http://www.bukefalos.com/threads/sockerskatt.1462819/post-18527110Nej, det gjorde jag inte. Som sagt, jag säger ifrån när folk fatshamar. Punkt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
http://www.bukefalos.com/threads/sockerskatt.1462819/post-18527110Nej, det gjorde jag inte. Som sagt, jag säger ifrån när folk fatshamar. Punkt.
Det är ingen som utesluter faktorer folk är bara inte så intresserade av delarna du helst diskuterar och det blir dissonans i diskussionen när en minoritet försöker vrida över diskussionen på ett visst spår som resten inte vill diskutera.
Så du har rätt i att folk behöver inte svara eller diskutera om man inte är intresserade och jag önskar att folk hellre inte svarade än att sväva ut i sarkastiska trolldiskussioner om feminism och patriarkat men på samma sätt så har du inte rätt att bestämma att det bara ska handla om hårda värden eller att folk måste besvara vissa aspekter av det. Man diskuterar det man vill diskutera och det gäller alla parter och jag önskar verkligen att folk var mer intresserade av diskussion och utbyte från ett konstruktivt perspektiv snarare än att på olika sätt sätta dit varandra eller vinna.
Det har hittills aldrig hänt att du faktiskt lämnat en diskussion när du sagt att du ska göra det. Men there’s a first for everything.Håller med.
Det är då det är läge att lämna diskussionen för de intressanta och konstruktiva diskussionerna försvinner i allt trollande.
Håller med.
Det är då det är läge att lämna diskussionen för de intressanta och konstruktiva diskussionerna försvinner i allt trollande.
Håller med.
Som jag skrev tidigare så är det snarare företagen (som tar fram söta saker) som inte vill att deras varor ska belastas med sockerskatt och därmed bli dyrare. Så tycker de för sin egen vinnings skull, inget annat. Och så sänker de sockerhalten i produkterna för att komma under gränsen för sockerskatt.Extra skatt på godis och läsk kommer säkert att kunna minska konsumtionen på dessa varor, blir det för dyrt köper man glass, kakor, sylt, saft chips mm i stället eller äter makaroner och ketchup som ger samma effekt.
Sockersuget minskar inte för att vissa livsmedel blir dyrare och finns det gott om lättåtkomliga ersättare så lär det inte minska den totala konsumtionen.
Det mesta trollbeteendet i tråden är väl att slänga in en brandfackla och sen vägra diskutera den för att man ”inte vill ha den diskussionen”.Jag vore väldigt glad om du kunde visa vilka troll-inlägg det finns i den här tråden...
Att vi är en drös människor som inte håller med dig betyder inte att vi trollar. Det kallas för "att vara oense" eller "att ha olika åsikter".
Om en person nu trollar så uppnår man inte direkt något bra genom att ta diskussionen OT eller att returtrolla. De enda personerna som blir "bestraffade" är övriga personer som försöker ha en diskussion och kanske tycker den är intressant. Trollet har då endast lyckats.Det mesta trollbeteendet i tråden är väl att slänga in en brandfackla och sen vägra diskutera den för att man ”inte vill ha den diskussionen”.
Det finns en hel massa trams i den här tråden som jag skulle rensa om jag iddes.Jag vore väldigt glad om du kunde visa vilka troll-inlägg det finns i den här tråden...
Att vi är en drös människor som inte håller med dig betyder inte att vi trollar. Det kallas för "att vara oense" eller "att ha olika åsikter".
Rena dumheter ska inte stå oemotsagda.Om en person nu trollar så uppnår man inte direkt något bra genom att ta diskussionen OT eller att returtrolla. De enda personerna som blir "bestraffade" är övriga personer som försöker ha en diskussion och kanske tycker den är intressant. Trollet har då endast lyckats.
Så om man tycker att någon trollar mata då inte trollet.
Man kan säg att det är fel och man kan spinna iväg på egna diskussioner om hur melania Trump ska stämma McDonalds.Rena dumheter ska inte stå oemotsagda.
Tack för uppfostran.Man kan säg att det är fel och man kan spinna iväg på egna diskussioner om hur melania Trump ska stämma McDonalds.
Det räcker att svara på dumheter utan att skapa egna.
Fast jag jämförde främst godis och läsk som var på förslag med exempelvis kakor, glass, sylt, saft chips mm och givetvis makaroner och ketchup. Jag kunde fortsätta med fruktyoghurt, risifrutti, ostkaka, smothie, alla söta efterrätter av olika slag, konserverad frukt i sockerlag mm Poängen var att påtala att det finns många onyttiga alternativ till godis som är lätt att överäta och som är lättillgängliga att punktskatt på ett fåtal varugrupper knappast har någon effekt. på den som är sockerberoende. ..Även om jag håller med i stort så är det lättare att överäta på godis, kakor, glass, läsk osv jämfört med matalternativ så om man bara skulle ersätta mättnadskänslan så skulle det i praktiken oftast bli mindre energi. Utöver det så har inte t.ex. pasta och lösviktsgodis samma hälsopåverkan även om man matchar energiinnehållet.
Som jag skrev tidigare så är det snarare företagen (som tar fram söta saker) som inte vill att deras varor ska belastas med sockerskatt och därmed bli dyrare. Så tycker de för sin egen vinnings skull, inget annat. Och så sänker de sockerhalten i produkterna för att komma under gränsen för sockerskatt.
Jag tror ju inte det hjälper speciellt mycket, men det är ju (tror jag) så, att livsmedel med mycket socker, salt och fett i ÄR attraktivare för merparten av människor, det är en egenskap från urminnes tid som är viktig för vår fortlevnad; att vi gillar sött och fett. Och inte svälter oss på gurka och salladsblad. Så tillverkarna har säkerligen spetsat åtskilliga livsmedel med, i det här fallet, socker för att de ska bli mer attraktiva. Det kanske de ska sluta med.
Men igen - jag tror det behövs nåt helt annat för att få bukt med en ökande fetma hos befolkningen, inte minst bland barn, vilket är fallet i Storbrittannien. Inte i Sverige vad jag vet men jag är osäker?
Skulle inte jag säga..Jag tror att vi idag har ett större problem med undernärda äldre än överviktiga?
Hade det känts bättre med en medlidsamhetstråd?Ja det är så himla gulligt av dig att tänka på alla oss som är överviktiga! Din omtänksamhet och välvilja lyser verkligen igenom i varenda inlägg![]()
Tycker du är lite väl generaliserande och drar förhastade slutsatser.. Det är väl ändå inte någon i denna tråd som har skrivit att man inte vill umgås med någon som väger mer??@Hero frågade vad vi anser. Jag svarade vad jag anser. Och jag anser att folk ska ge fan i att lägga sig i hur ANDRA ser ut. För ja, det handlar om det. Jag tror att många skiter fullständigt i hur en mår, bara en går ner i vikt och passar in i idealet. För vem vill umgås med en tjockis? Vem vill se tjockisar på stan?![]()
Nej, det hade varit bättre om @Hero öht slutade bry sig om folks vikt och försöker dölja sitt fettförakt med att ”han bara är orolig”Hade det känts bättre med en medlidsamhetstråd?
Tycker du är lite väl generaliserande och drar förhastade slutsatser.. Det är väl ändå inte någon i denna tråd som har skrivit att man inte vill umgås med någon som väger mer??
Ja och jag ser inget av det i denna tråd. De enda som har skrivit något liknande, är de som skriver om/till sig själva i "någon annans röst". Mycket märkligtBokstavligen, nej. Men det är så det är. Har du hört talas om fatshaming är och vad det betyder?
Varför antar du att det ligger förakt bakom? När det inte kommit ett enda inlägg som tyder på det :/Nej, det hade varit bättre om @Hero öht slutade bry sig om folks vikt och försöker dölja sitt fettförakt med att ”han bara är orolig”