Sömstick? Kan det bli såhär..

Alexandra_W

Trådstartare
Fbl skoddes om igår. Inga konstigheter alls, det enda som är 'ändrat' är att han fick ringskor utan kappor alls fram istället för tåsidokappor pga att hovis köpt fel storlek på skorna. Han är tidigare skodd utan kappor utan problem.

Inga konstigheter vid verkning etc. Han hade 2½ dygn tidigare tappat vänster framsko, fått stå i box mellan det och skoningen. Hoven höll fint, inte varm etc. Inga konstigheter vid skoning heller, mer än att han trasslade lite med sista foten, som var just vf. Stod med öronen framåt och verkade inte störd så, men stod och försökte dra åt sig benet och var som hovslagaren kände det lite spänd.

Rörde sig u.a. i skritt och trav på grus efter skoningen, och rörde sig u.a. när vi kom hem med. Gick ut på bete för natten.

Imorse såg jag direkt något var fel, dels stod han på 'fel ställe' i hagen, stod och vilade. Men sen kom han och gick i snigelfart (normalt kommer han i galopp) och rör sig rakt av som skit. Hade det inte varit ett fbl och han varit skodd igår hade jag sagt FÅNG rakt av.

Ingen värme, svullnad eller ngt. Bootsen på hf hade på något vis vridit sig upp och ner och hamnat ovanför kotan (vet inte om han dragit id en själv eller en olyckshändelse, aldrig hänt förut). Ingen puls men stasad BF, så blir han dock sommartid om han står - vilket jag misstänkt han gjort ett bra tag innan intag.

Rör sig som ett lass skit fram, väldigt öm, grava problem att vända snävt. Dvs han har rejält ont i framtassarna. Efter någon h inne så pulsar han BF, men ingen värme. Jag har knackar på alla sömmarna med en hammare men utan reaktion. Han är dock kraftigt obekväm, står och vilar bakben men han avlastar växelvis frambenen, mest VF men även HF. Valde att lägga sig efter ytterligare ett tag inne (vilket är bra i sammanhanget, men inte likt hästen)

Hovslagaren är givetvis kontaktad och kommer efter lunch, och tyckte spontant att det inte alls var omöjligt med sömstick. Hästen har väldigt tunna väggar. Dock tyckte även hovslagaren det lät konstigt att det var BF och såpass starka reaktioner. Men går ju inte säga så mkt mer innan han dragit av skorna och kunnat kolla själv.

Jag har NOLL erfarenhet av sömstick, och är mest nyfiken om det verkligen kan bli så av sömstick/sömmen ligger för nära? Jag var farligt nära att låta honom sno ponnyns kliniktid + tid hos klinikhovslagare han hade idag, men det kändes dels ofairt att tvinga honom stå på släp, dels som en överreaktion om det 'bara' är sömstick. Men nojan/ångesten om 'kan det verkligen vara 'bara det' gnager i mig, så ni som kan mer - hjälp?
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Ja det kan ju absolut hända, dessutom att dom stått utan sko ett par dagar kan visa symtom först efter skoning på detta sätt, har jag varit med om, om hästen är riktigt känslig.

MEN jag skulle bli rejält arg på hovisen om det är sömstick BF.....

Det är inte säkert att det syns med sömstick direkt efter skoningen om man bara går eller travar lite för att kolla, det kan ju ha uppstått en liten blödning som sen börjar trycka och det är DET som gör ont, och då har man ev också en böld på väg i värsta fall:crazy:

Men var det inte något med strålbenet på din, om den tappade skor:confused:

Fång kan f ö även fullblod få, men direkt efter skoning skulle jag ju misstänka att något hänt alt att det är en konsekvens av tappskon - och överbelastning på andra som följd av det- som visar sig.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Jo, är min som vad det verkar/vad vi tror har känsliga strålben. Tål inte sömtryck, och om han tappar sko och hinner 'gå runt' på foten utan sko kan han bli tvärhalt. Dock så den här gången i princip bara 'klev han ur' skon (jag såg det inte, men vi var en vecka över intervall, skon låg fint på plan mark men i lera, med sömmen upp, alla sömmar raka, och inte en bit ur hoven).

Ohalt när jag tog in med tappskon (lördags morse), inte varm, inte puls inte ngt. Får man 'fatt' i det så snabbt så har det hitills aldrig 'hänt' ngt strålbensmässigt, dvs han brukar inte bli halt etc. Iom att det var lördags morse och vi hade ord tid hos hovis på måndag, och ponnyn står på boxvila (dvs fbl står gärna inne som sällskap) så fick han stå på box tills skoningen. Fick toffla på sig för transporten, och rörde sig u.a. då den korta bit vi gick till/från släpet. Så, känns faktiskt inte troligt (men säker kan man aldrig vara) att han var öm i den innan, märktes iaf ingenting.

Inga problem stå på dte benet när andra skoddes eller så. Utan han ryckte lite (men med öronen framåt etc) när tappskobenet skoddes, dock var det sista benet och han kan bli lite småtramsig då när tålamodspoletten börjar ta slut. Blir ju långa skoningar för honom då han har ringskor som ska smidas och donas.

Han började skos vid halvtvå och vi var klar vid ungefär kvart i fyra. Sen åka hem osv, han släpptes ut halvsex och då travade han obekymrat. Sen kollade jag honom inte mer, förrän 8 imorse då det var rena eländet.

Arg på hovslagaren kommer jag inte bli. Han har aldrig 'tafflat' sig förr, hästen har tunna väggar han har hela sulor etc. Hovslagaren sa att iom inga tåkappor kan skon ha vridit sig yttepyttelite när man slår på, fast den ser ut att sitta där den ska btw (sa nu när jag pratade med honom). Och hovis ringde tillbaka så fort han hörde meddelandet, har bokat om kund i em för att komma hit och dra av skorna och kolla. Dvs ÄR det sömstick/sömtryck så är det ju ett rent misstag eller vad man ska säga. Inte slarv. Och ett misstag får man göra hos mig, men skulle det börja hända igen skulle jag bli rätt grinig. Men på snart 2 år har det aldrig hänt förr, och hovis gör ju sas allt han kan för att så fort som möjligt komma och kolla och rätta till om det är sömstick. Då tycker jag inte man behöver bli arg, fast jag kanske är väl snäll?

Men det kan bli så starka symptom av sömstick/tryck alltså? han reagerade som sagt ingenting när jag slog på sömmen med en hammare, men det kanske de inte alltid gör?

Jag funderade också på om det är sömtryck etc på VF och han överbelastat HF och det är därför det är på just BF? För vf är ju värst, men hf är bra illa det med? =/

Fångesten är total kan jag säga, visst chansen är mkt större att det är ngt med skoningen än att han pang poff ur det blå ska ha fått fång ett halvt dygn efter skoning, men det går ju inte avfärda det helt. Och om inget ser knas ut när hovis kommer hit och drar skorna, är det väl det som är kvar =/
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Ang sömstick så kan det nog enligt min erf vara så att det är först när det börjar samlas blod pga en liten blödning som det börjar trycka och göra ont. Eller att det helt enkelt trycket men då borde det väl märkas tidigare.
Det är som sagt så små marginaler och med sula osv.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Jaha ja =/

Hovis varit här nu. Och tja.. herrn står utan skor fram med kortad tå i sin box och inte vet vi.

Han pulsar och är varm BF, värst VF. Hovis tyckte han var lite mjuk vid kronranden men svårt säga när man inte har 'normalläge' att jämföra med. Reagerade ingenting när hovis slog på sömmen, reagerade ingenting när hovis drog ur sömmarna söm för söm.

På VF sitter alla sömmar rätt, på HF fanns det en söm som var 'tveksam' och en söm som satt lite för långt in. Kruxet är bara att hästskrället inte reagerade ens med att vinkla ena örat när hovis klämde och kände, varken när hovis stoppade igenom en söm i hålet och 'vickade' den, när han klämde med visitertången rakt över eller ngt annat. Inget blod, inget var, inget sånt.

Klämt igenom hela hovarna med visitertången och reagerar lite strax framför strålbensspetsen, å andra sidan sviktar sulan lite när man klämmer där så vad är hönan och vad är ägget.

Så det enda som kunde uteslutas var sömstick, men varken sömtryck eller fång går att utesluta. Det som talar emot fång är att det är ett fbl i normalvikt och just att han skoddes igår. Det som talar emot sömtryck är att det är båda fram och att han inte reagerar ett smack vid sömhålen varken med söm i eller sen. ALla övriga symptom kan tala för både sömtryck och fång.

Så, vi beslöt oss för att fångverka (tån kortad intill lamellranden) och ha honom på box. Stora frågan är ju (jag ska ringa vet och höra vad h*n tycker) om man fullt ut ska behandla det som fång för säkerhets skull och sätta in behandling. Det skadar ju ingenstans, baksidan med det är att vad det än är kommer NSAID göra det bättre, och hur vet man då sen om det var fång eller ej? Att avvakta ger ju bättre chans att få ett svar om det var sömtryck (då borde han bli bättre snabbt) eller om det är fång (blir inte bättre/sämre). Baksidan med det är att är det fång och man avvaktar så försämrar man prognos.

Jag vill mest gräva ner mig någonstans och grina, som jag önskade att det skulle dragits av skorna och kunna konstateras att 'här är problemet, utan tvekan'..
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Vår ponny fick exakt samma reaktion på bägge fram efter skoning. Tog av bägge skorna o la om sömmarna försiktigt försiktigt. Tog ett par dagar men var sen helt ok. Denna ponny har också lite tunn sula.

Tror att det kanske var en kombination av att ditt fullblod dragit av sig skon o sen känslig vid skoning som gav den kraftiga reaktionen. Kan ju även vara en hovböld på G som visar sig om ett tag. Även den pga den avdragna skon.

Tror iaf inte att det är fång men att behandla med nåt smärtstillande är ju humant i detta läge iaf.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Fast om det varit ENA fram skulle jag lätt köpt den förklaringen med, dvs att det blev knas vid skoningen.

Det som 'stör', även hovslagaren, är att det är båda fram, och så pass kraftigt, och inte finns någon eg reaktion på visitertång etc.

Jo, absolut han är betjänt av smärtis nu med, det som är kruxet är ju att då sen kunna avgöra om det var sömtryck eller fång. Det är ju milt sagt olika konvalescens på det så att säga. Om han får NSAID nu, och tycker han mår prima på det, och om 5 dygn sätter man ut det och han tycker fortfarande han mår prima. Så kan det fortfarande vara fång, och då ska han absolut inte ut och spöka runt i ngn hage eller få skor på sig, medan om det var sömtryck så på med skor och ut i hagen och dra en lättnadens suck.

Och man kan ju inte gärna 'för säkerhets skull' behandla det som fång hela vägen heller riktigt. Eller KAN är klart man kan, men..

Så hoppas vet har någon klok ide att komma med (ingen som svarade så inte fått tag på än)

Men hoppas febrilt det 'bara' var skoningen av en eller annan anledning som dock inte riktigt är kristallklar just nu. Då kommer han ju bli bättre tämligen snart =)
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Jag har NOLL erfarenhet av sömstick, och är mest nyfiken om det verkligen kan bli så av sömstick/sömmen ligger för nära?


det kan bli så av Söm TRYCK.

Jag funderade också på om det är sömtryck etc på VF och han överbelastat HF och det är därför det är på just BF? För vf är ju värst, men hf är bra illa det med?

Mycket troligt ja.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Ja det var sömtryck jag menade med 'sömmen ligger för nära'.

Teorin om sömtryck VF och avbelastningsreaktion HF föll ju lite iom att det ev sömtrycket är på HF.

Knepigt hursom, och hoppas snart få tag på vet, för oavsett vad det beror på tror jag inte man kommer undan behandling. Han ligger igen och tycker livet är rejält pest, lilla gubben.

Men fy så jag önskar att det skulle finnas någon säkert sätt att avgöra, och kunna utesluta fång helt och hållet.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Veterinären tyckte att 'om det inte varit för han skotts igår hade jag ju inte tvekat en sekund att säga att det är ett kraftigt fånganfall'. Men då man dels inte kan utesluta fång, och dels (och framförallt) att han har så himla ont, så behandla.

Han har ju alla symptom på fång så, men de är ju eg inte mer än alla symptom på skitont i (fram)hovarna.

Han får butta nu, och övrig 'behandling' tillsvidare som om det är fång. Dvs boxvila på tjock bädd, tårna var ju redan kortade av hovis, och han ska ha 'fångdiet'. Exakt vad vet menade med fångdiet frågade jag inte men jag antar hon menade inte gräs och inte kraftfoder. Han får fritt silage och så får han bara lucernet. Jäst får jag inte i honom dessvärre.

Fått butta nu på e.m. ska kolla puls och värme och hur han avlastar, samt kolla hur han rör sig, och så ska jag rapportera hur det ser ut imorgon på telefontiden.

När han gick ut på stallgången bara nu i em för att kunna undersöka ordentligt, så han stapplade VÄRRE än innan då. Vet inte om han reagerar på att fått tårna kortade så mkt och vara barfota, men tycker inte han borde reagera så hårt iom att han står på box, men vem vet. Men nu-nu känns det som man kommer längre bort från sömtryck, då borde han ju ha blivit bättre och inte sämre =/
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

ett seriöst sömtryck blir inte bättre förrän sömmen avlägsnas, utan värre.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Hej
Kunde varit jag som skrivit det du skrivit. Mitt fullblod skoddes och dan efter tokhalt. Visade fångsymptom. Också känslig och lite tunna sulor.

Av med skorna och hittade inget sömtryck men öm i tårna som små blåmärken. Förmodligen hade hovis tagit för mkt och det kan vara ngt sömstick som vi inte såg.

Lillkillen hade så ont. Skålade ur tårna så det blev mindre belastning och sen var det bara att vänta. Sen gick det över. Ringde veterinären och hade noja över fång men han sa att det vore ju märkligt. Sen gick det över men han var säkert lite halt i en vecka. Vid nästa skoning kunde konstateras att det just var en kombo av hårdverkning och sömstick. Aldrig hänt förr med den hovis.

Så JA de kan verkligen bli superhalta av att bli hårdverkade eller sömstuckna och det ser ut som fång.....
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Tror du missade när du läste? Han blev alltså värre EFTER skorna tagits av, det som känns konstigt om det skulle vara sömtryck?

Idag 13:04 postat av Alexandra_W
Hovis varit här nu. Och tja.. herrn står utan skor fram med kortad tå i sin box och inte vet vi.

Idag 17:08 postat av Alexandra_W
När han gick ut på stallgången bara nu i em för att kunna undersöka ordentligt, så han stapplade VÄRRE än innan då. Vet inte om han reagerar på att fått tårna kortade så mkt och vara barfota, men tycker inte han borde reagera så hårt iom att han står på box, men vem vet. Men nu-nu känns det som man kommer längre bort från sömtryck, då borde han ju ha blivit bättre och inte sämre =/
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Hej
Kunde varit jag som skrivit det du skrivit. Mitt fullblod skoddes och dan efter tokhalt. Visade fångsymptom. Också känslig och lite tunna sulor.

Av med skorna och hittade inget sömtryck men öm i tårna som små blåmärken. Förmodligen hade hovis tagit för mkt och det kan vara ngt sömstick som vi inte såg.

Lillkillen hade så ont. Skålade ur tårna så det blev mindre belastning och sen var det bara att vänta. Sen gick det över. Ringde veterinären och hade noja över fång men han sa att det vore ju märkligt. Sen gick det över men han var säkert lite halt i en vecka. Vid nästa skoning kunde konstateras att det just var en kombo av hårdverkning och sömstick. Aldrig hänt förr med den hovis.

Så JA de kan verkligen bli superhalta av att bli hårdverkade eller sömstuckna och det ser ut som fång.....

Hur lång tid tog det ungefär från den slutade vara tvärhalt? Du skrev den var lite halt i en vecka, men hur snabbt försvann den kraftiga hältan, efter ni 'korrigerat' och skålat ur etc?
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

förlåt missade helt att skorna var av.

Ja då kanske konstigt att det blivit värre men inte nödvändigtvis. Jag har uppfattningen att ditt fullblod blir tokhalt rent allmänt av att vara barfota, så om den först haft seriöst sömtryck och sen tas ut och ska knalla på stallgången osv, så lär den ömma rejält. Jag upplever att de ofta visar att de ömmar värre om de kommer från just ett o-ömt underlag som en mjuk box, ut på ett underlag där det känns.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Jag skulle gissa på att hovis har verkat liiiiiiite för mycket. Det räcker med ngn millimeter för de där känsliga fullbloden. Att han var värre efteråt var säkert för att han inte har skor + lite för mkt verkning= jätteont.

Det skulle verkligen vara ett väldigt stort sammanträffande om han mot alla odds fått fång dagen efter skoning..
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

förlåt missade helt att skorna var av.

Ja då kanske konstigt att det blivit värre men inte nödvändigtvis. Jag har uppfattningen att ditt fullblod blir tokhalt rent allmänt av att vara barfota, så om den först haft seriöst sömtryck och sen tas ut och ska knalla på stallgången osv, så lär den ömma rejält. Jag upplever att de ofta visar att de ömmar värre om de kommer från just ett o-ömt underlag som en mjuk box, ut på ett underlag där det känns.

Ang barfota och tokhalt, så såhär har det varit innan, om det ger någon ledtråd åt endera hållet?

Om han tappar en sko och går ett halvt dygn barfota i hagen utan dojan så kan han bli tvärhalt ja. När det gått 'så långt' så då är han klart besvärad i stallgången med. Inte alls lika halt som ute - jag har gummimattor - men klart besvärad. Behövs ingen veterinärexamen för att se det på gummimattan heller. Om han då får boxvila någon - några dagar, och NSAID, så klingar det av. Då rör han sig normalt på gummimattan, även med en pjuck borta.
Får man på skon direkt klingar hältan av i princip omedelbart och han kan gå ute etc som vanligt. Stråltrycket verkar vara 'nyckeln' - ta bort det med skoning och hältan försvinner?

Om han som nu sist tappar en sko och jag upptäcker det ganska snart, då är han lite 'tassig' ute på foten som inte har någon sko, men går och står helt obehindrat på gummimattan. Slår man på sko direkt är han ohalt omedelbart även ute. Om man inte får på sko direkt men sätter på en toffla (easyboot) så kan han gå ute 'kortdagar' (typ 8-10 h) i hage med tofflan utan minsta problem i skritt i alla fall, och när man tar av tofflan inne så inga symptom på gummimattan.

Så, ja, generellt klarar han skitkasst att gå barfota. Samtidigt så har jag aldrig upplevt den här graden av hälta på gummimattan och/eller i boxen, ens när han fått tappsko och gått ute i 12 innan någon upptäckt den och är tvärhalt på väg in. Dock kan ju hältan nu vara 'extra illa' då det är båda fram. Han har aldrig tappat både framskorna (tack och lov), utan har ju alltid funnits ett smärtfritt ben/hov att stödja sig på.

Gummimattan är nog för övrigt ganska mjuk, fångponnyn vände ju finfint på den fast han sen på klinikens betong (med gummiblandning i, men mkt hårdare) vände som en kratta. Herrn har so far haft en rätt hög smärttröskel vad gäller hovböld och sår och så, men det är ju lite annorlunda.

Hur fort borde ett sömtryck bli bättre? Hovis tyckte att om det var det borde han vara bättre senast imorgon (men blir ju lite svårare utvärdera iom butta, men den ska ju bort ngn gång liksom och då borde man ju se)
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Jag skulle gissa på att hovis har verkat liiiiiiite för mycket. Det räcker med ngn millimeter för de där känsliga fullbloden. Att han var värre efteråt var säkert för att han inte har skor + lite för mkt verkning= jätteont.

Det skulle verkligen vara ett väldigt stort sammanträffande om han mot alla odds fått fång dagen efter skoning..

Jo det är ju det jag klamrar mig fast vid, att det känns snudd på osannolikt att just han skulle få fång just nu och just dagen efter skoning.

Om han hade verkats för mkt (finns inga tecken på det men vi säger om), borde inte då han (hästen alltså) reagera på visitertången eller så då?
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Jag håller med många som svarat i denna tråden. Det verkar vara lite för mycket sammanträffande att hästen får fång precis efter hovslagaren varit ute. Klart den kan hända, men oddsen måste vara rätt så låga. Är ju ändå mest troligt att det har något med skoning/verkning att göra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 420
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 128
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 414
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp