Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Rosenrot ska du inte ta när du ska gå och lägga dig. Det är ett uppiggande medel så då lär du ju absolut inte somna om du stoppar i dig sådant innan sängåendet. Det är ju sådant man tar för att kunna hålla sig skärpt och vaken.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Givetvis har jag inte testat allt. Men kemiska substanser brukar generellt aldrig någonsin fungera som de ska.
Jag har samma problem. Men som Gimlan skrev i inlägget ovan dig så finns det bla Nozinan som man kan prova. Det funkar på mig, 50 mg och jag sover tungt en timme senare. Jag kan till och med somna om igen om jag vaknar på natten och det har aldrig funkat tidigare i mitt liv (och jag har provat det mesta inom sömnmedicin).
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Alla klarar inte av natt- eller skiftesjobb. Det är oftast just sömnen som man får svårigheter med. Det kan gå bra ett tag, och sedan plötsligt ta stopp.

Sen kan man ju välja. Sämre betalt och god psykisk och fysisk hälsa, eller bättre betalt och må skit.

Men som du har det nu är ju inte bra. Nu tycker jag att du ska tala med förslagsvis företagshälsovården. Jag tror att du nästan blir tvungen att sluta med nätterna, kanske bara för en tid, för att få tillbaka sömnen.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

min man har jobbar natt i över 20 år och har i perioder svårt att sova, vi har nu hittat en sak som gör att han sover. Det är lite glyttigt att en så enkel sak fungerar, men det är värt att prova.
Sömnmask, den svarta man har över ögonen, faktum är att ljuset har större betydelse än många nattarbetare vill erkänna(i alla fall min).
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Men du tar ju inte till dig av vad nån skriver? Du talar ju bara emot och säger att det inte funkar för dig?
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

JA, något funkar ju alltid, men det tar tid att prova. :)
Att jag ändå har svårt att sova beror ju på det som skett och som sker i mitt som jag inte kan påverka just nu utan bara får hänga med på tills det är över.
Vissa element ska bort, men alla går ju inte :)
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Rosenrot ska du inte ta när du ska gå och lägga dig. Det är ett uppiggande medel så då lär du ju absolut inte somna om du stoppar i dig sådant innan sängåendet. Det är ju sådant man tar för att kunna hålla sig skärpt och vaken.

4 timmar sov jag när jag hade tagit rosenrot. Vilket är rekord, de senaste veckorna så som vanligt så fungerar saker tvärtom på mig.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

4 timmar sov jag när jag hade tagit rosenrot. Vilket är rekord, de senaste veckorna så som vanligt så fungerar saker tvärtom på mig.

Jag betvivlar att allt skulle fungera tvärtom på dig. Då skulle du nog vara av intresse för forskningen. Jag tror väldigt mycket sitter i ditt huvud. Du har bestämt dig för att medicinerna inte hjälper och då gör de inte det.
Man ska aldrig underskatta placebo, varken bandet eller effekten!
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Men snälla du, tror du verkligen att jag hade den attityden när jag provade sakerna? Det är flera år sedan.

Det finns folk som är annorlunda, acceptera gå vidare.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag tycker det är helt förskräckligt att folk pratar om tabletter osv, är inte tanken att man ska hitta orsaken till problemet och inte döva ett symtom? Vilket pillerätarsamhälle vi lever vi.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jadu mina läkare och jag vet om orsaken just nu, tyvärr går den inte att hjälpa med meditation ;)
Så för att överhuvudtaget fungera så är det tabletter som gäller...
Men när det mesta av det här är över kanske jag kan ta tag i problemet på riktigt
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Men snälla du, tror du verkligen att jag hade den attityden när jag provade sakerna? Det är flera år sedan.

Det finns folk som är annorlunda, acceptera gå vidare.

Nej, såvida du inte tillhör en annan art än vi andra är det inte troligt att inga läkemedel fungerar på dig. Alla är olika, det är fullkomligt normalt att reagera olika på olika mediciner, däremot att du skulle vara ett biologiskt unikum, och din kropp fungera annorlunda än alla andra på alla substanser är inte troligare än att du egentligen kommer från mars.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Min mamma är likadan... Likaså min bror.

Så det är ganska uppenbart att det är något genetiskt betingat.

Inga smärtstillande hjälper, och det mesta andra händer inget och/eller så får vi helt sjuka biverkningar.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Fast jag undrar - om du absolut inte vill ha sömnmedicin för att den ändå inte skulle verka på dig, varför undrar du om ska söka vård? Vården kan ju inte göra något annat än skriva ut medicin, eller försöka få dig att ändra något i ditt liv, t ex dina skiftarbetstider. Fast det vill du ju inte heller.

Den här tråden känns lite som din behå-tråd;). Då bad du också om det omöjliga och dissade alla svar du fick. Men lika svårt som det är att hitta en porrig skitsnygg behå i ovanlig storlek för en hundralapp är det nog att lösa sömnproblem utan att ändra något som helst i sitt liv.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Be om ett nytt sömnpreparat? Jag fick byta för att det första jag fick inte hände ett smack med. Mina nya är bra, men man vänjer klart sig efter ett tag.. Som någon ovan sa så försök finna grundproblemet först. För du berättar ju att du vanligtvis sover riktigt bra och det är alltid dumt att blanda in meciiner i onödan. Hoppas det reder ut sig för dig :)
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag tycker det är helt förskräckligt att folk pratar om tabletter osv, är inte tanken att man ska hitta orsaken till problemet och inte döva ett symtom? Vilket pillerätarsamhälle vi lever vi.

För min del ligger det en genetisk sjukdom bakom mina periodvisa sömnproblem. Det är inget man mediterar bort.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

För min del ligger det en genetisk sjukdom bakom mina periodvisa sömnproblem. Det är inget man mediterar bort.

Är du och andra som rekommenderar sömnmedel medvetna om att de förstör den naturliga sömnen? Mediciner är ingen lösning och ska bara användas i korta perioder. Annars vänjer sig hjärnan vid att få hjälp vid insomning (en process som kostar energi) och det slutar med att den sömnlöse har större problem efter en period med piller än vad den hade innan. Dessutom är praktiskt taget alla preparat i viss mån psykologiskt vanebildande.

Jag tycker att man ska tänka sig för innan man tipsar om sådant till annars fullt friska människor.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Det kan ju annars bero på att jag får svar som jag inte har bett om. Precis som i förra tråden. Nu går jag utan Bh istället och det funkar jätte bra!
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Det kan ju annars bero på att jag får svar som jag inte har bett om. Precis som i förra tråden. Nu går jag utan Bh istället och det funkar jätte bra!

Okej, påminn mig om att inte ge dig några tips i fler trådar. Rätt otacksam attityd, faktiskt.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
582
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 334
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 112
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 339
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp