snubblande häst - vad gör man?

T

Tequilasun

jaha.. då var det dags igen då...

Åkte väl naturligtvis av 6 åringen i söndags när jag och kompisen var ute på en lugn skrit tur på kvällen.

Kom undan med 2 stukade fingrar samt ont i rygg och höger höft.
Vart en promenad hem till stallet på 30 minuter och sen iväg till akuten för koll av hand och rygg. Efter 3 timmar där så vart jag hemskickad och tillsagd att jag kunde väl ta nån ipren om det gjorde ont.

Kan inte förstå vad fröken gör eftersom hon snubblar och far med sina frambenen och "knäar" rätt som det är när man rider. Lite tråkigt att ge sig ut på tur med henne då man aldrig vet om man sitter kvar eller åker av henne. Hon gör så i stort sett varje gång man rider.

Hovar, ben och rygg är fina. Det enda som finns är en låsning i höger bog samt en gammal gaffelbensskada i höger bak.

Har samma problem med höger bogen på den lite äldre hästen och hovis brukar stretcha ut dom i höger framben/bog samt klämma och känna lite på hals och rygg efter spänningar. Efter att han gjort detta så håller dom sig fina i några veckor och han får göra samma sak igen när han är och skor om dom.

Den äldre damen har dock inga problem just nu med bogen då hon inte har gått kontinuerligt under sommaren. Utan ska sättas igång igen nu till hösten.

6 åringen rids/markarbetas 3-4 dagar/vecka och resten vilar hon då hon bara är riden/arbetad 3 månader. Hade stått nästan 1 år innan jag köpte henne.

Har även haft en medryttare ca 10 månader på den äldre damen och då har problemen med bogen varken blivit sämre eller bättre. Dock blivit mujkare att rida men blivit fruktansvärt gallig/svullen i frambenen under den tiden istället. :confused:

Vet inte om det är jag som gör något fel med dom eftersom det är samma fel på båda? eller är det ett sammanträffande bara.

Dom skos kontinuerligt(var 7 vecka) och då med kort tå för att undvika snubblande.

Så nu undrar jag om det är någon som har förslag eller övningar som jag ska göra med dom.

Funderar även på att ta ut någon som kan kolla igenom dom(vet inte vad det heter just nu).

Har haft en massör ute 1 gång/månad i våras för att massera den äldre hästen också. Är det något som kan vara bra för dom och jag ska fortsätta med?

Alla svar och tips är välkommna då jag verkligen vill ha ordning på detta problem och vill ha 2 ridbara hästar.
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

en 6åring som snubblar så där hade jag åkt in med till klinik direkt! Varför vänta tills du gör dig illa igen?
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

Min femåring knäade och snubblade mycket. Vi tog honom till klinik och blodprov visade att han var i en växtperiod, så han fick helt enkelt ta det lugnt i ett par månader. Kanske liknande på din yngsta?
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

ok, ja det kan ju var nåt sånt då.

För enligt förra ägaren som haft henne sen hon föddes så har hon inte varit så tidigare. Men då hade dom henne i tränning.
Och hon ser ut att ha växt på sig lite sista tiden.
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

Låter som din häst kan ha erlischious, lr borelia. (fästing sjukdom)
Min ena dam hade de symtomen du beskrev, visade sig att hon var positiv för båda.
Du får lätt reda på det genom att ta ett blodprov och analysera det. :)

Lycka till!
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

Den hästen jag rider är också väldigt snubblig. 9 åring. Vi gick omkull för ett tag sen när vi skulle fatta galopp från trav på en volt, dock hyfsad mjukt underlag - tur de ;) Men hur som helst. Han ser inte vart han går, eller så bryr han sig inte. Alltid lite pirrigt att rida de dagar han är som mest distraherad, ni vet det finns mkt i skogen att titta på.. samt rötter att lyfta fötterna för!!

TIPS!
Men jag har iaf fått tipset att trava över bommar, cavalettiträna. Så jag har hoppat honom lite kryss och så, samt skrittat över stockar i skogen. Så fokuserar de mer på att lyfta på hovarna ordentligt. Jag tycker faktiskt han känns mindre snubblig än innan :)
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

Har samma problem med höger bogen på den lite äldre hästen och hovis brukar stretcha ut dom i höger framben/bog samt klämma och känna lite på hals och rygg efter spänningar. Efter att han gjort detta så håller dom sig fina i några veckor och han får göra samma sak igen när han är och skor om dom.
Antagligen är det sättet du rider på som gör att hästen får låsningar/spänningar, det hjälper ingenting att ta ut en massör eller som din hovis då stretcha hästen om du inte underhåller det mellan perioderna också.
Kan du inte fråga din hovis hur du kan göra så att du kan göra det varje dag.

Den äldre damen har dock inga problem just nu med bogen då hon inte har gått kontinuerligt under sommaren. Utan ska sättas igång igen nu till hösten.
Det tycker jag också tyder väldigt mycket på att det är ditt ridsätt som orsakar problemen. En häst ska inte bli sämre av ridningen, snarare bättre när det gäller stelhet.

Jag tycker endå det är bra att kolla upp 6 åringen hos vet, det är inte normalt med så mycket snubblande. Om inte annat så för att få bekräftat att det inte är nåt fel, ta då ut en tränare som kan hjälpa dej rida hästen i bättre balans.
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

Min tös höll också på att snubbla mycket när hon var lite yngre. Då trodde vi att det var pga att hon var inne i en växtperiod och att det kunde bero på det. Men det slutade aldrig riktigt. Så Det blev klinikbesök och ingenting var fel. Så vi provade att besöka en kotknackare och efter det så har jag aldrig varit med om att hon har snubblat på samma sätt igen.
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

Hade helt glömt av den här tråden och unghästens problem.

ok, det har jag faktiskt inte tänkt på. Att den kan vara nå sånt.
kankse ska ta och kolla upp det iallfall. :)


...Lite övrig info...

Har inte tänkt så mycket på problemen ett par månader, dels är jag inte ut mer än ca 4 dagar i veckan till stallet och sen har båda stått länge nu.

Har bytt båda stall och hovis och när vi flyttade hästarna så klev unghästen av sig samtliga skor på ca 2 veckor och fick då gå barfota. Nu är hon skodd fram och visar inga tendenser alls till att snubla. Kan tilllägga att hon även verkar ha växt en hel del under hösten.
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

ok, jag åkte av på en skogsväg. :) inte så mjukt direkt att landa på, men hon kompisen fick sig ett gott skratt när hon vände sig och såg att jag satt på marken brevid tricksie. ;)

Hon är också ganska distraherad av allt som hönder runt okmring och ska helst kolla åt alla hål samtidigt och glömer lätt av att lyfta på fötterna och då blir det en del snubblande.

Har tömkört henne över bommar och lite sånt och då lyfter hon inte riktigt heller på fötterna.

Kanske ska sätta igång tränningen igen då och se vad som händer nu när hon haft en vilo och växa period.
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

Antagligen är det sättet du rider på som gör att hästen får låsningar/spänningar, det hjälper ingenting att ta ut en massör eller som din hovis då stretcha hästen om du inte underhåller det mellan perioderna också.
Kan du inte fråga din hovis hur du kan göra så att du kan göra det varje dag.

Det tycker jag också tyder väldigt mycket på att det är ditt ridsätt som orsakar problemen. En häst ska inte bli sämre av ridningen, snarare bättre när det gäller stelhet.
.

har ridit för instruktör just för att få bukt på det där problemet, men det hjälpte inte mycket. Misstänker att det är en gammal skada som spökar lite ibland och hovis har instruerat mig hur jag ska göra för att stretcha ut dom samt att masera med liniment lite då och då samt hålla henne varm.


Ett tips jag fick var att rida mycket lösgörande, böjande arbete och få henne jobba med högersidan. Så det håller vi på med.
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

ok, har hört många unghästar som har problem med snubblande m.m

tänkte ta ut en massör/kiropraktor/kotknackare här om en månad och han får ta en titt på henne. har pratat med vet. om henne och dom trodde hon var i en växtperiod då dom inte hittade nå fel på henne.

NU när jag tänker efter så kan hon nog vara lite sne i kroppen/ryggen, det syns ibland när man står och kollar på henne i hagen ibland att hon verkar sne någonstans.
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

Dom jag ridit som vart lite klumpiga och snubblat, då har jag tagit up deras huven högt och sen drivit på efter det så tycker jag att det gått bra..
Du kan ju prova..
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

Jo, DET lät ju som bästa förslaget hittills :mad:

Påstod inte att det va det bästa heller;)
Men det har funkat för mig, nu menar ju inte jag att jag sitter och sparkar på hästen och har mig.. förstår inte vad det va som verkade dumt med de:confused:
 
Sv: snubblande häst - vad gör man?

ok. kankse funkar för en del. tror dock inte det skulle funka på henne då hon snubblar mer med huvudet högt. sen är hon lite känslig i munnen också så tar man för mycket i henne så börjar hon backa eller slå med huvudet.
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 501
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
384
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 539
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 733
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp