Bukefalos 28 år!

Söker ny stallplats, checklista?

salladfinger

Trådstartare
Som rubriken lyder söker jag nu ny stallplats febrilt, har hållt ögonen öppna ett tag nu, men inte riktigt "hittat hem" så att säga, och nu börjar känslan trycka på att vi verkligen behöver flytta. Vill inte förhasta mig och sedan behöva ångra mig, så nu ska jag göra en checklista över VAD jag bör tänka på när jag spanar in nya ställen

Hittils är det lång utevistelse, gärna lösdrift nu när det börjar bli varmare.
bra hagar, fri tillgång på vatten och grovfoder.. Sedan tog det stopp. Hjälp mig!

Vilka krav har ni Bukare? vad är prio ett?
Ge mig alla tips ni har!:bump:
 
Sv: Söker ny stallplats, checklista?

Förutom det du tog upp så är det För mig viktigt vad det är för folk som kretsar i stallet, altså är det människor man känner att man kan komma överens med, eller är det big nono på en gång. Även säkerheten kollar jag, hur ser det egentligen ut om det börjar brinna? Hur är allt undanstoppad, skaderisker, osv.
Vad det är som gäller under "stallperiod" altså med ut och insläpp, om grovfoder och spån ingår, om grovfodret har analys och hur mycket spån man får använda.
Vart jag kan stoppa mina grejer, så man inte behöver tränga in sig i något pyttelitet hörn som man kommer irritera sig över osv. Mycket småsaker som kan bli stora och dryga i slutändan..

Sen förutom det, så är det ju utanför stallet. Hur det är med träningsmöjligheter, ridvägar, osv osv. Är det ett större stall skulle jag nog gärna prata med några inhyrda redan:)

Jag har säkert också missat massor haha!
 
Sv: Söker ny stallplats, checklista?

Min prio ett är att inte allt ska ses som problem utan det ska gå att lösa div. olika saker som kan hända. Ex. min häst blir totalt utmobbad i hagen och de andrar vägrar låta honom komma in, då måste det gå att hitta en lösning på problemet och inte bara "tyvärr alla går tillsammans här".

Samma sak om man upptäcker att hästen slår på sig något överjävligt, jag vill kunna köpa skydd på/av vid ut/insläpp utan att det blir något tjaffs.

Rutiner som inte ruckas på, är det morgonfodring 06:30 så ÄR det morgonfodring 06:30.

För min del är det otroligt viktigt att foder finns att tillgå på gården och att man inte behöver sitta och åka själv. Samma sak med strö.

Ridhus, ridbana och ridvägar som är fina o.s.v. vill jag såklart också gärna ha.

Jag har allt det här och betalar därefter tyvärr, haha, hade gärna skrivit billigt som prio ett! :p
 
Sv: Söker ny stallplats, checklista?

Jag är lite i samma sits som du och har varit runt och kollat på ett antal stall, både vid min förra flytt och nu.
Något jag lärt mig är att kolla vad folk menar med "lång utevistelse" - i timmar. Hittade ett stall som lät bra men deras "de skall såklart vara ute så länge som möjligt" innebar 5 timmar på vintern:eek:
Sedan håller jag med om att det är viktigt att kunna köpa till tjänster om något skulle förändras. Hästen kan ju bli skadad och behöva extra skötsel x flera/dag under en tid och då är det tacksamt att kunna köpa till någon del.
 
Sv: Söker ny stallplats, checklista?

När jag letar stallplats är detta mina krav:

Minst 4 fodringar per dag.

Så lång utevistelse i flock som möjligt.

Regelbunden harvning av ridhus/ridbanor. Kan vara bra att fråga, det är inte självklart har jag tyvärr märkt!

Tillgång till analyserat grovfoder på gården.

Minst ett täckesbyte.

Möjlighet att köpa till tjäntser är givetvis en fördel.

Sedan vill jag bara påpeka att man ska lita på sitt första intryck. Magkänslan sade mig att en stallplats inte var riktigt rätt trots att den hade rätt förutsättningar och minsann, ett år efter att jag tackat nej är det numera massflykt från det stället. Det var bara något som inte kändes riktigt och jag är glad att jag lyssnade på min instinkt.
 
Sv: Söker ny stallplats, checklista?

Tack för alla svar:D Listan har nu blivit aningen längre..

Lång utevistelse/lösdrift,
fri tillgång vatten och grovfoder dygnet runt
bra hagar
Höanalys (klar fördel om det är egenodlat)
Vettiga människor/stallägare
Bra rutiner
Jourfritt, kan hjälpa till vid behov
Stallägaren/na ska vara aktiva hästmänniskor och bo på gården
Mindre stall med stadig flock

sedan tycker jag som breccia_ att det ska gå att föra en konversation vad gäller små förändringar!
I stallet jag står nu verkar det vara jobbigt att plocka av ett par snabb-bandage från hästen på morgonen:confused: Ingenting de säger direkt till mig, men man märker på bemötandet att det verkar vara himla omständigt.. sådana grejer gör att jag inte känner mig välkommen.
Har aldrig förut varit med om att jag uppfattas som den tjatiga omständiga hyresgästen...

Jag kan vara glömsk/stökig av mig vad gäller mina egna grejer, så viktigt för mig är att människorna i stallet vågar öppna käften och påpeka om de tycker att det behöver ordnas upp, istället för att gå och tisseltassla och skapa dålig stämning.

Att det förs en öppen dialog om vad som är bra/dåligt helt enkelt :)
 
Sv: Söker ny stallplats, checklista?

Jag skulle personligen inte vilja stå uppstallad utan tillgång till vattenspilta/spolmöjligheter. Skönt både vid leriga perioder och sommartid men framförallt när man av medicinska skäl behöver kunna spola av (sårskada eller mugg exempelvis).
 
Sv: Söker ny stallplats, checklista?

ja juste! Lägger till både duschmöjligheter och ridvägar i min checklista! :idea:
att jag kunde glömma det.. nåväl, hästen har stått så länge nu så ridvägar har jag helt glömt bort att man kanske vill ha nån dag.. :p
 
Sv: Söker ny stallplats, checklista?

Lång utevistelse/lösdrift, CHECK
fri tillgång vatten och grovfoder dygnet runt CHECK
bra hagar CHECK (kommer bli bättre till våren/sommaren)
Höanalys (klar fördel om det är egenodlat) halv CHECK
Vettiga människor/stallägare CHECK ;)
Bra rutiner CHECK
Jourfritt, kan hjälpa till vid behov CHECK
Stallägaren/na ska vara aktiva hästmänniskor och bo på gården CHECKMindre stall med stadig flock CHECK

Och ja, ridvägarna är otroliga och du kan duscha av hästen.
Snart är det vår/sommare emilia, snaaaart!
Så fort jag kan slå ner stolp i marken får du komma!
 
Sv: Söker ny stallplats, checklista?

Lång utevistelse/lösdrift, CHECK
fri tillgång vatten och grovfoder dygnet runt CHECK
bra hagar CHECK (kommer bli bättre till våren/sommaren)
Höanalys (klar fördel om det är egenodlat) halv CHECK
Vettiga människor/stallägare CHECK ;)
Bra rutiner CHECK
Jourfritt, kan hjälpa till vid behov CHECK
Stallägaren/na ska vara aktiva hästmänniskor och bo på gården CHECKMindre stall med stadig flock CHECK

Och ja, ridvägarna är otroliga och du kan duscha av hästen.
Snart är det vår/sommare emilia, snaaaart!
Så fort jag kan slå ner stolp i marken får du komma!


Hihi vad jag känner mig eftertraktad här :angel:
Helst av allt hade jag flyttat ut till er igår, men tills det är grönt måste jag hitta en bättre stallplats än nuvarande, det är för tungt som det är nu:angel:
men till sommaren serru! ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 576
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 226
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 683
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Sitter och läser lite annonser angående stallplatser. T ex stallplats sökes, nära större stad med bra kommunikationer, ridhus eller...
2
Svar
22
· Visningar
4 387
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp