Bukefalos 28 år!

Sötsaker - när?

Syrran!

Trådstartare
Eller inte alls? ;)

Ger ni era barn något sött, och i så fall; hur gammalt är barnet/barnen? Med sött menar jag saft, kakor, glass, godis och liknande.

Hur gör/tänker/resonerar ni?
 
Sv: Sötsaker - när?

Jag tror barnen var kring året innan de började få smaka saft och dyl.
Godis var de nog kring 2,5-3 år innan de fick smaka och som 4 åringar började de få lördagsgodis.

Vi kör samma regler med barn som vuxen, är jag sugen på glass så får förstås också barnen. Vi är inte en familj som fikar kaffebröd speciellt ofta så kakor och saft blir det sällan.

Jag tycker inte att man behöver propsa på barnen godsaker men jag är inte någon som går i taket om jag hör att de fått ett glas julmust på förskolan eller fått äta popcorn. Jag ser också långt hellre att de dricker saft sötad med socker än någon variant med aspartam som sötningsmedel.
 
Sv: Sötsaker - när?

Så länge man försöker hålla det till en gång i veckan redan från början och i övrigt bara vid speciella tillfällen så är inte jag den som går i taket över lite sött. Lillfröken är sådana att hon äter enbart så mycket som hon vill ha tex av lördagsgodis, ostbågar eller liknande och ofta är det oerhört lite. Henne är jag inte orolig för eftersom hon är oerhört rörlig av sig, superfin motorik och superstark i sina små ben. Men visst man måste ju ändå begränsa det till så mycket man kan. Vet att man måste vara försiktig eftersom man odlar felaktiga celler hos dem osv.
 
Sv: Sötsaker - när?

Jag är varken hysteriskt åt ena eller andra hållet.
Ella har fått smaka glass när vi ätit, hon tar några slick sedan är det nog, hon åt lite tårta på sin 1års dag men mest blev det klet klet =), någon kaka har hon också smakat på ( men äter faktiskt hellre smörgåsrån ).

Jag tror på normal och sund konsumtion av det mesta, vare sig jag eller sambon(pappan) är några gottegrisar men jag tänker heller inte vara någon som förbjuder mitt barn när andra runtomkring får.
Tycker det är lite "hemskt" att se när medvetna barn ska få äta något annat än övriga barn på kalas för att familjen har nolltolerans mot socker =/, men det är jag och min åsikt och inget jag deklarerar ut om det händer ( men här gör jag det =) ).
 
Sv: Sötsaker - när?

Själv tänker jag (för tillfället) att det finns ingen anledning att börja med sånt när han är så pass liten. Theo är 14 månader nu. Han har aldrig ätit glass eller druckit saft t ex. Finns ingen anledning att ge honom sånt än. Han vet ju inte vad han missar liksom! Han är fullt nöjd med vatten att dricka, och om han är med när vi fikar så blir han överlycklig över majskrokar eller gurka! Nu är vi inga "fika-människor", så de gångerna är lätt räknade.

Han smakade på sin tårta när han fyllde ett år, men spottade ut den lika snabbt. Och jag trugade inte! ;)

Vi fick lite kommentarer igår, då vi var på kalas, som gjorde att jag undrade hur andra gör och resonerar. En kvinna tyckte att vi skulle ge honom korv för han verkade hungrig. Theo är alltid hungrig när nån annan äter, oavsett om han ätit precis innan, vilket han hade gjort igår. Att småäta mellan måltiderna tycker jag inte är ok alls, alltså fick han ingen korv, och han blev inte ledsen för det. Han testade bara om hon var "snällare" än mamma och pappa. Vi hade ätit innan kalaset, så vi åt inte heller. Senare på kvällen fick vi chokladpudding. Theo fick då majskrokar för att han inte skulle sitta där utan något alls. Fick då frågan om vi bantade honom. Visserligen sagt på skoj, men ändå.

Jag bryr mig inte ett dugg om andras kommentarer men det är alltid intressant att höra hur andra gör!
 
Sv: Sötsaker - när?

Äsch det är ju som du skriver ( Ella och Theo är ju lika gamla ), så länge dom inte förstår skillnaden finns eg ingen anledning och E är iaf fullt nöjd med smörgåsrån, gurka, majskrok osv och att andra då har uttalade synpunkter är bara att strunta i tycker jag =)

Dom ggr hon fått smaka är på hennes egna kalas ( tårtan ) och när vi inte haft något annat åt henne att äta på när vi själv har ätit.

I dryckesväg är det vatten som gäller och hon älskar vatten, dricker hur mycket som helst om hon får ( speciellt ur sådan sportflaska är kul )
 
Sv: Sötsaker - när?

Emilia är snart 15 manader och hon far smaka allt vi äter, men bara i sma mängder. Hon är helt klart medveten om att hon tycker om godis, häromdagen i affären gick vi förbi godishyllan, hon tar en godispase och smakar med munnen. Vi äter inte onyttigheter speciellt ofta och eftersom hon utan problem äter precis allt annat sa ser jag inget fel i att lata henne smaka (da handlar det om kanske 1/2 bulle, tva sma godisbitar, ngr slick pa en glass). Hon far ocksa sötat fruktyoughurt ngn gang ibland, men vardagsyoughurten är osötat.

Hon far bara vatten, mjölk och välling att dricka. Har smakat äpple/apelsinjuice ngr ganger men dricker hellre vatten. Saft är inget vi har hemma och om hon ska dricka ngt "roligare" ger jag hellre fruktjuice.

Blir inte upprörd om ngn ger henne ngt sött, även om jag föredrar att dom fragar först. Men jag blev inte sa glad när hennes farmor i lördags gav henne sylt pa frukostmackan. Emilia at bara sylten och da la farmorn pa mer sylt. Emilia äter gärna macka med smör och ost/skinka, da känns det ganska onödigt med syltmacka. Men det kändes onödigt att disskutera, skulle det hända igen är det langt mellan gangerna.
 
Sv: Sötsaker - när?

elias är snart 15 månader, han får smaka glass när vi äter o tårta när någon fyller år, ibland får han lite sylt på gröten men det är allt. allt annat som godis, kakor läsk, saft,- nej så länge han inte vet vad det är ser vi heller ingen anledning till att visa honom. juice har vi blandat alvedon med när elias varit sjuk annars har vi inte det heller hemma så ofta.
 
Sv: Sötsaker - när?

Hej!

Martin är snart 13 månader och har fått smaka det mesta nu, men sötsaker är inget han äter dagligen.

Han dricker oftast vatten, ibland fruktjuice. Äter vanlig joghurt, får kanel på gröten och äter smörgåsrån och majskrokar.
Ibland får han dock ett mariekex, smakar glass om vi äter, smakat bulle, samt ätit tårta på sin 1årsdag, även druckit saft ett par gånger.
Visst har han fattat att det finns "godare" saker, men det är absolut inget problem att istället ge ett äpple när vi fikar på bulle :)
Tycker man ska ha sunt förnuft och låta barnen få smaka på det vi äter, men inga sötsaker dagligen och inte i stora mängder!
 
Sv: Sötsaker - när?

Emil är 11 månader, och har fått smaka lite av varje får jag väl erkänna.
Saft, glass, kexchoklad...ja, lite så. Men endast smakat, och han är mer än nöjd med skorpor och äppelbitar att gnaga på, dricker vatten och äter jättebra av vanlig mat :d
Jag tror som Calazirya på en sund konsumtion och ingen överdrift åt något håll. :)
 
Sv: Sötsaker - när?

Mina ar snart 2.5 ar och far glass om vi ater glass och far sjalvklart ata det som bjuds pa fodelsedagskalas etc. Jag tror inte pa att vara superstrikt, tycker det ar battre att avdramatisera det hela. Lordagsgodis och fredagsmys existerar inte som koncept i landet dar jag bor, men maken och jag ater knappt onyttigheter overhuvudtaget (och tack och lov ar de flesta av vara vanner likadana) sa det ar liksom inget problem. De dricker vatten eller mjolk, har smakat apple/apelsinjuice men aldrig saft eller lask, har atit choklad totalt 2ggr, aldrig smagodis i nagon form, aldrig atit chips och ar valdigt ointresserade av pommes och pizza trots att de fatt smaka nar det bjuds (pa restaurang etc).

Allt det dar kommer att komma tids nog. Nar de borjar intressera sig for sadant sa far vi lara dem HUR man ater det (bara lite och bara ibland) men an sa lange ar det inte ett problem :)

Jo, kakor gillar de :D men de respekterar mitt beslut om jag sager att det racker med en, och sa ar det bra med det sen. Aldrig tjat och gnat eller tarar :bow:
 
Sv: Sötsaker - när?

Loke som blir 3 år i september får godis och sånt där. I måttliga mängder. Läsk kan han få, men det blir inte mycket.
Jag tror på att ge barnen "original" och inte light och jag tror även på att man kan ge sötsaker och så i måttliga mängder. Så länge det inte blir någon överkonsumtion, så ser jag inget problem med det.

Jag är absolut inte någon som skriker: NEJ! Inget socker! Och jag skulle absolut inte säga att sonen inte får äta sötsaker på kalas, högtider etc när vi andra gör det. Det tycker jag är fel. Har man däremot en bra anledning, allergi exempelvis är det ju en helt annan sak.
 
Sv: Sötsaker - när?

Så lite som möjligt så sällan som möjligt.

Problemet är ju då att jag själv är världens gotteråtta och gärna bakar och fikar med saft och sånt och då får han såklart oxå en liten bit och ett glas saft.
 
Sv: Sötsaker - när?

Vår fyraåring får äta bulle/kaka/glass om vi föräldrar äter det, men vi försöker att göra det så sällan som möjligt medan han är vaken. Däremot är det fritt fram på kalas, jag vill inte att sonen ska behöva känna sig utanför för att vi egentligen inte är några fan av att småbarn smockar i sig socker motsvarande en hel dags energibehov på kalas.

Vi ser i stället till att vara medvetna i vardagen och köper inte hem sötad yoghurt, sockrade flingor, sylt, kräm, marmelad etc. Serverar bär till pannkakor i stället för sylt tex och erbjuder naturell yoghurt och havregryn i stället för fruktyoghurt och havrekuddar. Lördagsgodis har vi inte infört eftersom vi själva inte äter det och chips har han bara ätit om det bjudits på kalas. Saft, lättdryck och läsk dricker vi inte någon i familjen.

Glass kan det nog bli en och annan i sommar dock. Tycker att det hör strålande solsken till att sitta på en utomhusserviring och äta kulglass :love:. Vi försöker som sagt att hålla ner sockerkonsumtionen till vardags, men är inte rabiata sockermotståndare.
 
Sv: Sötsaker - när?

*kl*

Låter som att de flesta har liknande inställning till sötsaker här!

Självklart kommer Theo få smaka på glass om vi äter det, men så länge han är nöjd med majskrokar eller liknande så ger jag honom hellre det. På framtida kalas så kommer han så klart få äta godis och tårta, och jag antar att vi kommer att ge honom "lördagsgodis" när han är stor nog att fråga efter det. Jag är dock glad så länge han inte fattar vad han missar! ;)
 
Sv: Sötsaker - när?

Haha! Hittade min gamla tråd och tänkte uppdatera...

Theo äter fortfarande inte sötsaker. Inte för att han inte får, utan för att han helt enkelt inte tycker att det är gott! Han gillar inte godis, glass, kakor saft, läsk, tårta, bullar, chips och liknande. Vi frågar ibland om han vill smaka på godis, men får till svar: Theo gillar inte godis. Theo gillar banan.

Där ser man! :D
 
Sv: Sötsaker - när?

Hihi så praktiskt! Barn är så olika. Min ena är en riktig sockerråtta, precis som jag. Den andre äter lax och kokt blomkål i stora bitar och är inte lika förtjust i sötsaker, men visst äter han choklad....
 
Sv: Sötsaker - när?

Isak är 3½ och ja han får godis osv ibland.
Vi försöker hålla det nere så mycket som möjligt dock.
Men är vi tex bortbjudna och det serveras sött, så får han såklart ta av det.
Får även godis ibland på helgen (eller popcorn) och vi dricker ibland (rätt sällan dock) saft till maten.
 
Sv: Sötsaker - när?

Ett glas saft på fredag och lördag. En glass på fredag. Lite chips på lördag. Det är det regelbundna.

Lite choklad ibland. "Riktigt" godis har han ätit max 10 ggr i sitt liv. Han hinner trycka i sig alla färgämnen sen...

Sen bakar jag ibland och han äter givetvis fika på kalas osv. Men inget fika på regelbunden basis. Det blir ibland oftare och ibland mer sällan. Han är snart 4.

Lillasyster är 1,5 och får glass, chips och fika.

Vi kanske ger mindre än vissa andra men det är ungefär det vi äter också. Vi äter sällan godis utan det blir en chokladbit till kaffet eller så gör vi chokladbollar :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
925
Senast: enough
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 833
Senast: orkide
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 928
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp