Sociala medier och anonymitet vid försäljning/köp (utbruten från Annonsera Mera VIII)

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Ainon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 2 950

Bukefalos 30 år!

Dottern är aktiv på både insta och TikTok och ja, det är roligt att kunna bläddra tillbaka och så mycket lättare att bara hänvisa till kontot om man ska sälja häst eller för den delen om man vill köpa häst istället för att skicka filmer hit och dit. Jag tar som sagt gärna ett instagramkonto också för att avgöra hur en spekulant passar ihop med hästen jag säljer ridmässigt och som sagt, följer gärna mina sålda ponnyer på sociala medier. Med tanke på hur många som har Instagram ses det verkligen inte som konstigt idag.
STOR fördel för de som lämnar ut på foder om fodervärden är aktiv i some. Då kan de verkligen hålla sig uppdaterade med att hästen mår bra. Om jag skulle lånat ut hade det faktiskt varit ett krav.

Jag önskar att "min" uppfödare fanns på instagram :rofl:
Svårt att veta hur mycket som man kan höra av sig :o
Nu skickar jag några gånger per år när det händer något större :)

Då finns ju verkligen risken att man missar någon riktigt bra, om det är ett krav.
Som tidigare har sagt: Ja, de risken finns absolut. Men det får man ju aldrig veta och hittar man en bra person som faktiskt lever upp till de krav man har oavsett om det handlar om att den gillar sociala medier eller är vegan eller bara lyssnar på hårdrock så är väl det good enough tänker jag?

Jag tycker inte ett sådant krav är värre än ett krav att låna ut hästen inom 20 mil, självklart kan man missa någon riktigt bra i skåne också även om man själv bor i Norrland, men det spelar ju egentligen mindre roll så länge man hittar någon som är riktigt bra inom 20 mil...

Då finns ju verkligen risken att man missar någon riktigt bra, om det är ett krav.
Den risken finns ju verkligen med alla krav man kan tänkas ha. Krav att medryttare ska vara över 18 = man kan absolut missa världens bästa 17-åring. Krav på att fodervärd inte ska ha betalningsanmärkning = man kan missa nån som haft en kämpig period för flera år sen men skulle passa ens häst perfekt och sköta sig felfritt. Och så vidare.

Sen är det väl självklart så att man måste vara medveten om att allas sociala medier är putsade och fixade i någon mån. Jag är en sån som rätt ofta lägger upp grejor som går dåligt också, med både hund och häst, för jag tycker det är så himla trist att följa konton där allt är tipptopp hela tiden. Men inte heller jag publicerar mitt sämsta jag, det tror jag det är få som gör.

Den risken finns ju verkligen med alla krav man kan tänkas ha. Krav att medryttare ska vara över 18 = man kan absolut missa världens bästa 17-åring. Krav på att fodervärd inte ska ha betalningsanmärkning = man kan missa nån som haft en kämpig period för flera år sen men skulle passa ens häst perfekt och sköta sig felfritt. Och så vidare.

Sen är det väl självklart så att man måste vara medveten om att allas sociala medier är putsade och fixade i någon mån. Jag är en sån som rätt ofta lägger upp grejor som går dåligt också, med både hund och häst, för jag tycker det är så himla trist att följa konton där allt är tipptopp hela tiden. Men inte heller jag publicerar mitt sämsta jag, det tror jag det är få som gör.
Ja det är också en sådan grej, men det är kanske inte den direkta poängen heller tänker jag att se en rosaskimrande hittepåvardag utan mer att man har en möjlighet att följa hästen o.s.v. Lämnar man ut sin häst på foder och kan följa den på träning och tävling regelbundet har man ju en god möjlighet att se hästens skick och utveckling oavsett. Hade väl inte ens tänkt så långt som @Fiorano skrev eftersom vi inte har hästar ute på foder, men såklart SoMe har en jättefördel där.

Vi vill som sagt gärna följa våra ponnyer vi säljer via SoMe också, det är väl näst intill ett krav, just för att sålt är sålt och vi inte vill tjata sönder en köpare. MEN - det ska som sagt sägas att vi har många krav på en spekulant för att de ens ska få komma och provrida (vi vill inte ha massor av provridningar på hästarna) som handlar om både hästhållning och faktiskt som människor också och om dessa krav gör att vi missar någon annan som är riktigt bra, då är det så. Det har som sagt inte varit särskilt svårt att hitta köpare till våra hästar ändå som varit bra, de flesta har vi bra kontakt med och har blivit goda vänner till oss. Sedan är det säkert en generationsfråga. Vi säljer ponnyer när vi säljer. Ponnyfamiljer och ponnybarn, framförallt tävlingsryttare, delar med sig av det mesta på SoMe, ofta både bra och dåliga saker så just den delen har faktiskt aldrig heller varit något problem :D

Som tidigare har sagt: Ja, de risken finns absolut. Men det får man ju aldrig veta och hittar man en bra person som faktiskt lever upp till de krav man har oavsett om det handlar om att den gillar sociala medier eller är vegan eller bara lyssnar på hårdrock så är väl det good enough tänker jag?

Jag tycker inte ett sådant krav är värre än ett krav att låna ut hästen inom 20 mil, självklart kan man missa någon riktigt bra i skåne också även om man själv bor i Norrland, men det spelar ju egentligen mindre roll så länge man hittar någon som är riktigt bra inom 20 mil...
Nej, alltså "värre" är det väl inte - är förstås upp till var och en. Tycker bara personligen att det är ett märkligt krav att ha. Att man tycker att det är en fördel - fine, men krav... nä.

Fast måste det vara på sociala medier?
Behöver inte vara ett stort öppet konto. Men tycker det är rimligare än att säga att jag skulle vilja ha uppdatering på mailen en gång/vecka. DET hade känts helt orimligt.

Nu är jag dock den som lånar och inte den som lånar ut. Har ett relativt aktivt konto på insta så ägare följer hur det är med deras hästar.

Nej, alltså "värre" är det väl inte - är förstås upp till var och en. Tycker bara personligen att det är ett märkligt krav att ha. Att man tycker att det är en fördel - fine, men krav... nä.
Har tyvärr sett alldeles för många skräckhistorier som definitivt hade kunnat undvikas med uppdateringar i some. Bla en häst som lånades ut till en elev på Flyinge där det gick helt åt skogen. Hästen reds aldrig på lektionerna, den fick heller ingen mat och efter ca sex månader hämtades hästen hem och då var den halt, mager och ett vrak. Det är bara den senaste i min närhet..

Har tyvärr sett alldeles för många skräckhistorier som definitivt hade kunnat undvikas med uppdateringar i some. Bla en häst som lånades ut till en elev på Flyinge där det gick helt åt skogen. Hästen reds aldrig på lektionerna, den fick heller ingen mat och efter ca sex månader hämtades hästen hem och då var den halt, mager och ett vrak. Det är bara den senaste i min närhet..
Ja en sådan grej hade ju aldrig hänt vid oss eftersom dottern vill ha film på i princip allt :D Dottern har också en del hästar för försäljning och utbildning som inte är hennes, även om hon uppdaterar mindre på dessa så är det betydligt lättare för ägare att följa på insta än att hon ska lägga massor med tid att uppdatera ägarna. Det kanske fungerar när man har en häst, men just nu har hon 11 inne av olika anledningar, då vill det till, eftersom hon även går i skolan, att hon kan engagera sig i ridningen och inte lägger en massa tid på att ringa ägare. Att kompisen filmar en kort film går så mycket snabbare och ägaren kan hålla lite koll på att hästen åtminstone jobbas enligt avtal. Samma med försäljning, hon har många följare på insta och många delar hennes inlägg när hon lägger ut något på försäljning, folk kan gå in och titta direkt på hästen och det är hyfsat ärligt eftersom det ändå är uppdaterat rätt ofta, då de hör av sig har de redan en klar bild av ponnyn och med kontot får dottern en klar bild av dem. De har nog sålt de flesta ponnyerna via instagram tror jag. Jag ser personligen bara fördelar med SoMe som verktyg för att hitta och lämna till vettigt folk.

Fast nu är det nog dags för den där utbrytningen tror jag ;-)

Fruktansvärt! Förstår absolut tanken, men tänker att det borde finnas andra sätt än some. De allra bästa ryttare och hästmänniskor jag har i min närhet lägger i princip inte ut något alls på sociala medier så det är därför det för min del skulle ta emot väldigt att ha det som ett krav.

Fruktansvärt! Förstår absolut tanken, men tänker att det borde finnas andra sätt än some. De allra bästa ryttare och hästmänniskor jag har i min närhet lägger i princip inte ut något alls på sociala medier så det är därför det för min del skulle ta emot väldigt att ha det som ett krav.
Du kan ha vilka krav som helst egentligen, det sållar bort både bra och dåliga personer och du får ett mindre urval.

Jag tycker att det är lite av en tankevurpa att täta uppdateringar på sociala medier skulle betyda att nån är mer seriös. Inget är så otroligt tillrättalagt som det mesta som läggs upp där. Det är ofta det är guld och gröna skogar på some men bakom kulisserna kan det lika gärna vara total misär. Gäller inte bara inom hästkretsar utan vad som helst egentligen.

Nu är det längesen jag slutade med hästar men jag figurerar på hundsidan en del och är glad att denna attityd inte verkar vanlig där. Det vore ju inte klokt om man skulle behöva ha Instagram för att få köpa en valp, för att uppfödaren ska hålla koll på en. Mer förtroende än så måste det finnas om man ska ingå ett avtal, oavsett om det är köp, fodervärd eller lån.

Jag ser en oroande trend i att man ska vara maximalt öppen och transparent online, annars är man suspekt på nåt vis. Jag tycker att det är hårresande, för jag minns en tid då det hette att man skulle hålla sig så anonym som möjligt av trygghetsskäl. Vad hände?

Jag tycker att det är lite av en tankevurpa att täta uppdateringar på sociala medier skulle betyda att nån är mer seriös. Inget är så otroligt tillrättalagt som det mesta som läggs upp där. Det är ofta det är guld och gröna skogar på some men bakom kulisserna kan det lika gärna vara total misär. Gäller inte bara inom hästkretsar utan vad som helst egentligen.

Jag ser en oroande trend i att man ska vara maximalt öppen och transparent online, annars är man suspekt på nåt vis. Jag tycker att det är hårresande, för jag minns en tid då det hette att man skulle hålla sig så anonym som möjligt av trygghetsskäl. Vad hände?
Influencers som tjänar pengar på sina följare, alla ska vända ut och in på sig och lägga upp bilder av sin mat, vad de gör, var de är osv. Inte alla då, men sen kamerorna och alla smart phones ska man vara ständigt online med sitt liv.

Med tanke på hur många gånger jag har läst om knäppa köpare, fodervärdar, säljare osv så förstår jag att man föredrar att bara kontakta personer som inte är anonyma på some. Fast jag själv inte är särskilt aktiv.

Lite samma med dejting. Jag vet inte om jag skulle våga dejta någon som man inte kan kolla upp lite innan. Vad någon delar, skriver och lägger upp på tex fb säger ju ganska mycket om en person och hur den är. Till skillnad från när man ska sälja in sig själv som köpare eller potentiell partner eller liknande och man såklart framhäver det som är bäst hos sig själv.

Jag har själv gjort ett anonymt sökes-inlägg på fb då jag inte ville att alla på min fb skulle veta att jag spanade lite efter ny. Hade inte ens gått ut med att min dåvarande var utdömd. Skrev också klart och tydligt ”ger ut infon om mig själv vid pm” men förstår också helt om folk avstår att skriva just pga anonymiteten i inlägget.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka