Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Jo men det är distriktsveterinärer så de vill inte fullboka sig fullständigt eftersom det måste finnas tid för akutfall också och alla "icke-akuttider" i schemat är redan uppbokade resten av juni och hela juli så det går inte att lägga in fler fall som inte är akuta.
Aha. Kan du inte ta återbesöket och ev fortsatt utredning/behandling hos/med annan veterinär?
 
Aha. Kan du inte ta återbesöket och ev fortsatt utredning/behandling hos/med annan veterinär?
Det är det jag funderar på nu, ska diskutera det med veterinären imorgon och se vad h*n tycker. Det känns sådär att bara stå rakt upp och ned i 1½ månad.
 
Det är det jag funderar på nu, ska diskutera det med veterinären imorgon och se vad h*n tycker. Det känns sådär att bara stå rakt upp och ned i 1½ månad.
Gick tillbaka och läste vad problemet var för er. Hade definitivt bokat kliniktid om jag var i din sits. Inte ens något att fundera på imho 😊
 
Och här har vi tampats med lymfangit hela midsommarhelgen...🙃

Hästen kom in på midsommardagen med ett svullet bakben till följd av ett litet, knappt synbart sår. Ut med veterinär akut då svullnaden gick upp över hasen, som kollade och smärtlindrade och gav instruktioner om att spola kallt och promenera. På väg åt rätt håll nu men huuuaaa så obehagligt.
 
Ska till veterinären imorgon och kan just nu inte sluta fundera över alla möjliga och omöjliga diagnoser nu när det inte verkar vara hoven. Fast idag passade hon på att förvirra mig ännu mer när jag plockade in henne från hagen och hon såg ut att liksom "knixa till" en aning med just höger bak när hon trampade ner på gruset. Vilket ju såg ut som ömhet för mig, men hon reagerade inte alls när hovslagaren visiterade henne förra veckan.

Jaja, hoppas på svar imorgon och att det inte är nåt alltför allvarligt så klart.
 
Hältutredningar är visserligen väldigt intressanta, men de tar så låååång tid. Ca 5 timmar på Ale Djurklinik idag och vi är bara lite klokare nu. Men vi har i alla fall kunnat konstatera att Barka är halt på höger bak och ingen annanstans. Det fanns visserligen små reaktioner när hovleden böjdes fram, men hon är trots allt 19 år så det var inom marginalerna så att säga.

Höger bak blev inte värre av böjprov och blev bättre med en låg bedövning. Därför klämdes hoven igenom igen med visitertång och nu fick vi en tydlig reaktion längst fram, då kickade hon till rejält.

Nästa steg, röntgen. Visade inget. Efter det, ultraljud. Visade inget. Så nu står hon utan sko och med gips samt får en kur metacam, för det troligaste är någon form av blödning/blåmärke/inflammation i hoven. Återbesök nästa måndag.
 
Veterinären återkopplade inte öht under veckan så jag har beslutat mig för att det får bli lite intensiv lastträning och sen åker vi till klinik istället så får de läsa hennes journal från förra besöket och titta på plåtarna så ser vi. Hatar när det blir så jäkla hattigt, först strul med metacamreceptet och sen strul med återbesöket.
 
Jaha, då är det tredje skitsommaren i rad för min fina snälla, nu sextonåriga Ziggy. 2021 fång, 2022 hovproblem med strålröta och 2023 konstaterad gaffelbandsskada på infästningen vänster fram. När min vackra fux med återkommande fång och dåliga hovar sommartid gick bort i tarmvred i september 2020, så tänkte jag ändå mitt i sorgen att nu, nu kommer jag att kunna njuta av mer avslappnade och sköna hästsomrar framöver. Jomen tjena hybris liksom. Enda skillnaden är att vi nu har breddat och varierat spektrat till detta blandade mög.

Och i år har jag ändå hunnit avverka en lymfangit på Dominus samt en inflammation i senskidan på ena hasen, så tre olika veterinär-/klinikbesök bara där. Och som bonus nu också en katt med njurbäckeninflammation. Pengar rullar ut, det går bra nu. :down: Tar gärna emot positiva erfarenheter av liknande gaffelbandsskador för det är en hittills oprövad sak i mitt liv som hästägare.
 
Jaha, då är det tredje skitsommaren i rad för min fina snälla, nu sextonåriga Ziggy. 2021 fång, 2022 hovproblem med strålröta och 2023 konstaterad gaffelbandsskada på infästningen vänster fram. När min vackra fux med återkommande fång och dåliga hovar sommartid gick bort i tarmvred i september 2020, så tänkte jag ändå mitt i sorgen att nu, nu kommer jag att kunna njuta av mer avslappnade och sköna hästsomrar framöver. Jomen tjena hybris liksom. Enda skillnaden är att vi nu har breddat och varierat spektrat till detta blandade mög.

Och i år har jag ändå hunnit avverka en lymfangit på Dominus samt en inflammation i senskidan på ena hasen, så tre olika veterinär-/klinikbesök bara där. Och som bonus nu också en katt med njurbäckeninflammation. Pengar rullar ut, det går bra nu. :down: Tar gärna emot positiva erfarenheter av liknande gaffelbandsskador för det är en hittills oprövad sak i mitt liv som hästägare.
Min häst tänjde ut gaffelbandet vid övre fästet december 2021. Hon blev ändå bra ganska snabbt, tror vi började lägga in lite trav efter typ 2 månader. I augusti var hon så igång att vi kunde starta en tävling (LB) med tiometersvolter och efter sommaren helt friskförklarad och igång utan restriktioner.
 
Min häst tänjde ut gaffelbandet vid övre fästet december 2021. Hon blev ändå bra ganska snabbt, tror vi började lägga in lite trav efter typ 2 månader. I augusti var hon så igång att vi kunde starta en tävling (LB) med tiometersvolter och efter sommaren helt friskförklarad och igång utan restriktioner.

Åh, tack för lite uppmuntrande information! Det är inte hela världen att det tar tid men det är ju ett visst oflyt i att han varit som bäst i ridform när det är isvindar och mörkt dygnet runt. Gjorde du något mer än vila? Laser? Back on track/lindat?
 
Åh, tack för lite uppmuntrande information! Det är inte hela världen att det tar tid men det är ju ett visst oflyt i att han varit som bäst i ridform när det är isvindar och mörkt dygnet runt. Gjorde du något mer än vila? Laser? Back on track/lindat?
Hon fick stötvågsbehandling 3 ggr på kliniken, annars gjorde jag inget särskilt. Kylde ibland när vi ökade belastningen. Inga lindor eller BoT.
 
Jaha, då är det tredje skitsommaren i rad för min fina snälla, nu sextonåriga Ziggy. 2021 fång, 2022 hovproblem med strålröta och 2023 konstaterad gaffelbandsskada på infästningen vänster fram. När min vackra fux med återkommande fång och dåliga hovar sommartid gick bort i tarmvred i september 2020, så tänkte jag ändå mitt i sorgen att nu, nu kommer jag att kunna njuta av mer avslappnade och sköna hästsomrar framöver. Jomen tjena hybris liksom. Enda skillnaden är att vi nu har breddat och varierat spektrat till detta blandade mög.

Och i år har jag ändå hunnit avverka en lymfangit på Dominus samt en inflammation i senskidan på ena hasen, så tre olika veterinär-/klinikbesök bara där. Och som bonus nu också en katt med njurbäckeninflammation. Pengar rullar ut, det går bra nu. :down: Tar gärna emot positiva erfarenheter av liknande gaffelbandsskador för det är en hittills oprövad sak i mitt liv som hästägare.
Inte riktigt samma sak, men min konstaterades lindrigt halt ett bakben och bedövning av gaffelbandsfästet släckte hältan. Inget UL gjordes, men bedövning släckte som sagt. Tre stötvågsbehandlingar och skrittpromenader sen såg bakbenet bra ut 6 veckor senare, sen långsam igångsättning
 
B har fått en välbehövlig genomgång av vår BW och vi har diskuterat läget lite. Eftersom det blivit ett sånt himla glapp efter hältutredningen och behandlingen och ordinarie veterinär inte har tid för återbesök förrän i augusti tycker hon att jag ska börja sätta igång B lite lugnt och försiktigt och sen se vad som händer. Känns det inte bra så blir det en ny vända fast på klinik istället. Hon fick ju vila helt under behandlingen och tills vi egentligen skulle haft återbesöket men är nu tillbaka med de andra hästarna igen. Hon rör sig utan problem, visar inga som helst indikationer på att något skulle vara fel och ser jämn och fin ut. Eftersom vår BW också är vår stallägare så ser hon ju B varje dag, tom mer än jag själv ser henne så det känns ganska betryggande.
 
B har fått en välbehövlig genomgång av vår BW och vi har diskuterat läget lite. Eftersom det blivit ett sånt himla glapp efter hältutredningen och behandlingen och ordinarie veterinär inte har tid för återbesök förrän i augusti tycker hon att jag ska börja sätta igång B lite lugnt och försiktigt och sen se vad som händer. Känns det inte bra så blir det en ny vända fast på klinik istället. Hon fick ju vila helt under behandlingen och tills vi egentligen skulle haft återbesöket men är nu tillbaka med de andra hästarna igen. Hon rör sig utan problem, visar inga som helst indikationer på att något skulle vara fel och ser jämn och fin ut. Eftersom vår BW också är vår stallägare så ser hon ju B varje dag, tom mer än jag själv ser henne så det känns ganska betryggande.
Vad är BW?
 
Jag förstår nog inte riktigt vad det innebär, någon slags equiterapeut eller liknande?
Men tycker du inte att det är lite riskabelt med en så diffus hälta att sätta igång utan ett ordentligt åb hos veterinär? Bara för att hästen ser fräsch ut till vardags betyder ju inte det att en diffus problematik är borta.

Jag fattar att det ställer till det när man hade planerat för återbesök/uppföljning men veterinären plötsligt inte har tid, men då får man ju helt enkelt anlita annan veterinär.

Just det här med att man låter alternativbehandlare bedöma istället för veterinär är också en sån sak som försäkringsbolagen har åsikter om. Man kan i värsta fall bli utan ersättning om problemen skulle återkomma/kvarstå och de får veta att man fördröjt veterinärbesök genom att istället anlita alternativbehandlare.
 
Håller med om allt @MiniLi skriver, dessutom får du som djurägare inte fördröja veterinärvård, vilket man gör om man låter en alternativare behandla hästen istället för veterinär. Det är enligt djurskyddslagen
 
Har efter många om och men äntligen lyckats få tag i veterinären. Vi diskuterade lite fram och tillbaka och h*n menade på att återbesöket högst troligen ändå hade resulterat i rekommendation om en igångsättning med tanke på hur minimala observationerna var på första besöket. Så om jag känner mig bekväm med det och upplever hästen som fräsch så som den står nu så kunde vi börja lite lätt och se vartåt det lutar.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 734
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 096
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 019
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp