Söka jobb

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Jag ska åka in till stan imorgon och söka jobb i lite olika affärer och butiker. Ska lämna in personligt brev och mitt cv.
Jag är en tjej på 18 år som söker extrajobb.
Jag är jätte nervös, vad ska jag säga? Ge mig massa tips :o
 
Visa att du är flitig och serviceminded och öppen och vågar och orkar ta tag i saker och verkligen vill jobba. Bara att du går runt och frågar visar ju att du kan ta initiativ, det är toppen.
 
Bara ett tips, det är antagligen mellandagsrea i de butiker du tänkt besöka, dvs de har väldigt mycket att göra, och de är antagligen inte rustade för att ta emot ansökningar i stor skala.

Min syrra som jobbat som restaurangchef har sagt att de anställde aldrig de som kom in mitt i "service", för de förstod inte vad jobbet innebar. Vet inte om det är samma sak inom handel, men det finns ju bättre och sämre tider.
 
Jag tänker dels som någon skrev ovan att det nog är mellandagsrea och kan vara lite ruschigt och därmed en mindre lämplig tid. Jag tänker också att över jul och nyår är det mycket extra personal och inte lika många ordinarie som faktiskt kan ta emot din ansökan på ett bra sätt. Men idéen i sig tycker jag är ett bra initiativ, men var beredd på att tidpunkten kan vara fel. Presentera dig, var glad och positiv. Vill du söka nu, skulle jag nog försöka maila först om det går och sen en bit in i januari gå och besöka samma butik med ditt cv.
 
Det har faktiskt hänt att jag då och då har sett att det finns en skylt i fönstret i någon butik där det står "Personal sökes". Har oftast varit lite mindre butiker, alltså inte HM och i den storleken.

Kanske kan man ta en promenad runt i "din" stad och se om någon butik har en skylt att dom söker personal?

Vissa annonserar även på butikens hemsida när dom har ett behov av mer personal. Kanske kan du titta lite hemma först och se om någon söker hjälp?
 
Hej! Jag ska åka in till stan imorgon och söka jobb i lite olika affärer och butiker. Ska lämna in personligt brev och mitt cv.
Jag är en tjej på 18 år som söker extrajobb.

Avråder bestämt från spontanbesök när alla är lediga. Jag tror att det kan vara ett effektivt sätt att bli refuserad. Att inte förstå hur arbetet är upplagt är ju en gigantisk nackdel, och att vid årets största rea försöka få loss mötesminuter med personalen verkar nog minst sagt... oförstående.
 
Hej! Jag ska åka in till stan imorgon och söka jobb i lite olika affärer och butiker. Ska lämna in personligt brev och mitt cv.
Jag är en tjej på 18 år som söker extrajobb.
Jag är jätte nervös, vad ska jag säga? Ge mig massa tips :o

Jag håller med @Lovisaleonora om att nu i mellandagarna så är det nog inte så bra.
Men, även om det finns vissa tider som generellt är bättre än andra att söka jobb i butiker så kan det ju skilja från butik till butik när de helst vill att man kommer. Om du ändå är i en butik som du vill söka jobb hos så kan du ju passa på och fråga vilken tid det passar att du kommer.
Lycka till med jobbsökandet!
 
Du har fått väldigt bra tips! En annan bra sak att tänka på är att i förväg fundera ut varför du vill jobba i just den butiken du söker.

Jag gjorde det misstaget en gång, skrev ut en hög med cvn och gick spontant in i alla butiker som såg trevliga ut. Det gick bra fram tills frågan "varför vill du jobba i just den här butiken? kom" svaret blev ett osäkert "öhm ni säljer fina saker". Det var alltså ingen butik jag är in i allt för ofta ;)

Bra svar kan vara: (om du såklart menar det du säger)
"jag brukar vara in här och tycker alltid ni har så fina/bra saker. Jag har ett stort intresse för... (vad nu butiken säljer)" gärna sen en förklaring varför och hur det intresserar dig.

"jag tycker att personalen här är så trevlig och jag får alltid bra service när jag kommer in hit. Det är något som jag tycker att är viktigt och gärna skulle vara en del av att bidra till"

Sök bara i butiker du faktiskt är intresserad av. Är man noll och inget intresserad av teknik kanske en elbutik är fel ställe att söka på tex ;)

Visa dig intresserad utav arbetsplatsen. Att sälja in dig själv kommer på nästa steg vilket är intervjun.
 
Som någon som får in en hel del sökanden i butiken så finns det vissa grejjer som är "dealbreakers"
*När du kommer in i butiken så presentera dig själv med namn (för och efter) ta i hand med den första du pratar med och fråga sedan efter personalansvarig/butikschef och upprepa handslag och presentation. Folk som bara räcker fram ett CV utan att presentera sig med namn eller ta i hand säger mycket för mig.
Titta alla du hälsar på i ögonen och använd ett fast handslag, inga död fisk handslag.
*När du överlämnar ditt CV så säg kortfattat vad du jobbat/pluggat innan och en kort beskrivning av varför du vill jobba i just den butiken, undvik generella meningar och klyschor, fundera verkligen över varför just denna butiken tilltalar dig och vad du kan erbjuda som person. Vi som jobbar där hör direkt om du bara slentrian-söker och det är inget som vi gillar. Få gärna med information eller fakta om butiken som gör att vi förstår att du gjort lite research, det uppskattar! Ett par korta meningar som sammanfattar detta är tillräckligt.
*Prata lugnt och tydligt! Hafsa inte igenom din presentation, prata inte så snabbt så man inte hör, viska inte.
*Du söker ett jobb, du pratar inte med polarna: undvik svordomar, slang och ord som "ba" "typ" "liksom" "asså" "såhära".
*Avsluta med att påminna om att alla former av anställning är av intresse (om det är det) och klargör att dina kontaktuppgifter finns med (tydligt!) på ditt CV och att du ser fram emot vidare kontakt.

För mig och hos oss är det här de viktigaste delarna av ett första möte :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 441
Senast: escodobe
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 963
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp