Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Är du och andra som rekommenderar sömnmedel medvetna om att de förstör den naturliga sömnen? Mediciner är ingen lösning och ska bara användas i korta perioder. Annars vänjer sig hjärnan vid att få hjälp vid insomning (en process som kostar energi) och det slutar med att den sömnlöse har större problem efter en period med piller än vad den hade innan. Dessutom är praktiskt taget alla preparat i viss mån psykologiskt vanebildande.

Jag tycker att man ska tänka sig för innan man tipsar om sådant till annars fullt friska människor.

Fast den kan också hjälpa kroppen att hitta en bra rytm och förenkla insomnande framöver. Och vem har snackat om långa perioder. De flesta läkare skriver ut max tio eller 30 för att man ska hitta rätt igen.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Fast den kan också hjälpa kroppen att hitta en bra rytm och förenkla insomnande framöver. Och vem har snackat om långa perioder. De flesta läkare skriver ut max tio eller 30 för att man ska hitta rätt igen.

Det räcker med 14 dagar för att sömnen ska bli mätbart sämre, och insomningen svårare. Dessutom kan det vara ångestladdat att sluta med medicinerna. Förstahandsrekommendationen ska vara sömnhygien och restriktion, men det har tyvärr de flesta läkare inte tid med.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Det räcker med 14 dagar för att sömnen ska bli mätbart sämre, och insomningen svårare. Dessutom kan det vara ångestladdat att sluta med medicinerna. Förstahandsrekommendationen ska vara sömnhygien och restriktion, men det har tyvärr de flesta läkare inte tid med.

Vill se källa på det.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Haha min läkare gjorde nog fel sist, han skrev ut 1250 tabletter, dock 30 i taget :)
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Haha min läkare gjorde nog fel sist, han skrev ut 1250 tabletter, dock 30 i taget :)

Det är ju oerhört mycket enklare för läkaren att skriva ut tabletter än att ge patienten 6 veckors träning i KBT. Och patienterna blir jätteglada för enkla lösningar.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Fast alltså, om man ställer en fråga och får svar på en helt annan fråga, ska man då vara jätte tacksam?
Jag tycker nog inte det.

Visst är det trevligt att ni tycker om att debattera och kanske tipsa andra med sömnproblem om olika saker, och de som letar efter de tipsen är säkert jätte tacksamma. Men varför skulle jag vara det? Jag har upprepade ggr skrivit att jag inte vill ta tabletter eftersom de aldrig funkar som de ska på mig. Många ggr blir saker och ting jätte mkt värre istället, och jag kan få sjukt jobbiga biverkningar.

Och ang BH tråden så tjafsade alla om att om man inte hade bra stöd så fick man hängtuttar. Nu har det ju kommit vetenskapliga belägg för att det är bättre att gå utan BH tillomed, så det var ju bara nåt som man har fått för sig.

Nej, frågar jag en fråga så är jag nöjd om jag får svar på den. Visst kan det vara kul om frågan utvecklas, men ibland är det bara en fråga man vill ha svar på.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Nej tjurig har jag inte varit på någon. Inte ens de som har tipsat om tabletter ;)
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

jag intervjuade Lena Leissner, överläkare vid neuroklinken i Örebro och expert på insomningsproblem. Men du kan säkert hitta info i pubmed om du söker, hon hittar nog inte på.

Fast det låter oerhört märkligt att kroppen ens skulle kunna stänga av en så basal funktion.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Fast det låter oerhört märkligt att kroppen ens skulle kunna stänga av en så basal funktion.

Den stänger inte av, men hjärnan är lat. Det krävs en del energi att somna, och om den hjälpen kommer på annan väg blir hjärnan slö och anstränger sig mindre. Alltså blir det trögare att somna efter en tids behandling med sömnmedel än det var innan.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag gjorde sömnutredning och använde mig av stilnoct och gjort i flera år. Sömnen såg ut precis som den skulle göra. Jag har dock en sjukdom som ger sömnstörningen med bla kronisk hjärntrötthet så det är piller eller för lite sömn med försämring till följd av det.
Min man gjorde också sömnutredning och gick på stilnoct (samma sjukdom som mig) och även där var sömncykeln normal.
Är vi avarter då eller menar du vissa sömnmedel?
Stilnoct och imovane kan däremot ge rebound i somnia men vanligtvis under ett dygn.
Starkare benso påverkar däremot sömnmönstret och ger för lite remsömn om jag minns rätt.

Däremot är man frisk så brukar KTB för sömn ge bra resultat och man kan ta dessa via internet tom. Ibland kan man dock behöva sova ut ordentligt någon natt eller två så hjärnan inte är så övertrött. Då somnar man lättare.

Jag har fått ner vissa symtom så får jag somna när jag kan och inget stör kan jag sova upp till 8 h men det händer väl 1-2 ggr i månaden. Detta trots 10 med stilnoct ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Den stänger inte av, men hjärnan är lat. Det krävs en del energi att somna, och om den hjälpen kommer på annan väg blir hjärnan slö och anstränger sig mindre. Alltså blir det trögare att somna efter en tids behandling med sömnmedel än det var innan.

Hur ihållande skall detta vara isf?
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Mn styvpappa jobbade treskift i många år men tillslut pajade det hans sömn.
Det är fullt möjligt att din kropp inte fixar jobba annat än dagskift.
För min styvfar höll det på att gå illa för han somnade i bilen.

Så det kan vara orsaken till den dåliga sömnen.
Fundera på sjukskrivning ett tag för att se om saken bättrar sig.
Jag har hört fler som inte klarar flerskift i längden för med åldern blir det jobbigare och jobbigare att byta för kroppen.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

På zolpidem och zopiklon, ett dygn brukar rebound insomnia (som de heter) vanligtvis hålla i sig. Hos vissa individer lite längre och extremaste jag sett två veckor men bara en person av många.
De botar normalt sätt inte sömnstörning så man måste ju fortfarande ta tag i orsaken.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Det finns människor där opioider inte fungerar på. Där är du inte unik utan på tramadol tex står det 7% så det är en hel del ändå men det är ju många mer mediciner som fungerar som smärtstillande rent generellt.
Inget konstigt alls men nödvändigt för vården att veta om man akut blir skadad och behöver smärtlindring.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Är det stilnoct du pratar om så har den en halveringstid på 2,5-4 h. Är du en av dem som har den korta halveringstiden så är det inte konstig att du vaknar upp igen efter en sömncykel. Därifrån måste ju kroppen själv sköta sömnen. Det är därför de ofta kombineras med sådant som gör hjärnan lite tröttare längre tex propavan. Fast du har så extremt snabb toleransökning att de inte är så lämpliga för just dig oavsett vad för piller det är.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

På zolpidem och zopiklon, ett dygn brukar rebound insomnia (som de heter) vanligtvis hålla i sig. Hos vissa individer lite längre och extremaste jag sett två veckor men bara en person av många.
De botar normalt sätt inte sömnstörning så man måste ju fortfarande ta tag i orsaken.

Fast om man bara hamnat i ofas och behöver hjälp att komma i fas så kan en kortare behandling med sömnisar vara tillräckligt. Men såklart är det ofta annat kan behövas också. Ofta har man ju dock, innan man söker vård, testat typ allt. För de flesta är de ju ändå en sista utväg med tabletter.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Ja men ofta är vi människor så otåliga att det skall fixa sig pronto. Är man i otakt behöver man ofta bara vara vaken en sömnperiod (hoppa över en natt) så rätar det till sig men ofta är det för jobbigt att hålla sig vaken och det är ju egentligen i gen störning i sig. Vrida dygnet fel är det många ungdomar som gör under sommaren men inte ger vi dem sömnpiller när det är dags för skola utan de får vara trötta några dagar och härda ut omställningen.
Har man där emot psykiska problem eller är så extremt utmattad att man inte kan sova mer än korta stunder då tycker jag det är lagom att sätta in tabletter så man får ordentlig sömn för att bryta cirkeln.
Var 4:e människa har jag för mig får sömnproblem någon gång i sitt liv och KTB är det som generellt fungerar bäst.
Avslappning skulle nog en hel del må bättre av.

Nu skall jag sova tror jag för det känns som om kroppen kan somna inom den närmaste timman eller så. Bäst att passa på för nästa tåg går inte förrän i kväll annars.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
546
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 219
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 072
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 781
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp