Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Jag förstår nog inte riktigt vad det innebär, någon slags equiterapeut eller liknande?
Men tycker du inte att det är lite riskabelt med en så diffus hälta att sätta igång utan ett ordentligt åb hos veterinär? Bara för att hästen ser fräsch ut till vardags betyder ju inte det att en diffus problematik är borta.

Jag fattar att det ställer till det när man hade planerat för återbesök/uppföljning men veterinären plötsligt inte har tid, men då får man ju helt enkelt anlita annan veterinär.

Just det här med att man låter alternativbehandlare bedöma istället för veterinär är också en sån sak som försäkringsbolagen har åsikter om. Man kan i värsta fall bli utan ersättning om problemen skulle återkomma/kvarstå och de får veta att man fördröjt veterinärbesök genom att istället anlita alternativbehandlare.
På engelska är BW ett paraplybegrepp för personer som jobbar med hästens kropp på olika sätt.

Inte mer riskabelt än något annat. Precis som med all igångsättning så tar man det långsamt och utvärderar hästen hela tiden, ser man minsta tendens till något som verkar off så stannar man där.

Försäkringsbolaget är öht inte iblandad i det här. Sen är inte denna "behandlingen" relaterad till den hältutredningen som gjordes öht utan en allmän genomgång av hästens kropp. Skulle in hind sight kanske inte använt ordet "bahandling" från början eftersom det blev lite missvisande märker jag.

Håller med om allt @MiniLi skriver, dessutom får du som djurägare inte fördröja veterinärvård, vilket man gör om man låter en alternativare behandla hästen istället för veterinär. Det är enligt djurskyddslagen
Sluta förvräng sammanhanget...
 
På engelska är BW ett paraplybegrepp för personer som jobbar med hästens kropp på olika sätt.

Inte mer riskabelt än något annat. Precis som med all igångsättning så tar man det långsamt och utvärderar hästen hela tiden, ser man minsta tendens till något som verkar off så stannar man där.

Försäkringsbolaget är öht inte iblandad i det här. Sen är inte denna "behandlingen" relaterad till den hältutredningen som gjordes öht utan en allmän genomgång av hästens kropp. Skulle in hind sight kanske inte använt ordet "bahandling" från början eftersom det blev lite missvisande märker jag.


Sluta förvräng sammanhanget...
Jag menade inte att behandlingen i sig skulle vara problematiskt. Det jag reagerade på var att du planerar igångsättning istället för återbesök på inrådan av en alternativbehandlare.
Och med försäkringsbolaget så menade jag inte nu utan för framtida behov, tex om hältan kvarstår eller återkommer. Iaf agria har gått ut med info om att det inte är förenligt med deras aktsamhetskrav.
 
Jag menade inte att behandlingen i sig skulle vara problematiskt. Det jag reagerade på var att du planerar igångsättning istället för återbesök på inrådan av en alternativbehandlare.
Och med försäkringsbolaget så menade jag inte nu utan för framtida behov, tex om hältan kvarstår eller återkommer. Iaf agria har gått ut med info om att det inte är förenligt med deras aktsamhetskrav.
Fast nja, riktigt så är det inte tycker jag. Jag har själv funderat på det redan innan och pratade med henne om det, frågade vad hon tyckte utifrån vad hon kände och utifrån vad hon ser när hon tittar på hästen x antal gånger om dagen samt utifrån situationen och hon sa att hade det varit hennes privata häst hade hon gjort såhär.
 
Fast nja, riktigt så är det inte tycker jag. Jag har själv funderat på det redan innan och pratade med henne om det, frågade vad hon tyckte utifrån vad hon kände och utifrån vad hon ser när hon tittar på hästen x antal gånger om dagen samt utifrån situationen och hon sa att hade det varit hennes privata häst hade hon gjort såhär.
Ja, jag vet inte om det gör det hela bättre?
Poängen är väl att veterinären har rekommenderat åb och du istället sätter igång på egen hand. När det dessutom är en diffus hälta som var svår att ens upptäcka?

Du gör ju såklart som du vill, men jag hade aldrig gjort så. Jag hade bokat åb hos annan veterinär för att säkerställa att hästen faktiskt är redo för igångsättning.
 
Sluta förvräng sammanhanget...
Jag kanske fattar det fel 😅 Men du tyckte inte din häst var fräsch så uppsökte veterinär. Veterinären behandlar och vill att den ska komma på återbesök. Men svårt att hitta en tid. En BW kollar på din häst och tycker du ska sätta igång, dvs inte följa veterinärens råd. Har jag fattat det fel?
Såg att du nu pratat med veterinären och att den tyckte du kunde sätta igång och då är det ju en annan sak om det görs i samråd med veterinären, men så tolkade jag det inte från början
 
Har efter många om och men äntligen lyckats få tag i veterinären. Vi diskuterade lite fram och tillbaka och h*n menade på att återbesöket högst troligen ändå hade resulterat i rekommendation om en igångsättning med tanke på hur minimala observationerna var på första besöket. Så om jag känner mig bekväm med det och upplever hästen som fräsch så som den står nu så kunde vi börja lite lätt och se vartåt det lutar.

Ja, jag vet inte om det gör det hela bättre?
Poängen är väl att veterinären har rekommenderat åb och du istället sätter igång på egen hand. När det dessutom är en diffus hälta som var svår att ens upptäcka?

Du gör ju såklart som du vill, men jag hade aldrig gjort så. Jag hade bokat åb hos annan veterinär för att säkerställa att hästen faktiskt är redo för igångsättning.
Se mitt citerade inlägg ovan samt svaret nedan.

Jag kanske fattar det fel 😅 Men du tyckte inte din häst var fräsch så uppsökte veterinär. Veterinären behandlar och vill att den ska komma på återbesök. Men svårt att hitta en tid. En BW kollar på din häst och tycker du ska sätta igång, dvs inte följa veterinärens råd. Har jag fattat det fel?
Såg att du nu pratat med veterinären och att den tyckte du kunde sätta igång och då är det ju en annan sak om det görs i samråd med veterinären, men så tolkade jag det inte från början
Det hela är ju i mångt och mycket en bedömningsfråga, en bedömning man måste göra utifrån hur situationen ser ut, hur hästen känns, vad som eventuellt hittades under utredningen osv och i detta fallet blev det tillslut så att jag och veterinären gjorde samma bedömning visade det sig. Min intention har aldrig varit att strunta i veterinärens inrådan, hade jag skitit i veterinären hade jag definitivt inte pungat ut 18k på en hältutredning in the first place, såna pengar kan man göra roligare saker för än att betala folk man ändå inte lyssnar på.

Sen ska man också ha i åtanke att jag inte har delgett hela händelseförloppet i detalj, jag och veterinären har haft dialoger om hästen under själva besöket som i sig också ligger till grund för hur jag känner kring det hela just nu. Om vi leker med tanken att resultatet av utredningen hade sett betydligt dystrare ut och veterinärens utlåtande, våra diskussioner osv hade varit betydligt mer negativa så hade mitt beslut högst troligen varit annorlunda och även veterinärens rekommendationer.
 
Se mitt citerade inlägg ovan samt svaret nedan.


Det hela är ju i mångt och mycket en bedömningsfråga, en bedömning man måste göra utifrån hur situationen ser ut, hur hästen känns, vad som eventuellt hittades under utredningen osv och i detta fallet blev det tillslut så att jag och veterinären gjorde samma bedömning visade det sig. Min intention har aldrig varit att strunta i veterinärens inrådan, hade jag skitit i veterinären hade jag definitivt inte pungat ut 18k på en hältutredning in the first place, såna pengar kan man göra roligare saker för än att betala folk man ändå inte lyssnar på.

Sen ska man också ha i åtanke att jag inte har delgett hela händelseförloppet i detalj, jag och veterinären har haft dialoger om hästen under själva besöket som i sig också ligger till grund för hur jag känner kring det hela just nu. Om vi leker med tanken att resultatet av utredningen hade sett betydligt dystrare ut och veterinärens utlåtande, våra diskussioner osv hade varit betydligt mer negativa så hade mitt beslut högst troligen varit annorlunda och även veterinärens rekommendationer.
Okej, jag hade missat att du pratade med veterinären. Fortfarande inte så jag hade gjort men då förstår jag mer😊
 
Okej, jag hade missat att du pratade med veterinären. Fortfarande inte så jag hade gjort men då förstår jag mer😊
Nä jag såg att inlägget hamnade längst ned på förra sidan och då missas det lätt. Kan ju också tillägga att vi inte ens börjat sätta igång ännu och hade det varit så att veterinären sagt nej under vårt samtal idag så hade jag ju slopat det såklart. Men jag tror och hoppas att de flesta som har häst vill sin häst det absolut bästa i alla lägen, sen hur man kommer dit kan ju se olika ut beroende på omständigheterna.
 
Vår store promeneras och skrittas i väntan på ÅB på tisdag. Då ska han rörelsekollas, ultraljudas och se om förstärkningsbandet blivit nåt bättre. Han är fortfarande ohalt, ömmar inget för tryck, men svullnaden är där. Jag är toknervös. Jag saknar mitt ridsällskap och vill bara att han ska vara frisk.
 
Vet tycker vi gott kan avakta så länge vi får i honom mat o vätska men usch vad jag avskyr när djuren inte mår bra. :(
Vet inte varför men det är så mycket värre när dem blir sjuka än hälta/sårskador. Kanske bara för att jag har mer erfarenhet av det senare? Har mer koll? Vet inte.
Innan Zarre har jag liksom inte haft ngn häst som haft riktigt hög feber men han verkar ha ruskigt lätt för att skjuta höjd i temp för minsta lilla.
 
Vet tycker vi gott kan avakta så länge vi får i honom mat o vätska men usch vad jag avskyr när djuren inte mår bra. :(
Vet inte varför men det är så mycket värre när dem blir sjuka än hälta/sårskador. Kanske bara för att jag har mer erfarenhet av det senare? Har mer koll? Vet inte.
Innan Zarre har jag liksom inte haft ngn häst som haft riktigt hög feber men han verkar ha ruskigt lätt för att skjuta höjd i temp för minsta lilla.
Har ni provtagit för anaplasma? Mycket sådant i år tydligen och vi fick nyligen hem en häst från betet med nästan 41 grader och inga andra symptom. Visade sig vara just anaplasma.
 
Har ni provtagit för anaplasma? Mycket sådant i år tydligen och vi fick nyligen hem en häst från betet med nästan 41 grader och inga andra symptom. Visade sig vara just anaplasma.
Nä, trodde faktiskt vet skulle det men hon tyckte vi kunde avakta men om han slutade dricka/äta ta ut någon och då passa på att testa för anaplasma. Men inte annars.
Har dock funderat på att ringa någon annan och få ut någon iallefall.

Han hade dock 37,4 nu! 😁
Jag tycker dock fortfarande att han är lite nere så han är väl inte helt hundra än, men han äter iaf av sitt hö och har tom druckit av det icke smaksatta vattnet. (Han har druckit tillräckligt mycket men bara av vatten med smak av lusern)
 
Nä, trodde faktiskt vet skulle det men hon tyckte vi kunde avakta men om han slutade dricka/äta ta ut någon och då passa på att testa för anaplasma. Men inte annars.
Har dock funderat på att ringa någon annan och få ut någon iallefall.

Han hade dock 37,4 nu! 😁
Jag tycker dock fortfarande att han är lite nere så han är väl inte helt hundra än, men han äter iaf av sitt hö och har tom druckit av det icke smaksatta vattnet. (Han har druckit tillräckligt mycket men bara av vatten med smak av lusern)
Ok, förstår. En del veterinärer vill ju ändå inte ge antibiotika mot anaplasma om det inte absolut behövs, utan föredrar att hästen får "läka ut det "själv. Men vad skönt att din verkar bättre, oavsett vad det är!
 
Ok, förstår. En del veterinärer vill ju ändå inte ge antibiotika mot anaplasma om det inte absolut behövs, utan föredrar att hästen får "läka ut det "själv. Men vad skönt att din verkar bättre, oavsett vad det är!
Tack! Hoppas det håller i sig nu, är så trött på allt vad sjukvård heter. Varit lite väl mycket nu :bag:
 
Tanten har fått tillbaka sina andningsbesvär, under sommaren, på bete… och hela mitt inre bara kryper ihop och skriker.

Vi har liksom redan behandlad PPID, hovledsartros, tandläkaren tyckte att tänderna börjar få EOTHR samt att vi nu har en Griffelbensfraktur under läkning, natirligtvis på samma ben som artrosen, där jag inte upplever att hon är helt ren.

Min Tantatant 💔
 
Här går det inte så bra. Har gått nästan fem månader sen upptäckt hälta, två behandlingar i hovled och är ännu halt. Det är mycket liten hälta, men fortfarande befintlig. Det börjar kännas ganska tröstlöst när ingen förbättring har skett efter så lång tid. Och hästen tycker det är blä att bara få skritta.

Någon som sitter inne på solskenshistorier med hovledsinflammation + lite artros?
 
Tyvärr inga erfarenheter gällande hovledsinflammation/artros men delar status "går inte så bra". I mitt fall dock med gaffelbandet v fram. Han har varit sämre en tid och nu lite bättre igen men på åb med veterinären är han ungefär som första besöket för sex veckor sedan. Fortfarande tydligt halt i skritt och står och avlastar där han kan, samt nu lite större synligt skadat område på ultraljud.

Och då har de yttre förutsättningarna varit förhållandevis gynnsamma sedan sist för att hålla honom lugn. Visserligen stor hage men bara en som sällskap när den andre är på inridning och nordsvensken är rätt cool så länge det bara är dessa två. Så jag tycker de har rört sig väldigt begränsat i skritt.

Men nästa vecka kommer min andra treåring hem och då blir det väldigt mycket större risk för att unghästarna jagar upp varandra och hetsar upp farbror Z hur jag än gör, står han i en liten hage intill så blir han ju tokig över det och kommer att vända runt runt där vilket inte alls känns hälsosamt heller. Funderar nu på alternativet att försöka hitta ett rehabstall eller någon annan tillfällig uppstallning där han kanske lättare skulle komma till ro med boxvila för att försöka vända den här skiten.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 759
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 017
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 102
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 055
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp