Snorig/förkyld katt?

Alexandra_W

Trådstartare
Sessan (10 år gammal siameshona) har verkat snorig/förkyld i ett par veckor nu. Hon är pigg, glad, äter osv. Inga geggiga ögon. Men snörvlar en del, nyser och tja låter förkyld. I början var hon lite 'varig' vid näsborrarna, och jag torkade rent det. Nu är det bara vattenklart.

Hon snörvlar etc inte hela tiden, men nu och då hör man henne. 2 andra katter i huset, ingen av dem minsta påverkade, och hanen ligger alltid typ 'på' henne och sover, dvs de har mkt tät och nära kontakt. (Dvs det borde inte vara kattsnuva?)

Men om det är en vanlig förkylning (för jag antar katter kan få det), borde det inte blivit bättre vid det här laget? Vad kan det annars vara? Är det okej att avvakta lite till? (Hemmaveterinären har - såklart - semester, och hon verkligen HATAR att åka bil, så vore skönt för henne slippa åka ända in till Ultuna)
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Hon kanske ätit gräs och en bit har fastnat nånstans i luftvägarna. Min katt (död sedan flera år) blev snörvlig/hostig en gång och till slut kom det ut ett grässtrå ur nosen. :eek:
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

jamen jag fick sallad i näsan en gang sa jag vet hur jobbigt det känns :P
men pa tal om hängiga djur man inte vet vad det är för fel pa, är det nagon som har hört talas om att det finns nagon motsvarande sjukvardsupplysningen man kan ringa för djur? jag gissar pa att det inte finns det, men det vore väldigt bra...:idea:
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

SKa väl vara Agrias telefonveterinär som kommer närmast?

Grässtrå har jag tänkt på, men då borde hon väl endera fått ut det, eller snörvla nysa hela tiden för det irriterar?
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Inte för att måla fan på väggen, men syrrans siames hade en tumör i nosen som avslutade hennes liv. Jag tror inte att det hade gått att operera även om vi hade upptäckt det tidigare. :(
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

ah, jag visste inte att de hade det, men det är ju jättebra, vad kostar det att ringa dit?
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

aha! tack sa jättemycket för tipset! :bow:
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Inte för att måla fan på väggen, men syrrans siames hade en tumör i nosen som avslutade hennes liv. Jag tror inte att det hade gått att operera även om vi hade upptäckt det tidigare. :(

Var det typ 'förkylningssymptom' i början på den med?

Katten har för övrigt varit kärnfrisk de år vi haft den (5 eller om det är 6), med undantag för att hon har FORL, och så fick hon en brusten analsäcksböld (urk) innan jul. Men i övrigt hälsan själv. Så känns lite knas med en förkylning helt ur det blå, och utan att någon av de andra katterna är förkylda.

Iofs så gammelkissen, hennes företrädare, blev över 20 år. Och det som 'tog livet av' honom var just en förkylning (eller tja, det var veterinärens spruta rent tekniskt, men orsaken var en förkylning, tydligen enligt vet är det inte ovanligt att just ngt så litet blir för mkt). Och när han blev förkyld så var den andra katten inte synbart ett dugg förkyld.

Men så 'gammal' är ju inte direkt Sessan, och i 'fin form' (gammelkatten var ju just gammal som gatan, mycket svårt hålla hullet, och tvärsenil. Iofs pigg och kry i övrigt, men där såg man ju ändå på att kroppen var påväg utför).

Min 'plan' var ju att kolla hos hemmavet nu till veckan om det inte gett sig (vilket det ju inte har), och så har han semester, tillbaka 20/7.. Men, slog det mig nu, distriktsvet har ju faktiskt smådjursmottagning, då slipper hon åka så långt som till Ultuna!
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Jag tror warken på tumör (för ung!) eller grässtrå (borde ha purulent näsflöde och wara ordentligt beswärad, men man ska förstås aldrig säga aldrig). Katter som haft en öwre luftwägswiros kan få en bestående inflammation i nosslemhinnan. En kort kortisonkur brukar awhjälpa, men först bör man förstås utesluta pågående wiros (inte så kul tillsammans med kortison..), främmande kropp (typ grässtrå) osw. Siameser har ju lite utsatt nos - lååång näshåla - wilket till wiss del kan öka risken för bestående beswär. Inte som hos perser, förstås, men de riktigt kortnosade borde där falla utom djurskyddslagen.
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Ah, tack för svar. Näsflödet är som sagt vattenklart, så då borde det inte vara ett grässtrå då. Det är lika mkt ur båda näsborrarna btw (vid t ex grässtrå borde det väl vara ur en/mer ur en?)

Ska ringa DV imorgon får vi se om de har någon tid i början på veckan.

Hur utesluter man viros förresten?
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Man kan ta ett enkelt swabbprow fr nosen. Ibland ser man förändringar i den wita blodbilden, men de är ganska ospecifika. Är katten waccinerad och i såna fall mot wad?
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Syrrans katt hade förkylningssymptom men hon blev iaf 18 år innan hon dog.
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Missen har idag klöst veterinären, som tror att det är FORL:en som är grunden. Att det är en infektion som eg härrör från tänderna. Lungorna lät bra osv, och problemet tycks 'isolerat' till övre luftvägarna/näshålan.

Ska äta antirobe i 8 dagar (suck..), och tandsaneras + ev extraheras tänder imorgon. Hon är ju planerad för det fast hos hemmavet efter sem, men iom det här så får DV göra det och tidigare. Får väl se om de hittar ngt som stöder deras teori.

Alt är tumör, men det tror inte vet på (hon heller) men som hon sa 'jag måste ju nämna det i en bisats iaf, för omöjligt är det inte, men med tanke på hennes tandstatus och en historia av FORL så är det betydligt mer sannolikt att det är grunden'
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Misstänker man alltså att en infektion fr tandrötterna öwergripit till näshålan? Kollat med tandröntgen? Begriper inte riktigt warför FORL skulle yttra sig som en serös rhinit?

Togs nåt blodprow?

Wad gäller tumör så ser jag nu att hon är 10 år och inte 10 månader... :angel: Då är hon kanske inte för ung för att ligga i riskzonen för en tumör. Röntgen!!
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

De har ingen röntgen, så nej. Dock iom att hennes tänder ser bedrövliga ut, och iaf är dags att fixa, börjar de i den änden. Veterinären påpekade själv att det bästa hade varit att röntga nu, dels för att kolla ev tumör, och för att se ev tänder som behöver dras ut, som man inte ser 'utifrån' munhålan. Men då min hemmavet (han har rtg han) har semester, och det isf är en väntan på 3 veckor, eller så är alternativet Ultuna (och det är mamma inte så pigg på, det bli sådana hysteriska summor i jmf) - och då är det bästa för dagen att söva henne, ta bort tandsten, dra de tänder som uppenbart behöver dras, och kolla igenom munhålan ordentligt.

De menade att infektioner i käken påverkar ju även näsan, och det vet jag ju själv (när jag hade en inflammation i en rot så rann näsan, fast bara ur ena näsborren, har för mig tandläk förklarade som att infektionen tryckte på nerv/nåt, och därav näsflödet). Men ja, misstanken är att en tand 'ruttnat' (vad säger man?) i roten av FORL, och att det finns en infektion i käken/vid tandrot/vid fd tandrot, och den ger näsflödet och snörvlet osv.

För infektion tycks de bestämda om, vet tyckte mer än en gång att hon ju visar symptom på infektion'. Personligen håller jag kanske inte med, infektion borde ju ge purulent näsflöde och inte vattenklart väl? Samtidigt, så tänder måste/ska fixas iaf, så okej kör på det i väntan på att hemmavet återvänder till de arbetandes skara då.

Btw så jag tycker hon har gått ner lite, och visst hade hon det. Så det är möjligt hon har besvär i munnen i någon form, av FORLen eller något annat.

Men får väl se imorgon vad de hittar/inte hittar. Ingreppet är ju inte onödigt någonstans, oavsett näsflödet eller ej så skulle det ju gjorts, dock med rtgstöd och senare eg.

Inget blodprov förresten. Hon lyssnade på hjärta och lungor, klämde och kände, tittade i munnen (svårt dock med den katten, hon blir förbannat le då), lyssnade på luftvägarna, kollade ögon osv. Men inga prov.
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Jag har haft tre omplacerade siameser och samtliga hade så jäkla dålig tandstatus att bland det första jag fick göra var att få munnarna rensade på dem. Senaste omplaceringen luktade as ur munnen och hade problem med såriga mungipor, efter första besöket då de bara putsade upp gaddarna så kvarstod problemet med såren men andedräkten blev mkt bättre, tyvärr började hon lukta ruttet ganska snabbt igen och vid återbesök så slutade det med att de drog hela 13 tänder på henne! :eek:

Efter den rejäla tandsaneringen försvann alla hennes problem med dålig lukt och såriga mungipor, men jag var väldigt sur på hennes förra ägare, en uppfödare, som inte brytt sig om att sköta om henne så hon hade sluppit bli nästan tandlös. :mad: När jag ringde angående såren så menade hon bara på att hon brukade ha så, syrran fick tydligen sår runt klorna, så det var ingen mening i att blanda in ngn veterinär. :crazy: När hon sedan ville att jag skulle ta ett par katter till från henne så skar det i hjärtat att säga nej, men med tanke på hur det var ställt med den jag hade så hade jag inte råd med fler dyra veterinärräkningar och ta hand om de andra. :( Kullsyrran fick jag senare veta hade fått avlivas ca ett halvår senare pga en tumör och hur det gick med hannen vet jag inte, hoppas han fick det bra.

Ingen av dem har haft ngt näsflöde, även de två första omplaceringarna fick dra några tänder men ingen var i lika dåligt skick som den sista, frid över deras minnen.
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Den här damen är ju förvisso välskött både innan och efter, hennes anledning till tandproblemen är ju FORL. Som förvisso är tråkigt och inte ovanligt hos siameser, men ju inte kan 'skyllas' på någon så.

Hon har fått munnen rengjord nu, de skulle ju dra tänder med, och det är många som behöver dras. Men de satt hårt, och då ville/kunde inte DV dra, utan det får göras när od vet kommer tillbaka. Kul om de talat om innan att de bara skulle kunna/våga dra lösa.

Hon har ju fått en hel del angripna tänder dragna, och var ju fullt väntat att hon skulle få dra fler (var ju inplanerat 'årskollen' efter hemmavets sem), får se hur många. DV tyckte att det i princip var lika bra att dra alla de som finns kvar, får se vad hemmavet tycker.

När det upptäcktes, på en rutinkontroll, så var det ganska illa för vissa tänder, men inget näsflöde då heller. Dock kan det kanske skilja sig.

Än är ingen skillnad av antibiotikan dock, men kanske lite för tidigt?
 

Liknande trådar

Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
6 565
Senast: Mumfie
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 251
Övr. Katt Någon som vet om en katt kan vara förkyld? (så som en männsika typ) Min kattvakt/hundvakt glömde(:mad:) ta in katterna(kattgård.. ) en...
Svar
4
· Visningar
1 697
Senast: Zizzy
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 073
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp