Sötsaker - när?

Sv: Sötsaker - när?

Även om barnen gillar frukt måste vissa propsa på att de ska äta glass eller annat. Wired...
 
Sv: Sötsaker - när?

Nu är Vikke 5,5 år. Han äter fortfarande inte lördagsgodis och vi har inte fredagsmys (jag är INTE ett fan av traditioner). Vi äter inte sylt, kräm, ketchup, sötat bröd, sötade pålägg eller läsk/saft/juice hemma, men vi har inga restriktioner för vad han får äta på förskolan (där han äter lunch och ett mellanmål) eller på kalas. Ibland äter vi glass på sommaren och ibland en bit mörk choklad mitt i veckan. Ibland bjuder hans farfar på muffins och saft, ibland får han en påse sega nappar av sin mormor, men jag skulle tro att det blir sötsaker max en gång varannan vecka totalt. Chips tror jag inte att han har smakat.

Det är många som verkar bli lite provocerade rent av, bara av det faktum att vår femåring inte äter lördagsgodis. Vi får höra saker som att han kommer bli besatt av godis och äta non stop när han blir äldre, att vi är "elaka" som inte "unnar" honom godis varje vecka och att fredagsmys i princip är en oskriven lag. Well, jag lägger mig inte i vad andra serverar sina barn och jag tror INTE att barn far illa av lördagsgodis eller ett glas saft, men fy fan vad jag börjar bli trött på att upprepa just detta gång, på gång, på gång. "Nej, att vi väljer att inte äta sylt på gröten eller ketchup på köttfärssåsen innebär inte att jag fördömer den som gör det".
 
Sv: Sötsaker - när?

Haha så snällt av alla som ger sina barn lördagsgodis i förebyggande syfte, så att de inte ska proppa i sig och bli beroende när de blir stora.... :crazy:
 
Sv: Sötsaker - när?

Mina barn är 3 och snart 6. De får lördagsgodis, glass någon gång ibland, ofta någon typ av snacks (popcorn t ex) på fredagkvällen. Stora sonen får lite läsk på helgen, då brukar lillebror dricka saft. Tror att vi är rätt normala :D
 
Sv: Sötsaker - när?

kl
Vår tvååring har sen långt tillbaka fått provsmaka det mesta. Men då gäller det alltså kanske en tiondel av en godisnapp eller liknande. Hon är sån som kan nöja sig efter ett smakprov, vi säger bara att "nu är det slut". Vill vi inte att hon ska smaka vissa saker, så har vi dom inte framme. Äter vi av det själva så får hon smaka om hon vill.
Men inga regelbundna lördagsgodisar eller sådant ännu.
Enda "traditionen" är lördagsfika med mormor och morfar när de passar henne. Då blir det ngn kaka eller ngn bulle. Hon verkar vara som mig ett riktigt kakmonster :D (mkt intressantere än godis)
På kalas, dagis mm får hon äta av det som bjuds!

Edit: glömde drycken! C har alltid varit nyfiken på cola. Vi dricker en hel del cola zero hemma så hon har alltid sett det hemma. Hon har fått smaka lite lite utspätt med vatten (ngn droppe) och hon har varit nöjd så. Säger vi nej så är det ok för henne. Vatten och mjölk älskar hon och dricker det till allt.
Hos farfar får hon ofta en mer eller så i tetra, och det tycker vi är ok då det är så sällan. (eller om ngn anna bjuder på det). Men vi har det ej hemma och det är inget hon frågar efter. Juice (apelsin) ratar hon helt.
 
Senast ändrad:
Sv: Sötsaker - när?

KL

Har ar det samma situation som nar jag sist svarade i traden, barnen blir 4 i januari. Med skillnaden att nu borjar det bli tatt mellan fodelsedagskalasen och darfor blir det ocksa tarta etc oftare. Och de har smakat saft nu, men inte lask, och det gillar de men vi ar sa "elaka" sa vi koper aldrig hem saft utan det far de bara pa kalas o dyl.
Vi har heller aldrig varit pa McDonalds, pizzeria el liknande... Koper aldrig smagodis, chips, popcorn osv. Men vi ar inte sa strikta som det kanske later, idag fick de t.ex. glass efter lunchen nar vi var pa italiensk restaurang. Och ar vi och fikar hemma hos nagon sa far de sjalvklart ta en kaka (men bara en!). Om vi bakar far de bade slicka skalen och smaka pa resultatet. Osv :)
 
Sv: Sötsaker - när?

kl

Emilia har hunnit bli 2,5 år och är en riktig godisråtta och kakmonster. Vi köper sällan hem "vanligt" godis eller chips men när vi gör det får hon äta.
På helgen brukar det bli en kaka/bulle kanske varannan helg. Glass blev det ganska mycket i somras men mycket mindre nu. På helgen kan hon få någon glas äpplejuice (50/50 juice/vatten). Hon älskar coca cola men vi har det sällan hemma, men när vi har det hemma får det kan hon få ca 1/2 dl.
Saft har vi aldrig hemma. Jag tycker vi har en lagom nivå på det.

men

På dagis dricker hon bara saft (iof kraftigt utspäd). Dom får också söta efterrätter ca 4 dagar av fem (sötad joghurt, pudding, kaka osv). Emilias pappa äter också mackor med marmelad till frukost och han brukar ge det till Emilia också då.


Maja som är 13 månader har fått smaka lite. Hon tycker glass är väldigt gott men kaka är hon inte så förtjust i. Hon dricker bara vatten och har fått smaka utspädd äpplejuice någon gång.
 
Sv: Sötsaker - när?

Ibland, när det känns så :laugh:

Dvs tex lite glass till efterätten på lördag. Eller smaka på mammas bulle på café. Eller så. En hel del russin och torkad frukt slinker ned iofs, säkert flera gånger i veckan. Sötsaker går i perioder. Nu har det bara varit glass till efterrätt ngn gång på helgen. I somras fick han mycket mer, cafésittandet minskar för mig på vintern.

Varken mormor eller farmor ger någonsin sötsaker. Farmor för att hon ändå inte gillar det själv (om hon vill ge frågar hon även om han bor över) och mormor för att hon inte tycker det är bra :p

Han har nog ätit några bilar en gång, kaka, sin ettårstårta såklart, bulle, varm choklad, mörk 70-procentig choklad, saft en eller två gånger, babyjuice ibland när han drack för lite i somras.

Ingen av oss har något alls emot sötsaker till barn, är bara lite försiktiga med det onödiga. Kommer aldrig ha ngt- om du inte äter godis på ett år får du blabla. Lördagsgodis kommer det självklart att bli (ingen ersättning med leksak eller sådant).

Justja, 19 månader gammal.
 
Sv: Sötsaker - när?

att fredagsmys i princip är en oskriven lag.

Här måste jag ställa en lätt korkad fråga. Fredagsmys trodde jag var att se på video/TV, till maten, kanske, dricka ett glas vin eller så. Eventuellt äta lite godis, Dvs lyxa till det lite på det sätt man själv trivs med.

Är fredagsmys alltså att specifikt att äta en viss typ av livsmedel? Är det chips? eller godis?

Är det gammalt? jag upptäckte definitionen för något år sedan.
 
Sv: Sötsaker - när?

Jag tror att en stor del naturligtvis är hur vi föräldrar fostrar barnen, men de har en egen smak. Vår son är nummer tre, 5 år yngre än syskonen, han har fått äta precis samma dom de. Han älskade sötsaker som liten, hans första ord var GLASS.
Idag (16 år) äter eller dricker han knappt något sött alls, inte chips eller annat heller annat än undantagsvis. Vi har varken varit för eller emot, vi har ibland ätit godis eller chips framför TVn, men vi har inte varit rabiata åt något håll och inte heller brytt oss i vad andra säger. Ja just det han har aldrig haft ett enda hål i någon tand och han är verkligen inte överviktig

Det är jäkligt skönt att ha ett sorts facit. Var och en blir ju salig på sin tro. Och var och en får sitt facit.

Fast jag har svårt att tro att någon erkänner gladeligen att min tvååring äter en massa godis, och massa chips och läsk på fredagen....det händer, men liksom inte på riktigt
 
Sv: Sötsaker - när?

Jag lärde också känna uttrycket för några år sedan, men vi har aldrig gjort ngt speciellt på fredagkvällarna. Vi äter ingen speciell mat, vi sitter vid köksbordet och dricker vatten till maten liksom :D. Jag är smått allergisk mot ordet fredagsmys, utan att för den delen sakna förståelse för de som "lyxar till det" lite extra på fredagskvällen, oavsett om det är med tacos framför TV:n eller ohämmat frossande i lösviktsgodis.

Det verkar som att fredagsmys är välkänt sedan många år och att jag är lite efterbliven som stötte på begreppet typ när OLW började köra sin "det är dags för fredagsmyyys" på TV :angel:.
 
Sv: Sötsaker - när?

*kl*

Vi kör vidare på samma linje som sist jag svarade i tråden.

E får äta det mesta sparsamt i normal konsumtion. Hon har själv valt bort söta saker som godis och fikabröd har vi väldigt sällan hemma, glass lika så. Däremot är hon mer inne på salta saker, som skruvar, salta pinnar m,m ..
 
Sv: Sötsaker - när?

Jag är ju emigrerad. och har helt missat innebörden av "fredagsmys", men när jag växte upp hade vi som tradition hembakad pizza och läsk på fredagar, sen ofta popcorn och spel. jättemysigt!
 
Sv: Sötsaker - när?

Här måste jag ställa en lätt korkad fråga. Fredagsmys trodde jag var att se på video/TV, till maten, kanske, dricka ett glas vin eller så. Eventuellt äta lite godis, Dvs lyxa till det lite på det sätt man själv trivs med.

Är fredagsmys alltså att specifikt att äta en viss typ av livsmedel? Är det chips? eller godis?

Är det gammalt? jag upptäckte definitionen för något år sedan.


Det var väl OLW som började med det i sin reklam? De ville väl få folk att äta chips en viss dag i veckan.

*KL*

Hos oss defineras fredagsmys baka något med barnen och titta på tecknad film tillsammans. Det innebär en bit sockerkaka eller lite äpplepaj. Sedan brukar det bli ca. fem bitar smågodis som lördagsgodis. Men de kan lika gärna välja att köpa var sin tidning eller liken leksak än godis.

När vi är ute på helgutflykt och tar långa promenader i ett naturreservat eller är med morfar och fiskar eller liknande får de en Mer i tetra och har med smörgås eller grillar korv.

Vi har aldrig fruktyogurt, juice, saft osv hemma.

Barnen är 4 och 2 år gamla.
 
Sv: Sötsaker - när?

Jag tror absolut att vi föds med olika smak, jag behöver bara gå till mig själv och min syster. Vi har samma föräldrar, det skiljer inte många år mellan oss och vi har haft tillgång till samma mat och fått samma uppfostran. Hon är frisk som en nötkärna, smal som en pinne och har aldrig haft ett komlicerat förhållande till mat och sötsaker. Jag har alltid älskat sötsaker, haft anorexi och träningsmani under tonåren och mitt förhållande till mat har varit laddat under halva mitt liv, trots att jag är och alltid har varit normalviktig (eller smal/sjukligt mager som ung). När syrran köpte fem godisbitar på lördagen köpte jag femtio och snodde en av hennes bitar om jag fick chansen.

Just därför tycker jag att det är väldigt vanskligt när folk kastar ur sig saker som "Eftersom han inte får lördagsgodis kommer han att bli en hetsätande sugarjunkie som vuxen", likväl som motsatsen "Den som ger sina barn sockrade frukostflingor har dömt ungen till fetma och evigt lidande".

Visst har man som förälder stor påverkan på "slutprodukten", dvs den vuxna individ som småbarnen en dag utvecklats till, men det är ju precis som du säger även så att barn föds med egen smak och personlighet. Man kan väl säga att man kan få lika många olika facit som man har barn :D.
 
Sv: Sötsaker - när?

Jag lärde också känna uttrycket för några år sedan, men vi har aldrig gjort ngt speciellt på fredagkvällarna. Vi äter ingen speciell mat, vi sitter vid köksbordet och dricker vatten till maten liksom :D. Jag är smått allergisk mot ordet fredagsmys, utan att för den delen sakna förståelse för de som "lyxar till det" lite extra på fredagskvällen, oavsett om det är med tacos framför TV:n eller ohämmat frossande i lösviktsgodis.

Det verkar som att fredagsmys är välkänt sedan många år och att jag är lite efterbliven som stötte på begreppet typ när OLW började köra sin "det är dags för fredagsmyyys" på TV :angel:.

Aha, inte ensam om att vara sen alltså. :) Jo det är klart att fredagen alltid varit mer speciell än tex måndagen fast vi inte kallat det fredagsmys (jag får också lite rysningar av ordet, det ligger för nära Aftonbladets Bollibompamys som väl betyder typ tja... antar jag.). Men å andra sidan är ju lördagen och söndagen också lyxigare så varför just fokus på fredagen? (fredagen var lyxigare i stil med - färdigrillad kyckling (dvs ej jobbig mat) o kanske lite godis, medan lördagen och söndagen hade riktig lagad mat som stek o efterrätt tex. och därmed är mycket coolare. Jag är en söndagmiddag person :laugh:. nu hemma är fredagen nog inget extra oftast, utom för A som har disco på dagis kl 14. Söndagen är fortfarande gärna stek eller gryta.)
 
Senast ändrad:
Sv: Sötsaker - när?

KL

Det var lätt att låta bli sötsaker när E var liten, han älskar frukt och var lika lycklig med en äppelbit. Tror han fick smaka tårta första gången när han fyllde ett. Men när kusinen satt och åt godis med påsen under näsan på honom och han verkligen ville ha, då kunde jag inte neka honom att smaka. Tror han var runt två år.

Nu fikar han om vi fikar och han gillar både godis och glass. Vi har saft hemma till kalas. Det händer att han får lite godis men det är om han har varit på kalas och får med en påse hem. Fast den senaste åt jag upp....(han glömmer lätt bort påsen).

Vet att det blir mycket fika och glass när han är hon farmor och farfar, inget jag direkt uppskattar men det får väl vara ok.

När vi flög i somras var det väldigt smidigt med en klubba, för det tar en stund att äta:)

Pizza och hamburgare äter han, men äter lika gärna hemmagjorda. Pizza är ju roligt att göra tillsammans.

Vi äter godsaker ibland men inte så ofta, har inte inför lördagsgodis än. Det kan vänta ett tag till! Själv är jag en godisråtta men försöker att vara duktig men blir jag sugen äter jag efter E har somnat.
 
Sv: Sötsaker - när?

*kl*

hmm.. Loke får sötad yoghurt nästan varje dag, risi-frutti när det finns hemma, cola nån gång i veckan skulle jag tro, lördasgodis & fredagsmys, o´boy mitt i veckan, ketchup på maten om han vill ha....

vi kan äta midda mitt i veckan framför teven, han får titta på film i stort sett varje dag.

precis tvärtom i jämförelse med andra barn här.

han är inte hyperaktiv, kan gärna be om nåt sött etc men grinar inte när han inte får det och han är normalviktig. väger runt 20 kg och är minst 107 cm lång. 4 år gammal.

vi äter dock hälsosammare bröd, GI-bröd exempelvis. har fullkornspasta, grönsaker i och till maten varje dag i stort sett. äter en del kyckling och fisk. äter inte falukorv å färdigköpta köttbullar t.ex särskilt mycket. han är glad i mat och äter bra av vanlig mat.
 
Senast ändrad:
Sv: Sötsaker - när?

Det tror jag är en bra tanke. Jag tänker att om barnet äter bra av all mat så kan man vara lite friare med sötsakerna.
Ketchup får Emilia när hon ber om det.
 
Sv: Sötsaker - när?

Knapplån

M är 2½ och älskar socker. Han dricker bara mjölk eller vatten (förutom när farmor bjuder på saft...). För att lyxa till det får han Loka till maten på fredagar och lördagar samt eventuellt i soffan på kvällen.

Vi försöker undvika godis till honom på helgerna men eftersom han har ett 10-årigt storasyskon som är skolad i lördagsgodis-skolan så blir det lätt att han vill smaka vilket han givetvis får. De helger syskonet är med sin andra familj har vi inget godis alls. M älskar chips med dipp och ostbågar, förr åt han något av det varje helg men nuförtiden somnar han före vi hunnit duka fram sånt. Fikabröd får han när andra äter sådant, dvs nån gång i månaden på sin höjd.

Läsk/saft och godis kommer vi vänta så länge som möjligt med av en hel rad anledningar. Om han ser andra äta och vill ha så kommer han givetvis också att få vad-det-nu-är. Det känns bara dumt att vi ska sitta och introducera det med flit. :crazy:

Maten försöker vi laga från grunden så gott det går och undviker sötade livsmedel som yoghurt, såser o dyl. Dels för att pappan är diabetiker och dels för att det finns alternativ. Sylt på pannkakor och gröt får han ungefär lika ofta som det serveras bär som tillbehör.
 

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
923
Senast: enough
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: orkide
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 612
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 910
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp