Sötsaker - när?

Sv: Sötsaker - när?

Jag tror inte du ar tvartom emot alla har, jag skrev t ex att min aldste ar en riktig sockerratta (precis som jag, som levde pa honungsmackor och oboy tills jag blev 20, efter att min mamma fatt en hel kalufs med graa har eftersom jag vagrade vanlig mat).

Om en klick ketchup far honom att ata sin middag sa far han en klick ketchup. Jag forsoker dock lindra mitt samvete genom att rulla egna kottbullar med riven morot i, och ger honom alltid gronsaker som han tycker om (paprika, morot, majs och sugarsnaps just nu). Igar mutade jag honom till och med, nar han vagrade smaka pa kottet vi at sa sa jag att han fick en chokladbit om han smakade. Nar han val hade smakat at han upp alltihop. Och sen fick han en chokladbit.
 
Sv: Sötsaker - när?

Apropå det här med ex. ketchup och sylt har vi haft en stor portion tur. Vår son äter det mesta med god aptit och har alltid gjort. Att behöva lägga på en klick sylt eller ketchup har liksom aldrig varit aktuellt när ungen så gärna äter linsgryta, gröt med kanel och mjölk, pannkaka med spenat i osv. Jag kan inte svara för hur vi skulle ha gjort om vi i stället fått en matvägrande spinkis.

Nu när lillkillen blivit 5 år har han förstås insett att andra får godis varje helg, att andra äter smörgås och flingor till frukost (vi äter inte bröd hemma) och att det finns någonting som kallas fredagsmys. Hittills har vi faktiskt inte haft några bekymmer av det, utan han konstaterar bara att det är olika i olika familjer, med maten som med så mycket annat.
 
Sv: Sötsaker - när?

Ja det ar jatteskont om man slipper.

Sen far man ju gora egna traditioner, ni kan ju lika garna ha fruktfat och Loka och sallskapsspel som fredagsmys.

I vart hus ater vi inte chips eller lask men choklad kan jag inte leva utan. Dessutom ar det ju kul att baka, kladdkaksmuffins till exempel :)
 
Sv: Sötsaker - när?

KL: När jag läser den här tråden kännerjag mig so världns mest osunda både människa i allmänhet och förälder i synnerhet ;)... När jag ser mig om i min bekantskapskrets (ganska homogen sådan - ordnade förhållanden, hyfsad ekonomi, jobb, boende på landet eller möjligtvis i villaområde och de allra flesta med starkt häst/djurintresse) så sticekr inte våra vanor ut. Kan det vara så att det mest är väldigt matmedvetna personer som svarat i tråden, tro? Funderar...

Allt nog, vår förtappade treåring äter lördagsgodis de flesta lördagar (någon gång har det glömts bort o det gör ju knappast något), och lördagsgodisets omfattning är ungefär en tablettask och en liten chokladbit (typ enkel- daim e d). Han får glasspinne till efterrätt ett par gånger i veckan, och om vi fikar, vilket oxå händer några ggr i veckan, får han självklart fika han med. Han dricker apelsinjuice till frukosten och saft ett par ggr i veckan med. Läsk förekommer någon ensktaka gång, men snarare ett par gånger per månad än per vecka. Vi äter ganska så "vanlig" mat; kött, fisk, kyckling samt lite grönsaker till, och frukt varje dag. Halvfabrijkat som falukorv eller färduga köttbullar ett par ggr i veckan, men oftast hemlagad mat. Lingonsylt till köttfärslimpan och ketchup till korven ser nog både han och vi som självklarheter, men man behöver ju inte dränka maten i det heller. Ingen i familjen är överviktig och vi är hyfsat aktiva allihop, och jag tycker nog vi öäter rätt normalt- dock att vi skulle kunna äta mer´grönsaker. Nu äts det något grönt varje dag, men det skulle kunna vara mer, absolut.

Men som sagt, intressant, för IRL tycker jag inte vi är värre än andra, fullt normalanpassade och välfungerande, familjer, men läser man här så känns det ju som man vore helt förtappad...
 
Sv: Sötsaker - när?

Jag tror att vår familj har ganska abnorma vanor. Att varken äta bröd, dricka saft/läsk/juice, inte ha lördagsgodis eller fredagsmys, inte äta halvfabrikat som köttbullar, falukorv, pommes, hamburgare etc hör nog verkligen inte till vanligheterna. Familjer i vår närhet som har barn i sonens ålder håller på att sätta kaffet i vrångstrupen när de får höra att sonen aldrig smakat RisiFrutti, för att inte tala om när de inser att vi aldrig äter bröd.
Jag tycker att era kostvanor låter väldigt normala.

Sen tror jag att man är mer benägen att svara i kosttrådar om man är kostintresserad (jag är kostintresserad i kvadrat) och äter man gelégrodor till frukost, sköljer ner en Nutrilettdrink till lunch och avrundar dagen med en påse chips och en folköl kanske man inte vill skylta med det :angel:.
 
Sv: Sötsaker - när?

Sen tror jag att man är mer benägen att svara i kosttrådar om man är kostintresserad (jag är kostintresserad i kvadrat) och äter man gelégrodor till frukost, sköljer ner en Nutrilettdrink till lunch och avrundar dagen med en påse chips och en folköl kanske man inte vill skylta med det :angel:.

Plus tio på den :D!!

Får man fråga hur det komme sig att ni valt som ni valt, för ni äter ju "mer än sunt" så att säga? T ex grovt, osötat matbröd fattar ju jag som oupplyst inte varför det skulle vara dåligt? Nyfiken :)!
 
Sv: Sötsaker - när?

Tror att våra familjer har ganska samma vanor när det gäller mat. Sonen får dock inte godis till lördagsgodis utan blir ofta lite popcorn, chips, ostkrokar eller ett paket russin eller fruktbitar. Men han har smakat vanligt godis och har smakat läsk men klarar sig utan. Kakor å sånt får han ofta smaka en bit utav om vi har det till kaffet, men i en väldigt begränsad mängd, har även visat sig att han inte tycker om när det blir för sött. Kan även hända att han får lite popcorn mitt i veckan, som i dag t ex, bara för att sambon är popcorntokig :D Så här kommer vi nog fortsätta ett tag till, sonen är 1,5 år.
 
Sv: Sötsaker - när?

När det kommer till brödet är det ett val vi gjort dels för att det serveras sådant överflöd av bröd till mellanmål och lunch på förskolan, dels för att jag inte tycker om att varken baka eller äta bröd. Lika delar balans och lathet kan man säga! Vi är inga lowcarbmänniskor (även om vi äter mindre kolhydrater än gemene man), utan äter gröt, gryn, råris, bulgur och potatis tex.

I stort har jag själv vant mig av vid söt mat, jag älskar att köpa fina råvaror och experimentera i köket, så det handlar om både hälsa och intresse. Jag vill veta vad det är i maten jag äter och tycker det är tråkigt att man tillsätter socker och smakförstärkare i mat för att kompensera för en smaklös råvara. Sen underlättar det stort att varken jag eller maken tycker att det är gott med söta drycker, sylt etc.

Vi har egentligen aldrig gjort valet att äta "annorlunda", utan det är en process som pågått under många år, där vi allt mer upptäckt hur roligt det är att leva och laga "hälsosamt" (det finns förstås olika definitioner av det ordet) och dessutom känner hur otroligt bra vi mår av den här maten, att vi så gott som aldrig är sjuka etc.
 
Sv: Sötsaker - när?

KL: När jag läser den här tråden kännerjag mig so världns mest osunda både människa i allmänhet och förälder i synnerhet ;)... När jag ser mig om i min bekantskapskrets (ganska homogen sådan - ordnade förhållanden, hyfsad ekonomi, jobb, boende på landet eller möjligtvis i villaområde och de allra flesta med starkt häst/djurintresse) så sticekr inte våra vanor ut. Kan det vara så att det mest är väldigt matmedvetna personer som svarat i tråden, tro? Funderar...

Allt nog, vår förtappade treåring äter lördagsgodis de flesta lördagar (någon gång har det glömts bort o det gör ju knappast något), och lördagsgodisets omfattning är ungefär en tablettask och en liten chokladbit (typ enkel- daim e d). Han får glasspinne till efterrätt ett par gånger i veckan, och om vi fikar, vilket oxå händer några ggr i veckan, får han självklart fika han med. Han dricker apelsinjuice till frukosten och saft ett par ggr i veckan med. Läsk förekommer någon ensktaka gång, men snarare ett par gånger per månad än per vecka. Vi äter ganska så "vanlig" mat; kött, fisk, kyckling samt lite grönsaker till, och frukt varje dag. Halvfabrijkat som falukorv eller färduga köttbullar ett par ggr i veckan, men oftast hemlagad mat. Lingonsylt till köttfärslimpan och ketchup till korven ser nog både han och vi som självklarheter, men man behöver ju inte dränka maten i det heller. Ingen i familjen är överviktig och vi är hyfsat aktiva allihop, och jag tycker nog vi öäter rätt normalt- dock att vi skulle kunna äta mer´grönsaker. Nu äts det något grönt varje dag, men det skulle kunna vara mer, absolut.

Men som sagt, intressant, för IRL tycker jag inte vi är värre än andra, fullt normalanpassade och välfungerande, familjer, men läser man här så känns det ju som man vore helt förtappad...

Jag är absolut inte särskilt matmedveten! Vi äter nästan inga grönsaker (sonen äter dock), äter oftast nåt gott (godis/chips) på fredag- och lördagkvällar. Sylt äter vi (även sonen) på t ex pannkakor och ketchup på det som det passar till. Det enda är väl möjligen att vi inte har läsk och saft hemma. Vi är överviktiga, både jag och sambon, så sånt undviker vi. I övrigt äter vi både falukorv och äckliga, köpta köttbullar! Det serveras även pulvermos i nödfall! ;)

Vi var, som sagt, lite restrektiva med sötsaker till sonen det första året men sen har han fått smaka om/när han har bett om det. Han vill dock inte ha, även om det finns och vi äter. Antar att han lär sig, annars är det ju bara bra!
 
Sv: Sötsaker - när?

Tycker det lät ungefär som här, dvs inte så annorlunda och utstickande öht ?

Förutom godis och glass, men det är nog mest för att E inte så himla ofta vill ha sådant. Hon vill hellre ha sips ( hennes ord för typ allt som chips, skruvar, popcorn, salta pinnar ) och det har vi bara hemma på en helgdag och har så haft innan E gjorde entré.

Hon äter yoghurt, sådan Danonino eller Yoplait Safari Minior till frukost ofta eller välling. Allt annat ratar hon bestämt.

Jag är uppvuxen med normal syn och normal konsumtion av det mesta, jag har definitivt ingen sockerskräck alls.

Vi försöker laga mat från grunden, vi nyttjar ofta ugnen för att rädda timmarna från köket på veckorna..
 
Senast ändrad:
Sv: Sötsaker - när?

KL

Jag kan saga att jag nog har blivit lite nordig efter att ha bott i England sedan 1999. Kosthallningen har ar minst sagt...tveksam :crazy:
Manga som jag kanner haller saft eller t.o.m. lask i nappflaskan till sina sma barn, det ar kakor och choklad varje dag, de far efterratt varenda dag efter lunchen pa dagis och i skolan... Det ar sa himla mycket sadant att jag har blivit helt anti och annu mer noga med maten an vad jag var innan. Men jag ar ocksa kost/halsa-och matlagningsintresserad sa kombinationen har kanske blivit lite val strikt, jag vet inte :confused:

Fast sen existerar inte fredagsmys eller lordagsgodis har, eller ens fika i svensk mening, och det saljs inget smagodis i mataffarerna, sa det ar ratt latt att lata bli eller t.o.m. glomma bort den biten :)

Sjalv ar jag chokladberoende, men jag vill helst inte att barnen ska bli det riktigt an! Och jag ser faktiskt ingen anledning att introducera saker som de inte ens vet vad det ar (t.ex. McDonalds, lask osv). Tids nog kommer de fa mer an nog av det. Jag ar glad sa lange de ar nojda med mjolk och vatten att dricka, och vanlig nyttig mat och nagon enstaka efterratt/kaka/glass da och da :)
 
Sv: Sötsaker - när?

Jag har en 10-åring, en 5-åring och en 9-månaders.
De stora barnen får lördagsgodis varje lördag, minns inte när vi började med det, men äldsta var säkert 3, andra var kanske något yngre.
Vi fikar 1-2 ggr/v och då får barnen mjölk/vatten/saft och det vi andra fikar.

Till maten dricker vi mjölk eller vatten. Juice kan man få till frukost.
Ibland får de oboy, och frosties.

Läsk köper vi hem ibland på fredagar, då får barnen 1 glas, och så en liten skål chips eller popcorn.

Äter på McDonalds ca 1 gång i månaden.

Minsta sonen har inte fått smaka varken bullar, glass eller godis än.
Har inte bestämt när han ska få göra det, det får väl bli när han blir ledsen när han ser bröderna äta och han inte får smaka.
Än så länge nöjer han sig med majskrokar eller smörgåsbitar när vi fikar.
 
Sv: Sötsaker - när?

Kul med ett sådant intresse för bra matlagning :)! Ser för mig hur du rör i grytorna :). Mums!
 
Sv: Sötsaker - när?

Det tror jag är en bra tanke. Jag tänker att om barnet äter bra av all mat så kan man vara lite friare med sötsakerna.
Ketchup får Emilia när hon ber om det.

Japp. Så länge som han fortsätter att äta bra med vanlig mat, så kommer han att få sötsaker om han vill ha & jag tycker att det är ok.

Vissa dagar är jag slapp och serverar mindre bra mat, men långt ifrån varje dag...
 
Sv: Sötsaker - när?

Jag tror inte du ar tvartom emot alla har, jag skrev t ex att min aldste ar en riktig sockerratta (precis som jag, som levde pa honungsmackor och oboy tills jag blev 20, efter att min mamma fatt en hel kalufs med graa har eftersom jag vagrade vanlig mat).

Om en klick ketchup far honom att ata sin middag sa far han en klick ketchup. Jag forsoker dock lindra mitt samvete genom att rulla egna kottbullar med riven morot i, och ger honom alltid gronsaker som han tycker om (paprika, morot, majs och sugarsnaps just nu). Igar mutade jag honom till och med, nar han vagrade smaka pa kottet vi at sa sa jag att han fick en chokladbit om han smakade. Nar han val hade smakat at han upp alltihop. Och sen fick han en chokladbit.

Det där med muta händer här också ;)
Spec när jag serverade hemgjord pumpasoppa :p
 
Sv: Sötsaker - när?

Sonen dricker bara mjölk och vatten. Han gillar inte saft eller läsk alls.
Däremot älskar han choklad. Men blir inte så ofta han får de, lill lördag och lördag får han lite godis. Han gillar glass också, så de brukar han få till efterätt. han är ingen kakvän heller.
 
Sv: Sötsaker - när?

*knapplån*

Har fått en son som älskar all mat och gärna smakar nya saker. Vi lagar den mesta mat från grunden och försöker tänka på vad vi äter. Sonen älskar frukt och får ibland begränsas i sitt intag. En annan favorit är yoghurt med bär, smidigt till frukost och mellis!

Dricker nästan bara mjölk och vatten men har hittat en äpplemust med 100 % äpple som han får ibland. Har testat saft vid något tillfälle men var inte så intresserant.

Vi fikar sällan men när vi gör det får han smaka det som bjuds. Är dock inte så intresserad av att äta det, mest ha samma som oss.

Har smakat godis vid något enstaka tillfälle men är inte så intresserad av det heller. Chips/ostbågar/popcorn gillar han i små mängder och får lite ibland, kanske varannan månad. Vi äter både det och godis sällan så det är inget han ser.

Något han gärna skulle äta ofta är glass! Då maken arbetar i glassfabrik finns detta alltid hemma. Nu på vintern får han det kanske någon gång i månaden men under sommaren blev det betydligt oftare ;)

På dagis får de ibland godis/kakor mm och det är inget som stör oss. Vi känner inte att vi gör uppoffringar för att hålla honom från socker och liknande och att vi í dagsläget behöver begränsa det men den tiden kommer säkert ... :D
 
Sv: Sötsaker - när?

KL: När jag läser den här tråden kännerjag mig so världns mest osunda både människa i allmänhet och förälder i synnerhet ;)... När jag ser mig om i min bekantskapskrets (ganska homogen sådan - ordnade förhållanden, hyfsad ekonomi, jobb, boende på landet eller möjligtvis i villaområde och de allra flesta med starkt häst/djurintresse) så sticekr inte våra vanor ut. Kan det vara så att det mest är väldigt matmedvetna personer som svarat i tråden.

Jag har själv tuggat sönder mina tänder med godis. Därför vill jag spara sonens tänder så länge det går. Snart kommer han haja det där med godis ändå. Vi ger mindre godis och sånt än våra bekanta. Dessutom är han rätt smal och fyller han magen med fika blir det ingen mat den dagen. Han äter bara när han är hungrig och så är det ju meningen att man ska reglera sitt matintag! Vi vuxna kan ju fika och sen äta bara för att vi vet att man "måste" äta.
 
Sv: Sötsaker - när?

Vi är väl ganska normala med våra kostvanor.
Vår dotter är ju inte så gammal än (3,5 mån) men sambon har tre barn sedan tidigare.
"Barnen" är i åldrarna 21, 20 och 15. Det två äldsta har nu flyttat hemifrån och den yngsta bor numer med sin mamma.
Hos oss var det såhär när barnen var yngre(bodde hos oss alla tre):
Det var hemlagat som gällde, ytterst sällan det blev halvfabrikat.
Grönsaker var en självklarhet till maten och godis åt man på lördagar. Popcorn och läsk kunde förekomma på fredagen ihop med en film.
Mat åts på fasta tider, inget småätande mellan måltiderna.
Ketchup, sylt, o´boy, juice och chokladmacka förekom ofta dagligen.
Barnen brukade få en burk påläggschoklad av sin farfar när han kom hem från Tyskland(han pendlar mellan Tyskland och Sverige)
Dock hade min sambo regeln att om man tog choklad på mackan så fick man inte dricka o´boy till och tvärtom.
Tyvärr brydde sig inte deras mamma om den regeln, så det ledde till en massa tjafs.

Vi kommer nog inte direkt ändra något till vår dotter, det har ju fungerat med tre barn, och ingen av dem är överviktiga för tillfället.
 
Senast ändrad:
Sv: Sötsaker - när?

*kl*

Har en treåring och en femåring. De äter lördagsgodis på lördagar. Oboy eller juice till frukost på helgerna tillsammans med macka, youghurt eller gröt med sylt eller kanel o socker. På vardagarna blir det oftast macka till frukost. Vi äter väl egentligen rätt nyttig mat, eller mat lagad från grunden iaf. Sen att det är sås hit och ketchup dit, tycker inte jag är särskilt onyttigt. Vi fikar rätt ofta, men vi dricker oftast vatten till. Precis som med maten. Ibland kan det bli cola på lördagar. Treåringen äter rätt mycket frukt, förutom två gånger på dagis om dagen, minst en gång till hemma.

Förra veckan kom jag och treåringen hem o insåg att det inte fanns något vatten. Vi kunde alltså inte koka varken pasta, ris eller potatis, grönsaker fanns typ inga hemma, och att bara steka lite kött kändes inte så lockande. Jag blev lite rådvill så jag frågade henne vad ska vi egentligen äta till middag? (Finns ingen pizzahemkörning här ute, och vi hade skyndat oss hem innan det blev mörkt pga att mina halvljus inte fungerade, så vi kunde inte åka iväg o handla heller).
Pepparkakor var hennes självklara svar. O så blev det också. Toppat med två bananer.
 

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
922
Senast: enough
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: orkide
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 612
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 893
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp