Söm i pannan på Lamicellhjälm...

feel

Trådstartare
Jag har en Lamicell Master, ställbar och med löstagbart foder.

Men hur tänkte Lamicell när dom gör en söm i kanten på det löstagbara fodret så man får ett enormt märke i pannan varje gång man har ridit? Har kollat på fler Lamicell och alla är sydda så. Jag är iofs känslig och får tryckmärken av mössor, men ändå. Går det att sätta nånting för att undvika tryckmärken i pannan? Är det någon annan som har märkt av det här eller är jag felskapt? :p

Sv: Söm i pannan på Lamicellhjälm...

Vad är det för hjälm du har? Jag har också en lamicell, men ingen söm i pannan.

Det är en Master...

Alltså "sömmen" är ju i fodret runt hela huvudet. Haha svårt att förklara.

Är det den som gör att alla ser ut som dom blivit skallade? :D
Slår inte fel på någon! Har funderat själv på den hjälmen men asså... Njaeh, tryckmärket avskräcker :p

Jag har en och får tryckmärken om inte dedär fodret ligger perfekt.

Faaaan alltså, den är svinskön annars... men man kan inte träffa folk på sådär 5-6 timmar efter man har använt den för då får man tusen frågor vad man har gjort i pannan :crazy:

Alltså jag måste komma på någon slags anordning, såhär kan jag inte se ut nåmer. Eller byta hjälm, men har inte riktigt råd med det just nu.

Undrar om man kan fästa fleece eller någonting i pannan på hjälmen så man inte får så himla fula märken, är det verkligen ingen annan som stör sig på detta? :p

Har faktiskt provat det. Men ett helt trosskydd går inte för det knölade sig, så klippte i två delar och försökte få till det så, men det blev inte heller riktigt bra... ett himla tjorvande att få på hjälmen.

Såhär går det när man ska köpa billigt skit :devil:

Äsch, vad synd att det inte funkade då, det är ju annars också ett bra sätt att hålla hjälmen lite fräschare när man inte får all svett in i fodret.

Jag minns att jag fick lite märken av min i början, men efterhand som den formade sig lite mer efter mig så slapp jag märkena. Nu har jag en ny likadan, och av denna har jag inte fått några märken. Och då rider jag ändå 8 h per dag.

Billig skit är väl lite att ta i, vad jag vet så är de inte ett dugg sämre än många hjälmar för 3 gånger priset. (då är det ju oftast märket man betalar för och inte kvaliteten i sig)

Jag har också en master och jag har aldrig fått märken av den och det finns ingen söm i pannan heller, så jag undrar om de har ändrat modellen? Jag köpte min förra hösten. Är du säker på att du har rätt storlek? Kan ju vara så att hjälmen inte passar dig. Många luras ju lite av dessa ställbara hjälmarna och köper en som egentligen inte passar, men eftersom det går att ställa in så tror de att den sitter som den ska. Men det är ju minst lika viktigt att hjälmen sitter bra när den är ställbar. Det är ju en säkerhetsfråga i första hand, men även en komfortfråga.

Senast ändrad:

Äsch, vad synd att det inte funkade då, det är ju annars också ett bra sätt att hålla hjälmen lite fräschare när man inte får all svett in i fodret.

Hjälmen har löstagbart foder som är jättesmidigt att slänga i tvättmaskinen.

Aha på så vis, det var ju praktiskt som tusan det :)

Ja visst är det smidigt. Det stod med på checklistan när jag skulle byta ut min hjälm. Löstagbart foder och ställbar ville jag ha, så att jag kan ha den med min buff under på vintern. Min gamla hjälm töjde jag ut om jag hade något varmt över öronen under, så då var den liiite stor på sommaren och så tight att det gjorde ont på vintern.
De luktar ju inte jättegott efter ett par år i ett stall. :angel: Så det är skönt att de är så jättskötta.

Lamicell blev det för att den passade mitt huvud så himla bra, jag har annars svårt att hitta hjälmar som sitter bra, har kanske lite annorlunda huvudform.

Ja lite att ta i var det faktiskt, men förstår verkligen inte varför de sätter en såpass stor söm i kanten på fodret. Har kollat på flera andra hjälmar och alla ser likadana ut i fodret så de måste vara något nytt då?

Jag kan inte ha den större, då trillar den av.

Vad konstigt om de har ändrat den till det sämre. Har du lust att ta en bild på sömmen?
Jag valde den just för att den var så himla mjuk och skön. Dock har jag råkat sätta in fodret snett en gång och då blev det VERKLIGEN en tjock rand, gjorde skitont. Fodret ska ju sitta långt ner så att det liksom följer kanten på hjälmen, så att det sticker ut en mm, för när man tar på den så åker det ju upp lite och har man då satt det för högt upp från början så skaver det ju.

Så kolla hur du har satt fodret, kan ju vara så enkelt att du har satt in det fel. För enda gången jag upplevt nåt liknande var när jag satte in det skevt.

Har försökt sätta fodret lite längre ned, men då hamnar det för långt ned och ser helknasigt ut (alltså om det ska så långt ned så att sömmen inte tar i pannan). Ska försöka komma ihåg att fota imorgon!

Måste kolla för säkerhets skull så jag inte har gjort något galet med fodret också, men känns som att man inte kan sätta det på så många sätt.

Nej det är sant, det kan ju inte sitta på så många sätt, men däremot så är det ju inte så himla stora marginaler. Minsta lilla snett så känns det ju.

Jag kan försöka komma ihåg att fota min imorgon så får du se hur den ser ut. Så ser du ju om det är samma i alla fall, kanske inte så lätt att se exakt hur det sitter.

Har jag inte märkt av, tycker den är jätteskön faktisk. Synd den har en så tråkig färg bara...

Har iofs inte kollat i spegeln direkt när jag tar av hjälmen, men typ en halvtimme efter så finns iaf inga märken! Du har inte för liten stl då??

Liknande trådar

Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
14 264
Senast: Jeronimo
·
Hästmänniskan Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg...
Svar
6
· Visningar
2 669
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka