Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Jag skrev igår att mina damer inte rör sig så mycket i hagen nu. Jag tar tillbaka det 🙄 .

Igår kväll hade de totalt spunk och galopperade runt som galningar i över 5 minuter. Det var ordentliga luftsprång också, och den som var värst var min gamla 24-åring :angel:

Här filmade jag slutet och då har redan konvalecenthästen blivit trött, medan den gamla racade runt själv...


Man kan säga att hon värmde upp sig bra inför det kommande ridpasset :D.

/Lizzie
 
Jag har skrivit tidigare om hästen sjukdomshistoria i denna tråd, men det är ett tag sedan. Den var allt annat än i full träning innan mitt diskbråck. Den har inte vart i full gång sedan hösten 2020. Under 2021 tog jag hjälp av en medryttare (som är utbildad vid Flyinge), för att få igång hästen eftersom jag redan då var för tung. Det medryttaren lyckades med var att sabba sådant som funkade tidigare (t ex, stå stilla vid uppsittning), plus då 3 omgångar med dubbelsidig kotledsinflammation fram inom loppet av ett år. Medryttaren följde inte rehabplan jag fick från veterinär - och jag trodde inte jag skulle behöva ha superkoll på en utbildad person. Plus att jag fick diskbråcket från helvetet förra hösten, och inte kunde ta mig ut till stallet på 3 månader. Har lärt mig den läxan och kommer aldrig mer släppa kontrollen.

Pga tidigare sjukdomshistoria så har jag varit superrestriktiv med att låta hästen gå på volt. Och planen är inte nu heller att börja använda longering för att motionera hästen. Just för att den inte är van att gå på böjt spår.

Jag betalar en unghästberidare så hon rider hästen åt mig, men det är ju inte hållbart i längden. Nu har jag en annan duktig ryttare på gång, men eftersom min häst är lite extra hispig just nu så funderar jag på om det är OK att longera några minuter innan ett ridpass/tömkörningspass/promenad så hon får pysa ur sig lite.

/Lizzie
Ja, nu minns jag. Var det inte den medryttaren som ställde hästen på paddar och gjorde en del annat? Sorry, hade inte koll på din historia.
Men hur är det med dig själv då? För prio 1 måste väl vara att du själv blir frisk?

Går det att ta unghästen som handhäst när du rider den gamla? Fast om din rygg inte är 100 så är det nog för stor risk om hästen sliter till i repet...
 
Ja, nu minns jag. Var det inte den medryttaren som ställde hästen på paddar och gjorde en del annat? Sorry, hade inte koll på din historia.
Men hur är det med dig själv då? För prio 1 måste väl vara att du själv blir frisk?

Jo, exakt det stämmer.

Mitt egen rehab går framåt, sakta men säkert! Jag har inte ont längre, men svagheten är ett gissel. Värst är det att jag är så himla instabil i vristerna. Så ibland går det inte så bra att rida lätt för fötterna fladdrar och far. Men jag har träningsprogram som jag kör. Helst vill jag ju bli fullt återställd på en vecka, men så funkar det ju inte :angel: :D .

Jag har funderat på att ta med unghästen som handhäst, men risken är att det blir fullt krig mellan mina två damer. För övrigt är det inga problem att rida ut tillsammans, men med varsin ryttare. För att hålla igång med gamla häst så har jag en medryttare, så rider jag ett par gånger i veckan. Igår blev det rekord - jag klarade av att trava i 20 minuter, till och med sitta ner och jobba hästen i trav. Utan att det gjorde ont! Att jag är svag och har dålig ridkondis det är ett annat problem, det kan jag förbättra :D. Smärtan däremot - det är inte lattjo lajbans :crazy1:.

/Lizzie
 
Jag kom på att jag glömt uppdatera om min pojke:o
Det var återbesök den 28 september där det efter jämförelse av de gamla ul bilderna ifrån 29 juli konstaterades att hans senskada hade gått upp betydligt:arghh:så Surt eftersom att han kändes så himla fin innan återbesöket och rörde sig fräschare än på länge dessutom var jag så säker på att den åtminstone börjat läka och bli fint.
På volt i högervarv så var han 1 gr halt vänster fram och bak och var såklart halt i vb efter provokationen. Och skadan hade gått upp såpass mycket att jag själv som inte kan ul överhuvudtaget kunde till 99% säkerhet säga att den inte var så stor vid första ultraljudet :cautious: hältan i vf har skymtats lite här och där vid vissa veterinär besök men inte på varje för att göra det så mycket enklare dock finns det ingen böjprovs reaktion vilket ändå är skönt.
så ordinationen blev platt men större hage (läs större rast hage istället för boxhage) då han blev stressad i liten och började springa istället.
Ridningen ska långsamt trappas upp till 60 minuter uppsutten skritt och långsamt introducera trav efter att han kan gå 60 minuter uppsutten skritt utan att markera eller bli knackig, vi får börja med omkring 100-200 m trav och sedan öka successivt.

Men vi hade lite problem att hålla hans kompis ute ur hans sjukhage så han sprang såklart massor när kompisen ville in till honom och maten men istället sprängde staketet:up: och som lök på laxen så fick han kolik 2 gånger på en vecka som misstänks vara magsår så han behandlas för det också just nu:angel:så ridningen blev något uppskjuten för att få ner värmen,hältan och irritationen i magen men nu är vi igång med ca 20 minuter skritt och han känns riktigt riktigt fin sån bjudning har han och han älskar verkligen sitt jobb:love: det har varit väldigt mycket upp och ner men det känns som att vi långsamt börjar puttas in på rätt väg och att han börjar tagga ner litegrann (från utom när det vankas ridning då blir han en riktig kanonkula tills matte har studsat upp på ryggen och ridit iväg 15 meter) ursäkta om texten blev väldigt flummig men det har hänt så mycket grejer samtidigt som det egentligen är sovdags:sleep:
Jag skickar med en liten bild bara för att han är så söt:o
680D076C-4C7B-4F68-A88A-8D6F3CC93A38.jpeg
 
Jag kom på att jag glömt uppdatera om min pojke:o
Det var återbesök den 28 september där det efter jämförelse av de gamla ul bilderna ifrån 29 juli konstaterades att hans senskada hade gått upp betydligt:arghh:så Surt eftersom att han kändes så himla fin innan återbesöket och rörde sig fräschare än på länge dessutom var jag så säker på att den åtminstone börjat läka och bli fint.
På volt i högervarv så var han 1 gr halt vänster fram och bak och var såklart halt i vb efter provokationen. Och skadan hade gått upp såpass mycket att jag själv som inte kan ul överhuvudtaget kunde till 99% säkerhet säga att den inte var så stor vid första ultraljudet :cautious: hältan i vf har skymtats lite här och där vid vissa veterinär besök men inte på varje för att göra det så mycket enklare dock finns det ingen böjprovs reaktion vilket ändå är skönt.
så ordinationen blev platt men större hage (läs större rast hage istället för boxhage) då han blev stressad i liten och började springa istället.
Ridningen ska långsamt trappas upp till 60 minuter uppsutten skritt och långsamt introducera trav efter att han kan gå 60 minuter uppsutten skritt utan att markera eller bli knackig, vi får börja med omkring 100-200 m trav och sedan öka successivt.

Men vi hade lite problem att hålla hans kompis ute ur hans sjukhage så han sprang såklart massor när kompisen ville in till honom och maten men istället sprängde staketet:up: och som lök på laxen så fick han kolik 2 gånger på en vecka som misstänks vara magsår så han behandlas för det också just nu:angel:så ridningen blev något uppskjuten för att få ner värmen,hältan och irritationen i magen men nu är vi igång med ca 20 minuter skritt och han känns riktigt riktigt fin sån bjudning har han och han älskar verkligen sitt jobb:love: det har varit väldigt mycket upp och ner men det känns som att vi långsamt börjar puttas in på rätt väg och att han börjar tagga ner litegrann (från utom när det vankas ridning då blir han en riktig kanonkula tills matte har studsat upp på ryggen och ridit iväg 15 meter) ursäkta om texten blev väldigt flummig men det har hänt så mycket grejer samtidigt som det egentligen är sovdags:sleep:
Jag skickar med en liten bild bara för att han är så söt:o
Visa bifogad fil 103980
Hur kommer det sig att han får röra sig så mycket och du får rida så mycket trots att senskadan blivit värre? När min häst hade en senskada var det väldigt begränsad rörelse ända tills skadan var utläkt.
 
Hur kommer det sig att han får röra sig så mycket och du får rida så mycket trots att senskadan blivit värre? När min häst hade en senskada var det väldigt begränsad rörelse ända tills skadan var utläkt.
Ja blev väldigt fundersam över det med. Verkar totalt konstigt för mig att hålla igång med en senskada som är värre, då gör man ju skadan ännu sämre vid just denna sortens skada.
 
Hur kommer det sig att han får röra sig så mycket och du får rida så mycket trots att senskadan blivit värre? När min häst hade en senskada var det väldigt begränsad rörelse ända tills skadan var utläkt.
Det är pga att han går i en såpass liten hage och att skadan behöver relativt mycket cirkulation för att läka. Och veterinären resonerade som så att hellre lång men kontrollerad motion än att han är busig i hagen pga understimulans och bockar runt och har sig,en sena (som du säkert vet) behöver belastas för att bli starkare. Men ja jag blev också lite förvånad över att vi fick göra så mycket med honom trots att skadan var värre men han har restriktioner även i ridningen så han får bla inte gå i branta backar för att inte sträcka onödigt mycket i ytliga böjsenan och precis som i hage så får det inte vara lerigt där vi rider. Och dessutom så var skadan inte helt ny när det var ul om det kan ha påverkat:)
 
Hur kommer det sig att han får röra sig så mycket och du får rida så mycket trots att senskadan blivit värre? När min häst hade en senskada var det väldigt begränsad rörelse ända tills skadan var utläkt.
Jag tror man ger hästarna mer rörelse vid senskador nu jämfört med tidigare. Man brukar ju kolla dem ofta men iaf lägga in en hel del skritt (successivt).
 
Jag tror man ger hästarna mer rörelse vid senskador nu jämfört med tidigare. Man brukar ju kolla dem ofta men iaf lägga in en hel del skritt (successivt).
Jo det är ju just successivt vi ska sätta igång under 3 månader och trav blir det ingen förens den sista månaden.
Jag har för mig att det finns forskning på att senskador behöver mycket rörelse för att läka och bli starka(observera att jag kan ha fått detta helt om bakfoten🙈)
 
Jo det är ju just successivt vi ska sätta igång under 3 månader och trav blir det ingen förens den sista månaden.
Jag har för mig att det finns forskning på att senskador behöver mycket rörelse för att läka och bli starka(observera att jag kan ha fått detta helt om bakfoten🙈)
Ja jag har samma uppfattning. Tror de blir för stela/korta annars om de läker helt i vila.
Men kommer den kollas regelbundet under tiden?
När min skadade gaffelbandet var vi på åb var fjärde vecka under nästan hela igångsättningen.
 
Ja jag har samma uppfattning. Tror de blir för stela/korta annars om de läker helt i vila.
Men kommer den kollas regelbundet under tiden?
När min skadade gaffelbandet var vi på åb var fjärde vecka under nästan hela igångsättningen.
Han skulle kollas var 12:e vecka eftersom att veterinären tyckte att man i de flesta fall inte ser så stor skillnad att man ändrar träningsupplägget förens efter 12 veckor :)
 
Jag tror man ger hästarna mer rörelse vid senskador nu jämfört med tidigare. Man brukar ju kolla dem ofta men iaf lägga in en hel del skritt (successivt).
Ja, det kanske är så. För vår del var det ca 6 år sedan (oj, vad tiden går fort!!!), så inte omöjligt att råden har ändrats. Intressant!
Skritta uppsuttet skulle jag göra under en lång period, på hårt underlag, men det var väldigt korta stunder och ingen trav innan det var helt utläkt.
 
Åh vad jag hatar att inte veta vad som är fel. Fast det är väl ändå bättre än att veta att nåt är riktigt fel, så ska inte klaga för mycket eftersom jag redan jinxat mig själv ordentligt idag.

Barka har varit fin att rida hela hösten. Hon har inte visat några tendenser till att "stå emot" i ridningen och till och med högergaloppen har fungerat bra även om den fortfarande är svårare att fatta och hålla än vänster. Måndag 17/10 gick hon lektion på ridskolan och började enligt instruktören då att halta på vänster fram när hon skulle travas av i slutet av lektion efter att ha sett fin ut hela lektionen. Dagen efter beställde jag tid för henne på klinken så att jag skulle ha en tid i fall det behövdes och sen åkte jag till stallet och longerade henne. Jag kunde då inte se någon hälta. Hon fick sedan nya skorpå onsdagen då det var dags och vi trodde att det kanske kunde ha spelat in. Hon vilade en dag till och på fredagen kollades hon på både hårt och mjukt underlag av vår ridskolchef och såg bra ut.

Hon fick därför gå lektion fredag, lördag och måndag (jag var bortrest) och alla instruktörerna var nöjda, hon var glad och framåt. I onsdags den här veckan red jag ett ganska intensivt pass för tränare och hon var pigg och framåt. Igår vilade hon då ryttaren som skulle haft henne på lektion lämnade återbud. Idag morse ringde jag och avbeställde kliniktiden då hon ju sett så bra ut under veckan och åkte sen till stallet för att rida. Hon var pigg och glad och gick fint i ca 30 minuter. Jag tyckte jag kanske kände nåt litet felsteg/snedsteg i galoppen och när jag gick ner i trav kändes det plötsligt inte helt rätt. Hon fick lite längre tyglar för att få balansera sig själv och mycket riktigt så haltade hon på vänster fram igen...

Tur i oturen var att ingen hunnit boka tiden jag bokade av, så nu blir hon kollad på tisdag. Men det här känns riktigt mystiskt, det stämmer inte alls med hennes tidigare hältor.
 
Idag hade jag bokat in den beridaren som red in min häst. Hon red hästen u Def våren och fram till sommarbetet.

Beridaren tyckte att min häst kändes stark, smidig och superfräsch 😍🤩😍🤩. Hästen tyckte det var toppen att äntligen få bli riden och skötte sig superbra. Äntligen fick hon göra något annat än att skrittas avsuttet 😁. Beridaren testade lite trav och även lite galopp. Så skönt att se hästen röra sig avspänt och taktmässig under ryttare 🤩🤩🤩.

20221030_101754.jpg
 
Här är en filmsnutt från galoppjobbet. Även om hästen skrittats i flera månader, och travat lite vid uteritter, så kände jag att ryttaren kunde testa att galoppera ett varv åt båda hållen. Mest för att checka av. Hästen tyckte det var fantastiskt skönt och var sjukt nöjd efteråt :love:.


Nu ska jag jobba hästen i skritt från marken under veckan och så kommer beridaren till helgen för att rida ut med pållan. Efter att ha sett hästen bli riden på ridbana så släppte lite av ångesten över att hon ska bli halt på en gång. Även om jag inte törs skynda på, så känns det OK att ta nästa steg och öka på kraven nu.

/Lizzie
 
Äntligen hade sulan hårdnat och hästen blev av med gipset ikväll :love: Valde att inte slå på en sko då kanten skulle kunna samla skit/stenar som kilas fast just mot det skadade området. Så nu är han barfota bak och så får vi se hur det funkar. Hoppas det går bra och att han inte hittar en sten eller nåt att trampa på nu!
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 584
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 167
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 089
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp