Bukefalos 28 år!

Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

rebus

Trådstartare
Sitter och läser lite annonser angående stallplatser. T ex stallplats sökes, nära större stad med bra kommunikationer, ridhus eller skrittavstånd till ridhus med möjlighet till instruktör, paddock, allt ska ingå förutom mockning och in/utsläpp helg MAX 1800:-. Alla som söker vill ha en billig stallplats, och de flesta som hyr ut vill ha mer betalt typ 2500-4000 för en sådan plats, hur går det ihop? Kollar man på lösdrifter så vill folk betala max 1000:- med fullskötsel, men med dagens priset på foder och strö så kan det väl aldrig gå ihop sig? Jag har själv ett par hästar inackorderade på en lösdrift (unghästar) för att de ska få växa upp i en stor flock och betalar då 2200:-/mån för detta, vilket jag tycker är skäligt, om jag räknar på det så blir det ca 1000:- över till annat förutom foder och strö per månad, så 33:- om dagen för utfodringen, tillsynen, staketunderhåll, underhåll av stall, renhållning av stall. Hästarna har där fri tillgång på grovfoder, fodras 2 ggr/dag med kraftfoder samt står på halm. Hovslagare och ev. veterinär betalar var och en, men stallägarna står till tjänst vid dessa tillfällen (inkl. i priset). Såklart är det upp till stallägaren att själv bestämma priset, men när jag läser annonserna så verkar många hästägare ha en i mina ögon ganska snedvriden syn på vad det egentligen kostar att ha häst, alternativt så sponsras många hästägare av "snälla" stallägare?
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

Jag tror inte att man kan få en sådan plats för 1800:-, iaf inte här i sthlms län. Norr om Uppsala kanske.

Jag har en lösdrift på ca 25 hektar, ligghall för 18 hästar. Denna lösdrift har ett eget kallstall med 5 stora boxar (varav 2 fölboxar), ridhus, ridbana, rundkorall och fantastiska ridvägar. Vi betalar 1000:- plus foder. Men då är lösdriften kollektiv, så vi fodrar för hand dagligen.

Jag tycker att det är ett bra pris. Absolut inte en hög hyra med tanke på att många kallhyror i vanliga stall häromkring ligger på över 1000:- och då handlar det alltså om småhagar...

Jag tycker nog att de flesta verkar tycka att vår hyra är ok, men det finns ju de som tycker att fullskötsel borde ingå. Det hade kanske gått mot en liten höjning efter som att det då innebär att traktorn måste vara fullt fungerande och att vi har möjlighet att laga den omgående om den går sönder. För att fodra över 100kg hö dagligen för hand är ingen hit när man dessutom har häst och arbetar heltid. Sen tycker vi att det är bra att alla hästägare är engagerade i hästarna regelbundet efter som att man inte mockar dagligen o så i en lösdrift. Det blir lätta att folk "lämnar" hästarna och så vill vi inte ha det här. Vi vill ha aktiva ryttare och hästmänniskor i våran lösdrift. :)

Men det är ännu inte sådan efterfrågan på lösdrift på ett o samma ställe, att vi fyller våran. Iaf inte om man vill ha ridande hästägare.
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

... och så finns det vi som tar så pinsamt lite betalt att det nästan är löjligt :angel:

Här i trakten har hyrorna ännu inte blivit så höga men vi ligger ändå väldigt lågt. I privatstallen på vår största ridskola vet jag att man betalar 900 kr, är i princip kallhyra, ev ingår utsläpp eller nån fodring. Ridhuskort får man köpa till, men så finns det också 3 ridhus, 1 utebana, 1 liten bana, ridvägar, terrängbana - men små hagar lika stora som en box och dessutom får hästarna gå ut i skift för hagarna räcker inte till...

Men ja, vi däremot tillhör nog kategorin sponsrande stallägare lite grann. Inte för att folk protesterat mot höjningar, bara det att min käre far inte riktigt förstår varför jag tjatar om hyreshöjning... ;) Vår gård är vårt intresse. Det är ungefär det enda min pappa lägger sin fritid på och därför ser han nog inte varför han ska ta (mer) betalt för det. Jag ser inte att jag ska ha betalt för den tid det tar att laga staket eller kratta ridbanan - jag är ju också med och sliter ut saker och ting med mina hästar ändå. Typ.
 
Senast ändrad:
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

Sitter och läser lite annonser angående stallplatser. T ex stallplats sökes, nära större stad med bra kommunikationer, ridhus eller skrittavstånd till ridhus med möjlighet till instruktör, paddock, allt ska ingå förutom mockning och in/utsläpp helg MAX 1800:-.

Oj, jag håller med, det där var verkligen önsketänkande...där jag haft min häst uppstallad förr ingick hö, in/utsläpp alla dagar, täcken av och på (hur många man ville), bra hagar, stora boxar, strö och på ena stället ingick även mockning, korn/havre och även tillgång till enklare ridbana. Betalade mellan 1300 - 1500 :- Inget av ställena hade skrittavstånd till något ridhus, från det ena var det visserligen kortare avstånd med bil.

Vissa tänker nog inte på att det kostar att hålla hagarna i bra skick, stallet, ta in foder, hämta strö mm när det ffa är "helpension". Ingen vill väl jobba gratis?!

Förstår att det är dyrare ju närmare STHLM man kommer, dock tycker jag att 4000:- för en stallplats är nästan i blodigaste laget, då borde verkligen allt och lite till ingå...
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

Förstår att det är dyrare ju närmare STHLM man kommer, dock tycker jag att 4000:- för en stallplats är nästan i blodigaste laget, då borde verkligen allt och lite till ingå...
Håller med. Priserna i Sthlm är sjuka. Dessutom aldeles för små hagar och för lite hästtänk i många fall.

Själv bor jag norr om Sthlm (på gränsen mellan Sthlm o Uppsala), men har min häst uppstallad i Uppsala län. På orterna är det ok hyror men de stiger. Där jag stod från början, stallplats med kollektiva helger, ridbana o dåliga hagar, kostar det idag över 3000:- att stå med stor häst. Helt, helt sjukt. Det ligger visserligen bra till, centralt men ändå ganska lantligt, men ändå. Jag tyckte att våran hyra på 2400:- (2600:- när vi valde att flytta) var i dyraste laget. Den orten ligger i Uppsala län dessutom, med 40 min till både sthlm och uppsala.

Nä tacka vetja bil och att vara uppväxt med ridskola utan ridhus. Jag kan både träna och rida ut i alla väder utan problem så ngt ridhus är eg inget krav, och tack vare bilen behövs inte heller några bra kollektiva förbindelser.

:)
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

Ja, det är svårt att få det att gå ihop med priser på grovfoder och strö. Jag ska själv har inhyrningar i år, för första gången. Har tvekat länge, men nu ska vi testa. Bara grovfoder till en vuxen häst går på över 1000:-. Så tillkommer fraktkostnad och allt jobb det är att ta hem så mycket hö...

Även om man kan få betalt för foder och strö, så är det svårt att ta ut någon nämnvärd kostnad för allt arbete som måste läggas ner för att ha bra staket, hagar och ett välskött stall.

Vi har liten lösdrift också. En som ville ha plats hos oss blev jätteförvånad när jag sa att en ungponny äter mellan 10-15 kg hö per dygn. Några kilon trodde :eek:
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

svarar flera

Jag tror inte det är mest Stockholmsannonser jag läser. Oavsett var i landet du står så kostar det en hel del att ha häst per månad, jag undrar hur folk tänker när de skriver att de vill ha stallplatser med "allt" för 1800:-.

Är det så illa att folk inte vet hur mycket grovfoder deras häst behöver? Då borde de inte ha någon egen häst.
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

Själv tycker jag det är lustigt med helt fasta priser.

Man betalar för så mkt hö man tar, det tycker jag är logiskt. Man utgår ju från en foderstat så det ska ju inte bli olika från dag till dag, och görs ändringar får man säga till så stallägaren noterar det. Eller är det bara gångbart i små stall?
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

Just nu (beror ju på inkomst mm), skulle jag kunna tänka mig betala max ca 2000 kr för lösdrift. Då bör det mesta ingå (de flesta fodringar, grovfoder, det mesta av mockningen).
Och då bör det vara bra ridbana, gärna nära till ridhus. Och bra ridvägar..
 
Senast ändrad:
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

Jag har stått på stall där in/utsläpp vardagar ingick (inte kvällar och helger har jag för mig). Grovfoder (som varje år togs för sent så det var kasst med protein), havre/korn/betfor, halm.
Det kostade 1500 kr har jag för mig (max 1800 kr), och så fick man betala till för vilka extratjänster man ville ha (täcke på/av, lindor etc). Ridbana med gummiflis som var helt ok.
Rätt ok hagar bortsett från lera första biten.
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

Själv tycker jag det är lustigt med helt fasta priser.

Man betalar för så mkt hö man tar, det tycker jag är logiskt. Man utgår ju från en foderstat så det ska ju inte bli olika från dag till dag, och görs ändringar får man säga till så stallägaren noterar det. Eller är det bara gångbart i små stall?


Har haft med fri tillgång på flera stora stall, då hade dom bara räknat på att en del hästar åt mer och en del mindre så det brukade jämna ut sig i slutändan. Och hästägarna fick stå ut med att ha det så även om deras häst råkade vara en av dom som åt lite, just för att man inte skulle behöva väga exakta kilon till varje häst varje dag och måltid, är inte hållbart när det blir lite fler hästar varje dag.

/Camilla
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

Själv tycker jag det är lustigt med helt fasta priser.

Man betalar för så mkt hö man tar, det tycker jag är logiskt. Man utgår ju från en foderstat så det ska ju inte bli olika från dag till dag, och görs ändringar får man säga till så stallägaren noterar det. Eller är det bara gångbart i små stall?

Då finns det en del stora hästar som inte behöver mer än 5 kg (enl ägare) men får fulla matpåsar ändå morgon, middag och kväll...
De andra får stå för kalaset.
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

...eller som inte FÅR mer än fem kilo per dag, för att det inte ska bli så dyrt... :crazy:
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

svarar flera

Jag tror inte det är mest Stockholmsannonser jag läser. Oavsett var i landet du står så kostar det en hel del att ha häst per månad, jag undrar hur folk tänker när de skriver att de vill ha stallplatser med "allt" för 1800:-.

Är det så illa att folk inte vet hur mycket grovfoder deras häst behöver? Då borde de inte ha någon egen häst.

Till alla: Funderar över vad ni har för priser på grovfoder? Det verkar vara helt andra än här. Hos mig kan man föda tre hästar på ca. 1400 kr i månaden för grovfoder - fri tillgång och hög kvalitésensilage. Däremot är strö dyrt, ca. 70 kr balen spån. Med ca. 15 balar i månaden blir det 1050 kr. Kornkrossen kostar 1,5 kr kg, ca. 200 kr månaden. Så tre hästar 2650 kr. Vilket väl är vad som brukar ingå.

Jag har dock inte lagt något värdering i den arbetsinsats som krävs. För det är verkligen dåligt med värdering av det inom hästnäringen. Men många stallägare hyr ut för sällskapets skull till både sig och hästarna och då blir det svårt att konkurrera som näringsidkare. Så jag är inte förvånad om en annonsör verkligen hittar en stallplats till det priset. Fast inte den typ av anläggning som nämns, men kanske i närheten av en sådan.

Hälsning Maja
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

Hos oss
Hösilage ca 10 kg * 1,75 kr * 30 dagar = 525 kr
Havre 2 kg * 2 kr * 30 = 120 kr
Betfor ½ kg * 3.88 kr * 30 = 60 kr

Foderkostnad = 700 kr /häst
Strökostnad = 200 kr/häst/mån
Då tillkommer kallhyran till stallägaren på 800 kr/ box/mån,
Elräkning ca 1500 kr/mån

Faktisk kostnad :
1850 kr/häst. Vi tar en stallhyra på 2000 kr/häst.
Då är inte staket, målarfärg, reparationer, diselkostnad mm inräknat så dit går de pengar som blir över(?).
Vi sköter veckorna, hyresgästerna hjälper till på helgerna.
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

Håller med. Priserna i Sthlm är sjuka. Dessutom aldeles för små hagar och för lite hästtänk i många fall.

Själv bor jag norr om Sthlm (på gränsen mellan Sthlm o Uppsala), men har min häst uppstallad i Uppsala län. På orterna är det ok hyror men de stiger. Där jag stod från början, stallplats med kollektiva helger, ridbana o dåliga hagar, kostar det idag över 3000:- att stå med stor häst. Helt, helt sjukt. Det ligger visserligen bra till, centralt men ändå ganska lantligt, men ändå. Jag tyckte att våran hyra på 2400:- (2600:- när vi valde att flytta) var i dyraste laget. Den orten ligger i Uppsala län dessutom, med 40 min till både sthlm och uppsala.

Nä tacka vetja bil och att vara uppväxt med ridskola utan ridhus. Jag kan både träna och rida ut i alla väder utan problem så ngt ridhus är eg inget krav, och tack vare bilen behövs inte heller några bra kollektiva förbindelser.

:)
2100 är vad jag betalar i foder+strö varje månad för mina tre som jag har hemma. Då gör jag allt jobb själv (låt säga 1 timme per dag med mockning och utsläpp fodring) Det blir ett par hundra till per månad om jag skulle ta ut lön till mig själv (alltså lön+ arbetsgivaravgifter etc). Därtill kommer diverse underhållsarbete, försäkring på stallet, el, eventuellt arrende eller lån tagna för hagmarken (som inte är gratis i stockholm). Så om man verkligen tänker efter så är 3000 kr per häst inte orimligt alls anser jag. Det är bara att tänka om man skulle behöva köpa hem ett lass grus för dränering av en hage t ex. minst 2500 spänn där, betala hyra för en container för gödsel = 500 spänn i månaden plus ca 2000 för varje tömning. Sedan ska ju den som driver stallet ha lön också. Diesel till traktorn för snöröjning, flytta ensilagebalar, sladda ridvolten.... Ja det är bara att rabla på... Det är så mycket andra saker som kostar än bara foder och strö i ett stall.
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

Det är bara att inse att få kan tjäna pengar på att ha inackorderingar. :grin:
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

jag betalar 1300 för mi box inkl fri tillgång till hö, en kärra spån om dagen, alla insläpp & fodringar. finns ridbana och ridvägar, fina beteshagar.

jag tror att jag hittat ett billigt stall!
 
Sv: Utbud/efterfrågan stallplats/lösdrift

Jag betalar 500kr/mån för min box, men lösdriften kostar bara 1000Kr om året. Sen får man köpa sitt eget hö. :)
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 862
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 332
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 701
Senast: Vitsippan
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 844
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp