Sockerskatt

Det två översta punkterna skulle kunna kopplas till att samhället blivit mer jämställt(feminism).
Men en sån diskussion känner jag inte för att starta.

Men alla låter rimliga.
Ja jag tror absolut vissa punkter handlar om att kvinnor inte finns hemma på samma sätt idag som för 50 år sedan. Så jag förstår inte varför vi ska jämföra oss med 70-talet. Samhället är helt annorlunda idag. Och ett jäkligt mkt bättre samhälle när det gäller jämställdheten!

De två översta punkterna skulle kunna kopplas till att samhället blivit mer jämställt(feminism).

Men alla låter rimliga.
Jag tror inte så mycket på att man faktiskt har mindre tid som att man väljer att använda tiden annorlunda och har fler alternativ för att göra så. Ett dygn har fortfarande 24h men vi gör nog hellre något annat än att laga mat (och har möjligheten att göra så).

Hur man gör? Man beskattar dryck efter sockermängd om någon sedan behandlar den så får det väl vara så. Tror du att det skulle bli ett stort problem med folk som går hem och reducerar fruktjuice för att få upp sockerkoncentrationen?
Fruktjuice var ju redan skadligt, därför undrade jag hur man gör med människor som pressar sin juice själv.

Jag tror inte så mycket på att man faktiskt har mindre tid som att man väljer att använda tiden annorlunda och har fler alternativ för att göra så. Ett dygn har fortfarande 24h men vi gör nog hellre något annat än att laga mat (och har möjligheten att göra så).

Snabbmatskedjorna har ju poppat upp som frön i backen.
Så helt klart gillar folk att köpa mer färdigproducerad mat än vi gjorde på tex -70 talet.

Mindre tid syftar på att folk jobbar mer idag antagligen för att kvinnor inte var ute lika mkt på arbetsmarknaden som idag. Dvs mindre fritid idag och då lägger man inte den på matlagning.

De två översta punkterna skulle kunna kopplas till att samhället blivit mer jämställt(feminism).

Men alla låter rimliga. Särkligen är det flera bidragande orsaker och inte bara socker konsumtion. Även om jag tror den är rätt central.

Det gjorde du just. Våga inte skylla de problemen på feminismen, du är ute på j-ligt tunn och hal is då!

Samhället har på många sätt blivit hårdare och kraven på yrkesarbetande har ökat rejält. Det i sig ger mer stress, för alla.

Jag läste för ett tag sen att i våran kommun är nästan var 5:e person fet, alltså ett bmi över 30. Samt att varannan svensk är överviktig.
https://www.dh.se/i-sverige-ar-varannan-svensk-overviktig/

Vore det inte rimligt att politikerna börjar agera mot detta hälsoproblem ?

Vad anser ni ? Borde Sverige också införa en sockerskatt ? Eller finns det andra metoder som är bättre?

https://www.svd.se/redan-sockerskatt-i-19-lander--fler-ar-pa-vag

Personligen tycker jag man borde testa alla medel för att minska övervikten. En sockerskatt låter rimligt. Men sen har vi ju problemet med lightprodukter som inte heller är så bra, lär då kanske öka.
Det är många kilos skillnad mellan kosmetisk övervikt (oftast ett hälsotecken med mage och valkar på åtminstone fertila kvinnor och åldringar) eller BMI-övervikt (som ganska ofta inte ens är övervikt) och hälsovådlig övervikt, därför är ditt uttalande att "man borde testa alla medel för att minska övervikten" oroande.

Om det är folkhälsan du oroar dig för, är steg nummer ett att förbjuda rökning. Steg två är att få folk att röra sig en halvtimma i sträck varje dag, vilket inte resulterar i någon märkbar viktminskning för de allra flesta människor.

Eftersom socker är så billigt, tror jag inte ens en 100-procentig skatt skulle göra att de som riskerar att bli sjuka av sina kilon skulle avstå. Eftersom jag tror på fria, medvetna val för vuxna människor anser jag att det skulle kunna ha effekt om sockerinnehåll i alla livsmedel deklarerades med stora bokstäver och siffror på förpackningar och skyltar, så att konsumenten inte skulle kunna undgå den informationen.

Eftersom socker är så billigt, tror jag inte ens en 100-procentig skatt skulle göra att de som riskerar att bli sjuka av sina kilon skulle avstå. Eftersom jag tror på fria, medvetna val för vuxna människor anser jag att det skulle kunna ha effekt om sockerinnehåll i alla livsmedel deklarerades med stora bokstäver och siffror på förpackningar och skyltar, så att konsumenten inte skulle kunna undgå den informationen.

Är inte det ganska tydligt redan idag då?
Kolla innehållsförteckningen ? Ska det behövas varningskyltar ?

Sorry, du må ha startat tråden men du äger den inte. Det gör @Gunnar.

Nej, men jag äger rätten att bestämma vad jag vill diskutera och inte.
Bara för att feminism skulle kunna vara en av orsakerna till övervikt. Menar jag inte att vi ska avskaffa jämställdhet och kvinnors rättigheter. Jag pratar om sockerskatt. End of diskussion for me iaf ;)

Fruktjuice var ju redan skadligt, därför undrade jag hur man gör med människor som pressar sin juice själv.
Då får väl dessa pressa sin egen juice? Det måste liksom inte vara allt eller inget för att man ska genomföra något. Nu är jag rätt tveksam till dessa skatter och skatter i allmänhet men det där blir en rätt ointressant nivå av frågeställning i sammanhanget.

Nej, men jag äger rätten att bestämma vad jag vill diskutera och inte.
Bara för att feminism skulle kunna vara en av orsakerna till övervikt. Menar jag inte att vi ska avskaffa jämställdhet och kvinnors rättigheter. Jag pratar om sockerskatt. End of diskussion for me iaf ;)

Jag tror du behöver läsa på lite om samhällskunskap... för dina slutsatser kör i diket ganska rejält.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka