Är ju dock ingen alls som skriver att täta uppdateringar gör en person mer seriös eller att man tror att dåliga grejer visas upp? Jag tror att de som är aktiva på SoMe är fullt medvetna om hur det funkar och att man inte lägger ut det sämsta i ett ridpass eller när man åker av till exempel (även om en del gör det också). Däremot ÄR det ett sätt att faktiskt se hur hästen ser ut och ofta hur den rids etc, förhoppningsvis kan du till exempel hämta hem hästen innan den svälter ihjäl som de hästarna som lånats ut på foder de senaste åren om du lämnar till någon som faktiskt uppdaterar sociala medier regelbundet.. Det har ju hänt både en och tre gånger de senaste åren, senast för någon månad sedan, att foderhästar svultit ihjäl?Jag tycker att det är lite av en tankevurpa att täta uppdateringar på sociala medier skulle betyda att nån är mer seriös. Inget är så otroligt tillrättalagt som det mesta som läggs upp där. Det är ofta det är guld och gröna skogar på some men bakom kulisserna kan det lika gärna vara total misär. Gäller inte bara inom hästkretsar utan vad som helst egentligen.
Nu är det längesen jag slutade med hästar men jag figurerar på hundsidan en del och är glad att denna attityd inte verkar vanlig där. Det vore ju inte klokt om man skulle behöva ha Instagram för att få köpa en valp, för att uppfödaren ska hålla koll på en. Mer förtroende än så måste det finnas om man ska ingå ett avtal, oavsett om det är köp, fodervärd eller lån.
Jag ser en oroande trend i att man ska vara maximalt öppen och transparent online, annars är man suspekt på nåt vis. Jag tycker att det är hårresande, för jag minns en tid då det hette att man skulle hålla sig så anonym som möjligt av trygghetsskäl. Vad hände?
Och vem har sagt att det inte finns andra krav och förtroende på annat sätt? Vi har massor av krav på de vi säljer till, instagramkonto är det lilla. Vi följer som sagt gärna våra hästar, nu har vi till exempel en ponny vi importerat som går GP-ponnyn just i detta nu, det är fantastiskt kul att få vara med bakom kulisserna och följa den tjejen i vad som är hennes största ögonblick i karriären så här långt.
Jag vet ju inte om man kan jämföra hund och häst på det sättet, en valp blir ju sällan kvar på det sätt som ett föl till exempel. Hade jag fött upp hundar hade det nog kvittat, men skulle jag lämna ut en hund på foder, eller av någon anledning behövt sälja den hund vi har, ja, då hade jag definitivt varit lika noga att leta hem som jag är till hästarna, säkerligen med samma krav.