Sociala medier och anonymitet vid försäljning/köp (utbruten från Annonsera Mera VIII)

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Ainon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 2 950

Bukefalos 30 år!

Jag tycker att det är lite av en tankevurpa att täta uppdateringar på sociala medier skulle betyda att nån är mer seriös. Inget är så otroligt tillrättalagt som det mesta som läggs upp där. Det är ofta det är guld och gröna skogar på some men bakom kulisserna kan det lika gärna vara total misär. Gäller inte bara inom hästkretsar utan vad som helst egentligen.

Nu är det längesen jag slutade med hästar men jag figurerar på hundsidan en del och är glad att denna attityd inte verkar vanlig där. Det vore ju inte klokt om man skulle behöva ha Instagram för att få köpa en valp, för att uppfödaren ska hålla koll på en. Mer förtroende än så måste det finnas om man ska ingå ett avtal, oavsett om det är köp, fodervärd eller lån.

Jag ser en oroande trend i att man ska vara maximalt öppen och transparent online, annars är man suspekt på nåt vis. Jag tycker att det är hårresande, för jag minns en tid då det hette att man skulle hålla sig så anonym som möjligt av trygghetsskäl. Vad hände?
Är ju dock ingen alls som skriver att täta uppdateringar gör en person mer seriös eller att man tror att dåliga grejer visas upp? Jag tror att de som är aktiva på SoMe är fullt medvetna om hur det funkar och att man inte lägger ut det sämsta i ett ridpass eller när man åker av till exempel (även om en del gör det också). Däremot ÄR det ett sätt att faktiskt se hur hästen ser ut och ofta hur den rids etc, förhoppningsvis kan du till exempel hämta hem hästen innan den svälter ihjäl som de hästarna som lånats ut på foder de senaste åren om du lämnar till någon som faktiskt uppdaterar sociala medier regelbundet.. Det har ju hänt både en och tre gånger de senaste åren, senast för någon månad sedan, att foderhästar svultit ihjäl?

Och vem har sagt att det inte finns andra krav och förtroende på annat sätt? Vi har massor av krav på de vi säljer till, instagramkonto är det lilla. Vi följer som sagt gärna våra hästar, nu har vi till exempel en ponny vi importerat som går GP-ponnyn just i detta nu, det är fantastiskt kul att få vara med bakom kulisserna och följa den tjejen i vad som är hennes största ögonblick i karriären så här långt.

Jag vet ju inte om man kan jämföra hund och häst på det sättet, en valp blir ju sällan kvar på det sätt som ett föl till exempel. Hade jag fött upp hundar hade det nog kvittat, men skulle jag lämna ut en hund på foder, eller av någon anledning behövt sälja den hund vi har, ja, då hade jag definitivt varit lika noga att leta hem som jag är till hästarna, säkerligen med samma krav.

En allmän reflektion:

Just här och nu är vi alla mer eller mindre anonyma. Några av oss är kända i hästvärlden och några är frikostiga med referenser till egna facebook- konton och därmed också väldigt "icke-anonyma". Några är väldigt diskreta med var de bor, delar inga bilder etc.

Personligen är jag lite försiktigare med alltför mycket info här på buke och det beror på att jag också tycker det är skönt att vara lite anonym.

Det jag vill komma till är att allt är inte svart/vitt. Jag har inte behov av att veta exakt allt om alla heller, men bara utifrån hur några resonerar och delar med hur de tänker, så får iaf jag en uppfattning om jag hade velat köpa eller sälja häst till er här.

Kanske säger till och med våra samtal här på Buke mer än många sociala medier, när jag tänker efter?

Vet inte om jag kommer ifrån ämnet, men vi kan ju ändå nyansera det hela lite mer?

Med tanke på hur många gånger jag har läst om knäppa köpare, fodervärdar, säljare osv så förstår jag att man föredrar att bara kontakta personer som inte är anonyma på some. Fast jag själv inte är särskilt aktiv.

Lite samma med dejting. Jag vet inte om jag skulle våga dejta någon som man inte kan kolla upp lite innan. Vad någon delar, skriver och lägger upp på tex fb säger ju ganska mycket om en person och hur den är. Till skillnad från när man ska sälja in sig själv som köpare eller potentiell partner eller liknande och man såklart framhäver det som är bäst hos sig själv.

Ändå är det många som är medlemmar och dejtar via dejtingappar där man också är anonym?

Ja det är det. Och just därför är det inte någon plattform som passar mig. Men det är väl just det, att det är olika hur man känner och ser på det.

Jag har egentligen inga problem med anonymiteten, träffar jag en kille på en fest så vet jag ju inte vem han är heller. Men att träffa nån online så är inte min grej heller.

Jag tycker att själva vitsen med annonser på Facebook försvinner när annonsen är anonym.
Då finns Blocket och andra kanaler.

Det skulle aldrig falla mig in att svara på en anonym annons på Facebook eller att själv lägga ut en anonym annons.

Hur gjorde du innan fb fanns då?
För via tidningen blocket och hästnet är man ju rätt anonym eller helt anonym beroende på vad man väljer att dela men på sin höjd är det ett namn och ett nummer.
Likadant.

Lade varken ut anonyma annonser eller svarade på annonser utan namn med hemligt telefonnummer.
Hade telefonkatalog i pappersformat som gick att söka på nummer.

Jag skiter totalt i sociala medier men håller kontakt med både hund- och hästägare som jag köpt/fått hundar och hästar av. Köpte en 7-åring, hade kontakt med ägaren fram tills jag blev tvungen att avliva henne pga en skada när hon var 24. Ena hunden har jag kontakt med uppfödaren och även förmedlaren i annat land fortfarande efter 8 år. Andra hunden som kom i höstas har jag fortsatt kontakt med förra ägaren. Ser inget behov av sociala medier. Jag hittar bra människor och djur ändå.
Ja precis.

Jag tycker litet att om man letar köpare och säljare på just sociala medier så är det ju den kulturen som man söker, öppenhet och lättillgänglighet.

Om man inte vill ha det så gör man på annat sätt.

Mina hästar har fått all omsorg dom någonsin behövt bra stall med kompisar och utevistelse och varierad ridning och jag har noll bilder på min häst på sociala medier.
Man kan ju ha som önskemål att hästar som man säljer skall exponeras mycket som reklam för sin uppfödning eller sitt försäljnings-stall.

Varumärket skall då helst synas så mycket som möjligt.

Hur gjorde du innan sociala medier då kunde man inte snoka på folk på det här viset överhuvudtaget.
Före sociala media så gjordes många hästaffärer upp på tävlingar.
Där så visade hästar och ryttare upp sina färdigheter.

Sedan så tog man kontakt med sådana som man gillade.
Människor som ville sälja eller köpa satte ofta upp anslag på anslagstavlan så att man kunde se vilka som ville sälja en eller köpa häst.
Och så såg man till att se när häst eller ryttare gjorde sina moment.

Ändå är det många som är medlemmar och dejtar via dejtingappar där man också är anonym?
Ja, det är ju en liknande sak. Jag är väldigt anonym på dejtingappar och jag har inga problem med att de män jag pratar med är det - till en början. Men det är en dealbreaker för mig att inte få veta hans riktiga identitet innan vi träffas, för jag vill kolla om det finns några våldtäktsdomar eller en fru han inte berättat om. På samma vis så skulle jag vara okej med en säljare/köpare/stallägare var anonym till en början. Men sen kollar jag upp hen noga :)

En allmän reflektion:

Just här och nu är vi alla mer eller mindre anonyma. Några av oss är kända i hästvärlden och några är frikostiga med referenser till egna facebook- konton och därmed också väldigt "icke-anonyma". Några är väldigt diskreta med var de bor, delar inga bilder etc.

Personligen är jag lite försiktigare med alltför mycket info här på buke och det beror på att jag också tycker det är skönt att vara lite anonym.

Det jag vill komma till är att allt är inte svart/vitt. Jag har inte behov av att veta exakt allt om alla heller, men bara utifrån hur några resonerar och delar med hur de tänker, så får iaf jag en uppfattning om jag hade velat köpa eller sälja häst till er här.

Kanske säger till och med våra samtal här på Buke mer än många sociala medier, när jag tänker efter?

Vet inte om jag kommer ifrån ämnet, men vi kan ju ändå nyansera det hela lite mer?

Men det handlade väl om annonser? Du är väl inte här för att köpa eller sälja häst eller låna häst eller hyra ut stallplats eller vad det kan vara. Detta är ju ett diskussionsforum med viss annonsering visserligen.

Det finns en fördel i det.
Och det är att det blir social kontroll på det hela.
Många kan titta så det blir svårt att flyga under radarn.

Det är alltid någon som kan bekräfta eller dementera att det i är som det ser ut även i verkligheten.

Ja och det är daterat vilket är bra. Man kan ju se om omgivningen stämmer överens med februari eller om det är en gammal bild från augusti.

En allmän reflektion:

Håller med dig till fullo om att viss information talar för eller emot att sälja till vissa personer.
Själv är jag inte direkt anonym, kanske ligger mig i fatet någon gång men då får det vara så.

Men det handlade väl om annonser? Du är väl inte här för att köpa eller sälja häst eller låna häst eller hyra ut stallplats eller vad det kan vara. Detta är ju ett diskussionsforum med viss annonsering visserligen.
Det har du rätt i. Jag gjorde bara en allmän reflektion. En liten tankeutflykt från ämnet, alltså.

Du kan bortse från den om du vill.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka