Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men hörrö, med tanke på det du berättar att du ätit under en dag:Nu börjar det går utför här! Jag känner mig hängig och framför allt viker sig benen. Känns som om musklerna försvunnit och bara att rasta hunden på gården känns som en riktig utmaning. Benen skakar när jag går och jag känner mig svag. Känns som jag går med konstant mjölksyra.
Söndagen, lite med kolhydrader idag:
Frukost: Havregrynsgröt med hallon och mjölk
Lunch: Kikärtsbiffar med 1 hel avocado, tomat och yoghurtsås (jag vet, yoghurtsås är the shit just nu)
Kväll: 1 lövtunn knäckemacka med ost samt morötter och gurka med dipp
Nu börjar det går utför här! Jag känner mig hängig och framför allt viker sig benen. Känns som om musklerna försvunnit och bara att rasta hunden på gården känns som en riktig utmaning. Benen skakar när jag går och jag känner mig svag. Känns som jag går med konstant mjölksyra. Jag började googla på vad detta kan bero på och förutom MS kom jag in på en massa LCHF-forum där folk skriver om detta. Just svaghet i benen. Jag trodde inte riktigt att detta berodde på detoxen men ju mer jag läste ju mer övertygad blev jag. Många LCHF-människor sa att dom hade haft det så i 1-5 månader, men "Att det skulle gå över om man är ihärdig".
Det får mig att ifrågasätta min detox då jag vill kunna träna några gånger i veckan, men just nu kan jag inte ens ta en promenad och jag är absolut inte beredd på att må såhär hela månaden. Vad tror ni? Är det bara att härda ut? Är det abstinensen i mig som talar just nu eller är det dumt att detoxa när det påverkar kroppen såhär? Jag har, som jag skrev tidigare oftast låg blodtryck också.
Om jag inte mår bättre om några dagar så funderar jag på att fortsätta detoxen på ett snällare sätt. D.v.s skära bort godis, bakelser, pasta mm. men att äta andra bättre kolhydrater. För att få energin. Måste fundera lite mer..
Ja salt höjer blodtrycket - folk med högt blodtryck ska inte äta salt mat. Men jag kan ju inte säga att det i ditt fall är just så. Är ju ingen läkare.
Men hörrö, med tanke på det du berättar att du ätit under en dag:
...så tror jag att du känner dig svag för att du äter för lite. Helt enkelt. Hur många kalorier tror du att du fick i dig? Om vi höftar i överkant (jag vet ju inte mängderna) så frukosten kanske 300, lunch 700 (om vi tar i rejält) och kväll 500 (återigen höftat i rejäl överkant). Det blir 1500 kcal.Även om du åt jättemycket fet dipp så lär du inte ha kommit upp i särskilt mycket mer än 2000 kcal och du tränar väl rätt hårt?
Man kan inte blanda olika dieter. Det går inte att utesluta alla kolhydrater och inte äta fett om man ska kunna leva som vanligt. Då blir det svält i systemet och kroppen börjar bryta ner. Kolhydrater är bränsle, om det inte då finns alternativt bränsle i form av fett att ta av i det du äter så börjar kroppen ta av dina fettdepåer. Om du nu är smal så finns det ju inte något och då blir du svag.
Så kolla in GI, eller LCHF och följ hela dietförslagen om du vill må ok under din detox.
Nu börjar det går utför här! Jag känner mig hängig och framför allt viker sig benen. Känns som om musklerna försvunnit och bara att rasta hunden på gården känns som en riktig utmaning. Benen skakar när jag går och jag känner mig svag. Känns som jag går med konstant mjölksyra. Jag började googla på vad detta kan bero på och förutom MS kom jag in på en massa LCHF-forum där folk skriver om detta. Just svaghet i benen. Jag trodde inte riktigt att detta berodde på detoxen men ju mer jag läste ju mer övertygad blev jag. Många LCHF-människor sa att dom hade haft det så i 1-5 månader, men "Att det skulle gå över om man är ihärdig".
Det får mig att ifrågasätta min detox då jag vill kunna träna några gånger i veckan, men just nu kan jag inte ens ta en promenad och jag är absolut inte beredd på att må såhär hela månaden. Vad tror ni? Är det bara att härda ut? Är det abstinensen i mig som talar just nu eller är det dumt att detoxa när det påverkar kroppen såhär? Jag har, som jag skrev tidigare oftast låg blodtryck också.
Om jag inte mår bättre om några dagar så funderar jag på att fortsätta detoxen på ett snällare sätt. D.v.s skära bort godis, bakelser, pasta mm. men att äta andra bättre kolhydrater. För att få energin. Måste fundera lite mer..
Du kanske behöver mer salt?! Kolhydrater binder vätska i kroppen och när man minskar mängden kolhydrater i kosten och kroppen "släpper ifrån sig" av den vätskan så följer salter med ut ur kroppen också. Många får övergångsbesvär liknande det du beskriver när de går över till LCHF, men dessa besvär brukar oftast gå över om man börjar dricka ett stort glas vatten med 1/2 tsk salt (och gärna citron eller lime i, för smaken) varje dag. Man brukar märka skillnaden direkt man provar!
Men jag tycker jag äter fett? Äter ju nötter och turkisk yoghurt varje dag, och har haft yoghurtsås till varje måltid senaste dagarna. Steker saker i kokosolja. Typ två skålar med dipp igårHur mycket fett måste man lassa på med egentligen? Jag vill inte följa någon diet utan bara bli av med sockerbehovet så detoxen är bara tillfällig är det tänkt.
Idag känner jag mig svag i benen. Känns som jag har konstant mjölksyra och bara att rasta hunden känns riktigt jobbigt. Benen liksom viker sig. Särskilt när jag ska gå ner för trappan. Jag är träningssugen men att ens ställa mig upp just nu känns som en utmaning! Men jag känner igen känslan från tidigare den här veckan så jag tror det kan vara värmen. Jag blir lite som en zombie då. Kroppen går ner i slow-motion.
Frukost: Havregrynsgröt med hallon och mjölk
Lunch: Kikärtsbiffar med 1 hel avocado, tomat och yoghurtsås (jag vet, yoghurtsås är the shit just nu)
Kväll: 1 lövtunn knäckemacka med ost samt morötter och gurka med dipp
Nu börjar det går utför här! Jag känner mig hängig och framför allt viker sig benen. Känns som om musklerna försvunnit
Det får mig att ifrågasätta min detox då jag vill kunna träna några gånger i veckan, men just nu kan jag inte ens ta en promenad och jag är absolut inte beredd på att må såhär hela månaden. Vad tror ni?
Igår var det:
Frukost: Turkisk yoghurt med nötter
Lunch: Kycklingsallad
Mellis: Knäcke (lågkolhydrat) med ost och en persika
Middag: Kycklingfile med guacamole och sallad
Jag tycker inte det är för lite för en stillasittande dag? Och igår kväll mådde jag som sämst.
Jag är rätt säker på att dina problem beror till största del på för lite totala kcal in och alldeles för lite protein! Man bör äta 2-3 g/kg kroppsvikt av protein. Musklerna behöver det liksom och speciellt om man utesluter mycket av kcal in i form av kolhydrater.