Söker efter en viss Magnolia

Asko

Trådstartare
Efter att ha slötittat på ett trädgårdsprogram idag blev jag störtförälskad när de visade ett stort träd med vackra kala grenar med enorma blommor som programledaren fick använda båda händerna för att hålla i :love: Lyckades uppfatta att den heter magnolia, men så upptäckte jag att det var ett namn på ett helt släkte..! Jag har googlat och försökt hitta den jag såg men det är inte så mycket info (mycket namn utan bilder O_o) så jag blir osäker, så jag hoppas att ni skulle kunna hjälpa mig!

Jag hittade en bild på en som såg väldigt lik ut den jag såg i programmet;
Magnolia-grandiflora-008.jpg


Är det möjligt att det är en Hybridmagnolia jag såg? Fast den som är på bilden i wiki är vit, och den här jag såg var lite rosalila (som på bilden ovan).

Vet någon under vilken tid på året den blommar (hoppas på sommaren)? Och är det möjligt att den skulle kunna trivas i zon 2 med typ lite sandig jord? :nailbiting:
 
Magnolior blommar på bar kvist på våren, det är deras signum.

Det finns massor av sorter och färger. Det var säkert en hybrid/praktmagnolia du såg, den finns i olika färger från vit till ganska mörk lila.
 
De blommar nu. Har ett gäng i stadsträdgården här, de vita har i princip redan blommat ut, men de rosa blommar för fullt. Jag har egentligen ytterst dålig koll, men eftersom @Chili blev förvånad över att hitta dem så högt upp, eller hur det var, så kanske hon kan bidra med nåt vettigt. ;)
 
Jag säger som ladyvip gör :) jag fastnade i tänket att Karlstad är långt upp men där är ju faktiskt ganska milt tack vare Vänern, jämfört med klimatet bara några mil norr om staden. :) (apropå hedinns kommentar) de flesta magnolior jag kollat på trivs i zon ett till tre! Jordmån är jag osäker på dock. Men tycker praktmagnolia är den vackraste :love: !
 
@lady_vip Hur många sorter finns det egentligen? O_o

Tack för era svar @Hedinn och @Chili !

Typiskt att den ska blomma på våren :( Hade tänkt att den skulle kanske passa i trädgården i sommarstugan, men där är vi bara juni-augusti :grin:
 
Finns sorter som blommar senare också, men det kanske inte är dom blomtyperna du vill ha.
Tex Junimangolia, March til Frost, Buskmangolia,
Paraplymagnolia, Sommarmagnolia.

Kolla igenom någon blomsterhandel i närhetens sortiment och googla på sorterna för att se bilder. Jag kollade tex igenom Rappnes sortiment när vi skulle köpa (zon 3).
 
Kom på senare (att jag inte tänkte på det tidigare! :o) att jag kunde se om programmet fanns på svtplay, och det fanns! Så jag hittade trädet, den hette visst Magnolia Campbelli 'Alba', helt enorm och vacker :love:
Magnolia5-630x420.jpg

(bild ur programmet, kom ihåg lite fel färg men visst är blomman fantastisk? :love:)

@Zaga Tack för tipsen! March til Frost var vacker, dock en buske men å andra sidan en buske har man alltid plats för någonstans :angel: Och den här buskmagnolian var vacker:
Stor+magnolia+1.jpg

:love::love::love: Fast det kommer nog ta ett tag innan den växer sig sådär stor antar jag :angel:

Magnolia Star Wars var (det där namnet får mig att fnissa :D) otroligt vacker på bilder i google också. Så många att glo på och önska att man hade i trädgården! :love:
 
Senast ändrad:
Magnolior är underbara! Min by ser ut som det bor älvor och vita häxor här just nu, för magnolia blommar så otroligt vackert. Rosa, vita, röd-rosa, grå-vita... det finns alla fäger och alla storlekar och det är alldeles underbart att gå ut och gå bland dem!

edIMG_3009.jpg
 
Delar med mig av en stjärnmagnolia från förra veckan. :)
18_5364bd7c9606ee6399818121.jpg


Den enorma från tv-programmet var ju hur underbar som helst, herregud! Tänk att ha sådana blommor i trädgården. Ser nästan overkligt ut!
 
Beror ju på hur stor planta man köper. Vi köpte en ganska liten buskmagnolia i höstas till jobbet, men där är 10-15 blommor på den redan nu :)
 
Den första blommade redan två veckor efter plantering!

Det är inte trädet på bilden. Det är en av de större magnoliaträden i stan, säkert minst 30 år gammal.
 

Liknande trådar

Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Blue
·
Trädgård & Växter Är det någon här som har lite koll på magnolian? Det finns några superfina träd och en fin buske här i stan som jag är mycket nyfiken...
Svar
12
· Visningar
13 164
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 172
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp