Snällt lite skarpare bett?

dreampower

Trådstartare
Jag undrar om jag kan få tips på ett lite skarpare bett som ändå är snällt utan att vi börjar med pajkastning :D

Jag har en häst som är känslig i munnen och som inte trivs med vad som helst - när jag rider på marken har jag upptäckt att hon gillar novabettet! Då tar hon stöd och det funkar jättebra. MEN - när vi rider ute på terrängen blir hon väldigt het och novabettet är inte att tänka på då jag har lite självbevarelsedrift (även om min lilla häst inte har det :D )

Jag har testat rakt bett - hon bara tar det och sticker, jag har provat att dra åt nosgrimman, vilket jag hatar att göra, men det hjälper inte, jag har provat bett med rullar så hon inte ska kunna bita sig fast, funkar inte. Kimblewick funkar förvisso så tillvida att jag får stopp på henne och har kontroll på henne MEN hon trivs inte med det! (Min tränare hjälpte mig ställa in det så jag vet att det sitter rätt)

Någon som har något förslag på bett? Skulle helst vilja ha typ ett kimblewicknovabett :D

Med risk för att bli halshuggen: :p jag har funderat på att testa ett novapessoabett med en läderrem under käken får se om hon trivs bättre med det!

Sv: Snällt lite skarpare bett?

Ja, mycket hellre ett pelham isåfall. Pessoa är ett meningslöst bett som inte borde säljas eftersom det felanvänds så mycket.

Man kan ju också träna på det så att hästen inte blir så het att den inte går att kontrollera på ett milt bett.
Jag har en väldigt väldigt pigg häst men hon lyssnar ändå klockrent om så på halsring.

Pelham funkar på många, men för min häst med orolig mun går det inte! Kan vara att det är så jävla tjockt (har rakt gummi) men jag tror det beror på att det är grymt skarpt. Funkade bra i början, sen visste hon nog vad bettet kan göra med hennes mun. (Jag är absolut inte hårdhänt men hon är så rädd om sin mun (går i vanliga fall på vanligt rakt))

Nu kanske pajkastningen börjar på mig.. :p
Men jag varierar mellan hack kombinerat med tränsbett, och graman och tränsbett ute i skogen. Hacket går hon emot om hon verkligen vill.

Hade inte satt ett hissbett i en känslig hästs mun. (Inte i någons mun)

Pelham finns med olika mundelar och med olika långa skänklar. Annvänt korrekt med dubbla tyglar blir det inte skarpt om duinte tar i stångtygeln.

Jag vet....

Därför skrev jag "för att hon vet vad det kan göra med hennes mun.
De få gångerna jag provat pelhamet igen har jag haft stångtygeln helt lös.
Kan ju som sagt vara för tjockleken på bettet.

Har du även provat med tygeln lös i ringen på kimblewicket? Rakt eller med tungfrihet?

Hade Kimblewick med tungfrihet på medryttarpållan, mycket effektiv nödbroms i terrängen men knäppte av i nacken.

Finns ju nästan "kimblewicknovabett". ;)

Flippanbettet från Nahte fungerar som ett kimblewick och har en mundel som påminner väldigt mycket om Novabettet. Det finns även mjuka kimblewick från både Poponcini och Beris.

Alla är dyra om man jämför med ett Novabett men i alla fall Flippanbetten brukar gå att hitta begagnade.

Jag rekommenderar också pelham och dubbla tyglar.
Fördelen med dubbla tyglar är att man kan själv variera bettets inverkan efter behov. Dessutom är det nyttigt att ibland rida på dubbla tyglar upplever jag då man kan påverka så mycket mer/lära sig att förfina och dela upp sina hjälper ytterligare :)

För egen del använder jag det ute på min gubbe de dagar han blir het och det funkar jättebra. Han är jättekänslig i munnen och tar inte stöd om det blir för skarpt utan då krullar han bara ihop sig och springer på men iom dubbla tyglar så kan jag helt och hållet variera inverkan utefter den responsen jag vill ha samt ha en nödbroms som inte behöver bli konstant så att säga så att jag kan ge efter så fort han krullar ihop sig.

Trivs hästen med den typen av betsling tycker jag det är ett utmärkt alternativ till att kunna få det skarpt när det behövs och milt när det behövs då det går att välja iom dubbel tygel.

Senast ändrad:

Jag hade tygeln löst i bettringen och stång med bettfrihet. Jag har provat babypelham oxå med dubbla tyglar men hon tycker nästan lika illa om det - tror oxå att det är för tjockt :(

Ja, jag har kikat lite på dem men tycker att de är för dyra - i alla fall innan jag VET att det funkar! Kanske kan hitta något att prova för att veta om det är värt att köpa :)

Ja precis - funkar som nödbroms, men inget vidare att rida på då hon inte vill ta stöd :(

Hur funkar hästen på bettlöst? Har du provat kineton nosgrimma? Jag tänker att om hästen funkar bra på det bettet och är svår att hitta annat bett till kanske man kan hitta en annan lösning, tex kinetonnosgrimma. Den ger ett tryck över nosryggen samtidigt som bettet, när man tar lite mer i tyglarna. Borde funka bra på en sådan häst som din?
Man kan också ta en lite bredare snokrem och sätta som en kinkedja men istället för igenom bettringarna under hakan sätter man den över nosryggen, ger ungefär samma effekt som kineton men kanske är lite enklare att prova hemma innan man köper ny utrustning.

Jag har bara provat bettlöst (förutom hackamore, ska prova det lite till) en gång och då hade jag ingen som helst kontroll.... Jag har ett rambo micklem competition träns som borde ha samma funktion som kinetonnosgrimman (jag använder clipsen) och på det så bockar hon in huvudet och fortsätter springa fort fort..... :(

Vet någon om man kan få tag på smala babypelham? Har inte hittat ngt, och det måste vara hel stång

och det är ju bara vid hoppning hon blir så het; lite komiskt faktiskt för jag var och red terräng för en tränare som inte sett hästen på några månader och när jag red fram så var ju min häst jättelydig och fin och jag fick beröm då instruktören tyckte att jag hade gjort ett superbra jobb och att hästen var jättelydig och välriden. Sen började vi hoppa....

Hästar är ju olika som bekant. Upplever hästen det skarpt bara "stången" hänger så är det väl inte att rekommendera.
Låter kanske farligt, men har du provat rida med hack? En del munkänsliga hästar funkar bättre på det. Men det gäller att man lär in rätt från början, att man tänker efter i förväg och ser till att signalerna sitter. Ge stöd (inte bara kontakt) på ett hack är väl t ex inte att rekommendera, dels för att dom så lätt blir avknäppta i nacken, och dels för att man trubbar av svaret på tygeltagen.
Eller som någon sa tror jag, kombination med hack och vanligt bett. Hackamoore är skarpare.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Fazeem
·
Utrustning Mitt sto är väldigt stark ute nu när det börjar bli kallt. Hon går vanligen på ett oledat d-rings bett som hon trivs superbra med, men...
Svar
6
· Visningar
984
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast... 2
Svar
28
· Visningar
2 929
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Fälttävlans-tråden 2025