Sockerskatt

Det är ingen som utesluter faktorer folk är bara inte så intresserade av delarna du helst diskuterar och det blir dissonans i diskussionen när en minoritet försöker vrida över diskussionen på ett visst spår som resten inte vill diskutera.

Så du har rätt i att folk behöver inte svara eller diskutera om man inte är intresserade och jag önskar att folk hellre inte svarade än att sväva ut i sarkastiska trolldiskussioner om feminism och patriarkat men på samma sätt så har du inte rätt att bestämma att det bara ska handla om hårda värden eller att folk måste besvara vissa aspekter av det. Man diskuterar det man vill diskutera och det gäller alla parter och jag önskar verkligen att folk var mer intresserade av diskussion och utbyte från ett konstruktivt perspektiv snarare än att på olika sätt sätta dit varandra eller vinna.

Håller med.
Det är då det är läge att lämna diskussionen för de intressanta och konstruktiva diskussionerna försvinner i allt trollande.

Håller med.
Det är då det är läge att lämna diskussionen för de intressanta och konstruktiva diskussionerna försvinner i allt trollande.

Jag vore väldigt glad om du kunde visa vilka troll-inlägg det finns i den här tråden...

Att vi är en drös människor som inte håller med dig betyder inte att vi trollar. Det kallas för "att vara oense" eller "att ha olika åsikter".

Extra skatt på godis och läsk kommer säkert att kunna minska konsumtionen på dessa varor, blir det för dyrt köper man glass, kakor, sylt, saft chips mm i stället eller äter makaroner och ketchup som ger samma effekt.

Sockersuget minskar inte för att vissa livsmedel blir dyrare och finns det gott om lättåtkomliga ersättare så lär det inte minska den totala konsumtionen.
Som jag skrev tidigare så är det snarare företagen (som tar fram söta saker) som inte vill att deras varor ska belastas med sockerskatt och därmed bli dyrare. Så tycker de för sin egen vinnings skull, inget annat. Och så sänker de sockerhalten i produkterna för att komma under gränsen för sockerskatt.

Jag tror ju inte det hjälper speciellt mycket, men det är ju (tror jag) så, att livsmedel med mycket socker, salt och fett i ÄR attraktivare för merparten av människor, det är en egenskap från urminnes tid som är viktig för vår fortlevnad; att vi gillar sött och fett. Och inte svälter oss på gurka och salladsblad. Så tillverkarna har säkerligen spetsat åtskilliga livsmedel med, i det här fallet, socker för att de ska bli mer attraktiva. Det kanske de ska sluta med.

Men igen - jag tror det behövs nåt helt annat för att få bukt med en ökande fetma hos befolkningen, inte minst bland barn, vilket är fallet i Storbrittannien. Inte i Sverige vad jag vet men jag är osäker?

Jag vore väldigt glad om du kunde visa vilka troll-inlägg det finns i den här tråden...

Att vi är en drös människor som inte håller med dig betyder inte att vi trollar. Det kallas för "att vara oense" eller "att ha olika åsikter".
Det mesta trollbeteendet i tråden är väl att slänga in en brandfackla och sen vägra diskutera den för att man ”inte vill ha den diskussionen”.

Det mesta trollbeteendet i tråden är väl att slänga in en brandfackla och sen vägra diskutera den för att man ”inte vill ha den diskussionen”.
Om en person nu trollar så uppnår man inte direkt något bra genom att ta diskussionen OT eller att returtrolla. De enda personerna som blir "bestraffade" är övriga personer som försöker ha en diskussion och kanske tycker den är intressant. Trollet har då endast lyckats.

Så om man tycker att någon trollar mata då inte trollet.

Om en person nu trollar så uppnår man inte direkt något bra genom att ta diskussionen OT eller att returtrolla. De enda personerna som blir "bestraffade" är övriga personer som försöker ha en diskussion och kanske tycker den är intressant. Trollet har då endast lyckats.

Så om man tycker att någon trollar mata då inte trollet.
Rena dumheter ska inte stå oemotsagda.

Även om jag håller med i stort så är det lättare att överäta på godis, kakor, glass, läsk osv jämfört med matalternativ så om man bara skulle ersätta mättnadskänslan så skulle det i praktiken oftast bli mindre energi. Utöver det så har inte t.ex. pasta och lösviktsgodis samma hälsopåverkan även om man matchar energiinnehållet.
Fast jag jämförde främst godis och läsk som var på förslag med exempelvis kakor, glass, sylt, saft chips mm och givetvis makaroner och ketchup. Jag kunde fortsätta med fruktyoghurt, risifrutti, ostkaka, smothie, alla söta efterrätter av olika slag, konserverad frukt i sockerlag mm Poängen var att påtala att det finns många onyttiga alternativ till godis som är lätt att överäta och som är lättillgängliga att punktskatt på ett fåtal varugrupper knappast har någon effekt. på den som är sockerberoende. ..

Som jag skrev tidigare så är det snarare företagen (som tar fram söta saker) som inte vill att deras varor ska belastas med sockerskatt och därmed bli dyrare. Så tycker de för sin egen vinnings skull, inget annat. Och så sänker de sockerhalten i produkterna för att komma under gränsen för sockerskatt.

Jag tror ju inte det hjälper speciellt mycket, men det är ju (tror jag) så, att livsmedel med mycket socker, salt och fett i ÄR attraktivare för merparten av människor, det är en egenskap från urminnes tid som är viktig för vår fortlevnad; att vi gillar sött och fett. Och inte svälter oss på gurka och salladsblad. Så tillverkarna har säkerligen spetsat åtskilliga livsmedel med, i det här fallet, socker för att de ska bli mer attraktiva. Det kanske de ska sluta med.

Men igen - jag tror det behövs nåt helt annat för att få bukt med en ökande fetma hos befolkningen, inte minst bland barn, vilket är fallet i Storbrittannien. Inte i Sverige vad jag vet men jag är osäker?

Det där är ju en mycket intressant fråga. Att vuxna är ansvariga för sin egen kropp är obestridligt men vad har föräldrar för ansvar för sina barn. Vi vet att matvanor ofta grundläggs under barndomen. Jag tror inte att skatter är svaret. Men däremot en mer hälsosam kost i skolan. I USA tex har man förbjudit läskautomater i vissa skolor och det har haft ett bra resultat. Skolmaten har gått framåt betydligt sedan den tiden när det var grönfläckig potatis och något som kallades torsk. Eller spenatsoppa!!! Ett enormt stort block med smör/bregott och några träknivar var instuckna i den. Men den kunde förbättras betydligt mer.

När jag var liten gick jag på ett underbart fritids där vi hade en föreståndare som var helt fantastisk! Eftersom söder på den tiden var ruffigt fanns det en hel del 'nyckelbarn' som ofta åt mackor och o'boy, en påse chips eller liknande när de kom hem. På den matbudget hon hade så lagade hon och personalen näringsrik, riktig mat varje dag. Med brutna servetter, som vi tävlade om att få vika. :love: Just för att se till att barnen fick i sig riktig och bra mat. Men hon var en eldsjäl som alla som gick på Myran minns med kärlek.

Vi måste hitta ett sätt att vända det negativa till det positiva. Det har gjorts sporadiska försök, Jamie Oliver i Storbritannien, Erik ??? i Sverige. Men det behövs på ett mer rikstäckande plan, ffa i områden där barn får fel kost hemma, pga olika faktorer, ekonomi, arbetstider, ensamstående osv. Skatter och förbud är sällan framgångsrika utan man måste erbjuda människor ett mer attraktivt alternativ. Näringslära (faktiskt) på schemat i skolan. Redan från en ung ålder lära barn varför det är viktigt med näringsrik kost. Bara en sån sak som att göra matsalen mer attraktiv med tid för eleverna att äta i lugn och ro utan att kasta i sig maten så fort som möjligt. Mat som smakar gott och som ger, ursäkta vitsen, mersmak ;) Bra mat smakar ofta bättre än dålig.

Ja, det kommer att kräva resurser och istället för att få in pengar kommer staten att behöva betala ut. Men matlagningskurser, bättre skolluncher, öppna fritidsgårdarna och se till att de har en utrustning som inbjuder till fysiska aktiviteter och nyttiga snacks. Jag vet att några skolor experimenterade med att erbjuda eleverna en bra frukost, resultatet var en markant uppgång av studieresultat. Jag vet inte hur hemkunskapen ser ut nu för tiden men hoppas innerligt att den är bättre än på min tid när vi bakade en kaka och alla killar fick högsta betyg om de bara infann sig och tjejerna gjorde allt jobbet. Tala om könsroller på den tiden :meh: Jobba också aktivt mot den kroppsfixering som är så utbredd och bara ökar iom sociala medier. Många här vittnar om mobbing pga övervikt. Ta det på allvar!

Jag vet att jag förordat det i andra trådar, men en rikstäckande plan med särskilt fokus på de elever som bäst behöver och att nödvändiga resurser anslås, det är vägen framåt.

Jag tror att vi idag har ett större problem med undernärda äldre än överviktiga?
Skulle inte jag säga..
Ja det är så himla gulligt av dig att tänka på alla oss som är överviktiga! Din omtänksamhet och välvilja lyser verkligen igenom i varenda inlägg :love:
Hade det känts bättre med en medlidsamhetstråd?
@Hero frågade vad vi anser. Jag svarade vad jag anser. Och jag anser att folk ska ge fan i att lägga sig i hur ANDRA ser ut. För ja, det handlar om det. Jag tror att många skiter fullständigt i hur en mår, bara en går ner i vikt och passar in i idealet. För vem vill umgås med en tjockis? Vem vill se tjockisar på stan? :meh:
Tycker du är lite väl generaliserande och drar förhastade slutsatser.. Det är väl ändå inte någon i denna tråd som har skrivit att man inte vill umgås med någon som väger mer??

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka