Bukefalos 28 år!

Snäll tandkräm?? Hjälp!!

B

Bellami4

När vi var till tandsköterskan sa hon att man inte ska använda barntandkräm utan ta bara lite av vuxentandkräm. Det är för lite fluor i barntandkrämen, tror jag. Nån mer som hört det?

Nåja, sagt och gjort. Med 5-åringen gick det utmärkt, inga problem. MEN 3-åringen fick fullständig panik för att det var för starkt!

Skrik och tårar, hur får man ut tandkräm ur munnen??:crazy: Det går ju inte. Lugnt till slut och god natt!

Varför finns det inte provsmakning på tandkräm??? Har någon bra tips på en vuxentandkräm som inte är så stark??
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Det där har jag aldrig hört, från 12 års ålder har jag hört man använder vuxentandkräm. Florhalten är ju anpassad för barn i barntandkrämer. Gå efter eget huvud säger jag...du vet väl bäst som förälder.
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Vi använder apotekets Apolivs tandkräm till barnen, Elin protestera lite i början när vi bytte bort bamsetandkrämen men hon har vant sig, Fredrik har aldrig provat någon annan.

Har ni provat barntandkräm någon gång? Det känns inte som om det är rent om man borstar med den utan det smakar mest sött. Hos oss var det oxå tandsköterska som talade om att vuxentandkräm utan slipmedel är bättre att använda.
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Vi pratade med en tandhygienist med föräldragruppen nyligen. Hon sa att det var bäst att använda vuxentandkräm eftersom barntandkrämerna mest smakar godis, hon rekommenderade Acta som är lite mildare i smaken.
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Jobbar på tandklinik och här rekommenderar vi fortfarande att barn använder barntandkräm. Visst är det mindre fluor i barntandkrämen med det är ju det som är idéen med det hela - små barn kan inte spotta på beställning och en stor del av tandkrämen hamnar ju i magen så därför skall det vara mindre fluor i tandkräm för barn! Barntandkräm kan vara onödigt söt i smaken men många av "vuxentandkrämerna" är ju rena rävgiftet!!!!!!! som absolut inte skall användas av barn (och hellst inte av nån vuxen heller). Tandkräm skall innehålla fluor och xylitol!!! inget annat !!!!!!
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Ett annat tips är att lära barnen skölja tänderna i fluorskölj och /eller suga på flöuortabletter. Minns när jag var 6 år och gick i förkoleklass när fluortanten kom. Nu står det visserligen på ena flaskan jag har att barn mellan 6 år och 12 år ska ha en viss mängd, minns inte hur mycket, men jag kan inte tänka mig att det är skadligt att skölja för yngre barn någon gång i veckan, om barnet klarar av det.

Själv använder jag flux fluorskölj och enligt tandis ska jag skölja så ofta jag bara kan och inte bara två gånger om dagen, men jag har svårt för att skölja oftare pga att fluor i tabletterna och sköljen gör mig jätteillamående. Och smaken börjar ge mig "det är så äckligt att jag spyr snart" känslor..... Den ska inte barn använda har jag för mig.
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Läs igenom artikeln här http://art-bin.com/art/sallstrom_sw.html , så har du lite mer "på fötterna" när du väljer tandkräm. Fluor är ju inte alltigenom bra, utan ett rätt allvarligt gift också och ska användas med måtta! Absolut inte vuxentandkräm till barn och inga fluortbl. till små barn!

Vi kmobinerar barntandkräm och fluorfritt tandkräm och peppar peppar inget karies än...
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

UNICEF skriver så här i en översikt om fluoridering:

"Vi fluoriderar medvetet en rad dagligvaror, särskilt tandkräm och dricksvatten, eftersom vi i decennier har trott att fluor i små doser inte har några skadliga verkningar på hälsan, som skulle kunna uppväga de fördelar det bevisats ha när det gäller att förebygga tandröta. Men fler och fler forskare ifrågasätter nu på allvar fluorens nyttighet, även i små mängder. [...]

Det har länge varit känt att ett överdrivet fluorintag medför allvarliga toxiska effekter. Men forskarna diskuterar nu huruvida det är någon nytta med fluor över huvud taget.

[...] det råder allmänt samförstånd om att ett överdrivet fluorintag leder till kalciumbrist i tändernas grundsubstans, vilket gör att det lättare blir hål i tänderna under hela livet, snarare än att hål förhindras, och dessutom förorsakas dental fluoros. Svårtartad, kronisk och ackumulerad överexponering kan leda till att man blir obotligt invalidiserad av skelettfluoros.

[...] Ett kontinuerligt intag av ett övermått av fluor kan leda till svår och permanent deformering av ben och leder genom skelettfluoros. Till de tidiga symtomen hör sporadisk värk och stelhet i lederna — huvudvärk, magvärk och muskelsvaghet kan också vara varningstecken. Nästa stadium är osteoskleros (benen förhårdnar och förkalkas), och slutligen skadas också ryggraden, de större lederna, musklerna och nervsystemet.

Vare sig fluoros sitter i tänderna eller skelettet, så är den bestående och det finns ingen behandling. Den enda åtgärden är den förebyggande, att man ser till att hålla fluorintaget under säkra gränsvärden."

Från "Unicef Water Environment & Sanitation: 'Fluoride in water: An overview'", se http://www.unicef.org/wes/fluoride.pdf.
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Fluor är ju inte alltigenom bra, utan ett rätt allvarligt gift också och ska användas med måtta! Absolut inte vuxentandkräm till barn och inga fluortbl. till små barn!

Jag blev vid 6 års ålder magpumpad pga att jag ätit flourtabletter, det var min andra magpumpning vid den första drack jag 2 flaskor AD vitaminer :angel:

Så snälla föräldrar håll flourtabletter och AD vitaminer borta från era barn!!!
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Ett annat tips är att lära barnen skölja tänderna i fluorskölj och /eller suga på flöuortabletter. Minns när jag var 6 år och gick i förkoleklass när fluortanten kom. Nu står det visserligen på ena flaskan jag har att barn mellan 6 år och 12 år ska ha en viss mängd, minns inte hur mycket, men jag kan inte tänka mig att det är skadligt att skölja för yngre barn någon gång i veckan, om barnet klarar av det.

.

Läs gärna http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1020958.ab Femfaldigt högre risk att pojkar får cancer av fluorhalter som finns i svenskt dricksvatten...
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Min femåring uppskattar inte smaken av barntandkräm, den rosa tuben Colgate är ganska mild - Sensitive tror jag den heter,den gillar hon (och jag) lill-tjejen använder fortfarande Bamse,smakar hemskt tycker jag. Viktigast tycker jag, är att de borstar tänderna så jag bråkar inte om tandkrämsvalen.
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Läs gärna http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1020958.ab Femfaldigt högre risk att pojkar får cancer av fluorhalter som finns i svenskt dricksvatten...

Det hade jag ingen aning om! Gäller det även om man har egen brunn?

Mina barn har barntandkräm och borstar två gånger om dagen så jag har inte gett dem varken fluortabletter eller fluorskölj. Tycker inte att det behövs till felfria tänder, än så länge. Dessutom är jag noga med att godis äts på lördagar och saft dricks max ett halvt glas om dagen, resten vatten och mjölk. Läsk dricks inte alls, barnen har bara fått typ till jul och påsk, men för lite mer än en månad sedan slutade jag själv att dricka det helt! :banana:

Men om fluor är så farligt så borde jag vara ganska dålig med tanke på mängden jag får i mig varje dag?:eek:
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Det hade jag ingen aning om! Gäller det även om man har egen brunn?

Mina barn har barntandkräm och borstar två gånger om dagen så jag har inte gett dem varken fluortabletter eller fluorskölj. Tycker inte att det behövs till felfria tänder, än så länge. Dessutom är jag noga med att godis äts på lördagar och saft dricks max ett halvt glas om dagen, resten vatten och mjölk. Läsk dricks inte alls, barnen har bara fått typ till jul och påsk, men för lite mer än en månad sedan slutade jag själv att dricka det helt! :banana:

Men om fluor är så farligt så borde jag vara ganska dålig med tanke på mängden jag får i mig varje dag?:eek:

Det har nygligen utförst en amerikansk studie, där man sett att risken för skelettcancer femdubblats hos pojkar vid en viss ålder vid halva mängden fluor som är tillåtet i svenskt dricksvatten. En proffesor vid Göteborgs Universitet är mycket förvånad över att sverige inte ändrar tillåten mängd och att frågan inte lyfts fram alls. Sverige är väldigt pro-fluor!

Vi har också egen brunn och således tagit ett fluorprov på vattnet, vi har exakt halva mängden mot vad som är känligt enl. svensk standard alltså samma mängd som enl. de amerikanka forskarna femfaldigt öker cancerrisken. Tänk då de som har så mycket fluor i vattnet att barnen får vita fläckar på tänderna och desutom bortar tänderna med fluortandkräm.

Här kan man ta gratis vattenprover som man lämnar in hos tandläkaren för att mäta fluorhalten, fast då för att se om de tycker att man ska tillsätta mer fluor till barnen :eek:.

Här står litegrand om forskningen http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_498843.svd

och här är kommentarer från prof. vid GU http://www.foraldrarochbarn.se/artikel/3134/arvid-carlsson
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Jag köper fluorfri tandkräm från hälsokosten, den gillas av min tvååring, smakar mint. Kombinerar med låghaltig fluortandkräm de dagar jag känner att det behövs.
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Du milde! :eek:

Ibland blir jag så trött på att det sägs så olika om allt. Tandisen tycker att jag ska skölja mina tänder så ofta jag bara kan pga att jag har en del hål och så. Men det betyder ju att jag får i mig totalt ganska stora mängder fluor. :crazy: Inte konstigt att det gör mig illamående! Hur ska jag då göra, fortsätta att skölja och ta fluortabletter eller låta bli?

Jag borde verkligen kolla upp fluorhalten i vattnet. Undrar om det innehåller mycket här. Jag har vita fläckar på tänderna, som förra tandisen inte visste vad det berodde på, det kanske beror på fluor? Jag har dessutom sköljt med fluor flitigt sedan -00..... Barnen har som tur är inga fläckar och inte heller hål alls, enligt tandis är deras tänder jättefina.
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

Tack för tips! Hälsokosten och apoteket nästa!
 
Sv: Snäll tandkräm?? Hjälp!!

När jag läste näringslära pratade vi om flour och barn.
Då sa lärarna till oss att barn upp till sex års ålder är i riskzonen för flourfläckar på tänderna. Så därför ska de inte ha flourtandkräm.


Någon mer som har hört talas om det?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 040
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp