Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Fast alltså, om man ställer en fråga och får svar på en helt annan fråga, ska man då vara jätte tacksam?
Jag tycker nog inte det.

Visst är det trevligt att ni tycker om att debattera och kanske tipsa andra med sömnproblem om olika saker, och de som letar efter de tipsen är säkert jätte tacksamma. Men varför skulle jag vara det? Jag har upprepade ggr skrivit att jag inte vill ta tabletter eftersom de aldrig funkar som de ska på mig. Många ggr blir saker och ting jätte mkt värre istället, och jag kan få sjukt jobbiga biverkningar.

Och ang BH tråden så tjafsade alla om att om man inte hade bra stöd så fick man hängtuttar. Nu har det ju kommit vetenskapliga belägg för att det är bättre att gå utan BH tillomed, så det var ju bara nåt som man har fått för sig.

Nej, frågar jag en fråga så är jag nöjd om jag får svar på den. Visst kan det vara kul om frågan utvecklas, men ibland är det bara en fråga man vill ha svar på.

Men vad vill du ha svar på då? Du kan alltså göra det mest logiska och sluta skifta (vilket du inte vill), eller ta kontakt med läkare för medicinering (även om en läkare också först borde tipsa dig om att sluta skifta)

Fast det vill du inte heller.

Vad vill du egentligen?

Ja men ofta är vi människor så otåliga att det skall fixa sig pronto. Är man i otakt behöver man ofta bara vara vaken en sömnperiod (hoppa över en natt) så rätar det till sig men ofta är det för jobbigt att hålla sig vaken och det är ju egentligen i gen störning i sig. Vrida dygnet fel är det många ungdomar som gör under sommaren men inte ger vi dem sömnpiller när det är dags för skola utan de får vara trötta några dagar och härda ut omställningen.
Har man där emot psykiska problem eller är så extremt utmattad att man inte kan sova mer än korta stunder då tycker jag det är lagom att sätta in tabletter så man får ordentlig sömn för att bryta cirkeln.
Var 4:e människa har jag för mig får sömnproblem någon gång i sitt liv och KTB är det som generellt fungerar bäst.
Avslappning skulle nog en hel del må bättre av.

Nu skall jag sova tror jag för det känns som om kroppen kan somna inom den närmaste timman eller så. Bäst att passa på för nästa tåg går inte förrän i kväll annars.
Håller med
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Ja men ofta är vi människor så otåliga att det skall fixa sig pronto. Är man i otakt behöver man ofta bara vara vaken en sömnperiod (hoppa över en natt) så rätar det till sig men ofta är det för jobbigt att hålla sig vaken och det är ju egentligen i gen störning i sig. Vrida dygnet fel är det många ungdomar som gör under sommaren men inte ger vi dem sömnpiller när det är dags för skola utan de får vara trötta några dagar och härda ut omställningen.
Har man där emot psykiska problem eller är så extremt utmattad att man inte kan sova mer än korta stunder då tycker jag det är lagom att sätta in tabletter så man får ordentlig sömn för att bryta cirkeln.
Var 4:e människa har jag för mig får sömnproblem någon gång i sitt liv och KTB är det som generellt fungerar bäst.
Avslappning skulle nog en hel del må bättre av.

Nu skall jag sova tror jag för det känns som om kroppen kan somna inom den närmaste timman eller så. Bäst att passa på för nästa tåg går inte förrän i kväll annars.

Fast många har ju faktiskt verkliga problem och inget som löser sig med att vara vaken en natt. Hade det varit så enkelt, eller som avslappning osv då hade det inte varit ett problem.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag är ju inte trött, och har full fokus än så länge. Så jag är inte orolig över att somna när jag kör bil. Hade jag varit det så hade jag sjukskrivit mig.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Min mamma är likadan... Likaså min bror.

Så det är ganska uppenbart att det är något genetiskt betingat.

Inga smärtstillande hjälper, och det mesta andra händer inget och/eller så får vi helt sjuka biverkningar.

Men det innebär väl inte att inga mediciner hjälper mot nånting, det var väl inte smärta som var ditt problem nu? Förstår inte riktigt.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag gjorde sömnutredning och använde mig av stilnoct och gjort i flera år. Sömnen såg ut precis som den skulle göra.

Jag har dock en sjukdom som ger sömnstörningen med bla kronisk hjärntrötthet så det är piller eller för lite sömn med försämring till följd av det.
Min man gjorde också sömnutredning och gick på stilnoct (samma sjukdom som mig) och även där var sömncykeln normal.
Är vi avarter då eller menar du vissa sömnmedel?

Jag skrev att det går trögare att somna in om hjärnan har vant sig vid sömnmedel. Sedan skriver du att du inte kan sova utan stilnoct. Det motsäger ju inte på något sätt det jag skrev, för det är inte normalt att inte kunna sova utan hjälpmedel. Vad det sedan beror på - hjärntrötthet eller sömntabletter eller om det ena har lett till det andra - kan jag givetvis inte svara på. Frågan är ju om ens någon kan det?
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Hur ihållande skall detta vara isf?

Det sa hon inte. Men jag känner många som inte kan sova utan stilnoct eller motsvarande tabletter, någonsin, så jag gissar att det beror på hur man hanterar sömnlösheten. Fortsätter man att medicinera som förut, kvarstår ju förstås bekymret. Tvingar man sig själv att byta vanor och trappar ner, återställer sig kroppen efter ett tag. Men poängen är att det blir svårare att då få ordning på sömnen än innan man började medicinera.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Ja men ofta är vi människor så otåliga att det skall fixa sig pronto. Är man i otakt behöver man ofta bara vara vaken en sömnperiod (hoppa över en natt) så rätar det till sig men ofta är det för jobbigt att hålla sig vaken och det är ju egentligen i gen störning i sig. Vrida dygnet fel är det många ungdomar som gör under sommaren men inte ger vi dem sömnpiller när det är dags för skola utan de får vara trötta några dagar och härda ut omställningen.
Har man där emot psykiska problem eller är så extremt utmattad att man inte kan sova mer än korta stunder då tycker jag det är lagom att sätta in tabletter så man får ordentlig sömn för att bryta cirkeln.
Var 4:e människa har jag för mig får sömnproblem någon gång i sitt liv och KTB är det som generellt fungerar bäst.
Avslappning skulle nog en hel del må bättre av.

Nu skall jag sova tror jag för det känns som om kroppen kan somna inom den närmaste timman eller så. Bäst att passa på för nästa tåg går inte förrän i kväll annars.

Åh om det hade hjälpt att vara vaken ett dygn.
Jag sov 5 min natten till måndag, sov 2 osammanhängande timmar natten till tisdag, natten till onsdag vaknade jag minst en gång i timmen från det att jag somnade vid 01och klockan ringde 07, natten till igår somnade jag02,vaknade 03,somnade 04,vaknade 05 och sen ringde kl 06. Idag somnade jag vid 2 och vaknade vid 4 och kunde inte somna om, men jag är ff på jobbet.
Har rast nu och det går eg inte för jag blir groggy efter rasten.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Och ja, jag har intervall på uttagen av mina sömnmediciner:)
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Fast kom ihåg att massor av de som säger att de inte sovit alls faktiskt har sovit massor. Man bara märker det inte.

Väldigt vanligt bland patienterna på vår avdelning. De snarkade vid varje rond (1gång i timmen) men svor på att de inte sovit en blund.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Men jisses, ta bort klockan från sängen! Det ökar bara stressen att ligga och kolla klockan sådär. Då är det helt omöjligt att somna.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Fast kom ihåg att massor av de som säger att de inte sovit alls faktiskt har sovit massor. Man bara märker det inte.
Precis!!

Därför är det jätteviktigt att när man utreder sömnproblem faktiskt har en monitor på sig så man vet exakt hur mycket man sover och vilken sömn man har.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Det kan ju annars bero på att jag får svar som jag inte har bett om. Precis som i förra tråden. Nu går jag utan Bh istället och det funkar jätte bra!

Klart billigaste lösningen:D

Men vad tänker du dig att vården kan göra? Söker du för sömnproblem får du troligen först livsstilsråd, sedan medicin. Och du vill inte ha något av det. Så frågan är vad de ska kunna hjälpa dig med.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Men jisses, ta bort klockan från sängen! Det ökar bara stressen att ligga och kolla klockan sådär. Då är det helt omöjligt att somna.

Jag vet, men jag vaknar och känner mig pigg, då vill jag veta vad klockan är :) ingen ide att somna om när klockan ringer strax :D

och ja, jag kan vara sån här ibland :banghead: men jag har testat alla råd från läkare och kuratorer med mera, och under längre tid med allt.
Men de kan inte ta bort stressen som finns i mitt liv och inte jag heller, det har varit olika saker olika år, men det slutar ju aldrig :(
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

HAr remiss till sömnklinik, men den är avvaktande just nu pga allt som händer. Det är ju ingen idé att försöka fixa sömnen förrän det är klart.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

men kan du få hjälp att förhålla dig till stressen? Så du får ett annat förhållningssätt till allt som sker (eller inte sker)?

Jag tittar ALDRIG på klockan när jag har svårt med sömnen. Det gör mig superstressad. Jag försöker läsa om jag vaknar :D
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag vet, men jag vaknar och känner mig pigg, då vill jag veta vad klockan är :) ingen ide att somna om när klockan ringer strax :D

Fast då låter det ju som att du tar väldigt lätt på det? Jag fattade det som att du hade ett sömnproblem.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Ja, det kanske låter som om jag tar lätt på det, men jag kan inte komma försent till jobbet och litar inte alltid på att alarmet ringer, när sömnen funkar vaknar jag 10 min innan klockan och då är allt frid och fröjd, men som nu så kan jag vakna vid 3 och känna mig superpigg och tro att det är dags att gå upp. Vilket inte funkar om jag ska jobba till 17:30 eller längre. Då är det bättre att kunna kolla klockan och konstatera att jag kan vila ett tag till även om jag inte somnar om.
Stressen över att komma försent till jobbet kanske minskar när jag får körkort och vet att jag kan ta mig iväg direkt istället för att vänta på nästa buss som går 2 timmar senare ;)
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Att vara livrädd att försova sig och inte våga lita på väckarklockan låter annars som ett jättebra sätt att skaffa sig sömnproblem, sova oroligt och vakna flera gånger. Kan du inte skaffa en pålitlig väckarklocka så att du kan koppla av på natten?
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Men ha fler då! När jag ska passa tidiga flyg har jag igång larmen på två mobiler + telefonväckning. Allt strejkar inte samtidigt och det gör inte två klockor/mobiler heller. Klart att du inte kan sova om du inte litar på klockan.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
546
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 214
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 069
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp