Bukefalos 28 år!

Söka hjälp

MissPumpkin

Trådstartare
Har kommit fram till att jag behöver söka hjälp. Måste försöka reda upp den trassliga knut mitt liv har utvecklats till innan det tar slut.
Men hur gör man liksom? Och vilka ska man vända sig till?
Psykolog? Kurator? Stödorganisation? Eller lokala grupper?
Har först varit i kontakt med en stödorganisation som erbjuder kontinuerligt stöd via chat, men jag är för gammal för den tjänsten.
Tycker hela situationen är orolig och jobbig, Det känns som att jag lever som en människa jag inte är, och som ingen bryr sig om.
Jag har för flera år sen varit i kontakt med ungdomsmottagningens kurator när jag mådde dåligt. Men tyckte inte det gav något, utan det kändes mest som att prata med en vägg.
Vad ska man göra med sitt liv?

Min uppfattning om er är att ni är ett moget forum och därför vågar jag ställa frågan här.
 
Det beror ju lite på vilken sorts stöd du vill ha. Att börja med vårdcentralen för att se om de har kurator är en väg att gå. Där kan du också få remiss till psykiatrin. Vet inte hur det funkar i ditt landsting om du kan vända dig direkt till öppenvårdspsykiatri eller om remiss behövs. Kan du vända dig direkt dit så hade jag gjort det, annars hade jag gått via vårdcentralen och fått remiss. Psykiatrin är dock snabba med medicinering men psykologkontakt brukar vara kö till. Man kan dock få en samtalskontakt under tiden. Jag har en kontaktperson jag kan ringa till.

Vill man "bara" ha någon som lyssnar kan en diakon fungera också.

Men bra av dig att inse att hjälp behövs!
 
Det vet jag knappt själv heller. Men en person som lyssnar och kan göra en bedömning, plus råd och lite sånt hade varit bra. Jag är inte alls glad över att prata med många olika människor, har redan väldigt svårt att öppna mig som det är. Och känslan av att bli runt skickad och få tala om sina problem om och om igen skrämmer mig.

I min kommun finns det olika verksamheter med samtalskontakt. Sk psykosocialt behandlingsarbete. Det kanske kan vara något? Och på vårdcentralen finns ingen kurator utan psykolog. Har inte ens funderat på psykiatrin, men det kan ju också vara ett alternativ!
 
Har ringt två platser, men det är såklart jul/nyårsstängt.

Någon som vet eller kan rekommendera ett bra ställe där man kan prata om sina problem och där de faktiskt lyssnar i Kristianstads-trakten?
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
74 591
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 439
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 115
Senast: EmmaW
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 954
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp