Bukefalos 28 år!

Söka ny typ av jobb?

Red_Chili

Trådstartare
Jag sitter och kollar lite efter jobb, sådana som redan är "på rätt inriktning" eller hur det nu ska sägas. Men om jag vill göra något helt nytt då? Jag skulle kunna tänka mig att jobba med nästan vad som helst, inte för att jag är desperat utan för att jag älskar att lära mig nya saker, göra något annat på arbetstid än på min fritid osv.

Ibland hittar jag jobb som antingen inte kräver någon specifik utbildning (bara en rad "bra egenskaper") eller där det går att lära sig arbetet på plats, vidareutbilda sig via jobbet osv. Men hur sjutton ska jag få en arbetsgivare att förstå att jag är den perfekta personen att anställa när jag har "fel" bakgrund för dem? Det finns ju säkert de som söker som har arbetat med likadana jobb tidigare, eller åtminstone har gått gymnasie med inriktning på de här jobben. Det har inte jag. Jag sitter bara här och vill göra något nytt och vet att jag har otroligt lätt för att lära mig nya saker på arbetsplatser.

Det känns bara så hopplöst. Det är ju skitsamma hur bra jag skulle kunna vara på en arbetsplats om inte arbetsgivarna förstår det och ger mig en chans. Ofta gillar de mig bara de får prata med mig, men att förklara allt bra i skrift, i ett personligt brev eller mail så att de faktiskt vill prata med mig i telefon eller på en intervju...

Virrigt inlägg, jag vet, men hur ska jag tänka?
 
Då får du föra fram det positiva med dig dvs varför du vill ha jobbet. Du kanske ändå lärt sig något av tidigare jobb du kan använda tex stresstålig, strukturerad etc
 
Jag sitter och kollar lite efter jobb, sådana som redan är "på rätt inriktning" eller hur det nu ska sägas. Men om jag vill göra något helt nytt då? Jag skulle kunna tänka mig att jobba med nästan vad som helst, inte för att jag är desperat utan för att jag älskar att lära mig nya saker, göra något annat på arbetstid än på min fritid osv.

Ibland hittar jag jobb som antingen inte kräver någon specifik utbildning (bara en rad "bra egenskaper") eller där det går att lära sig arbetet på plats, vidareutbilda sig via jobbet osv. Men hur sjutton ska jag få en arbetsgivare att förstå att jag är den perfekta personen att anställa när jag har "fel" bakgrund för dem? Det finns ju säkert de som söker som har arbetat med likadana jobb tidigare, eller åtminstone har gått gymnasie med inriktning på de här jobben. Det har inte jag. Jag sitter bara här och vill göra något nytt och vet att jag har otroligt lätt för att lära mig nya saker på arbetsplatser.

Det känns bara så hopplöst. Det är ju skitsamma hur bra jag skulle kunna vara på en arbetsplats om inte arbetsgivarna förstår det och ger mig en chans. Ofta gillar de mig bara de får prata med mig, men att förklara allt bra i skrift, i ett personligt brev eller mail så att de faktiskt vill prata med mig i telefon eller på en intervju...

Virrigt inlägg, jag vet, men hur ska jag tänka?
Ring och prata med dom. T.ex. fråga vilka egenskaper som väger tyngst, finns det något som är ett absolut måste. Fråga om man kan söka även med din utbildning. Passa på att tala om att du är intresserad och att du ville veta mer innan du skickade in en ansökan.
 
Varför inte skriva så som du har skrivit här? Att du gillar och har lätt för att lära dig nya saker, och att du trots (eller kanske tack vare?) avsaknad av branscherfarenhet är motiverad och engagerad? Gör din brist på branschvana till något positivt - du har ett nytt och öppet sinne, har inga dåliga vanor, är inte fellärd etc. :D

Nämn tidigare erfarenheter som är relevanta för tjänsten trots annan bransch; stresstålighet och kundvana exempelvis kan man ju få på olika ställen!
 
Varför inte skriva så som du har skrivit här? Att du gillar och har lätt för att lära dig nya saker, och att du trots (eller kanske tack vare?) avsaknad av branscherfarenhet är motiverad och engagerad? Gör din brist på branschvana till något positivt - du har ett nytt och öppet sinne, har inga dåliga vanor, är inte fellärd etc. :D

Nämn tidigare erfarenheter som är relevanta för tjänsten trots annan bransch; stresstålighet och kundvana exempelvis kan man ju få på olika ställen!
Jag testade att göra ganska precis så nu. Hittade ett jobb genom att kolla på ett företags hemsida och struntade delvis i hur ett personligt brev ska skrivas, för att få det dels mer personligt men också för att verkligen försöka få med något om varför jag skulle bli bra där. Jag skrev bland annat något om att jag vill göra något nytt, lära mig mer och lite om hur tidigare erfarenheter fått mig att tro att ett sådant jobb kan passa utmärkt. Kändes som om jag fick till en ärlig och bra text i alla fall... Nu gäller det bara att de nappar, men jag håller fast vid mitt vanliga sätt att tänka: "Det är lättare att få jobb om jag skickar in en dålig ansökan än om jag inte skickar in någon alls" :p

Har även sneglat länge på ett ställe som haft annons ute ett bra tag nu.. Minns inte om jag redan sökt det eller inte och börjar misstänka att de glömt att ta bort annonsen (eller är löjligt petiga med vem de anställer). På hemsidan fanns det i alla fall ett telefonnummer till chefen, så jag ska ringa imorgon för att fråga om det är någon idé att jag skickar in en ansökan eller inte
 
Min erfarenhet av att byta yrke och börja söka jobb i ett annat yrke än det man för närvarande jobbar inom är att det gick ganska trögt. Då bytte jag ändå från ett yrke till ett annat som jag haft tidigare, så jag hade ändå erfarenhet inom området. Men ett problem var kanske att det ansågs som att jag "bytte ner mig". En arbetsgivare som jag hade sökt jobb hos ringde till och med mig och frågade om jag verkligen hade sökt rätt jobb, då de tydligen hade två annonser ute - en inom det jag jobbade med och en inom det yrke jag ville söka mig till. Jag skickade iväg knappt 100 ansökningar innan jag slutligen fick möjlighet att byta yrke (å andra sidan låg snittet på antal sökande till de tjänster som jag sökte på ca 200 sökande/tjänst, vilket jag tolkar som att jag ändå tillhörde den attraktivare halvan av de sökande ;) ). Och då fick jag ett kortare vikariat på en arbetsplats som rent geografiskt inte hade det populäraste läget... Men sen när jag väl var inne i yrket gick det betydligt lättare att byta jobb igen, och få fortsätta inom det. :)
 
GAH! :banghead: :banghead: :banghead:
För några timmar sedan dök det upp en ny jobbannons. Ett yrke jag gärna skulle vilja ha. Deltid (vilket jag gärna tar) på annat än "vanliga kontorstider" (vilket är något jag verkligen vill ha). Arbetsplatsen är väldigt nära och företaget som anställer har jag hört gott om. Annonsen dök upp på deras fb-sida men hittills har ingen varken kommenterat eller delat länken vad jag kan se, så om jag får iväg en ansökan ikväll så lär jag vara ganska tidig med det.

Men det är så svårt att skriva något!
Jag försöker med att verkligen peka ut varför min erfarenhet är tokbra till det här yrket, men ansökan blir för kort eller för tråkig eller för fånig eller för... något annat.

Blöh. Inte har jag hört ett pip från de jobb jag sökt nu heller. Det har visserligen inte gått många dagar alls och ett sökte jag sent igår, så de har väl inte hunnit med det än, men jag blir ju otålig och vill veta vad de tycker om mina ansökningar.

Jag har även ringt till två ställen som haft annons ute (och telefonnummer för att det ska gå att kontakta dem). Ena arbetsgivaren lät sur över att jag ringde istället för att maila direkt, den andra hade precis anställt en person men inte hunnit ta bort annonsen.

Jag vill ha ett nytt jobb innan nästa år. Det är målet. Just nu känns det dock trögt, trots att jag kan tänka mig att jobba på de flesta platser i landet (inte för långt norrut, inte Gotland, men annars så..).
 
Blöh. Inte har jag hört ett pip från de jobb jag sökt nu heller. Det har visserligen inte gått många dagar alls och ett sökte jag sent igår, så de har väl inte hunnit med det än, men jag blir ju otålig och vill veta vad de tycker om mina ansökningar.

Jag har även ringt till två ställen som haft annons ute (och telefonnummer för att det ska gå att kontakta dem). Ena arbetsgivaren lät sur över att jag ringde istället för att maila direkt, den andra hade precis anställt en person men inte hunnit ta bort annonsen.
Återigen min egen högst personliga erfarenhet var att jag sällan fick något svar överhuvudtaget från de jobb jag sökte. Varken "tack", "nej" eller "tjänsten är nu tillsatt av annan sökande". Ingenting, bara tyst. Jag tror att det var för många sökande på varje tjänst så det blev för jobbigt att svara. Över hälften av alla ansökningar jag skickade ut fick jag aldrig något svar på.

Likaså känner jag väl igen det där med irritation över att man ringer. När jag var yngre fick jag lära mig att man skulle ringa på en tjänst för att verkligen visa sitt intresse och verka seriös, men i nuläget med flera hundratals sökande per tjänst så verkade ett samtal inte vara till min fördel... De flesta verkade definitivt inte lägga mitt namn på minnet utan lät stressade/uttråkade/irriterade och ville bara snabbt ha samtalet avklarat. Så enda gångerna jag ringde var när jag verkligen hade några viktiga frågor jag ville ha svar på för min egen skull.
Men då är alltså min erfarenhet från okvalificerade jobb där det som sagt är många hundra sökande, och jag tror att det kan se helt annorlunda ut i andra situationer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 455
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 825
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 685
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 332
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp