även stallkamraten gav sin i kraftfodret.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
19 959
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 296
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 371
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 739
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp