Sockerdetox 30 dagar - start 1 augusti!

Ät du vattenmelonen. Sen är ju hallon ok. Nötter är bra istället för frukten när man bara måste få tugga.
 
Ät du vattenmelonen. Sen är ju hallon ok. Nötter är bra istället för frukten när man bara måste få tugga.

HALLON :love: :love: :love: Kan man äta det när man socker-detoxar? Jag brukar göra smootie på kvarg, mandelmjölk och massa hallon. Visserligen med lite stevia i också men det kan man ju skippa. Kan en sån smoothie funka?
 
Går bra än sålänge :).

Frukost: Egetbakat mörkt bröd m smör och ost.

Mellanmål: Turkisk yoghurt m frysta hallon och blåbär. Vaniljpulver (ren vanilj inget tillsatt) och solroskärnor.

Turkisk yoghurt är perfekt när man är lite sugen, det mättar och är gott :).
 
Jag är också med!

Jag har smygt runt här på buke i flera år utan att ha ett konto men när jag såg den här tråden kände jag att nu är det dags att ta steget. Är riktigt beroende av socker men känner att nu är det nog.

Rätta mig gärna om jag gör nåt konstigt då jag är helt ny här.
 
Välkommen till Buke! Och till tråden! :D Vad roligt att det är fler än jag som ska köra! Visst är det skönt att komma till insikt. Första steget på något nytt och bättre :)

Jag gillar att äta socker och kommer nog återta en del kolhydrater, lite godis ibland, vin och så efter detoxen. Men i små mängder.
 
Jag undrar, vad fasen dricker man i sociala sammanhang? :o Svägerskan vill ha över oss ikväll och eftersom jag skippar alkoholen tänkte jag ta med något eget. Men inget jag kommer på känns särskilt festligt??
 
Går bra än sålänge :).

Frukost: Egetbakat mörkt bröd m smör och ost.

Mellanmål: Turkisk yoghurt m frysta hallon och blåbär. Vaniljpulver (ren vanilj inget tillsatt) och solroskärnor.

Turkisk yoghurt är perfekt när man är lite sugen, det mättar och är gott :).

Håller med om turkisk yoghurt! Åt en del kvarg förut men ärligt talat är det ganska äckligt om man inte blandar ut det :D Så det blir nog turkisk yoghurt till frulle framöver!
 
Ja hallon är ok. Enkelt är att kolla kolhydratinnehåll per 100 gr livsmedel. Håller det sig under 5 gr/100 gr så är det lågkolhydrat.
Turkisk yoghurt, hallon, linfrö, solros o pumpakärnor - gott och mättande alltid.
Det sägs ju att Stevia inte påverkar blodsockret men man får läsa nog på paketen - ibland är det socker i iallafall fast Stevia står med stora bokstäver. Och det bästa med att avstå från sötningsmedel är att man tycker allt är så sött sen. En tomat smakar som äpple.
Jag dricker ju inte vin men det finns väl sorter som är i princip sockerfria - rött vin?
 
Tack för bra tips! Ska kolla upp vinerna!

Ska kolla upp Stevian också.. Brukar kolla på innehållsförteckningen och den borde ju stämma? Stevia är guld värt för mig. Har det blandat med hallon för att få "sylt" till bananpannkakor, gröt, yoghurt mm. I smoothie. Men precis som du säger, är ju toppen att vänja sig av med smaken lite för att kunna njuta mer av andra livsmedel.

Igår blev det, utöver det jag skrev tidigare:

Middag: Lax, sallad, kokta ärtor och sås gjord på turkisk yoghurt
Kvällsmål: Turkisk yoghurt med varma hallon
 
Igår blev det en omelett på kvällen.
Nu sitter jag och äter frukost, egetbakat bröd med tomat och färsk basilika :love: och en liten skål turkisk yoghurt.
Första dagen har vi nu fixat, vad duktiga vi är! :bump::D

@Singoalla
Usch för kvarg, jag fixar inte att äta det. Konsistensen är horribel, tacka vet jag turkisk yoghurt :)).

Tror stevian ger ett påslag på insulinet och kan nog därmed vara bra att undvika.. Tar nog längre tid och blir jobbigare att bli av med suget..
 
Killen i butiken som jag brukar handla i berättade igår att det ska finnas ett kvarg som är mycket krämigare och godare. Arlas Milda tror jag det var?

Igår:
Frukost: 2 stekta ägg, några skivor vattenmelon och en näve hasselnötter
Lunch/middag kl. 16: Kikärtsbiffar med riven vitkål och yoghurtsås
Kvällsmål: Turkisk yoghurt med varma hallon
 
Hittade tråden nu och tänkte haka på :)

Nu äter jag inte mycket socker från start men nu under sommaren har det blivit lite hipp som happ med detta.

Så nu är det jag som ska försöka sätta stopp.

Iallafall när mitt huvud kräver ngn form av socker men inte när min kropp gör det. Kommer följa er :)

Kvarg ska vara riktigt bra säger de som vet. Själv har jag inte smakat pga att jag inte hillar fil/youghurt ngt vidare
 
Hejja heja oss alla.

igår var vi på kryssning och det är ju en prövning för en socker och kolhydratsjunkie med mens....

Men jag åt räksmörgås till frukost(utan brödet), köttbullar och coleslaw till lunch och lite nötter och ost till middag.

Dock slarvar jag lite med att dricka loka crush när det ska vara festligt. Den är lite väl söt och det brukar räcka med
smaksatt vatten.

Idag har jag fått i mig, ost och ägg till frukost, hallon i motionsspåren:) kebab med sallad. och lite nötter.
 
Välkommen till tråden @Diabetikern :) Ja, kvarg är super på en massa sätt! Massa protein. Men som sagt, inte alltid så gott att äta som det är. Många blandar ut med lite yoghurt eller har i smoothie. Det är toppen! Och om jag glöm säga det tidigare:

Självklart är alla välkomna att hoppa in och ut ur tråden den period som passar än själv! Alla kanske inte vill ha så lång tid, börja senare eller liknande.

Jag tycker det var väldigt bra jobbat @Petronilla :) Festligheter är ofta en utmaning.

Idag känner jag mig svag i benen. Känns som jag har konstant mjölksyra och bara att rasta hunden känns riktigt jobbigt. Benen liksom viker sig. Särskilt när jag ska gå ner för trappan. Jag är träningssugen men att ens ställa mig upp just nu känns som en utmaning! Men jag känner igen känslan från tidigare den här veckan så jag tror det kan vara värmen. Jag blir lite som en zombie då. Kroppen går ner i slow-motion.
 
Har du lågt blodtryck? När jag skippar kolhydraterna så äter jag också mindre salt vilket gör mitt redan låga blodtryck lägre.
 
Hmmm... Min pojkvän och hans barn har myskväll..... Godis, chips mm mm.....

Jag sitter här med gurka och lite, lite popcorn. Osthjärtarna lockar på mig fyllda av dålig moral och maskerat druvsocker.....

Inte ens 1 kväll har gått. Hejja mig.

*gnällig redan*
 
Hmmm... Min pojkvän och hans barn har myskväll..... Godis, chips mm mm.....

Jag sitter här med gurka och lite, lite popcorn. Osthjärtarna lockar på mig fyllda av dålig moral och maskerat druvsocker.....

Inte ens 1 kväll har gått. Hejja mig.

*gnällig redan*

Heja dig! Igår hade jag myskväll med sambon och han öppnade en flaska skumpa till sig själv :devil: Nämen Loka var ju också trevligt..

Appro på det hörrni, vad fasen dricker man? Bara vatten/bubbelvatten och rödvin? Det måste ju finnas NÅGOT mer!
 
Har du lågt blodtryck? När jag skippar kolhydraterna så äter jag också mindre salt vilket gör mitt redan låga blodtryck lägre.

Ja, det har jag. Eller det har varierat lite mellan normalt och lågt. Hur gör man för att höja blodtrycket? Hjälper det att äta mer salt?
 
Söndagen, lite med kolhydrader idag:

Frukost: Havregrynsgröt med hallon och mjölk
Lunch: Kikärtsbiffar med 1 hel avocado, tomat och yoghurtsås (jag vet, yoghurtsås är the shit just nu :D )
Kväll: 1 lövtunn knäckemacka med ost samt morötter och gurka med dipp
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 971
Senast: Badger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 232
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 893
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp