Snål VS ekonomisk. Pengars mening och betydelse.

Bukefalos 30 år!

Jag är snål, där jag själv skulle benämna mig som ekonomisk och köper stora mängder mat på extrapris. Sedan att det inte är alltid nyttigt för mig är en annan fråga. Men jag är en som inte kan avstå extrapriser eftersom jag ser det som ekonomiskt, men det lätt går ut i snålhet som sedan inte lönar sig när jag måste slänga (färskvaror) eftersom jag inte hinner äta upp dem.
Jag upplever det oftast som mer ekonomiskt att - till exempel - köpa en sak för 15 kr istället för två för 20 kr. Ja, två för 20 kr ÄR billigare per styck, men 20 kr är mer än 15 kr och onödiga pengar om man sedan inte använder/slänger en del av det man har köpt. Matsvinn är aldrig kul. Jag försöker alltid tänka efter noga när jag står inför en skylt i affären som "skriker": "Tag 2 för 20 kr!" Men BEHÖVER jag verkligen två? Svaret blir oftast att det gör jag inte.

Jag upplever det oftast som mer ekonomiskt att - till exempel - köpa en sak för 15 kr istället för två för 20 kr. Ja, två för 20 kr ÄR billigare per styck, men 20 kr är mer än 15 kr och onödiga pengar om man sedan inte använder/slänger en del av det man har köpt. Matsvinn är aldrig kul. Jag försöker alltid tänka efter noga när jag står inför en skylt i affären som "skriker": "Tag 2 för 20 kr!" Men BEHÖVER jag verkligen två? Svaret blir oftast att det gör jag inte.
Ja, det där har jag fått programmera in mig att tänka också (såvida det inte gäller varor med lång hållbarhet som jag vet går åt)

Sånt där stör mig jättemycket. Lika mycket som att man ska ”tjäna” på att köpa storpack. Ofta värdelöst när man bor själv.

Jag är snål, där jag själv skulle benämna mig som ekonomisk och köper stora mängder mat på extrapris. Sedan att det inte är alltid nyttigt för mig är en annan fråga. Men jag är en som inte kan avstå extrapriser eftersom jag ser det som ekonomiskt, men det lätt går ut i snålhet som sedan inte lönar sig när jag måste slänga (färskvaror) eftersom jag inte hinner äta upp dem.
Jag har nästan helt givit upp på färskvaror. Sjukt o-ekonomiskt att behöva kasta en massa! Grönsaker får vara frysta eller på burk/tetra och vara i maten istället för en grönsallad bredvid, typ. Ibland unnar jag mig dock paprika, gurka eller tomat att ha på frukostmackorna!

En sak jag tänker är att alla såna kampanjer, "ta 3 betala för 2" osv bara är intrikata sätt för butikerna att sälja mer.

De som planerar kampanjerna vet ju vad som funkar för att få folk att nappa, så det lönar sig verkligen att stanna upp och tänka igenom vad olika erbjudanden _faktiskt_ betyder. Och som du säger: behöver man x antal av en vara bara för att det är kampanjpris?

Jag samkör ibland med grannen till affären och då funkar det med köp 2 gurka/sallad/ypughurt för... om vi båda ändå ska ha just det. Annars köper jag bara fler vid kampanj om det är lång hållbarhet, typ kaffe och pasta.

Angående trådens ämne så jobbar jag på att bli bättre på att faktiskt köpa det jag vill ha. Efter många år som ensambetalande till barnens hästar sitter sparsamhet mot mig själv hårt. Däremot försöker jag alltid vara generös mot andra, även om det inte innebär att jag köper saker/bjuder på dyra restauranger. I stället kan det handla om att låna ut bil, husvagn, symaskin med mera samt bjuda på mat hemma och erbjuda min hjälp med det jag kan.

Efter att ha varit/är häst/hundägare i hela mitt liv så kan jag vara snål mot mig själv, hade inte tänkt på det förrän en kompis var med o handlade och jag gnällde o gnöllade över en skitsnygg tröja jag verkligen ville ha ,men 200kr ?
2 affärer senare köpte jag utan prut o gnäll 2 hästtäcken a 1600st 🙈
Japp jag gick tillbaka o köpte tröjan.

Efter att ha varit/är häst/hundägare i hela mitt liv så kan jag vara snål mot mig själv, hade inte tänkt på det förrän en kompis var med o handlade och jag gnällde o gnöllade över en skitsnygg tröja jag verkligen ville ha ,men 200kr ?

Det där är verkligen hopplöst… Min kropp skulle må mycket bättre med massage en gång/månad á 650 kr. Men det är ju dyrt.

Däremot får ponnyn lymfmassage var tredje vecka á 800 kr för ”hon mår bättre av det”. :banghead:

Det där är verkligen hopplöst… Min kropp skulle må mycket bättre med massage en gång/månad á 650 kr. Men det är ju dyrt.

Däremot får ponnyn lymfmassage var tredje vecka á 800 kr för ”hon mår bättre av det”. :banghead:
Min häst får regelbundet nya barfotaboots á 2800 kr/par. Har ALDRIG köpt så dyra skor till mig själv någonsin... 🤪

Jag är mycket snål mot mig själv, köper inte kläder, skor osv, eller går ut/hämtmat. Mn Megara får den bästa kvalitetsmaten och sanden, hennes försäkring kostar lika mycket som alla mina andra försäkringar sammanlagt. Jag är inne hos veterinär så fort jag misstänker att något är fel.

Hon får dyra klösträd, leksaker mm. Att hon sedan föredrar kartongerna de kommer i är en annan sak :meh:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka