Sömnproblem

movi

Trådstartare
jag fick ganska stora sömnproblem för 1 år sen när en stor hjärntumör hittades, 7*7*7cm. Fick Zopiklon utskrivet och kunde sova rätt bra på nätterna. Blev opererad 1 mån efter upptäckten men hela tumören gick inte att avlägsna, så jag har en liten tumör kvar på nån cm.

Får fortfarande Zopiklon utskrivet, men äter typ 1/4 tablett och sover djupt men inte länge men vaknar pigg och utvilad.

Läkaren tycker jag ska ta 0,5-1 tablett nån gång då och då. Men dom nätter jag inte tar så vaknar jag 700 gånger och är definitivt inte pigg på dagen då, går som en trött zoombie.

Vad är skillnaden på att ta 1/4tablett varje kväll, få sova och vara pigg än att ta en 0,5-1 tabl då och då och vara mer trött?

Är det beroende läkaren oroar sig för? Själv oroar jag mig för att tumören ska börja växa... Jag går på MR var 4e månad för att se ev tillväxt, då blir det strålning.
 
Zopiklon är väl bara till för att användas under begränsad tid? Så det kan säkert vara därför. (Obs jag är ej läkare)

Jag tänker dock att det ju finns andra sömn/lugnande som inte är beroendeframkallande. Kan du inte få något annat om du har svårt att sova?
 
Zopiklon är beroendeframkallande, så det är troligen därför. Såg att du redan fått det svaret.

Eftersom du behöver väldigt liten mängd för att sova bra kan du kanske prova någon annan sort som inte är beroendeframkallande. Propavan ska vara ganska snäll.
 
Zopiklon är beroendeframkallande, så det är troligen därför. Såg att du redan fått det svaret.

Eftersom du behöver väldigt liten mängd för att sova bra kan du kanske prova någon annan sort som inte är beroendeframkallande. Propavan ska vara ganska snäll.
Tack för svar!
Ska kolla med läkaren om det du nämner.
Har även provat såna där växtbaserade, tänkte det kanske funkar när jag behöver så lite. Men det var som sockerpiller, gjorde ingen nytta alls.
 
Propavan känns mer lämplig, den ska hjälpa mot uppvak - zopiklon är främst insomningsmedicin.
Har käkat båda, propavanen hade en viss inkörningstid då jag var zombie men sen funkade det bra :)
 
Zopiklon är väl bara till för att användas under begränsad tid? Så det kan säkert vara därför. (Obs jag är ej läkare)

Jag tänker dock att det ju finns andra sömn/lugnande som inte är beroendeframkallande. Kan du inte få något annat om du har svårt att sova?
Får kolla med läkaren om annat. Läkaren kanske tycker att jag äter så lite, 30 tabl räcker ca 5mån 😁
 
Din läkare borde kunna föreslå sömntabletter som inte är beroendeframkallande, kan jag tycka. Har du problem med insomningen eller att kunna sova hela natten?

Jag har problem med själva insomningen då jag inte klarar av att stänga av tankar som far runt i mitt huvud. Jag fick Imovane (som också är beroendeframkallande) först och jag trappade ner som du, till 0,5 tablett/0.25 tablett, men min läkare ville byta sort när det inte gick att ta bort helt. Sedan har jag/vi provat en mängd olika icke beroendeframkallande insomningstabletter. Nu har jag en som fungerar hyggligt (en antihistamin som heter Lergigan) och jag har även Imovane utskrivet som "nöd-tablett".
Så jag tänker att det borde finnas för dig också.
 
jag fick ganska stora sömnproblem för 1 år sen när en stor hjärntumör hittades, 7*7*7cm. Fick Zopiklon utskrivet och kunde sova rätt bra på nätterna. Blev opererad 1 mån efter upptäckten men hela tumören gick inte att avlägsna, så jag har en liten tumör kvar på nån cm.

Får fortfarande Zopiklon utskrivet, men äter typ 1/4 tablett och sover djupt men inte länge men vaknar pigg och utvilad.

Läkaren tycker jag ska ta 0,5-1 tablett nån gång då och då. Men dom nätter jag inte tar så vaknar jag 700 gånger och är definitivt inte pigg på dagen då, går som en trött zoombie.

Vad är skillnaden på att ta 1/4tablett varje kväll, få sova och vara pigg än att ta en 0,5-1 tabl då och då och vara mer trött?

Är det beroende läkaren oroar sig för? Själv oroar jag mig för att tumören ska börja växa... Jag går på MR var 4e månad för att se ev tillväxt, då blir det strålning.
Beklagar cancern!

Man brukar få sämre effekt om man kontinuerligt går på Zopiklon. Och man vill inte behöva höja dosen av en så pass stark medicin.

Jag har kroniska, svåra sömnstörningar och går sedan 20 år på Zopiklon bland annat. Jag försöker variera dosen för att inte bli för tillvand.
Och kombinerar med mediciner som ger längre sammanhängande sömn, tex Propavan/Theralen/Lergigan. Tar också Melatonin.

Du kanske kan kolla om Melatonin kan vara något. Det är ju en kroppsegen substans och jag upplever inte att jag blir trött dagen efter av den.
Propavan/Theralen/Lergigan blir jag trött av dagen efter. Det är mkt vanligt.
 
jag fick ganska stora sömnproblem för 1 år sen när en stor hjärntumör hittades, 7*7*7cm. Fick Zopiklon utskrivet och kunde sova rätt bra på nätterna. Blev opererad 1 mån efter upptäckten men hela tumören gick inte att avlägsna, så jag har en liten tumör kvar på nån cm.

Får fortfarande Zopiklon utskrivet, men äter typ 1/4 tablett och sover djupt men inte länge men vaknar pigg och utvilad.

Läkaren tycker jag ska ta 0,5-1 tablett nån gång då och då. Men dom nätter jag inte tar så vaknar jag 700 gånger och är definitivt inte pigg på dagen då, går som en trött zoombie.

Vad är skillnaden på att ta 1/4tablett varje kväll, få sova och vara pigg än att ta en 0,5-1 tabl då och då och vara mer trött?

Är det beroende läkaren oroar sig för? Själv oroar jag mig för att tumören ska börja växa... Jag går på MR var 4e månad för att se ev tillväxt, då blir det strålning.
Beklagar verkligen cancern!

Ang imovane/zopiklon: Beroende kan man bli men framför allt tappar den effekt om man använder den i samma dos varje dag. Det kallas toleransutveckling. Därmed finns en ganska stor risk att du börjar sova dåligt även när du tar en tablett, och då behöver du gå upp till två för att få samma effekt som en tablett tidigare gav. Det är därför det inte funkar att ta samma dos varje kväll, utan man bör hålla sig till enstaka doser. Det finns dock flera andra mediciner :). Du kan tala med din läkare om melatonin, propavan, atarax och quetiapin och se om någon av dem kan vara lämpliga för att börja nånstans :).
 
Svarar Er alla
Tack för alla svar, får ta tag i det efter nyår och diskutera alternativ med läkaren. Har MR-tid i januari så då blir det läkarkontakt om vad den röntgen säger. Ska även då ta upp min ofrivilliga viktnedgång. Allt hänger säkert samman med hjärntumören, eller ja det gör det, för allt startade i samband med diagnosen och operationen. Sömnproblem, viktnedgång, ibland speedad, och ibland "orkar ingenting" och så den j***a huvudvärken som tillkom.
 
Svarar Er alla
Tack för alla svar, får ta tag i det efter nyår och diskutera alternativ med läkaren. Har MR-tid i januari så då blir det läkarkontakt om vad den röntgen säger. Ska även då ta upp min ofrivilliga viktnedgång. Allt hänger säkert samman med hjärntumören, eller ja det gör det, för allt startade i samband med diagnosen och operationen. Sömnproblem, viktnedgång, ibland speedad, och ibland "orkar ingenting" och så den j***a huvudvärken som tillkom.
Om du är i klimakterieålder kan det vara en bidragande orsak till sömnsvårigheter. Jag har nördat ner mig i klimakteriet eftersom jag själv är där. Tyvärr finns det kvinnor som träffar läkare och gynekologer som heller har kopplat att kvinnan är i klimakteriet (även fast kvinnan är i "rätt" ålder) och kommit hem med fel medicin (ofta antidepressiva). Om du har lust kan du lyssna på Söndagsintervjun med Monika Björn :up:
 
Om du är i klimakterieålder kan det vara en bidragande orsak till sömnsvårigheter. Jag har nördat ner mig i klimakteriet eftersom jag själv är där. Tyvärr finns det kvinnor som träffar läkare och gynekologer som heller har kopplat att kvinnan är i klimakteriet (även fast kvinnan är i "rätt" ålder) och kommit hem med fel medicin (ofta antidepressiva). Om du har lust kan du lyssna på Söndagsintervjun med Monika Björn :up:
Nej inga klimakteriebesvär, närmar mig 60 och hade hormonspiral så att jag skulle slippa sånt 😁
 
jag fick ganska stora sömnproblem för 1 år sen när en stor hjärntumör hittades, 7*7*7cm. Fick Zopiklon utskrivet och kunde sova rätt bra på nätterna. Blev opererad 1 mån efter upptäckten men hela tumören gick inte att avlägsna, så jag har en liten tumör kvar på nån cm.

Får fortfarande Zopiklon utskrivet, men äter typ 1/4 tablett och sover djupt men inte länge men vaknar pigg och utvilad.

Läkaren tycker jag ska ta 0,5-1 tablett nån gång då och då. Men dom nätter jag inte tar så vaknar jag 700 gånger och är definitivt inte pigg på dagen då, går som en trött zoombie.

Vad är skillnaden på att ta 1/4tablett varje kväll, få sova och vara pigg än att ta en 0,5-1 tabl då och då och vara mer trött?

Är det beroende läkaren oroar sig för? Själv oroar jag mig för att tumören ska börja växa... Jag går på MR var 4e månad för att se ev tillväxt, då blir det strålning.
Kanske bättre att testa sömntablett istället för insomningstabletter? Sömntabletter räcker ju hela natten tillskillnad mot zopiklon.

Sen har ju inte zopiklon någon större effekt alls när man tar den varje kväll, jag kan ta egentligen högst var tredje kväll, tar jag oftare än så så tappar det snabbt i effekt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
888
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ i oktober -21 opererade jag bort en stor hjärntumör på 7*7cm, visste inte att jag hade en, den upptäcktes 3v innan av att jag fick ett...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 539
Senast: Petronilla
·
Kropp & Själ För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg. Efter 2 mån började jag...
Svar
7
· Visningar
1 000
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 441
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp