Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Ja exakt. Det verkar vara en mycket öm punkt som sagt, framför allt bland medelhobbyryttarna, som sällan vill motivera varför de täckar som de gör, men inte heller är intresserade av att demonstrera sin kunskap runt ämnet, eller - skaffa sig sådan. Titta bara på reaktionerna från vissa håll i denna tråden - man kan fråga sig vad dessa gör i tråden till att börja med eftersom ämnet tydligen är så ömt, och dessa inte är intresserade av att diskutera utan bara demonstrera sin motvilja till ämnet.

Precis!
Det är minst sagt underliga reaktioner i tråden från vissa håll. Tråden handlar ju inte om ett allmänt "täckeshat" utan ifrågasätter övertäckning. Men, som sagt, det finns många ömma tår att trampa på. Lite intressant det där med de två facken man hamnar i som hästägare, per automatik är man tydligen skogsmulle med vanvårdad lurvtuss om man ifrågasätter ÖVERtäckning.:rofl:
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Då har du nog läst lite slarvigt. I ex inlägg 69 får jag helt klart direktiv över att övertäckning är i klass med vanvård...:cool:
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Då har du nog läst lite slarvigt. I ex inlägg 69 får jag helt klart direktiv över att övertäckning är i klass med vanvård...:cool:

vad är det du inte förstår? Övertäckning är i klass med vanvård JA. Inte att ö.h.t täcka sin häst, dvs inte att ha täcke på den i sig, men när man ÖVER täckar för varmt. Så nej, det är inte Solis som läst slarvigt, det är du som gjort det, och totalt missat det folk upprepat nu i flera sidor.

inlägg 69:
Att tvinga någon att vara för varmt klädd under många timmar utan att kunna komma undan skulle jag definitivt klassificera som vanvård... Om jag bara ska se till mig själv finns det få saker jag mår så dåligt av som att vara för varm.
Läste nån gång nån stans att man mätt temperaturer upp till 70-80 grader under täcken på hästar som stod täckade med termotäcken inomhus. Säger ju sig självt att det inte är särskilt bra. Kroppens kärna ska vara 37-38 grader, hudytan är oftast bara ca 30....

Lite terminologi:
ÖVERtäckning betyder inte - att lägga ÖVER hästen ett täcke.
ÖVER täckning betyder - att ÖVERdrivet täcka, varmare än hästen mår bra av och behöver.
 
Senast ändrad:
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Ge dej. Om du tittar högst upp var inlägget knappast till dej. Betackar mej dina otrevliga kommentarer:mad: Alla har rätt till sina åsikter, även vi som inte håller med dej.
 
Senast ändrad:
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

jag är väl medveten om att det inte var till mig, jag svarar ändå. på vilket sätt är jag otrevlig. jag påpekar för dig att ditt påstående är fel och att du missläst vilket du helt klart har, eller väljer att göra.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Då har du nog läst lite slarvigt. I ex inlägg 69 får jag helt klart direktiv över att övertäckning är i klass med vanvård...:cool:

Det är ju ÖVER-täckning som diskuterats ända från början, och det klassas som vanvård, ja. Nu börjar jag undra om vissa personer i denna tråd helt enkelt inte vet skillnaden på normal täckning och ÖVER-täckning?:confused: VAR står det i denna tråd att NORMAL täckning är djurplågeri?

Läste lite till och måste bara undra: på vilket sätt var Mackans svar otrevligt? Var det otrevligt därför att hon försökte förklara vad ÖVER-täckning är? Eller var det otrevligt eftersom hon skrev att du läst lite dåligt? Något som du själv för övrigt skrev att jag gjort...... Var din egen attityd trevligare därför att du själv anklagade mig för att läsa dåligt, än vad Mackans var när hon skrev att du läst dåligt?
 
Senast ändrad:
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag blir tokig på täckeshysterin. Jag önskar jag slapp den hemma i mitt stall. Nu är jag så irriterad att jag bara måste skriva av mig. Nu är det igång igen. Nu vill två av ägarna absolut ha tjocka termotäcken (300g) på hästarna inne i stallet om natten. På dagen har de ofodrat resp tunnfodrat regntäcke. Det är så ologiskt! En häst är oklippt och en är spårklippt.
Hur skönt kan det vara att dygnet runt vara täckt så hårremmen inte får luftas ordentligt? Få skav av täcken OCH bogskydd? Vara överdrivet varm inne och svalare ute? Inte kunna reglera sin temperatur själv?
Jag är övertygad om att detta inte är bra för hästarnas hälsa.
Varför ska det tjatas om detta vareviga år? Tänk om folk kunde skaffa sig mera kunskaper istället. Det skulle vara bättre än att hela tiden utgå från sig själva. För mig blir detta som att sitta inne med en tjock dunjacka för att sedan ta på mig en tunnare täckjacka när jag går ut.
Täcken ska användas med förnuft.

Hur ser det ut i era stall? Finns det några såna här hästägare överallt eller har jag bara otur? Är kunskapen låg över lag när det gäller täcken och hästarnas egen förmåga till att reglera sin temperatur?
Kan man göra något eller är det bättre att försöka strunta i det?
(svårt för jag lider lite med hästarna)

Jag har inte läst hela tråden - men tänkte bara dela med mig av en personlig erfarenhet....
För många år sedan hade jag min häst inhyrd på en större anläggning, där det rådde total täckes (och utrustnings-)hysteri.
Jag var ung och "dum" (läs inte alltför kunnig) så jag rycktes med i detta - la på mitt hbl ett rutstickat thermotäcke inne - för så hade "alla" andra...

A2 influensan kom till vårt stall - obligatorisk tempning av hästarna.
Jag var helt övertygad i en veckas tid om att min häst var sjuk = hade feber.
Det konstiga var att hon såg så pigg ut....

Hallåååå..... hon höll ju på att dö av värmeslag! :rofl:
Av med täcket, så var tempen normal igen.:angel:

Så summan av kardemmumman är; använd täcke med förstånd. Klä inte på hästarna inomhus "bara för att".
Täcke ute beroende på väder och vind (hästras, ålder och kondition). Bara för att du fryser själv, behöver inte hästen tycka att det är kallt.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Något att fundera på när det kommer till att täcka sin häst eller inte är vad man kan göra istället för att hästen inte ska frysa... De glöms ofta bort att hästar faktiskt kan äta bort kyla... Enligt en ny undersökning från SLU sänks hästen kritiska punkt, den temp då hästen börjar frysa, men tio grader om hästen får ett kilo extra hö!
Alltså, får en häst som brukar frysa vid 4 grader varmt inne ett kilo extra grovfoder på kvällen så kan det bli minus sex grader utan att hästen fryser. Med två kilo extra hö kan det bli minus 16 grader och så vidare...
Så fungerar hästar! En häst med dålig kondition fryser även lättare en en vältränad häst...
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Tänker inte lägga mig i om man ska ha täcke eller inte :D
men skulle gärna vilja ha lite tips från er som vet mer om täcken än vad jag gör.
har aldrig behövt täcke innan då mina hästar har haft tjock päls och det har varit ganska milda vintrar.
Men har nu ett varmblod med väldigt tunn päls. när det regnade sist så skakade han när vi tog in dom. Jag la på ett fleecetäcke över natten.
Vi har kallstall med bra ventilation, ej dragigt.
Han är 10 år, rids ca 2-3 ggr i veckan.

Min fråga är: Ska jag bara torka av honom, lägga på fleecetäcke nån timme och ta av det eller låta det ligga på under natten? ( när han fryser alltså)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag hade låtit det ligga på över natten. Ett fleecetäcke på en frusen häst skadar inte.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

KL
detta med att uppskatta vilket täcke som passar vid olika temperaturer är inte alltid så lätt. Det varmaste jag någonsin haft på hästarna hemma är 400 gram och då har det varit minusgrader ute. Jag tycker att 200 gram är den mest användbara tjockleken som tex idag är det blåsigt och 6+ då är 200 gram pefekt. Jag gillar verkligen inte dubbla täcken, obekvämt och tungt. Är väldigt vanligt i dom flesta tävlingsstall att hästarna har stalltäcke som är 300 gram och sen 400 grams täcke över. 700-800 gram anser jag aldrig att någon frisk häst behöver. Hästar kan få otrevliga hudbesvär att täckas för varmt.
min täckesskala ser ungefär ut såhär:
kallare än -5 400gr
-5 till 10+ 200 gram
10+ ofodrat regntäcke, på sommaren utan vid uppehåll.

inne i boxen har jag aldrig varmare än 300 gram då ska det vara minus för att det ska vara på är det varmare har jag ett teddyfodrat täcke som åker på, är det ännu varmare så blir det fleece och på sommaren är hon utan inne.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Antar att dina hästar är klippta?
200g vid upp till 10 plusgrader låter väldigt mycket för en normal häst.

Det som många glömmer är nog att den rekommenderade temperaturen i ett stall är 10-12 plusgrader. Tänk på det, och då skall hästen vara naken.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Antar att dina hästar är klippta?
200g vid upp till 10 plusgrader låter väldigt mycket för en normal häst.

Det som många glömmer är nog att den rekommenderade temperaturen i ett stall är 10-12 plusgrader. Tänk på det, och då skall hästen vara naken.

nej bara en häst är klippt men dom andra får ingen vinterpäls eftersom dom har täcken. Som sagt så kan det variera hur kallt det är ute oavsett temp, jag brukar inte kolla hur kallt det är ute så därför kan jag inte säga exakta temperaturer. Mina hästar svettas om dom är för varma vilket hänt ibland och då har täcket åkt av.
Behöver inte tänka på vilken temperatur det är i stall därför vi har kallstall.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Här i vårat stall har vi inga täcken och orakade hästar o dem är antagligen lika glada för det som oss för vad vi sparar pengar på att slippa köpa en massa täcken som folk värkar göra =)...Enda gången dem ens har ett yns till täcke är ett ländtäcka med reflexer nu när vi är ute i mörkret för att vi ska synas bättre.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

nej bara en häst är klippt men dom andra får ingen vinterpäls eftersom dom har täcken. Som sagt så kan det variera hur kallt det är ute oavsett temp, jag brukar inte kolla hur kallt det är ute så därför kan jag inte säga exakta temperaturer. Mina hästar svettas om dom är för varma vilket hänt ibland och då har täcket åkt av.
Behöver inte tänka på vilken temperatur det är i stall därför vi har kallstall.

en häst som svettas av täckningen är rejält överhettad sen länge, och täcket skulle varit tunnare eller avlägsnats för länge sen.
tycker också du täckar otroligt varmt, på hästar som inte ens är klippta. är de extra frusna av sig, eller har ryggproblem, vad är anledningen, om du inte ens kollar ute temperaturen som du säger? :confused:

min täckes skala, om man nu ska hård dra det är snarare:

0 till + 10: ofodrat regntäcke
0-10: fleecefodrat eller max 150 gram täcke
-10 och nedåt: 300 gram

+ 10 och över: absolut inget täcke.

har ett täckesklippt fullblod i full tävlingskondition, som aldrig frusit en dag i sitt liv med denna täckning : )
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Haha! Där är vi överrens, gällande graderna och fyllning i gram på täcken. PRECIS så har jag med på mitt eng.fullblod. Fast måste tillägga att har har ridits svettig och ska ställas in i boxen (påkvällen, jobbar till 16.00) lägger jag gärna på ett stalltäcke under natten, plus att han får täcke på sig nattetid när han har blivit behandlad med arnika på muskulatur och rygg (ca 2 ggr/vecka)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

en häst som svettas av täckningen är rejält överhettad sen länge, och täcket skulle varit tunnare eller avlägsnats för länge sen.
tycker också du täckar otroligt varmt, på hästar som inte ens är klippta. är de extra frusna av sig, eller har ryggproblem, vad är anledningen, om du inte ens kollar ute temperaturen som du säger? :confused:

min täckes skala, om man nu ska hård dra det är snarare:

0 till + 10: ofodrat regntäcke
0-10: fleecefodrat eller max 150 gram täcke
-10 och nedåt: 300 gram

+ 10 och över: absolut inget täcke.

har ett täckesklippt fullblod i full tävlingskondition, som aldrig frusit en dag i sitt liv med denna täckning : )


tror knappast jag är ensam om att ha tagit på hästen regntäcke på morgonen för det har varit dåligt väder och sedan har det blivit sol då har det hänt att dom varit svettiga under och täckena tagits av. Dom har aldrig svettats på höst/vinter om dom inte sprungit som dårar i hagen vilket också har hänt.
Det märks på en häst om den är för varm, våra hästar är pigga och glada, jag tycker jag täckar lite om man jämför med alla andra häromkring. Nej jag behöver inte titta på termometern för att känna vad hästen behöver för täcke, såpass känsla har jag efter mina 22 år med häst.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Min häst har stalltäcke han också när han är klippt - jag redogjorde bara för utetäckningen, men jag har aldrig femtielva gram eller lager täcken inne i stallet även om han står med täcke. det är inte lagren eller grammen som spelar största roll.

Manhattan: så bara för att du inte täckar lika mycket som andra i nejden gör det bättre ? vad är en lagom varm häst för dig?
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

hur jag täckar hästarna är inte extremt på något sätt. Jag vet att jag täckar dom helt lagom. Eftersom jag känner mina hästar vet jag när dom är för varma det har märkts dom få gånger det har hänt då har dom varit mer stillastående. Det ska inte vara varmt under täcket utan i pälsen på huden. Ditt sätt är inte det enda rätta sättet, jag kan ju lika gärna påstå att du har för tunna täcken till din häst eller hur? Men nej jag utgår från att folk har lite mer hästvett än så.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp