Bukefalos 28 år!

Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Fas just att vädret vänder alldeles oväntat, eller att det av någon anledning blir spring i hagen, det har väl hänt de flesta någon gång? Tolkar inte manhattan som det händer dagligen eller ens veckovis?
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Nej självklart inte. jag anser att täckes skalan är rätt hög det är den jag går på, samt att "är de för varma så svettas de". vart har jag kommenterat spring i hagen?
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Nej inte du, utan att manhattan sagt att de svettats när vädret slagit om oväntat och vid extraspring i hagen. Inte annars.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Manhattan:
Väldigt svårt att täcka en häst för lite. Som sagt tidigare, hästar är djur med päls, en oklippt häst klarar kyla oavsett om den sätter björnpäls eller inte. Det är inte alltid längden på pälsen som avgör.
Hästar är inte människor.

Skulle min häst vara svettig under täcket skulle jag ta mig en rejäl funderare, täckar jag för mina behov eller hästens??

En oklippt häst som fryser kan få upp värmen igen genom att håren reser sig.
En häst som svettas på grund av för varmt täcke kan tyvärr inte ta av sig täcket....
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

nej bara en häst är klippt men dom andra får ingen vinterpäls eftersom dom har täcken. Som sagt så kan det variera hur kallt det är ute oavsett temp, jag brukar inte kolla hur kallt det är ute så därför kan jag inte säga exakta temperaturer. Mina hästar svettas om dom är för varma vilket hänt ibland och då har täcket åkt av.
Behöver inte tänka på vilken temperatur det är i stall därför vi har kallstall.

Ljuset styr hur mycket vinterpäls en häst får inte täcken. Det enda täcken gör är att platta till pälsen så den kanske ser mindre tjock ut.

Tycker du borde fundera på om inte dina hästar skulle må bättre med tunnare täcken.
 
Senast ändrad:
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

min täckes skala, om man nu ska hård dra det är snarare:

0 till + 10: ofodrat regntäcke
0-10: fleecefodrat eller max 150 gram täcke
-10 och nedåt: 300 gram

+ 10 och över: absolut inget täcke.


Mitt ser nästan likadant ut. Fast först vid kallare än -15 får hon ett 200 grams täcke. Och dagar med sol/lite vind och uppehåll får hon vara naken oavsett temperatur. Hon har heller aldrig frusit. Hon är oklippt men får knapp något vinterpäls att tala om.

Har inget stalltäcke om det inte är extremt kallt (kallstall).
 
Senast ändrad:
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Hur menar du att ljuset styr?
Jag tycker att det låter logiskt att hästar sätter så mkt päls som de behöver. Går de med täcke borde kroppen signalera att det är varmt = behövs ej päls.

Eller?? Ingen av våra hästa har haft nån vinterpäls att tala om. Och vi har ändå haft både kallblod, ponnyer och halvblod etc
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

En kombination av ljuset och täcket. Täckar du bidrar det ofta till att hästen sätter mindre päls än vad den skulle gjort om "den bara gick efter ljuset".
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

om du läser mina inlägg så går inte mina hästar runt och svettas för att dom har täcken utan om dom någon gång springer runt i hagarna så kan det hända att dom blivit svettiga eller på sensommaren när vädret är dåligt och det sen blir sol, men då går jag och tar av täckena, tror knappast jag är enda människan som fått göra det någon gång. Är både utbildad och har lång erfarenhet inom hästeriet så jag har bra koll på hästen som djur och ej som maskin. Och nej jag tycker inte det är kul att slänga på täcken så jag gör det verkligen inte för min skull.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

du kanske borde fundera på om inte dina hästar skulle må bättre med tjockare täcken:grin:
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Hur menar du att ljuset styr?
Jag tycker att det låter logiskt att hästar sätter så mkt päls som de behöver. Går de med täcke borde kroppen signalera att det är varmt = behövs ej päls.

Eller?? Ingen av våra hästa har haft nån vinterpäls att tala om. Och vi har ändå haft både kallblod, ponnyer och halvblod etc

Ljuset/bristen på ljuset påverkar ett speciellt ställe i hjärnan som styr pälssättning. Gener avgör hur mycket päls den får (och ev sjukdommar).

Varför skulle min ponny sätta mer päls än hon behövde år efter år? Om kyla/värme styrde så borde hon ju inte satt mer än hon behövde. :)

Jag tror inte man kan påverka pälsen genom att täcka. Och vad jag vet är det inte bevisat att man kan det?
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

du kanske borde fundera på om inte dina hästar skulle må bättre med tjockare täcken:grin:

Varför den otrevliga tonen?

La på min häst ett fleecefodrat häromdagen när det var +5 och kände med handen efter några timmar. Hon var supervarm. Så nej hon behöver vekligen inte varmare täcken.

Hur ofta har du sett en otäckad häst stå och frysa när det varit uppehållsväder? Jag har aldrig gjort det under +20 år med egna hästar.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag tror inte man kan påverka pälsen genom att täcka. Och vad jag vet är det inte bevisat att man kan det?

Är motsatsen bevisad?

Jag kan bara tala för mig själv. När vårt kallblod kom till oss såg han ut som en grizzlybjörn i pälsen. Man kunde knappt se att det var en häst under allt hår :p Han rakades första vintern. De andra vintrarna har han täckats i god tid och har ALDRIG fått ens i närheten av en sån päls igen.
Vad beror detta på?

Detta är hans "vinterpäls" kring jul för nåt år sen. Det var då runt 20 grader kallt ute.

23470515.jpg
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Ja att ljuset och gener styr vinterpälsen är bevisat. :p

Har ni nattljus i stallet kanske? Hade han någon typ av näringsbrist när han kom till er (kan ge överdriven päls)? Får han mer mat? Bätttre kondition och mer muskler? osv osv (Ja helt omöjligt att svara på men ej heller något bevis för att täcke = mindre vinterpäls).
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Fast jag tycker fortfarande du övertäckar.Blir de svettiga så får man väl tänka om? Svett tyder på att de är rejält övertäckade, en något övertäckad häst blir bara varm.

Ur hästens perspektiv är det mycket bättre i det fallet med ett täcke för lite. Den kan själv få upp värmen med hjälp av pälsen (dina hästar var ju inte klippta heller). Ett täcke är alltid ett täcke och som jag sa tidigare, hästen kan inte själv klä av sig...

Bara för att man har lång erfarenhet och har gjort någonting länge behöver det inte vara rätt..
Förr i tiden använde man asbest vid isolering av hus. Nu vet man bättre.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Det har iaf fungerat bra för oss. Vi slipper klippa hästarna och kan jobba dom utan att dom blir dyng-svettiga.
Kallblodet är 23 år gammal, går endast lättare dressyrridning. Han står på samma käk som han gjort de senaste 15 åren. Vi har bara dragit ner havren något när han blivit lite till åren och gått mindre. Han blir en björn utan täcke, jag vet ;)

Våran Spanjor har ingen vinterpäls alls. Hans päls är extremt kort och sammetlik. Han skulle antagligen frysa häcken av sig om han gick ut utan täcke.
Han har fri tillgång till mat dygnet runt
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Fast både du och Tornblomma har rätt. Det är liksom en kombination av täcket och ljuset. Vet dock inte hur mkt tester som gjorts på detta men jag kan mycket väl tänka mig att en häst som får stå med tjockt täcke och mycket ljus inte sätter päls öht, medan en häst utan täcke och med lite ljus sätter desto mer.
Det går att påverka, tycker de flesta hästar sätter mindre päls om man täckar dem tidigt. Vill man få bäst effekt ska man se till att de får mkt ljus också.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Lånar min egen knapp.

Ni som tror att täcke = mindre päls:
Om det skulle fungera så måste det ju betyda att täcken gör hästen för varm och därför skulle den enligt er sätta mindre päls. Det känns ju inte speciellt snällt. Eller hur tror ni det fungerar?
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Varför den otrevliga tonen?

La på min häst ett fleecefodrat häromdagen när det var +5 och kände med handen efter några timmar. Hon var supervarm. Så nej hon behöver vekligen inte varmare täcken.

Hur ofta har du sett en otäckad häst stå och frysa när det varit uppehållsväder? Jag har aldrig gjort det under +20 år med egna hästar.


det finns inget som säger att just ditt sätt är det rätta det är en sak om jag hade haft 800 grams täcke när det är plusgrader, det är uppenbart att det är för mycket.
Dom hästar som går utan täcken när det är kallt har päls så därför ser man oftast ingen häst frysa.
Är utbildad hästskötare och nu snart klart med KY utbildning inom häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp