Snål mindre bil med dragkrok

monster1

Trådstartare
Det verkar som att jag måste köpa en annan bil för min får mer och mer fel som kostar pengar och frustration. Jag är en småbilsförare, och pendlar 14 mil, tre dagar i veckan och så lite mer bilkörning kanske på helgen. Men nu börjar nog bilen bli lite väl dyr i drift och dessutom vore det bra om jag någon gång kunde koppla på ett släp för att köra typ byggmaterial eller möbler till tippen emellanåt. Mina bilar har hitills varit Nissan Micra från 2001 och nu då en Hyundai I10 från 2010. Jag gillar den lilla skalan och vill helst inte att bilen drar för mycket bensin av miljöskäl så väl som ekonomi, det är inte aktuellt med en ren elbil eftersom jag inte orkar med kostnad och bök att dra el till ett uttag för bilen just nu.

Så en ekonomisk begagnad så liten som möjligt men kan ändå dra bil vore toppen. Någonstans mellan 70 000 och 100 000 är kanske rimligt om jag slipper hosta upp 10 000 - 15 000 kr om året i lagningskostnader. Någon som har några förslag? Jag har kastat ett öga på Suzuki Swift, någon som har erfarenhet av den?

Kikat in Skoda Fabia? Går under Volkswagen familjen och nyare relativt snåla och lättkörda (kört en från 2017)
Tillägg: Därav köpte en själv, dom vi haft i familjen vart relativt felfria bil kan va, och drar inte så mycket. Men min är dock en 09

Kikar du på manuell kan verkligen få tag i senare årsmodeller 👌

Jag drar utan problem (så länge det inte är allt för tungt) med min Peugeot 207, hade lätt köpt en nyare 208 om jag skulle ha valt med din budget idag. När jag kollade låg TCO för småbilar med rimliga motorvägsegenskaper landade det på just Peugeot eller Renault. Min har definitivt levt upp till förväntningarna.

När det gäller just att dra lätta släp då och då så tänker jag att generella dragbilsegenskaper inte är så viktigt, men att man kanske bör fundera på om minsta motoralternativet ska prioriteras bort? De nyare bilarna ligger ju gärna på nedre gränsen för bilen för att minimera förbrukningen. Å andra sidan brukar försäkring och annat vara löjligt billigt när man väljer den där lilla motorn.

Jag klarar mig fint med min, även efter en heldag på motorväg, men jag drar ju som sagt inte tyngre saker än någon enstaka möbel eller till ÅVC.

Jag har en swift, dock fyrhjulsdriven med manuell låda. Monterat drag på den och älskar den. Inte särskilt mycket finesser men går som en klocka, inte ens bytt bromsbelägg på 3 år. Billig i drift, låg skatt, absolut inte klagomål. Har ett täckt släp som jag får lasta 500 kg på och det drar den helt utan bekymmer även i rejäl blåst.

Tillägg: Därav köpte en själv, dom vi haft i familjen vart relativt felfria bil kan va, och drar inte så mycket. Men min är dock en 09

Kikar du på manuell kan verkligen få tag i senare årsmodeller 👌
Jag drar utan problem (så länge det inte är allt för tungt) med min Peugeot 207, hade lätt köpt en nyare 208 om jag skulle ha valt med din budget idag. När jag kollade låg TCO för småbilar med rimliga motorvägsegenskaper landade det på just Peugeot eller Renault. Min har definitivt levt upp till förväntningarna.

När det gäller just att dra lätta släp då och då så tänker jag att generella dragbilsegenskaper inte är så viktigt, men att man kanske bör fundera på om minsta motoralternativet ska prioriteras bort? De nyare bilarna ligger ju gärna på nedre gränsen för bilen för att minimera förbrukningen. Å andra sidan brukar försäkring och annat vara löjligt billigt när man väljer den där lilla motorn.

Jag klarar mig fint med min, även efter en heldag på motorväg, men jag drar ju som sagt inte tyngre saker än någon enstaka möbel eller till ÅVC.

Jag har en swift, dock fyrhjulsdriven med manuell låda. Monterat drag på den och älskar den. Inte särskilt mycket finesser men går som en klocka, inte ens bytt bromsbelägg på 3 år. Billig i drift, låg skatt, absolut inte klagomål. Har ett täckt släp som jag får lasta 500 kg på och det drar den helt utan bekymmer även i rejäl blåst.
Jag ska titta närmare på alla dessa, tack! Jag avskyr att leta bil. Jag har ingen aning om vad jag ska kolla efter eller vad som är prismässigt rimligt. Hu!

Om man vill ha en bil som håller ett tag, vad är rimlig ålder och milantal på den? Min nuvarande sönderfallande bilkompis är 15 år och har gått 20 000 mil (200 000 km). Den förra byttes också ut när den var i ungefär samma ålder och miltal.

Jag hade en volvo v40cc (diesel) förut, den var verkligen toppenbra på alla sätt. Aldrig något krångel, på bilprovningen sa de ofta att det är jättebra bilar som sällan får problem. Jag drog hästtransporten med den och den skötte jobbet väldigt bra för att vara en så liten bil, men det blev läskigt om det blåste mycket och på vintern kunde det bli problem vid dåliga förutsättningar iom framhjulsdriven. De tillverkas ju inte längre men finns nog många fina begagnade ute i olika prisklasser :)

Jag bytte enbart för att jag ville ha fyrhjulsdrift för att känna mig säkrare när jag drog transporten vintertid. Annars hade jag gärna haft den kvar.

(Inte den gamla v40 alltså, utan den "nya" som tillverkades 2012-2019)

Jag ska titta närmare på alla dessa, tack! Jag avskyr att leta bil. Jag har ingen aning om vad jag ska kolla efter eller vad som är prismässigt rimligt. Hu!

Jag kollade artiklar som den här från KVD och jämförde sen massa annonser på samma modeller för att få en uppfattning om rimligt pris. Hade med Skoda Fabia på intresselistan också, Toyota Yaris hade varit intressant men var utanför min budget.

Jag tycker om golf, men de kanske blir för dyra för din budget. Min är tio år och har gått 20 000 mil. Min är diesel så kan komma ner under 0,4 på längre sträckor.

Jag kollade artiklar som den här från KVD och jämförde sen massa annonser på samma modeller för att få en uppfattning om rimligt pris. Hade med Skoda Fabia på intresselistan också, Toyota Yaris hade varit intressant men var utanför min budget.
Jag menar nog prismässigt rimligt för en bil generellt i paritet till privatekonomin. Det är såklart en fråga ingen kan svara på eftersom det är individuellt. Det är bara svårt att bedöma när det varierar så kraftigt i bekantskapskretsen varierar det kraftigt hur mycket pengar folk lägger och om man är villig att ha lån på bilen eller ej. Vissa köper bara nya bilar eller leasar och andra köper alla sina bilar kontant och andra något mellanting. Jag behöver ju ha en pålitligt bil, hur stor del av min ekonomi är då rimligt att lägga?

Jämföra priset på en modell är ju lätt, bara att googla lite så får man upp ett spann att jämföra med :) .

Det verkar som att jag måste köpa en annan bil för min får mer och mer fel som kostar pengar och frustration. Jag är en småbilsförare, och pendlar 14 mil, tre dagar i veckan och så lite mer bilkörning kanske på helgen. Men nu börjar nog bilen bli lite väl dyr i drift och dessutom vore det bra om jag någon gång kunde koppla på ett släp för att köra typ byggmaterial eller möbler till tippen emellanåt. Mina bilar har hitills varit Nissan Micra från 2001 och nu då en Hyundai I10 från 2010. Jag gillar den lilla skalan och vill helst inte att bilen drar för mycket bensin av miljöskäl så väl som ekonomi, det är inte aktuellt med en ren elbil eftersom jag inte orkar med kostnad och bök att dra el till ett uttag för bilen just nu.

Så en ekonomisk begagnad så liten som möjligt men kan ändå dra bil vore toppen. Någonstans mellan 70 000 och 100 000 är kanske rimligt om jag slipper hosta upp 10 000 - 15 000 kr om året i lagningskostnader. Någon som har några förslag? Jag har kastat ett öga på Suzuki Swift, någon som har erfarenhet av den?
Renault Scenic? Inte vacker att kolla på men kan dra mindre grejer och lastar mycket. Relativt bränslesnål och smidig i stadstrafik.

Skoda Octavia är definitivt ingen liten bil, men den är billig i drift ...

Vår från 2017 kostar 360 kr om året i skatt, och kollade senast idag när jag tankade och den har denna tank dragit 0,5 l/milen. Jag har 5 mil enkel resa till jobbet med 80väg (med fartkameror) så sätter farthållaren på 86 km/h (80 enligt telefonens GPS) ... Är så otroligt nöjd med min Skoda =)

Vår från 2017 kostar 360 kr om året i skatt, och kollade senast idag när jag tankade och den har denna tank dragit 0,5 l/milen. Jag har 5 mil enkel resa till jobbet med 80väg (med fartkameror) så sätter farthållaren på 86 km/h (80 enligt telefonens GPS) ... Är så otroligt nöjd med min Skoda =)
Kollade upp Skoda Fabia från 2017 (min mammas) samma årskatt och drar nått liknande. Intressant inte skiljer så mycket åt (om alls utom storlek?) , värt ha i tanke i framtiden för en annan. :up:

När ändå kikade upp uppgifter om hennes bil, kan lägga ut vad en Skoda Fabia (gen3) från 2017 får dra.
  • Släpvagnsvikt1100 kg
  • Släpvagnsvikt obromsad 570 kg
  • Släp totalvikt (B)Max 1891 kg (Teoretisk)
  • Släp totalvikt (B+)Max 2641 kg (Teoretisk)

och (min) Skoda Fabia 2009 (gen2) om det haft dragkrok x)

• Släpvagnsvikt1000 kg
  • Släpvagnsvikt obromsad500 kg
  • Släp totalvikt (B)Max 1870 kg (Teoretisk)
  • Släp totalvikt (B+)Max 2620 kg (Teoretisk)

Jo jag har kört min kompis skoda Octavia, känns lite som att köra en tanker om man jämför med mina leksaksbilar jag kör runt i. Men jag antar bortsett från känslan att det är bra med lite krockzon. Det känns bara lite onödigt med allt det där utrymmet.

Liknande trådar

Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 587
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka