Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

En sårskada här också då. På lilla fröken shettis. Var på Strömsholm pä jourtid natten till igår. Sedan åter igår under morgonen då hon var hängigare än väntat. Fick då penicillin med.

Ska snart spruta själv för första gången i mitt liv. Känns oroligt men det ska väl gå bra. Fått instruktioner skriftligt och demonstrerat.
Dessutom är jag såklart sjuk också 🙈.
 
En sårskada här också då. På lilla fröken shettis. Var på Strömsholm pä jourtid natten till igår. Sedan åter igår under morgonen då hon var hängigare än väntat. Fick då penicillin med.

Ska snart spruta själv för första gången i mitt liv. Känns oroligt men det ska väl gå bra. Fått instruktioner skriftligt och demonstrerat.
Dessutom är jag såklart sjuk också 🙈.
Jag tycker också att det är otäckt att spruta. Dels för att jag är spruträdd själv och blir yr av hela grejen (har dock övat med tillämpad spänning så nu går det bättre) och särskilt med pencillin när man vet att det finns en liten risk för chock. Men som du säger då brukar det ju alltid gå bra! Man får hitta en bra rutin med hästen bara så att det går snabbt och okomplicerat :)
 
Jag tycker också att det är otäckt att spruta. Dels för att jag är spruträdd själv och blir yr av hela grejen (har dock övat med tillämpad spänning så nu går det bättre) och särskilt med pencillin när man vet att det finns en liten risk för chock. Men som du säger då brukar det ju alltid gå bra! Man får hitta en bra rutin med hästen bara så att det går snabbt och okomplicerat :)
Haha. Spruträdd här också. Men tror inte jag ska bli yr.
Men det får lösa sig.
Har maken med också för säkerhets skull.
 
Haha, maken blev den som sprutade för jag blev så nervös. Tur att han är lugn av sig. 🙈.
Jag har rengjort sår efter nästa förmåga och lagt nytt omslag. Gått en kort betespromenad med ponnyn. Hon linkar verkligen fram men det blir iaf lite lindrigare med rörelse.
Nojig matte ringde kliniken och rådfråga de lite extra om såret då de tog ett bakterieprov de kunde skicka om hon inte var bättre idag. Men på rätt väg är hon så penicillinet verkar ta ändå.

Hoppas jag kan slappna av och sova bort lite sjukdom snart. 🙈.
 
Fortsätter väl skriva av mig.
Maken sprutat igen. Går bra hittills.
Febern håller sig borta. Sår koll snart igen.
Fortfarande mycket halt men står och/lägger vikt på benet. Bättre än förstavdagen är det ju. Men jag har ingen aning om vilken läktid jag kan förvänta mig. Går ett par korta betespromenader per dag enligt veterinären rekommendation.
Känns inte läge med sjukhage ännu känner jag.
Vet inte hur långt hon borde gå. Bara gått runt på gårdsplanen hittills.
Aldrig haft en sån här skada. Vad svårt det är 😢.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220709_091514.jpg
    IMG_20220709_091514.jpg
    357,9 KB · Visningar: 37
Fortsätter väl skriva av mig.
Maken sprutat igen. Går bra hittills.
Febern håller sig borta. Sår koll snart igen.
Fortfarande mycket halt men står och/lägger vikt på benet. Bättre än förstavdagen är det ju. Men jag har ingen aning om vilken läktid jag kan förvänta mig. Går ett par korta betespromenader per dag enligt veterinären rekommendation.
Känns inte läge med sjukhage ännu känner jag.
Vet inte hur långt hon borde gå. Bara gått runt på gårdsplanen hittills.
Aldrig haft en sån här skada. Vad svårt det är 😢.
Om hon haltar i skritt ska hon nog inte röra sig så mkt, men ring veterinären och fråga 😊
 
Om hon haltar i skritt ska hon nog inte röra sig så mkt, men ring veterinären och fråga 😊
Det gjorde jag igår och de sa korta promenader 2 ggr/dag vilket de tycker ska vara bra för svullnaden. Det sa de i och för sig från början med.
Det är ju röntgat och kollat på mpnga sätt, så hältan verkar ju komma av svullnaden i sig. Det blir lite bättre när hon rört sig lite.

Just nu nojar jag om hur långt in i Pc-kuren såret borde bli kläggfritt. Det kläggar lite högst upp men går bra att spola. Frågade om det igår och då tyckte de ändå det lät på rätt väg överlag. Lär väl ha is i magen nån dag till åtminstone.
Ingen temphöjning att tala om längre. .
 
Det gjorde jag igår och de sa korta promenader 2 ggr/dag vilket de tycker ska vara bra för svullnaden. Det sa de i och för sig från början med.
Det är ju röntgat och kollat på mpnga sätt, så hältan verkar ju komma av svullnaden i sig. Det blir lite bättre när hon rört sig lite.

Just nu nojar jag om hur långt in i Pc-kuren såret borde bli kläggfritt. Det kläggar lite högst upp men går bra att spola. Frågade om det igår och då tyckte de ändå det lät på rätt väg överlag. Lär väl ha is i magen nån dag till åtminstone.
Ingen temphöjning att tala om längre. .
Det låter ju bra! Ibland tar det tid, bara att vänta och se😊
 
Det gjorde jag igår och de sa korta promenader 2 ggr/dag vilket de tycker ska vara bra för svullnaden. Det sa de i och för sig från början med.
Det är ju röntgat och kollat på mpnga sätt, så hältan verkar ju komma av svullnaden i sig. Det blir lite bättre när hon rört sig lite.

Just nu nojar jag om hur långt in i Pc-kuren såret borde bli kläggfritt. Det kläggar lite högst upp men går bra att spola. Frågade om det igår och då tyckte de ändå det lät på rätt väg överlag. Lär väl ha is i magen nån dag till åtminstone.
Ingen temphöjning att tala om längre. .
Det kan klägga ganska länge trots penicillin. Mummisen har ju haft en stor ful sårskada som unghäst också och jag vill minnas att det tog bra över en vecka innan det slutade vara varigt och kläggigt. (för läsare som inte vet - hon fastnade i en eltråd och skalade en stor del av skenan på ena bakbenet när hon var dryg 1 år och hittades för sent för att det skulle gå att sy ihop. Det fick helt enkelt självläka... )
Sorbactkompresser rekommenderas, för övrigt.

Hur sitter såret? Är det en muskel som är skadad så är det kanske inte jättekonstigt om hon har ont.
 
Det kan klägga ganska länge trots penicillin. Mummisen har ju haft en stor ful sårskada som unghäst också och jag vill minnas att det tog bra över en vecka innan det slutade vara varigt och kläggigt. (för läsare som inte vet - hon fastnade i en eltråd och skalade en stor del av skenan på ena bakbenet när hon var dryg 1 år och hittades för sent för att det skulle gå att sy ihop. Det fick helt enkelt självläka... )
Sorbactkompresser rekommenderas, för övrigt.

Hur sitter såret? Är det en muskel som är skadad så är det kanske inte jättekonstigt om hon har ont.
Hon har piggat på sig lite under dagen och efter senaste sårsköljningen så dränerande sig plötsligt såret i det förbandet (kansle blivit en del koksalt kvar) så jag fick byta och då såg det mycket trevligare ut.

Ja muskeln kan vara skadad, och om inte annat så gör nog svullnaden att det gör ont.
Skickar lite på insta till dig.
 
Livet känns som en mardröm. Fick se en penicillinchock nyss. Hon verkar okej nu och den var över på nån minut. Och ändå gjorde vi allt rätt enligt instruktionerna. Kollade så det inte kom blod etc.
Har inte visiterat noga ännu men hon står upp. Vi kommer gå över på Hippotrim istället efter att ha rådgjort med veterinär. Framförallt eftersom jag är livrädd nu.
 
Livet känns som en mardröm. Fick se en penicillinchock nyss. Hon verkar okej nu och den var över på nån minut. Och ändå gjorde vi allt rätt enligt instruktionerna. Kollade så det inte kom blod etc.
Har inte visiterat noga ännu men hon står upp. Vi kommer gå över på Hippotrim istället efter att ha rådgjort med veterinär. Framförallt eftersom jag är livrädd nu.
Usch så hemskt! ❤️
 
Livet känns som en mardröm. Fick se en penicillinchock nyss. Hon verkar okej nu och den var över på nån minut. Och ändå gjorde vi allt rätt enligt instruktionerna. Kollade så det inte kom blod etc.
Har inte visiterat noga ännu men hon står upp. Vi kommer gå över på Hippotrim istället efter att ha rådgjort med veterinär. Framförallt eftersom jag är livrädd nu.
Usch, det är så läskigt. Skönt att det gick bra med fina lilla Mumma.
Kramar till er ❤.
 
Livet känns som en mardröm. Fick se en penicillinchock nyss. Hon verkar okej nu och den var över på nån minut. Och ändå gjorde vi allt rätt enligt instruktionerna. Kollade så det inte kom blod etc.
Har inte visiterat noga ännu men hon står upp. Vi kommer gå över på Hippotrim istället efter att ha rådgjort med veterinär. Framförallt eftersom jag är livrädd nu.

Var också med om det nyligen trots allt rätt och långt in i kuren. Troligen var där en liten droppe längst ut på kanylen som kom i kontakt med ett blodkärl när vi tog ur sprutan, trodde veterinären. Otroligt läskigt och ångestfyllt men det kan hända alla. Stor kram.
 
Livet känns som en mardröm. Fick se en penicillinchock nyss. Hon verkar okej nu och den var över på nån minut. Och ändå gjorde vi allt rätt enligt instruktionerna. Kollade så det inte kom blod etc.
Har inte visiterat noga ännu men hon står upp. Vi kommer gå över på Hippotrim istället efter att ha rådgjort med veterinär. Framförallt eftersom jag är livrädd nu.
Fruktansvärt obehagligt!
Oftast är det ju ren och skär otur så försök vara snäll mot dig själv!
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 982
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 052
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 203
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp