Bukefalos 28 år!

Snart tar jag livet av mig, jag klarar inte av livet längre

Jag har inga drömmar eller mål, det enda är väl att bli "vuxen" så jag klarar av att få ett liv och skaffa egen lägenhet och haven fungerande vardag..

Jag har som högsta önskan är väl att må bättre
 
Jag har inga drömmar eller mål, det enda är väl att bli "vuxen" så jag klarar av att få ett liv och skaffa egen lägenhet och haven fungerande vardag..

Jag har som högsta önskan är väl att må bättre
Det är väll mål som är likvärdigt bra som andra mål. :)
 
Jag har inga drömmar eller mål, det enda är väl att bli "vuxen" så jag klarar av att få ett liv och skaffa egen lägenhet och haven fungerande vardag..

Jag har som högsta önskan är väl att må bättre

Ja men det är ju toppen mål att ha! Det är ju ett mål som de flesta har i livet och någonting som du kan kämpa för att få. och visst kommer du då få det också.

Visst, du kan ha haft massa hemska saker som har hänt dej i din uppväxt och du mår inte så bra just nu. men försök att fokusera på att göra saker. det får i allafall mej att alltid må bättre. att vara upptagen och göra massa saker jag gillar.

Hur ser din dag ut? vad gör du? du vaknar, äter du frukost, sen vad gör du? ta hand om dej själv, laga en jätte god frukost till dej själv som du kan njuta av, kolla på en rolig film, gå på promenad utomhus, jag vet inte, gör saker som du tycker om.

Vad får dig att bli glad och lugn och lycklig? små saker som att typ äta choklad? gör mer sånna saker!

massa kramar till dej! xx
 
Där vände framstegen igen

Jag var dum nog att lita på en vän

När jag vaknar mitt i natten av att han försöker ha sex med mig när jag sover och tar mig där nere



Jag får panik och vågar inte visa att jag vaknat så kryper ihop och försöker vänta ut att han ska sluta och somna


Sedan sträcker jag mig efter mera tabletter och döva ångesten med och går därifrån gråtandes och går hem till familjen och låser in mig på mitt rum hela dagen efteråt och skakar av ångest och panik..
 
En sån jävla skitstövel! Han har ingen rätt att göra så mot dig. Prata med någon om det, låt andra trösta dig, du har inte felat här!
 
Vågar in
En sån jävla skitstövel! Han har ingen rätt att göra så mot dig. Prata med någon om det, låt andra trösta dig, du har inte felat här!

Vågar inte berätta för någon då fd gången jag blev våldtagen så trodde ingen mig.. För då hade jag druckit

Men nu hade jag bara somnat i sängen när vi såg på film och jag trodde jag var trygg hos min vän.. Så jag känner mig så trasig nu


Jag får redan panik av beröring , nu kommer jag inte klara av att någon är i samma rum som när jag sover

Jag vaknar varje natt av flashbacks och smärtan ..
 
Men snälla du du måste anmäla detta. Du har alltså blivit våldtagen inte en utan nu två gånger. Anmäl och åk också till sjukhuset så de kan ta nödvändiga prover och hjälpa dig så du minst får samtalsstöd
 
Där vände framstegen igen

Jag var dum nog att lita på en vän

När jag vaknar mitt i natten av att han försöker ha sex med mig när jag sover och tar mig där nere



Jag får panik och vågar inte visa att jag vaknat så kryper ihop och försöker vänta ut att han ska sluta och somna


Sedan sträcker jag mig efter mera tabletter och döva ångesten med och går därifrån gråtandes och går hem till familjen och låser in mig på mitt rum hela dagen efteråt och skakar av ångest och panik..
Anmäl våldtäkten NU
 
Du måste ingenting, men en anmälan kan vara bra att göra. Både för att det kan kännas bättre för dig (du sätter iallafall ner foten och visar att det fan inte är okej!) och för att han ska få veta att han inte kan göra hur han vill. Men det är upp till dig om du vill anmäla eller inte.

Det du däremot verkligen borde göra är att prata med någon!
Det är verkligen inte lätt att hantera alla känslor själv efter något så fruktansvärt. Och att det var en vän, dessutom, vänner ska man kunna lita på! Jag kan tänka mig att det känns väldigt svårt.

Jag tror också på dig och jag är övertygad om att de allra, allra flesta skulle tro dig.
 
Jag har ringt psyk men de har varit stängt dessa dagar ju.


Jag mår inte alls bra :(

Mitt i allt har det diskuterats inom familjen om att skaffa lss lägenhet till mig en sådan med egen lägenhet med tillgång till personal


Är det någon som vet hur det brukar gå till när man bor så?
 
Förändringar tar på krafterna och du mår långt ifrån bra. Så visst att en lss lägenhet kan vara bra för dig så småningom men måste ni i familjen fokusera på detta just nu? Är det inte bättre att fokusera på ditt mående istället och inte flytta än?

Har du en doseringskarta så du enbart tar för de dagar? Kan du be nån närstående om hjälp så det inte överdoseras? Ta en lergigan varje kväll just nu oavsett hur du mår! Sen måste du få hjälp, måndag är en vanlig dag och då borde du kunna kontakta din läkare va? Annars så åk in akut!
 
Jag har ringt psyk men de har varit stängt dessa dagar ju.


Jag mår inte alls bra :(

Mitt i allt har det diskuterats inom familjen om att skaffa lss lägenhet till mig en sådan med egen lägenhet med tillgång till personal


Är det någon som vet hur det brukar gå till när man bor så?

Det finns lite olika boendeformer om man har LSS och boende med särskild stöd och service. Detta beroende på vad du har behov av. Det finns gruppboende dvs egen lägenhet men med gemensamma utrymmen och personal dygnet runt (så ser det ut på mitt jobb) men sedan kan man ha egen lägenhet men med boendestödjare som kommer på bestämda tider för stötning av olika moment. Exvis, handla, städa, tvätta, ge medicin etc. Jag har jobbat med boendestöd också. Det boendet jag jobbar på idag omfattar sex brukare med egna marklägenheter om 2 rum och kök. LSShandläggaren på kommunen är den som bedömer behovet och hur många timmar man har behov av stöd i veckan. Våra boende har stort stödbehov och vi stöttar med det mesta. Väckning, frukost, planera dagen/veckan/månaden, följa med på olika vårdbesök och tandläkare, boka tider, handla, tvätta, städa, fritidsaktiviteter etc etc. Målet vi arbetar utefter är att få en så pass fungerande vardag som möjligt med fokus på självbestämmanderätten. Det andra målet är att personen ska bli så självgående som möjligt. För att lyckas med detta gäller det att den person det berör är så involverad som möjligt och vi har sk genomförandeplaner där vi tillsammans pratar om mål och hur vi ska arbeta för att nå dessa mål. Det kan vi göra utefter olika arbetssätt men vi utgår mycket från TEACCH, tydliggörande pedagogik. Våra 6 boende har alla någon form av lindrig till måttlig utvecklingsstörning samt autism/adhd och ofta något tvångssyndrom och eller personlighetsstörning.

Våra boende har alla aktivitetsersättning eller sjukersättning från försäkringskassan + bostadstillägg. Flera jobbar på daglig verksamhet och får in någon liten slant på det också. Det är inte fett i plånboken men det går runt. För själva insatserna dvs personalstödet betalar de inget. LSS är en rättighetslag för att man ska kunna så långt det är möjligt leva på lika villkor som "svenssons i samhället" och är ett bättre skydd än om man hade fått liknande insatser via Socialtjänstlagen som är en ramlag. Så jättebra att ni ansöker om insatser via LSS.
 
Jag har ringt psyk men de har varit stängt dessa dagar ju.


Jag mår inte alls bra :(

Mitt i allt har det diskuterats inom familjen om att skaffa lss lägenhet till mig en sådan med egen lägenhet med tillgång till personal


Är det någon som vet hur det brukar gå till när man bor så?

Jag har två kompisar som bor på olika former av LSS-boenden. Den ena bor så att han ( om han vill) får äta mat som är lagad av personalen och sitta i gemensamt kök och äta, vill han så kan han laga mat i sin lägenhet och äta där. Personalen hjälper honom med städning, matlagning, komma ihåg tider och vad han nu kan tänkas behöva ha hjälp med. Ingen personal är inne i hans lägenhet utan att han bett dom komma in. Han får komma och gå som han vill, men gärna berätta om han ska äta borta eller sova borta för att dom ska kunna planera mat och om dom ska väcka honom på morgonen etc.

Den andra kompisen har egen lägenhet i ett hyreshus. Det finns personal i huset dygnet runt som hon kan larma på om hon behöver deras hjälp. Personalen hjälper henne ett par timmar i veckan med städning och handling. I övrigt sköter hon sig själv.
Personalen har ingenting med att göra om hon är hemma eller inte, bara hon meddelar om hon inte är hemma dom dagar hon har schemalagd hjälp.
 
Förändringar tar på krafterna och du mår långt ifrån bra. Så visst att en lss lägenhet kan vara bra för dig så småningom men måste ni i familjen fokusera på detta just nu? Är det inte bättre att fokusera på ditt mående istället och inte flytta än?

Har du en doseringskarta så du enbart tar för de dagar? Kan du be nån närstående om hjälp så det inte överdoseras? Ta en lergigan varje kväll just nu oavsett hur du mår! Sen måste du få hjälp, måndag är en vanlig dag och då borde du kunna kontakta din läkare va? Annars så åk in akut!


Ja på måndag är det vanlig dag,
Har ingen dosett, men borde införSkaffa en sådan.

Tack för svaren ang lss, familjen har jag inte berättat för om mitt mående därav de diskuterar lss boende..
 
Idag fick jag äntligen tag på min psykolog!

Så nu har jag möte med henne på onsdag

Och hon hade förberett min läkare på vad hon ansåg ang ADD diagnosen så det ser ljusare ut inför läkarbesöket , ser ut som att jag får testa ADD medicin igen..

Sedan har jag annat läkarbesök inbokat också.

Nu blev det lite lättare att andas efter att ha ventilerat med psykologen
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 098
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Det var länge sen jag skrev och mycket har hänt sen dess. Jag hade/har en ätstörning och en del andra diagnoser. Mitt mående är svajigt...
Svar
17
· Visningar
1 897
Senast: Qelina
·
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
7 500
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 799
Senast: Anders
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp