Bukefalos 28 år!

Sojamjöl = kolik????

F

Fiatempo

Min häst som i vanliga fall bajsar både högt och lågt i boxen hade endast bajsat tre högar i natt. Efter att ha funderat kom jag på att han inte bajsade igår när jag red. Inget jag i vanliga fall brukar notera, men, men.

När han idag stod i gången för att bli iordninggjord var det som att det lät som en "blötfis" :crazy: och han blev nästan rädd för sig själv. Tog ut honom på en liten tur och han bajsade en gång, löst men också lite hårda körvar:crazy: . Hovis kom och då bajsade han två gånger - lite hårdare. Jag som är en ängslig människa tog temp = normal 37.8 och hörde tarmljud. Ingen allmänpåverkan eller traditionella koliksymptom på hästen förrutom "rädd för fisarna". Ringde ändock veterinär som sa till mig att avvakta och bara titta till så han inte uppvisar några koliksymptom ikväll i boxen.

Kom på att vi börjat ge soja för ca tre veckor sedan. Min häst som väger ca 650 kg får tre deciliter för att matcha värdet på höet. Till min fråga: Kan soja mjöl ge kolik i denna mängd? Vad kan detta bero på? Vad finns det för allergisymptom mot soja för häst? Är jätteorolig så SNÄLLA HJÄLP MIG!!!
 
Sv: Sojamjöl = kolik????

Ja om du introducerat det för snabbt kan det absolut ge koliksymtom, liksom många andra fodermedel.

Och ja, det finns hästar som inte tål sojan.
 
Sv: Sojamjöl = kolik????

Vet du (eller ngn annan) vad för symptom som visar att hästen inte tål soja?

En till fråga: Är tre deciliter för mycket för en 650-kg häst? Ska vara det enligt foderstatsberäkningen????!!!
 
Sv: Sojamjöl = kolik????

Vet du (eller ngn annan) vad för symptom som visar att hästen inte tål soja?

En till fråga: Är tre deciliter för mycket för en 650-kg häst? Ska vara det enligt foderstatsberäkningen????!!!

Nej det är inte för mycket. 1dl motsvarar ca 60gram så 3dl blir bara 180gram. Och maxgivan till din häst är ju hela 650gram!

Jag vet inte vilka symtom riktigt... hoppas någon annan vet.
 
Sv: Sojamjöl = kolik????

Tack söta du... Får panik av att fundera på allt!

Hoppas att ngn mer kan hjälpa mig!!!
 
Sv: Sojamjöl = kolik????

Ta det lugnt du. Jag har bra erferanhet av kolik då min häst var en sån kolikhäst... Så länge de äter o dricker så är det inte så farligt.

Du kan ju köpa Protexin eller Mag&Tarm till hästen om den verkar ha obalans i magen. Eller foderjäst!
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 732
Senast: Egonson_
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 007
Hästvård Hej! Min häst fick kolik igår. Jag kom till hagen för vi skulle ut på en tur, trodde jag. Såg på hela hästen att något var riktigt fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 285
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp