Snygga knoppar?!?

Re: Bör man knoppa?

Tack för alla svar allihop! Nu ska jag iväg och knoppa! Jag har gott om tid på mig så jag får väl göra många försök. :)

/maria
 
Re: Bör man knoppa?

Okej, lycka till :) Ska själv knoppa idag, ska prova O göra liggande knoppar. Får se hur det går :)
 
Hmm... Är det inte ett krav att man måste ha knoppar på dressyrtävlingar? Jag har för mig det, men jag kanske har fel..? Aja, jag delar först upp manen i lika stora delar, sen flätar jag nerifrån och uppåt (min sköthäst man är tunn och kort längst ner, så jag tar det svåraste först, så har man det gjort!). Vikar in den lilla toffsen som blir längst ner på flätan, sen så vikar jag flätan två gånger och gör en knopp. Ibland använder jag två knoppar när jag gör själva knoppen. Sen för att knopparna ska hålla bättre så använder jag hårmousse! (Glämde nästa säga det!) När jag ska knoppa pannluggen jag gör en inbakad fläta, som man brukar göra i svansen1 Det blir extra snyggt ;)

Så knoppar iaf jag, och det funkar så bra så! :D
Kramar Maja
 
ÅÅÅhhh nej...säg inte det. Så nu skall jag både ha ridkavaj och knoppar. Jag kommer ju att se ut..., ja, se ut som en dressyrryttare. Tänk om någon då misstar mig för någon som vet vad den faktiskt har på en dressyrtävling att göra. Komma där och vara alldeles fin och sedan skyggar hästen för dressyrstaketet, fattar fel galopp, bockar sig genom halva galoppen...om jag inte ser ut som en dressyrryttare så kan ju ingen kräva av mig att jag skall vara det. :smirk:
 
Hehe, det är inte alls så du ska tänka Trail. Det är bättre med "om man inte kan rida ordentligt så kan man ju i alla fall se ut som om man kan rida". :D

Det gjorde vi. Knopparna var snygga och när vi skrittade omkring på framridningen så såg vi säkert riktigt proffsiga ut. Men... dressyrstaket är äckligt. Lilla pållan hade aldrig sett nått sånt förut i hela sitt liv. Men hon skötte det fint ändå. :)

Jaja, det gick kanske inte så bra men vi såg ju prydliga ut i alla fall! :)

/Maria
 
Sv: Re: Snygga knoppar?!?

jag flätar alltid uppifrån och ner, det som är mest slitet är vid manken å då kan man dölja det under shabraket eftersom det inte går att fläta. Använder bara en gummisnodd som någon tidigare sa, och rullar in flätan. Flätar aldrig pannluggen, fast jag borde för min har nästan ingen pannlugg. men orka. Tycker om hästar som har "bus"pannlugg, det fick min förra alltid ha.. Man MÅSTE inte knoppa men det ser snyggare ut helt klart...Lycka till
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Hej! På min c-ponny som har en man med en stor egen vilja :smirk: så gör jag ganska stora 7-10 knoppar som står rätt upp och så vitt tejp runt..o d passar han i .. Men store som har lite tunnare o bäöttre man gör jag bollar :crazy: på sidan.. jag tycker de är olika från häst till häst fast det är jättesnyggt med knoppar som är syda! helena Weibull gör ursnygga knoppar :love:
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Om det är såna som jag tror det är kallas de väl "rosenknoppar". Tror att man börjar med att fläta uppåt och "fel" för att sedan vända och fläta normalt igen. Rulla upp och sy. Jag har bara lyckats en gång, när jag lärde mig det. Men det funkar lixom inte på mina hästar :angel:

Hur som helst så är det ju sjukt snyggt och ger verkligen "dressyrlook" :D
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Oj, har den här tråden vaknat igen! :) Tänkte ju svara och säga att det låter precis som min häst, tills jag såg att det faktiskt VAR min häst och en jättegammal tråd :D

Eyz: Nu förstod jag ingenting... "fläta uppåt och fel och sen vända"... ??? sånna där stoora knoppar kanske skulle passa på min häst.. Hur gör man?

Malu
 
Sv: Snygga knoppar?!?

När jag fick lära mig (av en som gör gudomliga STOORA knoppar) så visade hon att man först flätade uppåt, och då blir det ju "bakvänt" även om det blir rättvänt när du flätar neråt igen (man kan ju göra inbakad och utbakad fläta. Den skillnaden jag menar nu). Givetvis flätar man ganska löst :smirk: . Fäst med snodd och sy fast när du har rullat upp. Hoppas du förstod bättre den här gången...

Jag är värdelös på att sy så det ser inte klokt ut när jag försöker själv :angel:
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Nej jag förstår inte nu heller :( Vad menar du med "uppåt"? Jag tänker mig ju att man håller flätan upp från mankammen när man flätar istället för ner mot halsen?

Inbakad fläta i knopparna? ..förstår inte det heller. Och vad menar du med utbakad? Är det bara en fläta som inte är inbakad? :crazy:

Det kanske inte är någon idé att jag försöker mig på det här men det verkar ju så snyggt. :bump:

Kan du försöka förklara igen? :o

Malu
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Jo du flätar uppåt mot taket i början för att få "bågar" mellan manfästet och mitten där knoppen kommer (viktigt att inte fläta hårt).

Inbakad och utbakad.. jag kanske gjorde det för komplicerat ändå :angel:. Men alltså man kan ju fläta inbakade och utbakade flätor (inte nödvändigtvis i manen) och skillnaden ligger ju i vilken "del" man tar över vilken. Men är du högerhänt gör du nog till 99% sannorlikhet rätt... Rätt när man knoppar är väl *måste fundera* höger-över-mitten-vänster-över-mitten, alltså inbakad.

Alltså: börja med att fläta uppåt mot taket, en vanlig (inbakad) fläta, för att underlätta kan man vända flätan neråt efter ett tag. Fäst med snodd, rulla upp och sy.

Hoppas det blev rätt den här gången :D
Fast jag blir mer och mer säker på att man borde fläta utbakat nån gång.. måste ut och testa på pållen senare ikväll =/
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Jag måste nog prova detta i praktiken Får inte riktigt ihop det i huvudet ändå. :crazy:

Med inbakad fläta så menar ju jag en sån man gör i svansen och i pannluggen där man tar extra hår från sidorna i varje flättag. Men det menar nog inte du va? Fasen vad krångligt det blev då :crazy:

Måste man sy knoppen för att det ska bli bra? Jag skulle ju vilja sätta en gummisnodd ovanpå också. Manen måste vara ganska så lång också va?

malu
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Finns det någon som har närbild på sådana här knoppar förresten?
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Ehm.. jo bakad är ju när man tar och fyller på. Men den går ju att göra in och utbakad, och det är DEN skillnaden jag menar. Hur flätan ser ut!!! Prova att ta mitten över höger eller vänster varje gång nån gång ska du se att det blir skillnad... (men det är alltså inte så du ska göra ;) )

Jag har letat efter bilder men inte hittat nån :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Snygga knoppar?!?

Du sa ju att skillnaden var hur man tog tog "tåtarna" över varandra... :confused: :confused:

Men när man tar från mitten och ut så brukar det väl kallas något helt annat? Typ fiskbensfläta tror jag folk sa när jag var liten...

Men man ska alltså ta höger över mitten - vänster över mitten osv. hela tiden fast hålla flätan uppåt först och sen nedåt? eller? hehe

Ska ut till stallet snart så jag får prova :D

/Maria

...tar nog med kameran också så får vi se vad jag åstakommer hehe.
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Om du vill att hästen ska få en "smal" hals så ska du göra många knoppar...
Vill du att hästen ska få en krafftig hals så gör få knoppar.
Om du vill att knopparna ska hålla länge. så ha i lite hår gele lr hår spray i manen efter du har knoppat... ;)
 
Sv: Re: Snygga knoppar?!?

Rumpnissen sa gör två rader? fattar inte rikktit?
 
Sv: Re: Snygga knoppar?!?

Såg att det var någon innan som trodde att man var tvungen att ha flätad man på hästen vid dressyrtävling, men det behöver man inte. I princip alla har det ju förstås för en snyggt flätad häst ser onekligen trevligt ut, men det är inget måste enl. TR.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 156
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg (Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D) Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker...
Svar
8
· Visningar
1 335
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: cewe
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp