Sockerdetox 30 dagar - start 1 augusti!

Ja salt höjer blodtrycket - folk med högt blodtryck ska inte äta salt mat. Men jag kan ju inte säga att det i ditt fall är just så. Är ju ingen läkare.
 
Häromdagen så läste jag att det var en myt att salt höjer blodtrycket och att för lite salt kan leda till högt blodtryck. Men folk skriver så mycket...

Jag har lågt blodtryck så jag hade hoppats på att jag kunde bota det med extra salt. :d Men med tanke på att jag jag gärna skulle äta salt som godis så har det inte fungerat på mig.
 
Nu börjar det går utför här! Jag känner mig hängig och framför allt viker sig benen. Känns som om musklerna försvunnit och bara att rasta hunden på gården känns som en riktig utmaning. Benen skakar när jag går och jag känner mig svag. Känns som jag går med konstant mjölksyra. Jag började googla på vad detta kan bero på och förutom MS kom jag in på en massa LCHF-forum där folk skriver om detta. Just svaghet i benen. Jag trodde inte riktigt att detta berodde på detoxen men ju mer jag läste ju mer övertygad blev jag. Många LCHF-människor sa att dom hade haft det så i 1-5 månader, men "Att det skulle gå över om man är ihärdig".

Det får mig att ifrågasätta min detox då jag vill kunna träna några gånger i veckan, men just nu kan jag inte ens ta en promenad och jag är absolut inte beredd på att må såhär hela månaden. Vad tror ni? Är det bara att härda ut? Är det abstinensen i mig som talar just nu eller är det dumt att detoxa när det påverkar kroppen såhär? Jag har, som jag skrev tidigare oftast låg blodtryck också.

Om jag inte mår bättre om några dagar så funderar jag på att fortsätta detoxen på ett snällare sätt. D.v.s skära bort godis, bakelser, pasta mm. men att äta andra bättre kolhydrater. För att få energin. Måste fundera lite mer..
 
Kan du testa dig fram och se vad du är särskilt känslig mot? Tvärtemot vad många skriver i tråden har jag inga problem med frukt, jag äter allt utom banan och konserverad frukt. Potatis i mindre mängd går också bra. För mig är det framför allt spannmål och socker som får mig att få ett frosserisug. Jag dricker också vin men inte öl eller sprit. Är man för hård och begränsande i sin kosthållning är min erfarenhet att det krockar för mycket med vardagen och då blir det lätt att misslyckas.
 
Nu börjar det går utför här! Jag känner mig hängig och framför allt viker sig benen. Känns som om musklerna försvunnit och bara att rasta hunden på gården känns som en riktig utmaning. Benen skakar när jag går och jag känner mig svag. Känns som jag går med konstant mjölksyra.
Men hörrö, med tanke på det du berättar att du ätit under en dag:
Söndagen, lite med kolhydrader idag:

Frukost: Havregrynsgröt med hallon och mjölk
Lunch: Kikärtsbiffar med 1 hel avocado, tomat och yoghurtsås (jag vet, yoghurtsås är the shit just nu :D )
Kväll: 1 lövtunn knäckemacka med ost samt morötter och gurka med dipp

...så tror jag att du känner dig svag för att du äter för lite. Helt enkelt. Hur många kalorier tror du att du fick i dig? Om vi höftar i överkant (jag vet ju inte mängderna) så frukosten kanske 300, lunch 700 (om vi tar i rejält) och kväll 500 (återigen höftat i rejäl överkant). Det blir 1500 kcal. :cautious: Även om du åt jättemycket fet dipp så lär du inte ha kommit upp i särskilt mycket mer än 2000 kcal och du tränar väl rätt hårt?
 
Nu börjar det går utför här! Jag känner mig hängig och framför allt viker sig benen. Känns som om musklerna försvunnit och bara att rasta hunden på gården känns som en riktig utmaning. Benen skakar när jag går och jag känner mig svag. Känns som jag går med konstant mjölksyra. Jag började googla på vad detta kan bero på och förutom MS kom jag in på en massa LCHF-forum där folk skriver om detta. Just svaghet i benen. Jag trodde inte riktigt att detta berodde på detoxen men ju mer jag läste ju mer övertygad blev jag. Många LCHF-människor sa att dom hade haft det så i 1-5 månader, men "Att det skulle gå över om man är ihärdig".

Det får mig att ifrågasätta min detox då jag vill kunna träna några gånger i veckan, men just nu kan jag inte ens ta en promenad och jag är absolut inte beredd på att må såhär hela månaden. Vad tror ni? Är det bara att härda ut? Är det abstinensen i mig som talar just nu eller är det dumt att detoxa när det påverkar kroppen såhär? Jag har, som jag skrev tidigare oftast låg blodtryck också.

Om jag inte mår bättre om några dagar så funderar jag på att fortsätta detoxen på ett snällare sätt. D.v.s skära bort godis, bakelser, pasta mm. men att äta andra bättre kolhydrater. För att få energin. Måste fundera lite mer..

Man kan inte blanda olika dieter. Det går inte att utesluta alla kolhydrater och inte äta fett om man ska kunna leva som vanligt. Då blir det svält i systemet och kroppen börjar bryta ner. Kolhydrater är bränsle, om det inte då finns alternativt bränsle i form av fett att ta av i det du äter så börjar kroppen ta av dina fettdepåer. Om du nu är smal så finns det ju inte något och då blir du svag.
Så kolla in GI, eller LCHF och följ hela dietförslagen om du vill må ok under din detox.
 
Men hörrö, med tanke på det du berättar att du ätit under en dag:


...så tror jag att du känner dig svag för att du äter för lite. Helt enkelt. Hur många kalorier tror du att du fick i dig? Om vi höftar i överkant (jag vet ju inte mängderna) så frukosten kanske 300, lunch 700 (om vi tar i rejält) och kväll 500 (återigen höftat i rejäl överkant). Det blir 1500 kcal. :cautious: Även om du åt jättemycket fet dipp så lär du inte ha kommit upp i särskilt mycket mer än 2000 kcal och du tränar väl rätt hårt?

Jag tränar ingenting alls just nu eftersom jag är så hängig. Har inte riktigt kommit igång efter semestern heller. Jag brukar träna hårt annars men nu var det över en månad sedan sen sista passet.

Kan hålla med om att det var lite mat i söndags, men då jobbade jag hemifrån hela dagen och lämnade inte soffan heller :D Så man blir inte så hungrig då..

Igår var det:
Frukost: Turkisk yoghurt med nötter
Lunch: Kycklingsallad
Mellis: Knäcke (lågkolhydrat) med ost och en persika
Middag: Kycklingfile med guacamole och sallad

Jag tycker inte det är för lite för en stillasittande dag? Och igår kväll mådde jag som sämst.
 
Man kan inte blanda olika dieter. Det går inte att utesluta alla kolhydrater och inte äta fett om man ska kunna leva som vanligt. Då blir det svält i systemet och kroppen börjar bryta ner. Kolhydrater är bränsle, om det inte då finns alternativt bränsle i form av fett att ta av i det du äter så börjar kroppen ta av dina fettdepåer. Om du nu är smal så finns det ju inte något och då blir du svag.
Så kolla in GI, eller LCHF och följ hela dietförslagen om du vill må ok under din detox.

Men jag tycker jag äter fett? Äter ju nötter och turkisk yoghurt varje dag, och har haft yoghurtsås till varje måltid senaste dagarna. Steker saker i kokosolja. Typ två skålar med dipp igår :angel: Hur mycket fett måste man lassa på med egentligen? Jag vill inte följa någon diet utan bara bli av med sockerbehovet så detoxen är bara tillfällig är det tänkt.

Som sagt.. Googla gärna "svag i benen LCHF" så kommer ni se en massa som äter massa fett som säger samma sak.
 
Nu börjar det går utför här! Jag känner mig hängig och framför allt viker sig benen. Känns som om musklerna försvunnit och bara att rasta hunden på gården känns som en riktig utmaning. Benen skakar när jag går och jag känner mig svag. Känns som jag går med konstant mjölksyra. Jag började googla på vad detta kan bero på och förutom MS kom jag in på en massa LCHF-forum där folk skriver om detta. Just svaghet i benen. Jag trodde inte riktigt att detta berodde på detoxen men ju mer jag läste ju mer övertygad blev jag. Många LCHF-människor sa att dom hade haft det så i 1-5 månader, men "Att det skulle gå över om man är ihärdig".

Det får mig att ifrågasätta min detox då jag vill kunna träna några gånger i veckan, men just nu kan jag inte ens ta en promenad och jag är absolut inte beredd på att må såhär hela månaden. Vad tror ni? Är det bara att härda ut? Är det abstinensen i mig som talar just nu eller är det dumt att detoxa när det påverkar kroppen såhär? Jag har, som jag skrev tidigare oftast låg blodtryck också.

Om jag inte mår bättre om några dagar så funderar jag på att fortsätta detoxen på ett snällare sätt. D.v.s skära bort godis, bakelser, pasta mm. men att äta andra bättre kolhydrater. För att få energin. Måste fundera lite mer..

Du kanske behöver mer salt?! Kolhydrater binder vätska i kroppen och när man minskar mängden kolhydrater i kosten och kroppen "släpper ifrån sig" av den vätskan så följer salter med ut ur kroppen också. Många får övergångsbesvär liknande det du beskriver när de går över till LCHF, men dessa besvär brukar oftast gå över om man börjar dricka ett stort glas vatten med 1/2 tsk salt (och gärna citron eller lime i, för smaken) varje dag. Man brukar märka skillnaden direkt man provar!
 
Du kanske behöver mer salt?! Kolhydrater binder vätska i kroppen och när man minskar mängden kolhydrater i kosten och kroppen "släpper ifrån sig" av den vätskan så följer salter med ut ur kroppen också. Många får övergångsbesvär liknande det du beskriver när de går över till LCHF, men dessa besvär brukar oftast gå över om man börjar dricka ett stort glas vatten med 1/2 tsk salt (och gärna citron eller lime i, för smaken) varje dag. Man brukar märka skillnaden direkt man provar!

Grymt tips! Ska testa!!
 
Jag ger redan upp.

Haft en sådär trevlig natt med att tvinga i sig druvsocker mm mm Helt slut.

Jag ska dock försöka äta ännu bättre.

Vissa mår jättebra av LCHF och andra fixar det inte alls. Fortsätter du att må såhär skulle iallafall jag tillsätta lite kolhydrater för att känna ork.

Kämpa på
 
Jag kör på min invanda väg. Ytterst lite kolhydratet och inget socker. Dock har jag mens så jag får inga magiska siffror på vågen. Men vad spelar det för roll när jag känner att kläderna sitter lösare.
 
Men jag tycker jag äter fett? Äter ju nötter och turkisk yoghurt varje dag, och har haft yoghurtsås till varje måltid senaste dagarna. Steker saker i kokosolja. Typ två skålar med dipp igår :angel: Hur mycket fett måste man lassa på med egentligen? Jag vill inte följa någon diet utan bara bli av med sockerbehovet så detoxen är bara tillfällig är det tänkt.

Idag känner jag mig svag i benen. Känns som jag har konstant mjölksyra och bara att rasta hunden känns riktigt jobbigt. Benen liksom viker sig. Särskilt när jag ska gå ner för trappan. Jag är träningssugen men att ens ställa mig upp just nu känns som en utmaning! Men jag känner igen känslan från tidigare den här veckan så jag tror det kan vara värmen. Jag blir lite som en zombie då. Kroppen går ner i slow-motion.

Frukost: Havregrynsgröt med hallon och mjölk
Lunch: Kikärtsbiffar med 1 hel avocado, tomat och yoghurtsås (jag vet, yoghurtsås är the shit just nu :D )
Kväll: 1 lövtunn knäckemacka med ost samt morötter och gurka med dipp

Nu börjar det går utför här! Jag känner mig hängig och framför allt viker sig benen. Känns som om musklerna försvunnit

Det får mig att ifrågasätta min detox då jag vill kunna träna några gånger i veckan, men just nu kan jag inte ens ta en promenad och jag är absolut inte beredd på att må såhär hela månaden. Vad tror ni?

Igår var det:
Frukost: Turkisk yoghurt med nötter
Lunch: Kycklingsallad
Mellis: Knäcke (lågkolhydrat) med ost och en persika
Middag: Kycklingfile med guacamole och sallad

Jag tycker inte det är för lite för en stillasittande dag? Och igår kväll mådde jag som sämst.

Jag är rätt säker på att dina problem beror till största del på för lite totala kcal in och alldeles för lite protein! Man bör äta 2-3 g/kg kroppsvikt av protein. Musklerna behöver det liksom och speciellt om man utesluter mycket av kcal in i form av kolhydrater.
 
Jag är rätt säker på att dina problem beror till största del på för lite totala kcal in och alldeles för lite protein! Man bör äta 2-3 g/kg kroppsvikt av protein. Musklerna behöver det liksom och speciellt om man utesluter mycket av kcal in i form av kolhydrater.

Exakt min tanke. Alldeles för lite proteiner. Det I SIG triggat ett sockersug. Sen blir man ju lite svag av negativ energibalans.
 
Kämpar på här borta. Det är jobbigt, men jag har ju liksom inget val längre. Ett bra liv eller inget bra liv.

Igår
Blev det turkisk yoghurt med banan.
pulledpork med vitkål
en portion blandade nötter
och till middag fick jag fin köttbit med Bea och coleslaw.
 
Tack för era tips! Ska käka lite mer och se om det blir bättre! Är svårt nu när jag inte tränar så mycket, blir inte lika hungirg då. Så man får påminna sig lite.

Det tuggar på här borta med! Käkat lite mer kolhydrater senaste dagarna för att bli av med svagheten i benen och det är bättre nu. Men inget sockrigt. Massa turkisk yoghurt i vanlig ordning :D
 
Jag har som hakat på lite efter er andra. Men i tisdags var dag 1 med inga kakor/bullar/glass/snacks/godis eller liknande sockerprodukter.

Äter frukt men inga mängder.

Det var då ingen lätt startad vecka precis: dag 1 med barnen hos kompis i värmen som dukar upp glass, bullar mm men jag avstod.

Igår heldag på stranden där maken packar både kex och bullar SAMT köper glass. Så 48 h av frestelse är avklarat.
 
Ät mer protein istället. Jag tränar rätt hårt och äter minimalt med kolhydrater, men jag rätt mycket protein och jag ökar i muskelstyrka bra, känner inget sockersug, har bra med ork för gymmet och är allmänt pigg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 980
Senast: Badger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 233
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp