Snart kommer deklarationen.

Får tillbaka en ansenlig summa då jag jobbade i Danmark årets första fem månader. Sett på helår har jag betalt för mycket skatt. Pengarna går till sparande och semester.
 
Det låter märkligt. Har du ingen sjukpenning eller sjukersättning som det dras skatt på?
Jodå har både sjukpenning och extra sjukpension via jobbet. Men man kan inte jämka sina bolån när man har en medlåntagare, eller om det var i kombination med sjukpenning, eller för att medlåntagare inte står som ägare. Ngt var det iaf som inte gick när jag frågade. Däremot kan man säga att man vill att alla räntor går direkt på min deklaration så man slipper krångla med det.
 
Senast ändrad:
Jag brukar få tillbaka 400-700 kr. Jippi! :bump:

Läste att om man låter pengarna vara kvar på skattekontot så får man rätt bra ränta på dem och det är ingen skatt på den räntan.
Nån som har gjort så?
 
Jag brukar få tillbaka 400-700 kr. Jippi! :bump:

Läste att om man låter pengarna vara kvar på skattekontot så får man rätt bra ränta på dem och det är ingen skatt på den räntan.
Nån som har gjort så?
Räntan är dock något lägre än de bästa sparkontona just nu, även efter dragen skatt, men ändå ett bra alternativ mot att ha det liggande på ett nollräntekonto.
 
Jag har inte orkat räkna ut vad jag ska få tillbaka
Men borde få en del då jag var sjukskriven ca 2 veckor i slutet av min graviditet samt inte tog ut någon föräldrapenning på 1,5 månad.
betalar dessutom in extra skatt genom jobbet för att slippa restskatt pga ISK skatten.
Kommer nog åka rätt in på sparkontot, evt fondrobot för att iaf lite kompensera för det jag fick ta ut förra året för o kompensera för inkomstförlust och köp av en "ny" gammal bil 🤪
 
Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala.
Jag brukar få tillbaka några tusenlappar och enligt egna beräkningarna blir det så även i år. Ändå är det lite spännande.

Brukar ni få tillbaka?
Och vad gör ni i så fall med dom pengarna?

Mina åker oftast in på sparkontot om jag inte har något särskilt planerat.
Kommer få tillbaka rätt mycket i år. Betalt av mycket på ett lån, haft rörlig ränta på bolånet och jobbet har troligen dragit för mycket skatt i förhållande till lönen pga en del vabb. Skulle gissa på 20-40000 brukar vara bättre på att försöka ligga nära noll men har inte orkat i år, det var lättare när räntorna var mer stabila, under många år var jag avlönad från två arbetsgivare så då var det mer viktigt att ha koll, men har släppt det lite nu tyvärr.
 
Jodå har både sjukpenning och extra sjukpension via jobbet. Men man kan inte jämka sina bolån när man har en medlåntagare, eller om det var i kombination med sjukpenning, eller för att medlåntagare inte står som ägare. Ngt var det iaf som inte gick när jag frågade. Däremot kan man säga att man vill att alla räntor går direkt på min deklaration så man slipper krångla med det.
Det låter konstigt. Om du betalar räntor på ett lån du har och får avdrag i beskattningen så kan du ju räkna in dem i en jämkningsansökan.
 
Det låter konstigt. Om du betalar räntor på ett lån du har och får avdrag i beskattningen så kan du ju räkna in dem i en jämkningsansökan.
Kanske får ta och kolla på det igen helt enkelt. Men jag har ingen tight ekonomi så får se om jag orkar ta tag i det. :)

Tanken slog mig nu om det var så att räntorna måste delas lika dvs hälften var för att kunna jämka.
Jag betalar all ränta och har bett banken lägga in det i deklarationen. Men kan vara att det var anledningen till att jag inte kan jämka. Nu vart jag osäker.
 
Jag brukar få runt 15000 men då har jag alltid haft bilersättning.. Men som ni skriver har ju räntan vart rejält hög i stället (kommer inte kunna göra reseavdrag för förra året) så det kanske går på ett ut...
Blir renoveringspengar eller nåt att shoppa för i London då vi reser dit i mitten av april på en weekendresa =)
 
Min förhoppning är typ att inte behöva betala tillbaka något. Har för mig att jag fick tillbaka ett par hundralappar förra året, men inget mer än så, så gissningsvis ligger det ungefär så i år också. Pengarna kommer gå direkt till min resekassa då jag har mycket kul planerat i sommar, även om det inte rör sig om några stora summor.
 
Brukar vara 100kr som diffar.

Förra året där jag lagt ca 50.000 på att pendla. Fick då ut 8000 på skatten 😂
Tur jag inte pendlar längre…

Detta året har jag ju varit sjuksriven så får säkert betala…
 
Fick ca 8000 förra året som jag betalade en träningsresa till Kroatien med. Har ett heltidsjobb som jag får göra bilavdrag till och från pga oregelbundna tider , har dessutom eget företag där jag fakturerar mina hoppdomaruppdrag och när jag har lektioner. Är inte jättebra på bokföring så betalar in 3000 på mitt skattekonto varje månad. Bra att ha när moms bla ska betalas 😉.
Hoppas jag får tillbaka en del , mitt sparkonto ekar efter en hovböld ( distriktet på en lördag 🙄) och behandlingar till mig själv!
 
Jag brukade få tillbaka förr, någon/några hundralappar som mest gick till att kunna vända lite mindre på kronorna för en stund.
Sen blev jag med försäkringspengar på ISK-konto så nu har jag fått betala varenda år. Jag räknar kallt med att det inte blir ett undantag i år 😅
 
Jag brukar normalt få tillbaka. Då har jag gjort ett större inköp för dom pengarna. Har genom åren köpt tex dator, kamera, mobil och det som blev över hamna på sparkonton. Förra året gick all återbäring som handpenning på bilen.

Slutat på det jobbet där dom drog extra mycket skatt så iår vet jag inte alls hur det blir... :nailbiting:
Men tror inte jag ska behöva betala tillbaka iaf. Hoppas jag.😅
 
Jag brukar få några tusen tillbaka. Bör bli lite extra iår få jag sålt bostadsrätt med liten förlust. Ska in på sparkonto, alternativt om jag använder delar av summan till nya sommardäck..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
443
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 100
Senast: Norma
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 326
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp