Snål VS ekonomisk. Pengars mening och betydelse.

Bukefalos 30 år!

Håller på det stora hela med dig.
Sen kan man ha olika åsikter vad som är ett onödigt stort sparande. Jag sparar när jag inte har lust att spendera. Jag reser inte och jag är helt ointresserad av prylar och mode.
Och bränner inte pengar bara för att.
Kapitalförvaltning håller jag helt med om.
Även gällande detaljstyrd budget.
Ja, den nivån kan man bara sätta för sig själv, det håller jag med om. Men jag sparar exempelvis ingenting just nu (annat än för att återställa buffert om den behövts för något) och amorterar inget på gårdslånet heller, eftersom jag tycker att tryggheten är på den nivå den behöver vara.

Mer pengar har nära noll värde för min del, när den privilegierade tryggheten är på plats.

Jag är snål på så vis att jag ofta tänker "äh, det klarar jag mig utan" och låter bli att lägga pengar på mig själv. Men det kanske faller under "sparsam" för det skulle aldrig falla mig in att min sparsamhet skulle kosta någon annan pengar, och jag bjuder gärna andra på betydligt mer än jag unnar mig själv 😅

Jag har de senaste fem åren haft en förändrad ekonomisk situation beroende på studier och sjukskrivning på det. Jag har varit väldigt restriktiv på inköp och i början tyckte jag att det var jobbigt men nu är det faktiskt skönt. Det där köpsuget är borta, det känns nästan som en fysisk förändring, jag vet inte hur jag ska förklara. När jag är färdig med studier så har jag planerat några inköp men jag ska försöka att hålla det restriktivt och sparsamt.

Jag har definitivt varit både snål och sparsam samt slösaktig i mitt liv. Jag har haft två hästar på en dålig lön, då räckte inte pengarna till. Sen är jag uppväxt med en snål/ekonomisk förälder så det har nog smittat av sig en del. Föräldern blev dock betydligt mindre snål/ekonomisk (på ett positivt sätt) med åren och även det har smittat av sig.

Jag vill ha ett stort sparande, det är en trygghet. Jag vet att jag kan köpa mig en bostad om det skulle krävas, jag kan åka på en utlandsresa om jag får spontant lust (vilket har hänt, tror jag har kommit på att jag vill utomlands och lyckats boka resan under ett badkars-bad två gånger😅) och jag skulle kunna bli sjukskriven ett halvår utan att det skulle bli en ekonomisk katastrof. Jag fortsätter spara och ser mina pengar jobba i godan ro och växa, det tycker jag både är kul och känns säkert.

Nu, när jag har enormt mycket bättre ekonomi än för tio år sen (student, förra hästar, noll sparande) så känns livet tryggare och jag är mer givmild än tidigare. Tror det hänger ihop, det finns helt enkelt plats för det nu på ett annat sätt.

Att vara ekonomisk kopplar jag till att fatta smarta beslut utan att för den delen undvika saker som man vill ha eller göra i livet. Exempelvis att se över vilka utgifter man har och prioritera, förhandla priser om det är rimligt, laga i stället för att köpa nytt, investera och/eller spara och inte syssla med överflödig konsumtion för att jaga kortvariga dopaminkickar. Det kan ju också handla om saker som att avvakta försäljningen av ett boende tills konjunkturen vänt osv.

Snål är väl ett ganska diffust begrepp. Jag kopplar det främst till att vara så återhållsam med sin ekonomi att det antingen drabbar personen själv eller andra. Om det drabbar personen själv kan ju enbart den veta. Vissa kanske föredrar att sitta på pengar i stället för att använda dem och ja.. vem är någon annan att tycka något då? Men jag tror det är få som ligger på sin dödsbädd och är glad över att ha fullt med pengar på banken. De flesta önskar nog att de fått uppleva mycket i sitt liv.

Att vara ekonomisk kopplar jag till att fatta smarta beslut utan att för den delen undvika saker som man vill ha eller göra i livet. Exempelvis att se över vilka utgifter man har och prioritera, förhandla priser om det är rimligt, laga i stället för att köpa nytt, investera och/eller spara och inte syssla med överflödig konsumtion för att jaga kortvariga dopaminkickar. Det kan ju också handla om saker som att avvakta försäljningen av ett boende tills konjunkturen vänt osv.

Snål är väl ett ganska diffust begrepp. Jag kopplar det främst till att vara så återhållsam med sin ekonomi att det antingen drabbar personen själv eller andra. Om det drabbar personen själv kan ju enbart den veta. Vissa kanske föredrar att sitta på pengar i stället för att använda dem och ja.. vem är någon annan att tycka något då? Men jag tror det är få som ligger på sin dödsbädd och är glad över att ha fullt med pengar på banken. De flesta önskar nog att de fått uppleva mycket i sitt liv.
Håller klart med om att snål är diffust och tycker att det förekommer lite för ofta att det sneglas i andras plånböcker och sedan kommer epitetet snål när plånbokens ägare tar andra ekonomiska beslut än vad sneglaren hoppats på. Väldigt snett blir det. Jag tycker det är bättre om snål begränsas till när man kompromissar för hårt med egen vilja eller egna direkta åtaganden, för att behålla pengar på hög - och att epitetet inte används för när man inte är villig att ge bort medel till andra. (Sen om man villigt accepterar att bli bjuden på saker så kan jag nog anse att med det kommer ett åtagande om att någon gång bjuda tillbaka om man har möjligheter.)

Efter att ha spenderat rätt mycket pengar i sommar.
Och nu sett Jag och min far när de hälsat på Sveriges snålaste person Günther. (Som jag blir provocerad av)
Så är jag nyfiken på var gränsen mellan snål och ekonomisk går? Enligt er.
Och vad är pengar för folk?

Jag anser själv att jag är ekonomisk då jag sparar rätt bra men inte i närheten av snål.
Jag gör alltid rätt för mig och unnar mig saker. Men inte alltid.
För mig är pengar trygghet. Det gör mig inte lyckligare egentligen men jag mår bra av att jag vet att jag inom rimliga gränser kan göra vad jag vill och känslan av trygghet då jag är trygghetsknarkare.

Prylar och lyx är inget jag är intresserad av. Det underlättar.

Men vad är pengar för er?
Och var går gränsen mellan ekonomisk och snålhet?
Läste en tråd på familjeliv nyss som en medelålders familjefar som stampade iväg från en glasskö för att frun inte ville att familjen skulle dela på en enda glass där hon dessutom inte tålde en av smakerna. Tyckte det lät som sjukt beteende helt ärligt. Enligt frun hade familjen dessutom god ekonomi, dvs det handlade inte om att faktiskt inte ha råd utan om ren snålhet.

Jag är nog motsatsen till snål, men min partner är mer ekonomiskt sinnad än jag och ligger nog enligt mig på gränsen till snålhet i vissa lägen. Om jag ber honom köpa juice till mig på affären kan jag ge mig fan på att det blir nåt jäkla koncentrat för 14 kr fastän jag aldrig dricker något annat än färskpressat 😜 Han är dock rätt frikostig med presenter och sånt, mera typ vardagssnål.

Jag själv anser att vi lever här och nu och guldkanten är det som gör livet värt att leva. Blev typ deprimerad av familjeliv-familjen som hade ätit glass 2 ggr på hela sommaren. Glass ska ätas flera gånger i veckan vid soligt väder och inkluderas på alla utflykter. Gärna med strössel och sås. Kantareller köps på Coop till hutlösa priser så fort det kommer in och färska bär köps året om typ. Hatar verkligen att snåla på mat.

Läste en tråd på familjeliv nyss som en medelålders familjefar som stampade iväg från en glasskö för att frun inte ville att familjen skulle dela på en enda glass där hon dessutom inte tålde en av smakerna. Tyckte det lät som sjukt beteende helt ärligt. Enligt frun hade familjen dessutom god ekonomi, dvs det handlade inte om att faktiskt inte ha råd utan om ren snålhet.

Jag är nog motsatsen till snål, men min partner är mer ekonomiskt sinnad än jag och ligger nog enligt mig på gränsen till snålhet i vissa lägen. Om jag ber honom köpa juice till mig på affären kan jag ge mig fan på att det blir nåt jäkla koncentrat för 14 kr fastän jag aldrig dricker något annat än färskpressat 😜 Han är dock rätt frikostig med presenter och sånt, mera typ vardagssnål.

Jag själv anser att vi lever här och nu och guldkanten är det som gör livet värt att leva. Blev typ deprimerad av familjeliv-familjen som hade ätit glass 2 ggr på hela sommaren. Glass ska ätas flera gånger i veckan vid soligt väder och inkluderas på alla utflykter. Gärna med strössel och sås. Kantareller köps på Coop till hutlösa priser så fort det kommer in och färska bär köps året om typ. Hatar verkligen att snåla på mat.

Ja den typ av snålhet är ju helt obegriplig för mig.

Hela familjliv är en deprimerande sida 😅
Så sjukt oattraktivt med snåla människor.

Fast äta glass ute med familjen kan bli hur dyrt som helst :laugh:
Vi köpte tre våfflor med två kulor i somras på semestern och två kaffe, 300 pix. Vanligt glassmärke, svart kaffe.

Nä tacka vet jag biltema, tre mjukglassar, två korvar, en toast samt två kaffe med bulle för 70 kr. Glassen är dessutom supergod.
Haha, jag är nog lite snål/sparsam.

Kom på nu att jag har faktiskt köpt ännu dyrare glass! Bubbelvåfflor med glass som jag även bjöd barnens kusiner på, tot 6 stycken glassar, det blev över 700 kr.
Varav ingen orkade äta upp allt.

Vi köpte tre våfflor med två kulor i somras på semestern och två kaffe, 300 pix. Vanligt glassmärke, svart kaffe.

Nä tacka vet jag biltema, tre mjukglassar, två korvar, en toast samt två kaffe med bulle för 70 kr. Glassen är dessutom supergod.

Kom på nu att jag har faktiskt köpt ännu dyrare glass! Bubbelvåfflor med glass som jag även bjöd barnens kusiner på, tot 6 stycken glassar, det blev över 700 kr.

Nä alltså jag vet att glass kan vara dyrt, nu är vi "bara" 3 i vår familj men det blir ju ändå en slant när alla ska ha varsin. Dock är jag lite sån att jag tycker sånt "hör till" när man är på semester. Och jag tycker verkligen inte mat/godis/snacks är värt att snålas med 😜

Även bio har blivit pissdyrt nu för tiden, men tycker ändå alla ska få det snacks och dricka som dom vill ha. Upplevelser ska inte snålas på heller. Däremot snålar jag ju med annat. Klipper och färgar mitt hår själv hemma tex. Köper aldrig smink eller skönhetsprodukter, använder billigt schampo, köper kläder på rea eller 2Hand. Så det handlar ju om vad man vill prioritera också.

Det finns många sätt att se på saken. Och många orsaker.
Min mamma ärvde en faster som snålade så otroligt mycket på sig själv men var alltid givmild mot andra.
Någon gissar på att hon är uppväxt på ett sådant sätt att det var ekonomiskt ur hennes syn att se på det.

Har även andra som kan småsnåla på sig själv men som är generösa mot andra.
Det speglar också en förändring i samhället från solidariskt kollektiv till enbart handla om nyttan för en själv, individen betonas mycket mer i allasammanhang nu jämfört med om man går tillbaka i tiden tycker jag.

Jag håller med dig, och exemplet med glassen låter lite sorgligt kan jag tycka, särskilt om det var barn med i familjen. Men just det där med mat är ju också en fråga om ens preferenser. Min man är som du, han köper dyr mat och våra matkostnader kan verkligen skena. Samtidigt ryms de inom vår ekonomi och för honom är det viktigt. I min värld springer kostnader iväg för någonting så basalt som att bli mätt. Jag kan äta mackor till middag och i ärlighetens namn tycker jag också att det är rätt skönt ibland, att slippa all disk och tid som matlagning kräver. Så hade jag levt själv så hade jag ätit enklare, och billigare mat utan att tycka att det kompromissat med min levnadsstandard. Jag hade sannolikt tyckt att den till och med var högre av att rutinerna förenklades. Men jag har accepterat att det är viktigt för honom och vi hjälps åt i vårt äktenskap, och nu när vi dessutom har barn så är det svårt att motivera att de inte ska få äta lagad mat med färska råvaror. Han har, å andra sidan, inga problem med att jag öppnar dyra viner titt som tätt.

Jag är nog både snål och sparsam.

Har levt på lite pengar och det sitter i även nu när jag som medelålders har en stabil ekonomisk tillvaro som sambo med gemensamt hem och gemensam ekonomi.

Ibland tycker sambon att jag är snål, till exempel om vi ska äta mat eller fika ute vill jag ha koll på vad det kostar.
För det känns så ovärt att köpa dyr glass för samma pris som ett restaurangbesök. Eller enkel middag på Ikea blir lika dyrt som om vi gått till en bättre och godare restaurang, då vill jag ju hellre lägga pengarna på en "riktig" restaurang.
Jag tror att jag helt enkelt vill få ut så mycket av pengarna som möjligt när vi väl "unnar oss".

Köper gärna saker på rea. T.ex sängramen vi precis köpte, vi har haft ett behov att dölja en tapetskada och funderat ett tag på att köpa en högre sängram som döljer. Så hade Ikea rea och en tillräckligt hög sängram kom ut för 500 kr. Den passade perfekt! Sådana fynd gör mig glad, men det måste klassa in som sparsam va? 😄

Maken fyllde år förra helgen och vi hade barnvakt, så vi strosade runt på stan en hel eftermiddag och åt middag ute. Jag tycker inte att jag är snål, och det var dessutom födelsedag så vi hade inga avsikter att hålla plånboken stängd. Men jag kunde ju notera priserna ibland. Halvdana drinkar för 185 kr styck, en flaska vin för en tusenlapp och huvudrätter kring 350 styck. Det var det väl värt, den dagen, men överlag äter vi inte ute så mycket längre. På det sättet alltså, det känns helt enkelt inte värt pengarna. Däremot lunchar vi ute ibland med barnen.

Jag måste bara inflika att jag tycker det är stor skillnad på att inte vilja lägga tusentals kronor på fikor och restaurangbesök för att man helt enkelt inte har det utrymmet i sin ekonomi, och att stå och dividera om några tjugolappar hit eller dit när man gott och väl har råd att välja det dyrare alternativet. Det för mig är att vara snål. När man behovet av att klamra sig fast vid pengar bara för sakens skull.

Nä alltså jag vet att glass kan vara dyrt, nu är vi "bara" 3 i vår familj men det blir ju ändå en slant när alla ska ha varsin. Dock är jag lite sån att jag tycker sånt "hör till" när man är på semester. Och jag tycker verkligen inte mat/godis/snacks är värt att snålas med 😜

Även bio har blivit pissdyrt nu för tiden, men tycker ändå alla ska få det snacks och dricka som dom vill ha. Upplevelser ska inte snålas på heller. Däremot snålar jag ju med annat. Klipper och färgar mitt hår själv hemma tex. Köper aldrig smink eller skönhetsprodukter, använder billigt schampo, köper kläder på rea eller 2Hand. Så det handlar ju om vad man vill prioritera också.
Ja men precis, allt handlar om prioriteringar!

Vi åker skidor, nöjesparker, vi har häst, sparar till större resa osv..
Så för att ha det utrymmet i budgeten för att kunna unna oss all den lyxen behöver vi prioritera. Då får barnen acceptera att det inte blir dyrglass flera gånger i veckan.
Vanlig glass har vi i frysen, det äter vi mycket av :)

Maken fyllde år förra helgen och vi hade barnvakt, så vi strosade runt på stan en hel eftermiddag och åt middag ute. Jag tycker inte att jag är snål, och det var dessutom födelsedag så vi hade inga avsikter att hålla plånboken stängd. Men jag kunde ju notera priserna ibland. Halvdana drinkar för 185 kr styck, en flaska vin för en tusenlapp och huvudrätter kring 350 styck. Det var det väl värt, den dagen, men överlag äter vi inte ute så mycket längre. På det sättet alltså, det känns helt enkelt inte värt pengarna. Däremot lunchar vi ute ibland med barnen.
Det där kallas att investera i sitt förhållande :heart

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar