Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Ja det kan nog ta tid, klinikhovis gissade som sagt på 1,5 vecka tills man kunde sko med sula, och betydligt längre om han ska kunna gå barfota. Tofflor har jag funderat på själv men hovis verkade inte tycka att det var någon större idé (som gjorde skillnad mot att gå helt barfota alltså)? Jag kan förstå det, det kan ju enkelt komma in lera/lite vatten/skit i tofflan. Jag är bara så himla rädd att han skadar sig på skorna igen, orkar inte mer. Vi hade ju ett fult balltramp för bara någon vecka sedan, trots boots...
Många hovisar har dålig koll på barfotaboots så försök hitta en som kan båda är mitt tips. Finns tyvärr inte så många än men några finns. Vet en i Stockholmsområdet och en i Skåne. Man kan ju sätta på limskor under tiden hoven läker. Om hästen trampar av dom så händer absolut ingenting eftersom dom är mjuka. Pma om du vill ha namn.😊
 
Många hovisar har dålig koll på barfotaboots så försök hitta en som kan båda är mitt tips. Finns tyvärr inte så många än men några finns. Vet en i Stockholmsområdet och en i Skåne. Man kan ju sätta på limskor under tiden hoven läker. Om hästen trampar av dom så händer absolut ingenting eftersom dom är mjuka. Pma om du vill ha namn.😊
Jag startade en annan tråd för att inte kapa den här, men jag har fruktansvärt huvudbry över vad som blir bäst/sämst. Jag VILL ju egentligen ha honom skodd men det känns som sagt inte värt det när det blir såhär. Tror att han egentligen behöver skor också (är rätt ömfotad och jag vill att han ska känna sig bekväm), men what to do när de bara är till bekymmer :arghh:
 
Jag behöver lite råd!

Min 8-åring är under igångsättning efter dubbelsidig kotledsinflammation fram. Hon hade 3 st omgångar av denna åkomma under 2021. Friskförklarad i april i år och med anledning av de återkommande kotledsinflammationerna och en medryttare som ej hållit sig till rehabplanen, så tar vi det nu väldigt försiktigt framåt.

Mitt problem är att jag gått upp massor i vikt efter ett diskbråck från helvetet och är för tung för min häst. Jobbar henne från marken med promenader och hjärngympa. Innan sommaren betalade jag en beridare för att rida ett par gånger i veckan och har egentligen inget problem med det nu heller.

Problemet är att hästen är färdig att krypa ur skinnet. Att hantera henne från marken nu när det är mörkt ute är inte lattjo lajbans alls.

Så min fråga är - törs jag longera hästen några minuter varje pass så hon får "pysa ur sig" - har tillgång till ridbana med bra underlag. Hon har alltså jobbats på rakt spår i skritt och trav sedan april. Eller är det för stor risk att ta.

Jag har en modig medryttare på gång, men jag vill ju inte släppa upp någon annan på hästryggen om inte min dam kan coola ner sig något.

/Lizzie
 
Jag behöver lite råd!

Min 8-åring är under igångsättning efter dubbelsidig kotledsinflammation fram. Hon hade 3 st omgångar av denna åkomma under 2021. Friskförklarad i april i år och med anledning av de återkommande kotledsinflammationerna och en medryttare som ej hållit sig till rehabplanen, så tar vi det nu väldigt försiktigt framåt.

Mitt problem är att jag gått upp massor i vikt efter ett diskbråck från helvetet och är för tung för min häst. Jobbar henne från marken med promenader och hjärngympa. Innan sommaren betalade jag en beridare för att rida ett par gånger i veckan och har egentligen inget problem med det nu heller.

Problemet är att hästen är färdig att krypa ur skinnet. Att hantera henne från marken nu när det är mörkt ute är inte lattjo lajbans alls.

Så min fråga är - törs jag longera hästen några minuter varje pass så hon får "pysa ur sig" - har tillgång till ridbana med bra underlag. Hon har alltså jobbats på rakt spår i skritt och trav sedan april. Eller är det för stor risk att ta.

Jag har en modig medryttare på gång, men jag vill ju inte släppa upp någon annan på hästryggen om inte min dam kan coola ner sig något.

/Lizzie
Jag hade inte ens tvekat, har svårt att se hur longering skulle kunna vara ett problem så långt efter att inflammationerna läkt. Personligen hade jag haft hästen inspänd om det finns risk att den busar, iaf min häst håller sig bättre på matten inspänd än annars.
Hade nog longerat och tömkört regelbundet i din sits.
 
Jag hade inte ens tvekat, har svårt att se hur longering skulle kunna vara ett problem så långt efter att inflammationerna läkt. Personligen hade jag haft hästen inspänd om det finns risk att den busar, iaf min häst håller sig bättre på matten inspänd än annars.
Hade nog longerat och tömkört regelbundet i din sits.

Problemet med longering är väl i sådant fall att det är arbete på volt. Jag skulle inte låta hästen gå på volt förrän hon klarade av att jobbas på rakt spår i alla 3 gångarterna. Vi har inte kommit till galoppen ännu, utan endast korta pass med trav. Så det är därför jag är orolig över om det kan skada kotlederna med voltjobbet. . Samtidigt är det inte bra att ha en häst som studsar och far åt alla håll heller. Hon blir helt enkelt inte nöjd med sina skrittpromenader, vilket jag har full förståelse för. Detta är en häst som gillar att arbeta och har mycket energi. Det har ju gått i alla fall 6 månader sedan hon blev friskförklarad.

Ska börja lägga in några minuters longering för att få henne bli av med den värsta frustrationen. Jag har inspänningstyglar etc så det kan nog hjälpa till för att slippa de värsta luftsprången.

/Lizzie
 
Problemet med longering är väl i sådant fall att det är arbete på volt. Jag skulle inte låta hästen gå på volt förrän hon klarade av att jobbas på rakt spår i alla 3 gångarterna. Vi har inte kommit till galoppen ännu, utan endast korta pass med trav. Så det är därför jag är orolig över om det kan skada kotlederna med voltjobbet. . Samtidigt är det inte bra att ha en häst som studsar och far åt alla håll heller. Hon blir helt enkelt inte nöjd med sina skrittpromenader, vilket jag har full förståelse för. Detta är en häst som gillar att arbeta och har mycket energi. Det har ju gått i alla fall 6 månader sedan hon blev friskförklarad.

Ska börja lägga in några minuters longering för att få henne bli av med den värsta frustrationen. Jag har inspänningstyglar etc så det kan nog hjälpa till för att slippa de värsta luftsprången.

/Lizzie
Men det har ju gått ett halvår nu sedan hon friskförklarades. Jag förstår att du är försiktig, men jag tror inte det finns skäl till att vara riktigt så försiktig som du är.
Att longera på stor volt är generellt inget problem. Det är inte jättestor skillnad på rakt spår och en 20-metersvolt.

Börja tex varannan dag och öka tiden successivt. Försök hålla henne så lugn och balanserad som möjligt så går det nog bra.
 
Problemet med longering är väl i sådant fall att det är arbete på volt. Jag skulle inte låta hästen gå på volt förrän hon klarade av att jobbas på rakt spår i alla 3 gångarterna. Vi har inte kommit till galoppen ännu, utan endast korta pass med trav. Så det är därför jag är orolig över om det kan skada kotlederna med voltjobbet. . Samtidigt är det inte bra att ha en häst som studsar och far åt alla håll heller. Hon blir helt enkelt inte nöjd med sina skrittpromenader, vilket jag har full förståelse för. Detta är en häst som gillar att arbeta och har mycket energi. Det har ju gått i alla fall 6 månader sedan hon blev friskförklarad.

Ska börja lägga in några minuters longering för att få henne bli av med den värsta frustrationen. Jag har inspänningstyglar etc så det kan nog hjälpa till för att slippa de värsta luftsprången.

/Lizzie
Jeg veksler på når jeg longerer, jeg bruker også langsiden. Et par volter, så opp langsiden, et par volter igjen. Blir litt trening for meg og, må jo løpe opp langsiden. Innspenning er lurt om hesten er en energibombe.
 
Jag behöver lite råd!

Min 8-åring är under igångsättning efter dubbelsidig kotledsinflammation fram. Hon hade 3 st omgångar av denna åkomma under 2021. Friskförklarad i april i år och med anledning av de återkommande kotledsinflammationerna och en medryttare som ej hållit sig till rehabplanen, så tar vi det nu väldigt försiktigt framåt.

Mitt problem är att jag gått upp massor i vikt efter ett diskbråck från helvetet och är för tung för min häst. Jobbar henne från marken med promenader och hjärngympa. Innan sommaren betalade jag en beridare för att rida ett par gånger i veckan och har egentligen inget problem med det nu heller.

Problemet är att hästen är färdig att krypa ur skinnet. Att hantera henne från marken nu när det är mörkt ute är inte lattjo lajbans alls.

Så min fråga är - törs jag longera hästen några minuter varje pass så hon får "pysa ur sig" - har tillgång till ridbana med bra underlag. Hon har alltså jobbats på rakt spår i skritt och trav sedan april. Eller är det för stor risk att ta.

Jag har en modig medryttare på gång, men jag vill ju inte släppa upp någon annan på hästryggen om inte min dam kan coola ner sig något.

/Lizzie
Tror inte att det är någon fara alls när det gått så här lång tid sedan hästen friskförklarades. I alla fall inte några minuter, som du skriver. Kan du tömköra är det ännu bättre. :)
 
Tack för alla svar! Ja, det är en energibomb som jag har 🙄. På gott och ont! Jag gillar att tömköra, och gör det mycket i vanliga fallet. Dock är hon så explosiv just nu att jag inte vågar. Hon snurrar runt alldeles för snabbt. Minsta lilla prassel eller annat mystiskt ljud bakifrån så exploderar hon runt. Tack och lov så håller hon fossingarna i backen så jag slipper stegringar etc.

Jag longerade henne i söndags i några minuter. Det var för min egen skull för att kolla så hon rörde sig OK. Svårt att se när hon sprattlar runt i hagen. Allt så bra ut 🙏 - men hon var tvungen att få galoppera en stund och lägga av 2 rejäla brallar innan hon var kontaktbar. Sedan kunde hon trava runt i ett lugnt och fint travtempo.

Jag kommer lägga in korta pass med longering - och precis som beskrev ovan - låta henne gå på långsidan varvat med en 20 meters volt. Och sköter hon sig bra, så kommer jag börja med tömkörning på bana. Just för att få till lite omväxling.

/Lizzie
 
Problemet med longering är väl i sådant fall att det är arbete på volt. Jag skulle inte låta hästen gå på volt förrän hon klarade av att jobbas på rakt spår i alla 3 gångarterna. Vi har inte kommit till galoppen ännu, utan endast korta pass med trav. Så det är därför jag är orolig över om det kan skada kotlederna med voltjobbet. . Samtidigt är det inte bra att ha en häst som studsar och far åt alla håll heller. Hon blir helt enkelt inte nöjd med sina skrittpromenader, vilket jag har full förståelse för. Detta är en häst som gillar att arbeta och har mycket energi. Det har ju gått i alla fall 6 månader sedan hon blev friskförklarad.

Ska börja lägga in några minuters longering för att få henne bli av med den värsta frustrationen. Jag har inspänningstyglar etc så det kan nog hjälpa till för att slippa de värsta luftsprången.

/Lizzie

I klassisk dressyr longerar man mycket på raka spår, kika lite på det för inspiration om du vill få mer variation på din longering.

Equibodybalance är också något du skulle kunna titta på.

Bomövningar (sök tex på övningar från SWUS Uppbyggande träning) vid hand eller på lina kan också vara till hjälp för att stärka kroppens stabilitet samtidigt som det blir lite extra hjärngympa. Även ”enkla” övningar/strukturerad skritträning kan ge hästen en fysisk utmaning även om de inte innebär högre tempo. Man får prova sig fram vad som passar individen 😊
 
Tack för alla svar! Ja, det är en energibomb som jag har 🙄. På gott och ont! Jag gillar att tömköra, och gör det mycket i vanliga fallet. Dock är hon så explosiv just nu att jag inte vågar. Hon snurrar runt alldeles för snabbt. Minsta lilla prassel eller annat mystiskt ljud bakifrån så exploderar hon runt. Tack och lov så håller hon fossingarna i backen så jag slipper stegringar etc.

Jag longerade henne i söndags i några minuter. Det var för min egen skull för att kolla så hon rörde sig OK. Svårt att se när hon sprattlar runt i hagen. Allt så bra ut 🙏 - men hon var tvungen att få galoppera en stund och lägga av 2 rejäla brallar innan hon var kontaktbar. Sedan kunde hon trava runt i ett lugnt och fint travtempo.

Jag kommer lägga in korta pass med longering - och precis som beskrev ovan - låta henne gå på långsidan varvat med en 20 meters volt. Och sköter hon sig bra, så kommer jag börja med tömkörning på bana. Just för att få till lite omväxling.

/Lizzie
Hon kommer säkert lugna sig snabbt bara hon får röra lite mer på sig! Min blir också helt tokig av skrittvila men så fort hon får börja galoppera så blir hon genast mer sansad igen👍
 
I klassisk dressyr longerar man mycket på raka spår, kika lite på det för inspiration om du vill få mer variation på din longering.

Equibodybalance är också något du skulle kunna titta på.

Bomövningar (sök tex på övningar från SWUS Uppbyggande träning) vid hand eller på lina kan också vara till hjälp för att stärka kroppens stabilitet samtidigt som det blir lite extra hjärngympa. Även ”enkla” övningar/strukturerad skritträning kan ge hästen en fysisk utmaning även om de inte innebär högre tempo. Man får prova sig fram vad som passar individen 😊

Vid skrittmotion så jobbar jag med övergångar inom skritten så hon är lyhörd och följer mitt tempo. Varannat pass lägger jag in markbommar som vi går över. 3-4 bommar och det blir bra styrketräning. Använder också bommar vid rakriktningsarbete och det är svårare än vad man kan tro att bara gå rakt fram mellan 2 bommar. Ovanstående jobb har funkat toppenbra.

Det är nu när kolmörkret slår till och så rör de sig inte lika mycket i hagen heller pga senaste tidens hällregn. Så det är inte konstigt att hon får spunk 🙄.

/Lizzie
 
Även om du gått upp en del i vikt när du haft diskbråck så borde det väl gå att rida på raka spår? Jag hade nog hellre ridit än longerat en häst som haft dubbelsidig kotledsinflammation, även om jag gått upp i vikt. Om du var normalviktig innan din sjukdom kommer du ju att tappa de extra kilona så fort du kommer in i normala gängor igen.
Jag vet att det finns en hel tråd om ryttares vikt som ibland verkar lite konstig. Som exempel väger jag 56 kg. Om jag går upp 40 kg pga sjukdom så är det fortfarande bara 10 kg mer än min medryttare väger. Det hade min häst klarat för att få upp längden på travsträckorna. Med den långsamma takt du sätter igång din häst i kommer din exteavikt att vara försumbar när det är dags att galoppera.
 
Även om du gått upp en del i vikt när du haft diskbråck så borde det väl gå att rida på raka spår? Jag hade nog hellre ridit än longerat en häst som haft dubbelsidig kotledsinflammation, även om jag gått upp i vikt. Om du var normalviktig innan din sjukdom kommer du ju att tappa de extra kilona så fort du kommer in i normala gängor igen.
Jag vet att det finns en hel tråd om ryttares vikt som ibland verkar lite konstig. Som exempel väger jag 56 kg. Om jag går upp 40 kg pga sjukdom så är det fortfarande bara 10 kg mer än min medryttare väger. Det hade min häst klarat för att få upp längden på travsträckorna. Med den långsamma takt du sätter igång din häst i kommer din exteavikt att vara försumbar när det är dags att galoppera.
Men hur kan du veta det utan att känna varken TS eller hästen?
 
Även om du gått upp en del i vikt när du haft diskbråck så borde det väl gå att rida på raka spår? Jag hade nog hellre ridit än longerat en häst som haft dubbelsidig kotledsinflammation, även om jag gått upp i vikt. Om du var normalviktig innan din sjukdom kommer du ju att tappa de extra kilona så fort du kommer in i normala gängor igen.
Jag vet att det finns en hel tråd om ryttares vikt som ibland verkar lite konstig. Som exempel väger jag 56 kg. Om jag går upp 40 kg pga sjukdom så är det fortfarande bara 10 kg mer än min medryttare väger. Det hade min häst klarat för att få upp längden på travsträckorna. Med den långsamma takt du sätter igång din häst i kommer din exteavikt att vara försumbar när det är dags att galoppera.

Jag har tappat extremt mycket muskler pga diskbråcket och eftersom jag är 59 år så tar det sjukt lång tid att bygga upp kroppen igen. Jag har problem med uppsittning och avsittning. Yrhättan har tendens till sadeltvång och man måste vara betydligt smidigare vid uppsittning än vad jag är för tillfället.

Jag rider min 24-åring. Hon tolererar mitt kravlade upp och ner ;).

/Lizzie
 
Och jag har en rejäl övervikt och var inte normalviktig innan diskbråcket. Min gamla häst är betydligt mer viktbärande än unghästar. Pga av mina diskbråck med nervskador i benen så vill inte heller riskera att ramla av i nuläget.

/Lizzie
 
Även om du gått upp en del i vikt när du haft diskbråck så borde det väl gå att rida på raka spår? Jag hade nog hellre ridit än longerat en häst som haft dubbelsidig kotledsinflammation, även om jag gått upp i vikt. Om du var normalviktig innan din sjukdom kommer du ju att tappa de extra kilona så fort du kommer in i normala gängor igen.
Jag vet att det finns en hel tråd om ryttares vikt som ibland verkar lite konstig. Som exempel väger jag 56 kg. Om jag går upp 40 kg pga sjukdom så är det fortfarande bara 10 kg mer än min medryttare väger. Det hade min häst klarat för att få upp längden på travsträckorna. Med den långsamma takt du sätter igång din häst i kommer din exteavikt att vara försumbar när det är dags att galoppera.
Men varför skulle det vara ett problem att longera en häst som friskförklarades för 6 månader sen? Det är helt orimligt.
 
Jag har tappat extremt mycket muskler pga diskbråcket och eftersom jag är 59 år så tar det sjukt lång tid att bygga upp kroppen igen. Jag har problem med uppsittning och avsittning. Yrhättan har tendens till sadeltvång och man måste vara betydligt smidigare vid uppsittning än vad jag är för tillfället.

Jag rider min 24-åring. Hon tolererar mitt kravlade upp och ner ;).

/Lizzie
Hm, ok. Jag tänkte att du var fullt återställd och tillbaka som vanligt förutom några extra kilon. Jag visste inte heller att det var en unghäst utan utgick från att det var en häst som innan ditt diskbråck var i full träning med dig och alltså intränad på din normala vikt.
Men jag står fast vid att jag hade varit väldigt restriktiv med longering för att motionera en häst som inte är igång och van vid böjda spår. Om du väger mycket är det nog svårt att motionera genom att hästen springer bredvid när du löpträna, men så hade jag nog startat, i den sits jag är. Har inget bra tips för dig, mer än du får ta hand om dig själv och bli frisk. :heart
Om hästen är explosiv kan det vara svårt att lösgaloppera, så det är väl inte heller ett alternativ.
 
Hm, ok. Jag tänkte att du var fullt återställd och tillbaka som vanligt förutom några extra kilon. Jag visste inte heller att det var en unghäst utan utgick från att det var en häst som innan ditt diskbråck var i full träning med dig och alltså intränad på din normala vikt.
Men jag står fast vid att jag hade varit väldigt restriktiv med longering för att motionera en häst som inte är igång och van vid böjda spår. Om du väger mycket är det nog svårt att motionera genom att hästen springer bredvid när du löpträna, men så hade jag nog startat, i den sits jag är. Har inget bra tips för dig, mer än du får ta hand om dig själv och bli frisk. :heart
Om hästen är explosiv kan det vara svårt att lösgaloppera, så det är väl inte heller ett alternativ.

Jag har skrivit tidigare om hästen sjukdomshistoria i denna tråd, men det är ett tag sedan. Den var allt annat än i full träning innan mitt diskbråck. Den har inte vart i full gång sedan hösten 2020. Under 2021 tog jag hjälp av en medryttare (som är utbildad vid Flyinge), för att få igång hästen eftersom jag redan då var för tung. Det medryttaren lyckades med var att sabba sådant som funkade tidigare (t ex, stå stilla vid uppsittning), plus då 3 omgångar med dubbelsidig kotledsinflammation fram inom loppet av ett år. Medryttaren följde inte rehabplan jag fick från veterinär - och jag trodde inte jag skulle behöva ha superkoll på en utbildad person. Plus att jag fick diskbråcket från helvetet förra hösten, och inte kunde ta mig ut till stallet på 3 månader. Har lärt mig den läxan och kommer aldrig mer släppa kontrollen.

Pga tidigare sjukdomshistoria så har jag varit superrestriktiv med att låta hästen gå på volt. Och planen är inte nu heller att börja använda longering för att motionera hästen. Just för att den inte är van att gå på böjt spår.

Jag betalar en unghästberidare så hon rider hästen åt mig, men det är ju inte hållbart i längden. Nu har jag en annan duktig ryttare på gång, men eftersom min häst är lite extra hispig just nu så funderar jag på om det är OK att longera några minuter innan ett ridpass/tömkörningspass/promenad så hon får pysa ur sig lite.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
15 213
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 057
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 219
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp